Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Najděte svoji cílovou skupinu a oslovte ji
V dnešním článku se zaměřím na jeden z nejcitovanějších marketingových pojmů. Řeč bude o cílové skupině, anglicky target group či target audience. Proč tolik slávy kvůli jednomu slovnímu spojení? Bez jeho správného pochopení byste nemohli dělat kvalitní obsahový (ani jiný) marketing.
Díky širokým možnostem současného trhu je zcela neefektivní zaměření na trh jako celek, protože přání a potřeby jednotlivých cílových skupiny jsou zcela odlišné. Kromě odlišnosti v cílových skupinách obecně je nutné vnímat i rozdíly uvnitř skupin. Vaším cílem by měla být snaha oslovit každého člena nákupního procesu. Ne všichni však uslyší na stejné podněty či obsah.
Každý „kousek“ obsahu byste měli směrovat konkrétní personě, měl by mít jasný tón a řešit specifickou potřebu člověka v konkrétní fázi nákupního cyklu. Jinými slovy – vaším cílem je získat opravdu hluboké poznání všech čtenářů či návštěvníků. Měli byste jasně určit jejich nákupní fáze, potřeby a vše v tvorbě obsahu a propagaci zohlednit.
Naprosto nejdůležitějším krokem je v první fázi cílovou skupinu určit a následně zjistit, kde se může nacházet (samozřejmě v kontextu internetu). A právě tento „problém“ by vám měl pomoct vyřešit tento článek.
Základní minimum propagace
Představte si modelovou situaci. Připravujete pravidelně zajímavý obsah, v článcích používáte přiměřeně správná klíčová slova. Identifikovali jste potřeby vaší cílovky a vhodně jste zvolili tón komunikace a persony. Nikdo se ale o vás nezajímá, a to je problém. Možná to je proto, že jste zapomněli na nejdůležitější fázi života každého příspěvku, kterou je jeho propagace. Bez toho, abyste obsah pravidelně a cíleně propagovali, nemůžete čekat, že budete slavit v obsahovém marketingu úspěch. Pojďte si přečíst, jaké činnosti byste měli dělat, pokud chcete s vaším obsahem uspět.
1. Optimalizujte i pro vyhledávače
Optimalizace pro vyhledávače už dávno neznamená, že v článku budete opisovat klíčová slova v nepřiměřeném množství. Spíše je lepší se zaměřit na relevantní klíčové fráze a ujistit se, že jste je v nějakém tvaru zmínili alespoň v titulku a meta description článku. Když na tento krok nezapomenete, můžete se těšit z dlouhodobé návštěvnosti z vyhledávačů, až se váš text propadne do hlubin webu.
2. Propagujte příspěvek na sociálních sítích
Poté, co vyjde každý nový kousek obsahu na vašem blogu či magazínu, nezapomeňte ho propagovat na sociálních sítích. Jestliže počty vašich fanoušků vznikají přirozeně a jsou vaši fanoušci a followeři relevantní vašemu obsahu, budete i s touto minimální formou propagace slavit úspěchy. Jak jinak by se mohli o vašich novinkách dozvědět? Kromě publikování na sociálních sítích byste měli umožnit samotným čtenářům, aby obsah článku sdíleli na svých sociálních sítích. Pomůžou vám k tomu tlačítka ke sdílení u každého článku.
3. Píšete guest posty? Řekněte o nich vašim followerům a fanouškům
Kromě elementárních technik výše byste měli informovat i o novinkách mimo váš blog. Nestyďte se pochlubit vašimi guest posty na cizích blozích. Je možné, že máte obsahový plán obsazen jinými hodnotnějšími příspěvky. To ale vůbec nevadí. Můžete třeba jednou měsíčně vytvořit „shrnující příspěvek“, kde vaše aktivity mimo domovský blog přehledně popíšete.
Propagace pro středně pokročilé
Další metody propagace obsahu jsou pro středně pokročilé. Jestli chcete pravidelně rozšiřovat váš vliv na hranice stálých posluchačů, určitě se na ně podívejte.
1. Podpořte příspěvky reklamou na sociálních sítích
Na sociálních sítích můžete rychle a jednoduše zjistit, co se vašim příznivcům líbí, co funguje. Abyste z každého takto dobře připraveného kousku obsahu vytěžili co nejvíce, můžete podpořit propagaci příspěvku na sociálních sítích drobnou reklamou. Tento způsob dobře funguje na sociální síti Facebook, ale můžete ho využít i třeba na Twitteru.
2. Zasílejte informace o zajímavých článcích e-mailem
E-mail je dobrý způsob, jak doručit váš obsah velkému množství lidí bez velkého úsilí. Zajímáte-li se o obsahový marketing, určitě víte, že jedním z hlavních cílů vaší strategie by mělo být získání co největšího množství relevantních e-mailových adres. S vaší databází byste měli udržovat pravidelný kontakt a dobrým a pro uživatele hodnotným způsobem je informovat o nových kouscích obsahu, který jste vytvořili. E-mail by rozhodně neměl sloužit pouze k prodeji.
3. Oslovte ostatní blogery z oboru
Ve vašem oboru se pravděpodobně pohybují podobní blogeři, jako jste vy. Zkuste je oslovit a informovat je o vás, vymyslete nějaký zajímavý způsob protislužby. Jak efektivně oslovovat jiné weby, si můžete přečíst v jednom z minulých článků. Josef psal o tom, jak oslovit influencery a já nedávno publikoval praktický návod na guest posting.
4. Odpovídejte na otázky na diskuzních fórech
Chcete-li prokázat vaši odbornost, měli byste se zapojit do diskuzních fór. Minimálně jednou týdně (čím častěji, tím lépe) byste měli zkontrolovat nové diskuze v tematických fórech. Odpovědět na komentáře pod novými články a zdarma poradit vaší komunitě. Pokud je to možné, můžete se pokusit vložit do komentáře relevantní odkaz (ne pouze na vaše projekty). Když v této činnosti vydržíte a vaše rady budou hodnotné, máte šanci si v dlouhodobém horizontu vybudovat na internetu autoritativní pozici.
Propagace pro opravdové fajnšmekry
Poslední propagační tipy jsou pro ty z vás, kteří to s propagací myslí opravdu vážně. Jejich uvedení do praxe vám sice zabere množství času, ale není to rozhodně čas bezcenný. Většinou se jedná o kombinace různých technik, které jsem zmiňoval v předešlých tipech. Tyto taktiky pravděpodobně nebudete používat pro všechen obsah, který vytvoříte. Šetřete si je pouze pro ty nejhodnotnější kousky (rozsáhlé příspěvky, infografiky, virální videa a další).
1. Vytvořte tiskovou zprávu, nezapomínejte na klasické PR
Často opomíjenou taktikou je vytvoření klasické tiskové zprávy. Určitě víte, jak velký vliv mají klasická média. Zkuste využít toho, že pravidelně píšete zajímavé články a novinky a o vaší odbornosti přesvědčit i klasická média. Vydejte tiskovou zprávu a rozešlete ji do redakcí velkých titulů. Když shledají vaši tiskovku dostatečně atraktivní, máte velkou šanci, že ji zveřejní.
2. Guest posting jako způsob propagace konkrétního obsahu
Nezapomeňte, že guest posting je skvělou formou propagace, získávání autority a upevňování důvěry. Poté, co vytvoříte nějaký extra hodnotný obsah, zkuste oslovit oborové influencery a napsat jim na podobné téma článek. I drobná zmínka v guest postu může přilákat nové čtenáře a třeba i budoucí zákazníky.
Zatím jsme si v článku představili tři formy propagace obsahu rozdělené podle úrovně. Na závěr bych vám rád ještě poradil několik tipů, kde vhodné cílové skupiny / cílovou skupinu hledat.
Naučte se efektivně a rychle hledat cílové skupiny
Zkuste se nyní zamyslet, kde se cílové skupiny, které chcete oslovit, nacházejí. Přečtěte si následující tipy, které sám používám, když si podobnou otázku kladu. Představte si vytvořené persony a zkuste se vžít do jejich kůže.
- Kde bydlí?
- Jaké jsou její koníčky a zájmy?
- Co čte a jaké informace na webu hledá?
Výsledkem podobných otázek by mělo být určení konkrétních míst, které vaše cílovka může navštěvovat. Vy byste tato místa měli prozkoumat a vymyslet vhodné a relevantní způsoby propagace šité přímo na míru.
0 komentářů k zobrazení