Vizualita Jako Nástroj Komunikace: Základní Pravidla Používání Obrázků

Vizualita jako nástroj komunikace: základní pravidla používání obrázků

Kvalitní a poutavé obrázky jsou důležitou součástí každého typu článku. Při jejich používání máme v zásadě dvě možnosti: buď si obrázek stáhneme a případně jen lehce upravíme, nebo si jej vytvoříme na míru. Dobře zvolené obrázky mohou k vašim příspěvkům přitáhnout více pozornosti, což platí nejen u webů a blogů, ale také třeba sociálních sítí. V dnešním článku se podíváme na základní postup, jak obrázky k článkům vybírat a upravovat.

Proč obrázky u článků vůbec používat?

Podle serveru brainrules.com si lidé pamatují po 3 dnech ještě 65 % z toho, co viděli. Z informací získaných sluchem si ale po uplynutí stejné doby pamatujeme jen 10 %. Je tedy jasné, že zrak je u člověka dominantním smyslem, spojeným navíc s pamětí. Obrázky na svůj web nedávejte jen proto, abyste vyplnili prázdná místa v textu. Články s obrázky jsou častěji sdíleny a obecně působí na čtenáře atraktivněji. Například blog bufferapp.com udává, že tweety s obrázky získávají až o 150 % více retweetů než ty bez obrázků.

Jaké zdroje obrázků můžete využívat?

Zdroje obrázků můžeme v zásadě rozdělit na dvě skupiny – placené a neplacené. Případně bychom mohli přidat ještě kategorii třetí, totiž vlastní tvorbu. Výhodou neplacených obrázků je samozřejmě šetření nákladů, nevýhodou pak často nižší kvalita a menší výběr.

Občas se ale může stát, že na volně přístupných databázích najdete obrázek, který vyhovuje i bez úprav. Obrázky z fotobank doporučujeme používat pro ilustraci u méně důležitých článků a příspěvků. Nevýhodou obrázků zdarma také může být, že vaše konkurence použije identické obrázky a váš web pak nepůsobí tak atraktivně a profesionálně, jak by mohl.

K osvědčeným zdrojům obrázků zdarma patří:

  • Pixabay – v prvním řádku výsledků vyhledávání najdete obrázky placené, ostatní jsou zdarma.
  • Everystockphoto – agregátor fotografií, ve kterém doporučujeme co nejpřesněji definovat podmínky vyhledávání.
  • Freeimages – pro stahování obrázků se nejprve registrujte.

Placených zdrojů fotografií je velké množství, výhodou je většinou větší výběr a kvalita (nemusí být ale vždy), takže si můžete najít fotku přesně pro daný článek.

Jaké jsou základní programy pro úpravu obrázků?

Pokud máme vybraný základní obrázek, můžeme přistoupit k jeho úpravě. Existují jednodušší a složitější editory. Mezi ty jednodušší patří následující:

  • PicMonkey
  • Fotor
  • K vytváření diagramů je vhodný Draw
  • Ke snímání obrazovky můžete použít například Jing

Se zmíněnými aplikacemi vystačíme při základních úpravách obrázků ke článkům a příspěvkům. Pokud chcete vytvářet složitější grafiku, můžete sáhnout po pokročilejším softwaru.

Zdarma můžete použít:

K placeným programům patří:

Chcete vyzrát na grafiku?

Pravidelné vytváření krásného a bohatého grafického obsahu není snadnou věcí. Ne každý má na takovou práci čas a prostředky. Naštěstí existuje snadná pomoc – služba DesignVčelka.

 

Jaké typy a formáty obrázků můžeme použít?

K nejoblíbenějším typům formátu patří JPG a PNG. Doporučujeme vyzkoušet oba a porovnat kvalitu v poměru k velikosti. Obecně by doprovodné obrázky neměly svou velikostí přesahovat 100 kB.

Existují různé typy obrázků, každý je vhodný pro trochu jiný účel a měl by splňovat určitá kritéria:

  • Úvodní – obrázek, který by měl čtenáře především nalákat ke kliknutí na článek. Měl by být atraktivní, klidně i vtipný (pokud nepíšeme například o vážném či citlivém tématu), určitě v dobré kvalitě a v ideálním případě také shrnovat základní myšlenku článku.
  • Ilustrační obrázek – jednoduchý obrázek, který klidně můžeme vzít z neplacené fotobanky. Slouží k doprovodu textu, nemusí být v té nejlepší kvalitě, i když je dobré dodržet určitý standard.
  • Vysvětlující obrázek – tímto typem obrázku názorně vysvětlujeme určitou myšlenku, kterou chceme v článku přinést. Může jít o diagram (viz výše), infografiku, obrázkový návod a podobně.
  • Obrázky obrazovky – screenshoty používáme především tam, kde chceme čtenářům ukázat, jak mohou něco udělat na svém počítači (použití nějakého prvku v určitém softwaru, nastavení operačního systému…).

Screen obrazovky může vašim čtenářům pomoci

Postup tvorby obrázku

  1. Stanovte si účel a cíl obrázku. Bude prodávat, nebo informovat? Má být odborný, nebo zábavný?
  2. Určete si cílové publikum.
  3. Přemýšlejte nad tím, jak obrázek zaujme cílové publikum a jakým způsobem přispěje ke splnění stanoveného cíle.
  4. Zamyslete se nad formátem a místem, kde bude obrázek umístěn. Půjde o prodejní banner na Facebook, nebo pouze o ilustrační obrázek ke článku? Budete používat obrázek například do newsletteru? Výběr obrázku by tomu měl odpovídat.
  5. Projděte si stránky konkurence a inspirujte se. Určitě si všimnete věcí, které by šly ještě dotáhnout, vylepšit. Zkuste vždy nabídnout alespoň o trochu více.
  6. Projděte si materiál nebo web, pro který je obrázek vytvářen. Zkuste dodržet jednotnou grafickou linii, vaše práce bude působit profesionálněji.
  7. Rozvrhněte si koncept, případně také drátěný model (pokud obsah vytváříte pro klienta, nechte si ho schválit).
  8. Pokud můžete, nechte si čas na zhodnocení obrázků a znova se na ně podívejte s „čistou hlavou“ a odstupem.
  9. Obrázek konzultujte s klientem, dolaďte poslední detaily a publikujte.

Pokud obrázek budete používat pro více materiálů, vytvořte si šablonu, kterou budete postupně upravovat. Ušetříte si práci.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Chcete vyzrát na grafiku?

Pravidelné vytváření krásného a bohatého grafického obsahu není snadnou věcí. Ne každý má na takovou práci čas a prostředky. Naštěstí existuje snadná pomoc – služba DesignVčelka.

Tento článek má 3 komentářů

  1. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak by se brala fotka, kde nafotím třeba nějakou disney postavičku třeba na trávě a pak tu fotku použiji do e-booku či hry, která by si prodával. Je možné takovou fotku použít? Děkuji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close