V dnešním přeplněném trhu je budování značky klíčovým prvkem pro dosažení dlouhodobého úspěchu. Zákazníci mají…
Velký průvodce call-to-action v obsahovém marketingu
Návštěvníky webu musíte jednoznačně navést, kam pokračovat, na co kliknout. Jinak budou na webu tápat. Právě v tuto chvíli přicházejí na řadu výzvy k akci neboli takzvané call to action (CTA). Jejich úkolem je zaujmout návštěvníka stránek natolik, aby web neopustil, ale naopak přijal výzvu, a to nejlépe s nadšením. Co je to CTA a jak je efektivně využít v obsahovém marketingu?
Zapojte návštěvníky do akce
Call to action, výzva k akci nebo jednoduchá zkratka CTA, by se dala v rychlosti popsat jako lákavý důvod pro vaše čtenáře zapojit se do akce. Výzvy k akci s námi jsou odjakživa, reklamní svět si určitě dobře pamatuje objednávkové katalogy, kterým nechyběla tučně vytištěná telefonní čísla a pobídka „zavolejte nám“. Jenže doba se mění a zákazníci už vám nezavolají jen tak pro nic za nic. Musíte je k tomu nalákat.
Promyslete si strategii CTA
Výzva k akci se vám může zdát jen jako bonus, vedlejší práce, nad kterou nemusíte trávit čas přemýšlením. Jenže i CTA si zaslouží svou vlastní strategii, chcete přece, aby přinesla vytoužené reakce. Promyslete si, co chcete s call to action dokázat, kdy toho chcete docílit a jakým způsobem. A nejlépe všechny tyto kroky proveďte před tím, než začnete vůbec psát text. Nezapomeňte CTA zahrnout do obsahové strategie a publikačního plánu.
Na co myslet při vkládání CTA?
- Je tlačítko na správném místě? Všimnou si ho návštěvníci?
- Zvolte barvy, které upoutají pozornost. Nezapomínejte na kontrastní pozadí.
- Myslete na co nejjednodušší výzvu k akci.
- V krátkosti je síla.
- Definujte přesně požadovanou akci.
- Soustřeďte se na výhody. Co návštěvník získá, když klikne?
- Časová omezenost nabídky pomáhá. Podpořte návštěvníka k rychlému jednání.
CTA má nejrůznější formy
Jakmile jste si promysleli, co od výzvy k akci očekáváte, máte blíže k rozhodnutí, která výzva se pro vaše cíle hodí nejvíce.
Existuje několik forem CTA, využívaných ve světě marketingu:
- stáhnutí bonusového obsahu
- sdílení obsahu ostatním
- bezplatné vyzkoušení
- propagace akce
- registrace
- na webinář
- do věrnostního klubu
- k odběru zajímavostí a novinek
- přechod do jiné kategorie nebo na jiný druh obsahu
- prodej produktu/služby.
Potřebujete inspirace? Textace u výzev k akci, které fungují
Výzvy nabádající k objednávce:
- Nakupujte hned s 50% slevou.
- Vyberte si mezi našimi bestsellery.
- Ušetřete dnes.
- Ano! Chci jeden kus.
- Posledních 10 ks skladem. Na další čekání měsíce.
- Uplatněte svůj slevový kupón.
- Vyberte si z nové kolekce jako první.
- Získejte dnes dopravu zdarma.
- Dnes k objednávkám dárek.
CTA přímo v obsahu:
- Čtěte dál.
- Zjistěte více.
- Jste zvědaví? Máme toho mnohem víc.
- Pokračujte ve čtení.
- Přečtěte si celý článek.
- Stáhněte si náš e-book.
CTA pro události:
- Zarezervujte si své místo.
- Zaregistrujte se hned.
- Rezervujte si své lístky.
- Posledních 5 lístků. Nečekejte.
- Přijdu!
- Budu tam!
- Počítejte se mnou!
- Zarezervujte mi místo.
- Zarezervujte si místo hned s lepší cenou.
CTA pro sociální sítě:
- Sledujte nás.
- Zůstaňme ve spojení.
- Dejte nám na FB like.
- Podělte se o článek s přáteli.
Při vytváření výzev k akci je neméně důležité, jakou cestou je návštěvníkům nabídnete. Na co budou reagovat spíše? Lidé, kteří na vaši výzvu narazí v e‑mailu, budou naladěni na jinou vlnu než ti, kterým se CTA zobrazí při prohlížení sociálních sítí.
Call to action, která doopravdy fungují
Podívejte se, jak si s call to action poradily různé české i zahraniční firmy. Kam se dají výzvy k akci umístit, jak mohou vypadat a kdy nejlépe fungují? Stáhněte si náš bonusový obsah a vše se dozvíte!
Druhy výzev k akci:
- CTA v e-mailu – jedním z nejdůležitějších komponentů každé e-mailingové kampaně je právě CTA. Upoutá pozornost vašich odběratelů a ideálně je přiměje k akci. V e-mailu působí nejlépe CTA založené na jednoduchém textu. Některé e-mailové schránky mohou zdeformovat vaši povedenou grafickou práci, což by byla škoda. Navíc odkazy přímo v textu nepůsobí tak naléhavě a jsou mnohem osobnější.
- CTA na webu – při tvoření výzvy na webu máte spoustu skvělých možností. Proto záleží na vaší cílové skupině a jejich přirozeném pohybu, který můžete několikrát otestovat, než zjistíte, co funguje nejlépe. Nezapomeňte CTA umístit rovnou na homepage, ale efektivní jsou i tlačítka v postranních bannerech nebo uprostřed textu.
Pracujte s CTA i pro zachycení zákazníků, které nic nezaujalo. Pěkně s tím pracuje například Bonami.
- CTA v aplikaci – doba se mění a lidé tráví mnohem více času prohlížením internetu ze svých telefonů. Myslete na to a nerušte návštěvníky obrovskými pop-up okny, která se obtížně zavírají. Raději se zaměřte na jednoduchý proces, kterého docílíte pomocí přirozených mobilních gest, jako jsou posuny prsty nebo dvojkliky.
- CTA v blogu – statistiky uvádějí, že více než 90 % návštěvníků, kteří si přečtou nadpis článku, si zároveň přečte i popis call to action. Myslete na to a připravte CTA, které je zajímavě designově navržené, členěné a dobře popsané. V blogových příspěvcích si s výzvami k akci můžete vyhrát. Na konec článku můžete umístit výzvu k přečtení podobných článků nebo ke stažení lead magnetu. Po pravé straně se často umísťují CTA s výzvou k odebírání e-mailu nebo sledování na sociálních sítích. Udržujte blog co nejvíc živý a vyzvěte návštěvníky i ke komentování. Možností je mnoho.
- CTA ve videu – nezapomeňte na CTA i ve video obsahu. Podle statistik Kissmetrics přispělo CTA uvnitř videa k nárůstu o více než 380 % v kliknutí než v případě klasického CTA v bočním panelu.
- CTA na sociálních sítích – podobně efektivně působí i sociální sítě. Výzva k akci na vaší facebookové stránce může znamenat až o 285 % vyšší nárůst v kliknutí na výzvu. Není snad jiného online prostoru, který je tolik stvořen pro interakce. Využijte toho. Facebook sám nabízí možnost vytvoření CTA prvku, kam si jen sami doplníte nejvhodnější akci. S CTA můžete však sami pracovat i v bannerech a textech, které umisťujete na sociální sítě.
Co platí pro všechny výzvy k akci?
Základní pravidlo obsahového marketingu funguje i ve strategii CTA – k dosažení úspěchu kombinujte několik druhů call to action. Použijte v textu různé formy výzvy propagující stejnou informaci, abyste podchytili zájem čtenáře ze všech stran. Znamená to, že se v článku může zároveň objevit samotný text, tlačítko a obrázek. CTA rozmístěte logicky, ideálně v první polovině a poté na závěr. Právě CTA na začátku textu slouží k zaujmutí čtenáře, který se nedostane ke konci.
Testování CTA
V průběhu CTA kampaní nezapomeňte na měření a vyhodnocování. Ověřte si, zda jste dosáhli stanovených cílů, které mělo CTA splnit. Případně hledejte nápravy a testujte různé varianty, dokud nesplníte, co jste si vytyčili. Pusťte se do A/B testování a zkoušejte různé varianty, ať už textové či designové. Marketingové agentuře Performable se zvýšila konverze o 21 %, když změnila barvu CTA tlačítka. SiteBuilderReport vylepšila konverze o 13,4 % tím, že z CTA odstranila jediné slovo.
Zajímá vás, jak s call to action pracují známé společnosti a jak vytváří chytlavé a originální výzvy k akci? Inspirujte se zajímavými nápady a stáhněte si bonusový obsah, ve kterém se dozvíte, co na uživatele funguje.
Call-to-action, která doopravdy fungují
Podívejte se, jak si s call-to-action poradily různé české i zahraniční firmy. Kam se dají výzvy k akci umístit, jak mohou vypadat a kdy nejlépe fungují? Stáhněte si náš bonusový obsah a vše se dozvíte!
0 komentářů k zobrazení