Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
6 chyb, kterých byste se při tvorbě person měli vyvarovat
V poslední době se (nejen) na internetu stále více píše o tvorbě person. My pro vás tady na blogu připravujeme na toto téma seriál, protože si myslíme, že tvorba person obecně je jednou z nejúčinnějších marketingových taktik, se kterou byste v online propagaci měli začít.
Možná jste na toto téma od nás už četli články, které jsme v minulých týdnech a měsících publikovali. Psali jsme například o tom, jak můžete persony chytře využít při analýze klíčových slov. Uvedli jsme vás do celé problematiky person v online marketingu úvodním článkem o využití person v internetovém marketingu. Loni jsme psali na téma tvorby person praktický článek v seriálu o obsahovém marketingu, ale to samozřejmě není vše.
I dnes pokračujeme v publikování kvalitních informací. V návaznosti na minulé články a praktickou tvorbu person se dnes dozvíte, čemu byste se měli při jejich promýšlení obloukem vyhnout. Poznáte šest chyb, které marketéři nejčastěji dělají, když persony připravují.
1. chyba – Nevíte, proč persony vytváříte
Pokud si nejste jistí, proč budete persony vytvářet a jak je budete následně používat, raději je nedělejte. Než začnete persony tvořit, měli byste mít jasno o jejich následné implementaci do procesů tvorby obsahu a dalších činností online marketingu, při kterých se vám persony mohou hodit.
2. chyba – Informace o personách vám nepomohou v online marketingových rozhodnutích
Persony nevytváříte jen tak. Děláte je proto, aby vám usnadnily dělat relevantní rozhodnutí, která budou v souznění přímo s vaší cílovou skupinou. Proto je velmi důležité, aby informace, které vytvoříte, jasně identifikovaly potřeby, cíle, spouštěče rozhodnutí a další věci, které vám usnadní práci s propagací produktu či služby.
3. chyba – Neidentifikovali jste jasně jejich cíle, spouštěče rozhodnutí a preference
Příliš obecný popis persony je hlavní chybou, které se můžete při tvorbě persony dopustit. To, že napíšete „Marek je rybář“, je informace, která vám není příliš užitečná. Místo toho popis rozveďte hlouběji jako například „Marek je rybář, protože si po práci rád odpočine v přírodě. Vztah s manželkou mu neklape a finance, které zvládne ušetřit z malého platu skladníka, mu vystačí tak akorát na nákup rybářských návnad. Vybavení má proto starší, ale návnady na radu svých přátel kupuje často.“
4. chyba – Vytvořili jste moc různých person
Méně je někdy více. U tvorby person toto pravidlo platí dvojnásob. Větší množství person neznamená, že se vám podaří větší úspěch v jejich použití. Nevytvářejte persony například pro odlišné akademické tituly. Pokud vytváříte personu, které má akademický titul, měla by vám stačit jedna. Zkuste v informacích, které budete hledat, nacházet souvislosti pro vysokoškolsky vzdělané. Podobné pravidlo platí i o dalších podrobnostech, které u každé persony objevíte.
5. chyba – Nepoužili jste informace, které o vašich zákaznících už máte
Tvorbu person je nejlepší dělat tak, že se vašich reálných zákazníků ptáte. Vyčleňte si na tyto hovory dostatek času. Poznejte na vlastní kůži jejich touhy, přání a motivace. Jedině tak se vám podaří pochopit jejich myšlenkové pochody. Poznáním jejich životů se vám podaří vytvářet produkt/službu lepší a šitou více na míru.
6. chyba – Pro každou personu jste vytvořili přehnané množství nepodstatných informací
Při tvorbě person jsou nerelevantní informace v dokumentu zbytečné. Odvádějí pozornost váš a vašeho týmu, a proto by mělo být vaším cílem se jich vyvarovat. Snažte se u každé vytvářené informace odpovědět na otázku: „Pomůže mi tato informace lépe pochopit nákupní rozhodnutí persony?“ nebo Dozvím se díky této informaci nějaké nové skutečnosti, které mi lépe pomůžou vytvářet vhodný obsah?“ Nejjednodušším řešením je se v úvahách a popise příliš neodklánět od podstatných věcí, které jsme zmínili v tomto článku.
- Jaké jsou persony životní cíle týkající se vašeho tématu?
- Jak vypadá průměrný den persony a činnosti, které souvisejí s vaším tématem?
- Jaký je její rozpočet?
- Kdo rozhoduje o nákupních rozhodnutích?
- Jaké jsou její demografické údaje?
Závěr
Tvorba person není chvilkovou záležitostí. A čím více času věnujete přípravě, tím kvalitnější a hodnotnější persony se vám podaří vytvořit. Cílem tohoto článku bylo upozornit vás na úskalí, na které byste během tvorby person mohli narazit.
Pokud vám článek pomohl, budu rád, když ho budete sdílet dál na sociálních sítích. Znáte nějaké další chyby, kterých je dobré se při tvorbě person vyvarovat? Potěší mě, když mi je napíšete do komentářů pod článkem. Pomůžete tak i ostatním čtenářům, kteří náš blog pravidelně sledují. Díky za pozornost.
Šablona pro tvorbu person
Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s tvorbou person
0 komentářů k zobrazení