skip to Main Content
Velký Průvodce Call-to-action V Obsahovém Marketingu

Velký průvodce call-to-action v obsahovém marketingu

Sdílejte:

Víte, že třetina lidí se na článek soustředí v průměru pouze 15 vteřin? To je málo, že? Váš článek je přece mnohem delší a dali jste si na něm tolik záležet. A chcete, aby vyvolal nějakou reakci. Právě v tuto chvíli přicházejí na řadu výzvy k akci neboli takzvané call-to-action (CTA). Jejich úkolem je zaujmout návštěvníka stránek natolik, aby web neopustil, ale naopak přijal výzvu, a to nejlépe s nadšením. Co je to CTA a jak je efektivně využít v obsahovém marketingu?

Zapojte návštěvníky do akce

Call-to-action, výzva k akci nebo jednoduchá zkratka CTA by se dala v rychlosti popsat jako lákavý důvod pro vaše čtenáře zapojit se do akce. Výzvy k akci s námi jsou odjakživa, reklamní svět si určitě dobře pamatuje objednávkové katalogy, kterým nechyběly tučně vytištěná telefonní čísla a pobídka „zavolejte nám“. Jenže doba se mění a zákazníci už vám nezavolají jen tak pro nic za nic. Musíte je k tomu nalákat.

Promyslete si strategii CTA

Výzva k akci se vám může zdát jen jako bonus, vedlejší práce, nad kterou nemusíte trávit čas přemýšlením. Jenže i CTA si zaslouží svou vlastní strategii, chcete přece, aby přinesla vytoužené reakce. Promyslete si, co chcete s call-to-action dokázat, kdy toho chcete docílit a jakým způsobem. A nejlépe všechny tyto kroky proveďte před tím, než začnete vůbec psát text. Nezapomeňte CTA zahrnout do obsahové strategie a publikačního plánu.

CTA má nejrůznější formy

Jakmile jste si promysleli, co od výzvy k akci očekáváte, máte blíže k rozhodnutí, která výzva se pro vaše cíle hodí nejvíce.

Existuje několik forem CTA, využívaných ve světě marketingu:

  • stáhnutí bonusového obsahu
  • sdílení obsahu ostatním
  • bezplatné vyzkoušení
  • propagace akce
  • registrace
    • na webinář
    • do věrnostního klubu
    • k odběru zajímavostí a novinek
  • přechod do jiné kategorie nebo na jiný druh obsahu
  • prodej produktu/služby

Při vytváření výzev k akci je neméně důležité, jakou cestou je návštěvníkům nabídnete. Na co budou reagovat spíše? Lidé, kteří na vaši výzvu narazí v e‑mailu, budou naladěni na jinou vlnu než ti, kterým se CTA zobrazí při prohlížení sociálních sítí.

Call-to-action, která doopravdy fungují

Podívejte se, jak si s call-to-action poradily různé české i zahraniční firmy. Kam se dají výzvy k akci umístit, jak mohou vypadat a kdy nejlépe fungují? Stáhněte si náš bonusový obsah a vše se dozvíte!

Druhy výzev k akci:

  • CTA v e-mailu – v e-mailu působí nejlépe CTA založené na jednoduchém textu. Některé e-mailové schránky mohou zdeformovat vaši povedenou grafickou práci, a to by byla škoda. Navíc odkazy přímo v textu nepůsobí tak naléhavě a jsou mnohem osobnější.
  • CTA na webu – při tvoření výzvy na webu máte spoustu podobně skvělých možností. Proto záleží na vaší cílové skupině a jejich přirozeném pohybu, který můžete několikrát otestovat, než zjistíte, co funguje nejlépe.
  • CTA v aplikaci – Doba se mění a lidé tráví mnohem více času prohlížením internetu ze svých telefonů. Myslete na to a nerušte návštěvníky obrovskými pop-up okny, která se obtížně zavírají. Raději se zaměřte na jednoduchý proces, kterého docílíte pomocí přirozených mobilních gest, jako jsou posuny prsty nebo dvojkliky.
  • CTA v blogu – Statistiky uvádějí, že více než 90 % návštěvníků, kteří si přečtou váš nadpis, si zároveň přečtou i popis call-to-action. Myslete na to a připravte CTA, které je zajímavě designově navržené, členěné a dobře popsané.
  • CTA ve videu – Nezapomeňte na CTA i ve video obsahu. Podle statistik Kissmetrics přispělo CTA uvnitř videa k nárůstu o více než 380 % v kliknutí než v případě klasického CTA v bočním panelu.
  • CTA na sociálních sítích – Podobně efektivně působí i sociální sítě. Výzva k akci na vaší Facebookové stránce může znamenat až o 285 % vyšší nárůst v kliknutí na výzvu.

Základní pravidlo obsahového marketingu funguje i ve strategii CTA – k dosažení úspěchu kombinujte několik druhů call-to-action. Použijte v textu různé formy výzvy, propagující stejnou informaci, abyste podchytili zájem čtenáře ze všech stran. Znamená to, že se v článku může zároveň objevit samotný text, tlačítko a obrázek. CTA rozmístěte logicky, ideálně v první polovině a poté na závěr. Právě CTA na začátku textu slouží k zaujmutí čtenáře, který se nedostane ke konci.

Jak vytvořit efektivní CTA

Výzva k akci musí zaujmout a zároveň oslovit návštěvníka stránek natolik, aby výzvu přijal. Efektivní CTA by mělo splňovat 3 základní body:

  1. Zaměřte se na výhody, které uživatel přes tuto výzvu získá. Co mu to přinese?
  2. Vysvětlete, jaké kroky následují a co nejvíce zjednodušte instrukce. Měl by čtenář kliknout? Vložit e-mail? Sdílet obsah? Využívejte osvědčené věty jako „klikněte zde“, „stáhněte zde“, „registrujte se zde“.
  3. Povzbuzení k rychlému jednání, které dá zákazníkům najevo, že by na výzvu měli reagovat rychle, jinak ji propásnou.

V průběhu CTA kampaní nezapomeňte na měření a vyhodnocování. Ověřte si, zda jste dosáhli stanovených cílů, které mělo CTA splnit. Případně hledejte nápravy a testujte různé varianty, dokud nesplníte, co jste si vytyčili.

Zajímá vás, jak s call-to-action pracují známé společnosti a jak vytváří chytlavé a originální výzvy k akci? Inspirujte se zajímavými nápady a stáhněte si bonusový obsah, ve kterém se dozvíte, co na uživatele funguje.

Call-to-action, která doopravdy fungují

Podívejte se, jak si s call-to-action poradily různé české i zahraniční firmy. Kam se dají výzvy k akci umístit, jak mohou vypadat a kdy nejlépe fungují? Stáhněte si náš bonusový obsah a vše se dozvíte!


Sdílejte:

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top