V minulých dílech seriálu o e-mail marketingu jsme se zabývali základy segmentace a ukázali si konkrétní tipy, jak a proč s ní začít. Představili jsme si několik způsobů, jak segmentovat e-mailovou databázi podle toho, co je pro vás nejvhodnější. Dnes se zaměříme na pokročilejší segmentace a nabídneme vám ukázky z nástrojů, ať si sami uděláte představu, jak to může vypadat.
Jak se dělí pokročilé segmentace
1. Segmentace podle zájmů
Ve všech e-mail systémech si můžete udělat kampaně a vytvořit listy podle zájmů návštěvníků. Hodit se vám to bude zejména v případě, kdy na webu nabízíte různé věci, věnujete se různým tématům a chcete proto rozdělit návštěvníky podle toho, co je zajímá.
Jak to děláme my na Včelišti: Pokud návštěvníka zajímá SEO, stáhne si e-book SEO, případně bonusový obsah u SEO článku, uložíme si, co už si stáhl a o co projevil zájem. Příště tak návštěvníkovi můžeme doporučit další zajímavý obsah na vybrané téma a to například chytrou automatickou sekvencí viz níže.
Jak vypadají rozhodovací pravidla části automatických e-mailů, když identifikují zájmy návštěvníka
Využít můžete e-mailingové systémy SmartEmailing a MailChimp. Segmentaci podle zájmů provedete tak, že vytvoříte kampaň pro každý zájem. Nicméně označování toho, co si lidé stáhli, je v e-mailingových systémech omezené a nedá se podle toho příliš automaticky filtrovat a provádět další akce.
Náš postup: Abychom mohli využít informace o tom, co si návštěvník stáhl a o co má zájem, propojíme nástroj na sběr kontaktů s e-mailingovým nástrojem. My používáme například LeadPages. Nástroji řekneme, do jaké kampaně, v jakém softwaru a s jakými tagy chceme kontakt z daného formuláře uložit. Podívejte se, jak to funguje, na následujícím obrázku.
Alternativní řešení pro e-commerce: V případě e-shopu můžete místo zájmů o téma využít zájem o produkt, na který navážete s kampaní, která přesune potenciálního zákazníka z rozhodovací fáze až k nákupu.
2. Segmentace podle aktivity
Podívejme se na způsoby, které nám pomohou segmentovat e-mailovou databázi podle aktivity návštěvníků.
Lead Score – S touto pokročilou funkcí nástrojem dokážeme analyzovat, jak je kdo aktivní, jak často navštěvuje stránky a plní cíle na webu. Podle toho dostává tzv. leadscore, se kterým my pak můžeme pracovat. Aktivnějším zákazníkům nabídneme další produkty, neaktivní zkusíme oslovit nějakou kampaní.
Při dosažení určité hranice scoring umožňuje překopírovat kontakt do CRM (Customer Relationship Management = Řízení vztahu se zákazníkem. Jsou to většinou modulové systémy, skládající se z jednotlivých aplikací, které jsou vzájemně propojeny a navázány k záznamu o obchodních partnerech), případně pokud někdo nakoupí ve vašem e-shopu, propíše se hodnota objednávky do e‑mailingového systému. Díky tomu budete moci oslovit s určitou nabídkou pouze ty zákazníky, co si od vás koupili produkt za alespoň X tisíc Kč.
Propojení s Google Tag Manager (GTM) – Můžeme si nastavit, co chceme, aby návštěvník udělal a tuto akci následně zapsat do e-mailingového systému. Pokud si například zobrazí důležitou podstránku, třeba nějaký článek, který už je zařazený v e-mailingové automatické sekvenci, zaznamenáme si tuto událost ke kontaktu. Díky tomu víme, že už si návštěvník článek přečetl a e-mailing softwaru řekneme, ať mu e-mail s výzvou k přečtení článku neposílá, aby ho nedostal dvakrát.
Může jít také o akci napojenou na spuštění konkrétního videa. Jakmile si návštěvník pustí video, automaticky se spustí akce pro zaslání e-mailu, případně zařazení člověka do nové kampaně.
Podívejte se, jak to funguje v praxi:
Vložení do košíku, ale nezakoupení (aktivita pro e-shopy) – Návštěvník si vybral zboží, které vložil do košíku, nákup ale nedokončil. Můžete proto vytvořit e-mail sekvenci, která ho bude motivovat, aby nákup dokončil.
Kontakty jsou neaktivní, například posledních 90 dní – Neaktivní kontakty je třeba pravidelně oslovovat. V databázi přece nechceme mít mrtvé kontakty, které jen zabírají místo a kazí statistiky. Neaktivních odběratelů je proto vhodné se zeptat, jestli chtějí zůstat v databázi. Pokud ano, ať kliknou na tlačítko na e-mail. Pokud ne, ať e-mail ignorují a my je odstraníme.
Po čase můžete rozeslání této zprávy znovu vysegmentovat a kdo zbude, toho odstranit.
Jak na to v různých nástrojích:
GetResponse – V kontaktech jednoduše vyfiltrujte všechny kontakty, které za vámi určené poslední období neklikly, ani neotevřely žádný e-mail. Tento výběr můžete uložit jako segment (Save Search) a na něj pak odeslat e‑mail. Potom ten samý search můžete udělat znovu a kdo zbyl, toho smazat, případně přesunout do neaktivních kontaktů kampaně. Podívejte se, jak to funguje, na obrázku.
Smartemailing.cz – v kategorii Segmenty vytvoříte nový segment a nastavíte mu pravidlo, které do segmentu umístí kontakty, jež jsou už 90 dní neaktivní. Zaškrtnutím automatického obnovování se bude segment stále obnovovat.
Jak to vypadá v nástroji Smartemailing
Na tento segment můžete navíc napojit Smartkampaň, která pošle novému kontaktu e-mail s upozorněním, že je neaktivní a vyzve ho, aby provedl aktivitu. Tím se vyřadí ze segmentu neaktivních kontaktů.
Mailchimp.com – Podobně jako u Smartemailingu to funguje i v nástroji Mailchimp. V listu či kampani (nikoliv nad celým účtem, to není v nástroji možné) si vytvoříte segmentaci, která se může automaticky aktualizovat. Místo počtu dnů neaktivity ale zvolíte počet kampaní, na které kontakt nezareagoval, čímž se MailChimp liší od všech ostatních nástrojů. U aktivity kampaně zvolíte potřebné podmínky a můžete je uložit.
3. Integrace e-mailingového nástroje pro efektivní segmentaci
Je velmi důležité, abyste e-mailing napojili i na další používané nástroje a dosáhli maximálně automatické a spolehlivé práce. Výhodu mají v tomto bodě světově rozšířené nástroje, jako je MailChimp.com, který ze všech e-mailingových systémů nabízí asi nejvíce integrací.
Napojení na CRM – Tento způsob vám umožní aktivní kontakty (zjistíme podle zmiňovaného leadscore a aktivity na webu) přesunout automaticky do CRM a dál s nimi pracovat. Budou vám tak automaticky každý den přibývat zákazníci. Vyfiltrují se totiž přesně ty, kontakty, které jsou připravené nakoupit nebo by mohly mít zájem o to, co nabízíte.
Napojení na e-shop – Dejte e-mailingovému systému informaci o tom, kolik zákazník utrácí a jak často objednává. Podle toho s ním následně můžete komunikovat e-mailem a nabízet mu konkrétní věci
Napojení na nástroj pro sběr kontaktů – Pokud byste dělali všechno ručně, brzo byste se z toho zbláznili. Sbírání kontaktů musí probíhat automaticky a spolehlivě. My na Včelišti používáme například LeadPages.net, ale využít můžete i nástroje SumoMe.com.
Některé e-mailingové nástroje, jako třeba SmartEmailing, mají v sobě pěkně zabudovaný nástroj na tvorbu sběru kontaktů pomocí formulářů
Napojení na kontaktní formuláře – Všechny poptávkové, kontaktní nebo jiné formuláředoporučujeme napojit na e-mailingový software také.
Pokud používáte WordPress, můžete využít například nástroje Gravity Forms, který nabízí napojení na všechny důležité poskytovatele e-mailu a velké možnosti vlastního přizpůsobení
Závěrečné shrnutí
V tomto článku jsme vám předvedli, jak fungují nástroje pro pokročilejší segmentaci a ukázali to na konkrétních příkladech. Spojte nové vědomosti s informacemi z předchozích dvou dílů a sami se zamyslete, jaký způsobem segmentovat kontakty, aby vám to co nejvíce vyhovovalo.
Segmentace kontaktů je základním kamenem kvalitního e-mailingu. Segmentované e-maily jsou cílenější, mají větší efekt, tolik neotravují a mívají mnohem vyšší míru otevření a prokliků. Segmentovat e-maily se vyplatí, začněte s tím taky.
Zajímá vás téma e-mailingu?
Navštivte web Mailujeme.cz, kde se dozvíte vše o tvorbě e-mailů, segmentacích, automatizovaných sekvencích, a dokonce vám pomůžeme vybrat i vhodný e-mailingový nástroj, s nímž dosáhnete těch nejlepších výsledků.
Josef v roce 2012 založil marketingovou agenturu Včeliště a dnes vede tým marketérů a stará se o jeho chod. Moderuje také akci Kafe a marketing a věnuje se vzdělávání a prezentování na konferencích. Na kontě má dvě knihy o obsahovém marketingu a desítky marketingových strategií pro klienty Včeliště.
Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka
Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Díky cookies vám můžeme zobrazovat obsah tak, jak jsme to naplánovali. Zároveň nám díky souhlasu pomáháte vylepšovat náš web i služby.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
2 komentáře k zobrazení
Hezký den do Včeliště!
Co používáte za e-mailing nástroj viz. první workflow? Jde o drip.co nebo něco jiného? Jaké máte výsledky v ČR - doručitelnost atd.?
Díky.
- Pavel
Ano, ten první je drip. Doručitelnost je bez problémů.