skip to Main Content
Provedeme vás taji call to action v obsahovém marketingu

Velký průvodce call-to-action v obsahovém marketingu

Návštěvníky webu musíte jednoznačně navést, kam pokračovat, na co kliknout. Jinak budou na webu tápat. Právě v tuto chvíli přicházejí na řadu výzvy k akci neboli takzvané call to action (CTA). Jejich úkolem je zaujmout návštěvníka stránek natolik, aby web neopustil, ale naopak přijal výzvu, a to nejlépe s nadšením. Co je to CTA a jak je efektivně využít v obsahovém marketingu?

Zapojte návštěvníky do akce

Call to action, výzva k akci nebo jednoduchá zkratka CTA, by se dala v rychlosti popsat jako lákavý důvod pro vaše čtenáře zapojit se do akce. Výzvy k akci s námi jsou odjakživa, reklamní svět si určitě dobře pamatuje objednávkové katalogy, kterým nechyběla tučně vytištěná telefonní čísla a pobídka „zavolejte nám“. Jenže doba se mění a zákazníci už vám nezavolají jen tak pro nic za nic. Musíte je k tomu nalákat.

Promyslete si strategii CTA

Výzva k akci se vám může zdát jen jako bonus, vedlejší práce, nad kterou nemusíte trávit čas přemýšlením. Jenže i CTA si zaslouží svou vlastní strategii, chcete přece, aby přinesla vytoužené reakce. Promyslete si, co chcete s call to action dokázat, kdy toho chcete docílit a jakým způsobem. A nejlépe všechny tyto kroky proveďte před tím, než začnete vůbec psát text. Nezapomeňte CTA zahrnout do obsahové strategie a publikačního plánu.

Na co myslet při vkládání CTA?

  • Je tlačítko na správném místě? Všimnou si ho návštěvníci?
  • Zvolte barvy, které upoutají pozornost. Nezapomínejte na kontrastní pozadí.
  • Myslete na co nejjednodušší výzvu k akci.
  • V krátkosti je síla.
  • Definujte přesně požadovanou akci.
  • Soustřeďte se na výhody. Co návštěvník získá, když klikne?
  • Časová omezenost nabídky pomáhá. Podpořte návštěvníka k rychlému jednání.

Jak-má-vypadat-CTA  

CTA má nejrůznější formy

Jakmile jste si promysleli, co od výzvy k akci očekáváte, máte blíže k rozhodnutí, která výzva se pro vaše cíle hodí nejvíce.

Existuje několik forem CTA, využívaných ve světě marketingu:

  • stáhnutí bonusového obsahu
  • sdílení obsahu ostatním
  • bezplatné vyzkoušení
  • propagace akce
  • registrace
    • na webinář
    • do věrnostního klubu
    • k odběru zajímavostí a novinek
  • přechod do jiné kategorie nebo na jiný druh obsahu
  • prodej produktu/služby.

Potřebujete inspirace? Textace u výzev k akci, které fungují

Výzvy nabádající k objednávce:

  • Nakupujte hned s 50% slevou.
  • Vyberte si mezi našimi bestsellery.
  • Ušetřete dnes.
  • Ano! Chci jeden kus.
  • Posledních 10 ks skladem. Na další čekání měsíce.
  • Uplatněte svůj slevový kupón.
  • Vyberte si z nové kolekce jako první.
  • Získejte dnes dopravu zdarma.
  • Dnes k objednávkám dárek.

CTA přímo v obsahu:

  • Čtěte dál.
  • Zjistěte více.
  • Jste zvědaví? Máme toho mnohem víc.
  • Pokračujte ve čtení.
  • Přečtěte si celý článek.
  • Stáhněte si náš e-book.

CTA pro události:

  • Zarezervujte si své místo.
  • Zaregistrujte se hned.
  • Rezervujte si své lístky.
  • Posledních 5 lístků. Nečekejte.
  • Přijdu!
  • Budu tam!
  • Počítejte se mnou!
  • Zarezervujte mi místo.
  • Zarezervujte si místo hned s lepší cenou.

CTA pro sociální sítě:

  • Sledujte nás.
  • Zůstaňme ve spojení.
  • Dejte nám na FB like.
  • Podělte se o článek s přáteli.

Při vytváření výzev k akci je neméně důležité, jakou cestou je návštěvníkům nabídnete. Na co budou reagovat spíše? Lidé, kteří na vaši výzvu narazí v e‑mailu, budou naladěni na jinou vlnu než ti, kterým se CTA zobrazí při prohlížení sociálních sítí.

Call to action, která doopravdy fungují

Podívejte se, jak si s call to action poradily různé české i zahraniční firmy. Kam se dají výzvy k akci umístit, jak mohou vypadat a kdy nejlépe fungují? Stáhněte si náš bonusový obsah a vše se dozvíte!

Druhy výzev k akci:

  • CTA v e-mailu – jedním z nejdůležitějších komponentů každé e-mailingové kampaně je právě CTA. Upoutá pozornost vašich odběratelů a ideálně je přiměje k akci. V e-mailu působí nejlépe CTA založené na jednoduchém textu. Některé e-mailové schránky mohou zdeformovat vaši povedenou grafickou práci, což by byla škoda. Navíc odkazy přímo v textu nepůsobí tak naléhavě a jsou mnohem osobnější.

CTA-v-e-mailu

  • CTA na webu – při tvoření výzvy na webu máte spoustu skvělých možností. Proto záleží na vaší cílové skupině a jejich přirozeném pohybu, který můžete několikrát otestovat, než zjistíte, co funguje nejlépe. Nezapomeňte CTA umístit rovnou na homepage, ale efektivní jsou i tlačítka v postranních bannerech nebo uprostřed textu.

CTA-na-hompeage

Pracujte s CTA i pro zachycení zákazníků, které nic nezaujalo. Pěkně s tím pracuje například Bonami.

CTA-v-pop-up

  • CTA v aplikaci – doba se mění a lidé tráví mnohem více času prohlížením internetu ze svých telefonů. Myslete na to a nerušte návštěvníky obrovskými pop-up okny, která se obtížně zavírají. Raději se zaměřte na jednoduchý proces, kterého docílíte pomocí přirozených mobilních gest, jako jsou posuny prsty nebo dvojkliky.
  • CTA v blogu – statistiky uvádějí, že více než 90 % návštěvníků, kteří si přečtou nadpis článku, si zároveň přečte i popis call to action. Myslete na to a připravte CTA, které je zajímavě designově navržené, členěné a dobře popsané. V blogových příspěvcích si s výzvami k akci můžete vyhrát. Na konec článku můžete umístit výzvu k přečtení podobných článků nebo ke stažení lead magnetu. Po pravé straně se často umísťují CTA s výzvou k odebírání e-mailu nebo sledování na sociálních sítích. Udržujte blog co nejvíc živý a vyzvěte návštěvníky i ke komentování. Možností je mnoho.

  • CTA ve videu – nezapomeňte na CTA i ve video obsahu. Podle statistik Kissmetrics přispělo CTA uvnitř videa k nárůstu o více než 380 % v kliknutí než v případě klasického CTA v bočním panelu.

  • CTA na sociálních sítích – podobně efektivně působí i sociální sítě. Výzva k akci na vaší facebookové stránce může znamenat až o 285 % vyšší nárůst v kliknutí na výzvu. Není snad jiného online prostoru, který je tolik stvořen pro interakce. Využijte toho. Facebook sám nabízí možnost vytvoření CTA prvku, kam si jen sami doplníte nejvhodnější akci. S CTA můžete však sami pracovat i v bannerech a textech, které umisťujete na sociální sítě.

Co platí pro všechny výzvy k akci?

Základní pravidlo obsahového marketingu funguje i ve strategii CTA – k dosažení úspěchu kombinujte několik druhů call to action. Použijte v textu různé formy výzvy propagující stejnou informaci, abyste podchytili zájem čtenáře ze všech stran. Znamená to, že se v článku může zároveň objevit samotný text, tlačítko a obrázek. CTA rozmístěte logicky, ideálně v první polovině a poté na závěr. Právě CTA na začátku textu slouží k zaujmutí čtenáře, který se nedostane ke konci.

Testování CTA

V průběhu CTA kampaní nezapomeňte na měření a vyhodnocování. Ověřte si, zda jste dosáhli stanovených cílů, které mělo CTA splnit. Případně hledejte nápravy a testujte různé varianty, dokud nesplníte, co jste si vytyčili. Pusťte se do A/B testování a zkoušejte různé varianty, ať už textové či designové. Marketingové agentuře Performable se zvýšila konverze o 21 %, když změnila barvu CTA tlačítka.  SiteBuilderReport vylepšila konverze o 13,4 % tím, že z CTA odstranila jediné slovo.

Zajímá vás, jak s call to action pracují známé společnosti a jak vytváří chytlavé a originální výzvy k akci? Inspirujte se zajímavými nápady a stáhněte si bonusový obsah, ve kterém se dozvíte, co na uživatele funguje.

Call-to-action, která doopravdy fungují

Podívejte se, jak si s call-to-action poradily různé české i zahraniční firmy. Kam se dají výzvy k akci umístit, jak mohou vypadat a kdy nejlépe fungují? Stáhněte si náš bonusový obsah a vše se dozvíte!

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top