Návštěvníky webu musíte jednoznačně navést, kam pokračovat, na co kliknout. Jinak budou na webu tápat. Právě v tuto chvíli přicházejí na řadu výzvy k akci neboli takzvané call to action (CTA). Jejich úkolem je zaujmout návštěvníka stránek natolik, aby web neopustil, ale naopak přijal výzvu, a to nejlépe s nadšením. Co je to CTA a jak je efektivně využít v obsahovém marketingu?
Zapojte návštěvníky do akce
Call to action, výzva k akci nebo jednoduchá zkratka CTA, by se dala v rychlosti popsat jako lákavý důvod pro vaše čtenáře zapojit se do akce. Výzvy k akci s námi jsou odjakživa, reklamní svět si určitě dobře pamatuje objednávkové katalogy, kterým nechyběla tučně vytištěná telefonní čísla a pobídka „zavolejte nám“. Jenže doba se mění a zákazníci už vám nezavolají jen tak pro nic za nic. Musíte je k tomu nalákat.
Promyslete si strategii CTA
Výzva k akci se vám může zdát jen jako bonus, vedlejší práce, nad kterou nemusíte trávit čas přemýšlením. Jenže i CTA si zaslouží svou vlastní strategii, chcete přece, aby přinesla vytoužené reakce. Promyslete si, co chcete s call to action dokázat, kdy toho chcete docílit a jakým způsobem. A nejlépe všechny tyto kroky proveďte před tím, než začnete vůbec psát text. Nezapomeňte CTA zahrnout do obsahové strategie a publikačního plánu.
Na co myslet při vkládání CTA?
Je tlačítko na správném místě? Všimnou si ho návštěvníci?
Zvolte barvy, které upoutají pozornost. Nezapomínejte na kontrastní pozadí.
Myslete na co nejjednodušší výzvu k akci.
V krátkosti je síla.
Definujte přesně požadovanou akci.
Soustřeďte se na výhody. Co návštěvník získá, když klikne?
Časová omezenost nabídky pomáhá. Podpořte návštěvníka k rychlému jednání.
CTA má nejrůznější formy
Jakmile jste si promysleli, co od výzvy k akci očekáváte, máte blíže k rozhodnutí, která výzva se pro vaše cíle hodí nejvíce.
Existuje několik forem CTA, využívaných ve světě marketingu:
stáhnutí bonusového obsahu
sdílení obsahu ostatním
bezplatné vyzkoušení
propagace akce
registrace
na webinář
do věrnostního klubu
k odběru zajímavostí a novinek
přechod do jiné kategorie nebo na jiný druh obsahu
prodej produktu/služby.
Potřebujete inspirace? Textace u výzev k akci, které fungují
Výzvy nabádající k objednávce:
Nakupujte hned s 50% slevou.
Vyberte si mezi našimi bestsellery.
Ušetřete dnes.
Ano! Chci jeden kus.
Posledních 10 ks skladem. Na další čekání měsíce.
Uplatněte svůj slevový kupón.
Vyberte si z nové kolekce jako první.
Získejte dnes dopravu zdarma.
Dnes k objednávkám dárek.
CTA přímo v obsahu:
Čtěte dál.
Zjistěte více.
Jste zvědaví? Máme toho mnohem víc.
Pokračujte ve čtení.
Přečtěte si celý článek.
Stáhněte si náš e-book.
CTA pro události:
Zarezervujte si své místo.
Zaregistrujte se hned.
Rezervujte si své lístky.
Posledních 5 lístků. Nečekejte.
Přijdu!
Budu tam!
Počítejte se mnou!
Zarezervujte mi místo.
Zarezervujte si místo hned s lepší cenou.
CTA pro sociální sítě:
Sledujte nás.
Zůstaňme ve spojení.
Dejte nám na FB like.
Podělte se o článek s přáteli.
Při vytváření výzev k akci je neméně důležité, jakou cestou je návštěvníkům nabídnete. Na co budou reagovat spíše? Lidé, kteří na vaši výzvu narazí v e‑mailu, budou naladěni na jinou vlnu než ti, kterým se CTA zobrazí při prohlížení sociálních sítí.
Texty, které prodávají
Chcete správně psát texty pro lidi i vyhledávače? Stáhněte si od nás e-book, kde se dozvíte vše potřebné.
CTA v e-mailu – jedním z nejdůležitějších komponentů každé e-mailingové kampaně je právě CTA. Upoutá pozornost vašich odběratelů a ideálně je přiměje k akci. V e-mailu působí nejlépe CTA založené na jednoduchém textu. Některé e-mailové schránky mohou zdeformovat vaši povedenou grafickou práci, což by byla škoda. Navíc odkazy přímo v textu nepůsobí tak naléhavě a jsou mnohem osobnější.
CTA na webu – při tvoření výzvy na webu máte spoustu skvělých možností. Proto záleží na vaší cílové skupině a jejich přirozeném pohybu, který můžete několikrát otestovat, než zjistíte, co funguje nejlépe. Nezapomeňte CTA umístit rovnou na homepage, ale efektivní jsou i tlačítka v postranních bannerech nebo uprostřed textu.
Pracujte s CTA i pro zachycení zákazníků, které nic nezaujalo. Pěkně s tím pracuje například Bonami.
CTA v aplikaci – doba se mění a lidé tráví mnohem více času prohlížením internetu ze svých telefonů. Myslete na to a nerušte návštěvníky obrovskými pop-up okny, která se obtížně zavírají. Raději se zaměřte na jednoduchý proces, kterého docílíte pomocí přirozených mobilních gest, jako jsou posuny prsty nebo dvojkliky.
CTA v blogu – statistiky uvádějí, že více než 90 % návštěvníků, kteří si přečtou nadpis článku, si zároveň přečte i popis call to action. Myslete na to a připravte CTA, které je zajímavě designově navržené, členěné a dobře popsané. V blogových příspěvcích si s výzvami k akci můžete vyhrát. Na konec článku můžete umístit výzvu k přečtení podobných článků nebo ke stažení lead magnetu. Po pravé straně se často umísťují CTA s výzvou k odebírání e-mailu nebo sledování na sociálních sítích. Udržujte blog co nejvíc živý a vyzvěte návštěvníky i ke komentování. Možností je mnoho.
CTA ve videu – nezapomeňte na CTA i ve video obsahu. Podle statistik Kissmetrics přispělo CTA uvnitř videa k nárůstu o více než 380 % v kliknutí než v případě klasického CTA v bočním panelu.
CTA na sociálních sítích – podobně efektivně působí i sociální sítě. Výzva k akci na vaší facebookové stránce může znamenat až o 285 % vyšší nárůst v kliknutí na výzvu. Není snad jiného online prostoru, který je tolik stvořen pro interakce. Využijte toho. Facebook sám nabízí možnost vytvoření CTA prvku, kam si jen sami doplníte nejvhodnější akci. S CTA můžete však sami pracovat i v bannerech a textech, které umisťujete na sociální sítě.
Co platí pro všechny výzvy k akci?
Základní pravidlo obsahového marketingu funguje i ve strategii CTA – k dosažení úspěchu kombinujte několik druhů call to action. Použijte v textu různé formy výzvy propagující stejnou informaci, abyste podchytili zájem čtenáře ze všech stran. Znamená to, že se v článku může zároveň objevit samotný text, tlačítko a obrázek. CTA rozmístěte logicky, ideálně v první polovině a poté na závěr. Právě CTA na začátku textu slouží k zaujmutí čtenáře, který se nedostane ke konci.
Testování CTA
V průběhu CTA kampaní nezapomeňte na měření a vyhodnocování. Ověřte si, zda jste dosáhli stanovených cílů, které mělo CTA splnit. Případně hledejte nápravy a testujte různé varianty, dokud nesplníte, co jste si vytyčili. Pusťte se do A/B testování a zkoušejte různé varianty, ať už textové či designové. Marketingové agentuře Performable se zvýšila konverze o 21 %, když změnila barvu CTA tlačítka. SiteBuilderReport vylepšila konverze o 13,4 % tím, že z CTA odstranila jediné slovo.
Zajímá vás, jak s call to action pracují známé společnosti a jak vytváří chytlavé a originální výzvy k akci? Inspirujte se zajímavými nápady a stáhněte si bonusový obsah, ve kterém se dozvíte, co na uživatele funguje.
Josef v roce 2012 založil marketingovou agenturu Včeliště a dnes vede tým marketérů a stará se o jeho chod. Moderuje také akci Kafe a marketing a věnuje se vzdělávání a prezentování na konferencích. Na kontě má dvě knihy o obsahovém marketingu a desítky marketingových strategií pro klienty Včeliště.
Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka
Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Díky cookies vám můžeme zobrazovat obsah tak, jak jsme to naplánovali. Zároveň nám díky souhlasu pomáháte vylepšovat náš web i služby.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Žádný komentář k zobrazení