Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Copywriterská sebevražda aneb co vás stoprocentně „sestřelí“ z výsluní
Svět copywritingu je poměrně komplikovaný a nepředvídatelný. Stačí jeden jediný přešlap nebo nešvar a z vyhledávaného pisálka se může rázem stát živnostník, v tom horším případě čerstvý absolvent nebo maminka s malým dítětem bez práce, příjmu a zakázek. Co vás může z pomyslného copywriterského výsluní „sestřelit“ a čemu se proto při psaní svých textů vyhnout? To bude obsahem následujících řádků.
Gramatika a stylistika „až“ na prvním místě
O tom, že by se ve vašich textech neměly objevovat gramatické chyby a stylistické nedostatky, asi nemusíme zrovna dvakrát diskutovat. Ačkoli se může zdát, že výborná znalost mateřského jazyka a bohatá slovní zásoba je jedním ze základních předpokladů každého copywritera, opak je bohužel pravdou. Příspěvky bulvárních plátků nechme stranou, ovšem když se na předvolebních billboardech nebo v Parlamentních listech objeví do očí bijící hrubka, pak je asi něco špatně. Tím spíše, pokud se taková hrubka objeví v textu profesionálního pisálka, kterého vytváření kvalitních, gramaticky a stylisticky dokonalých textů živí. Ano, nikdo z nás není neomylný, ovšem znalost shody podmětu s přísudkem nebo alespoň základní povědomí o tom, kam patří čárka nebo mezera – to je prostě základ. A ignorace tohoto základu pak dříve nebo později povede k nemilosrdnému vyústění.
Plagiátorství vstup zakázán
Známe to všichni. Deadline se neúprosně blíží, klient nedočkavostí ohryzává monitor a zadavatel textu píše jeden výhružný vzkaz za druhým. Vy sedíte nad prázdným dokumentem a za boha se nemůžete pohnout z místa. V hlavě máte prázdno, v dokumentu jakbysmet. Navíc nemáte čas na to vypravit se ven na čerstvý vzduch pro načerpání nové energie a inspirace. Najednou vás začne svrbět ruka a klávesová zkrátka Ctrl+C, Ctrl+V doslova svádí ke zmáčknutí. Jednou, možná dvakrát vám tentodruh podvodu projde, potřetí již takové štěstí mít nemusíte. Uvědomte si, že komunita copywriterů a jejich klientů není tak obsáhlá a široká, jak by se mohlo na první pohled zdát. Stačí jeden negativní komentář nebo zmínka o vašem plagiátorství a v českých copywriterských vodách si už jednoduše neškrtnete.
Prázdný obsah aneb řádky, které nic neříkají
Není nic horšího, než se začíst do článku, jehož obsah vlastně neexistuje. Takové řádky píší nejen pisálci-začátečníci, ale bohužel také zkušení copywriteři, které jednoduše dostihl syndrom vyhoření, jejich práce je nenaplňuje nebo jednoduše nemají pro tvorbu dostatek času a prostoru. Pokud nemáte čtenáři co říct, raději nic nepište a úkol delegujte na svého kolegu. Vaše současná situace je možná přechodným stavem, k jehož vymizení postačí delší dovolená nebo pár dnů neplaceného volna. Pokud na sobě pozorujete notnou dávku znechucení a chuť do práce po delší dobu, pak raději copywriting pověste na hřebík a věnujte se jiné, stejně zajímavé disciplíně.
Přemíra klíčových slov spíše škodí, nežli pomáhá
„Tyto sedačky nesmějí chybět v žádném interiéru! Originalita každé sedačky z naší nabídky, stejně jako její dokonalý styl, vás upoutá na první pohled. Naše sedačky vám zkrátka sednou!“
Pokud jste dočetli výše uvedený text až do konce, asi vás v první řadě do očí praštilo „nadužívání“ klíčového slova. Mnoho klientů se snaží do textu dostat maximum klíčových slov a dle toho také vypadá jejich zadání. Ovšem přemíra těchto slov a klíčových frází nadělá ve finále více škody, nežli užitku. Čtenáře při čtení značným způsobem ruší a obtěžuje a internetové vyhledávače klienta s největší pravděpodobností „odmění“ nepříjemnou penalizací. Proto se i zde držte starého známého pořekadla: „Všeho s mírou“.
Píšete pro peníze
Možná, že si při přečtení tohoto podnadpisu klepete na čelo a povídáte něco o tom, že vás práce přeci musí nějakým způsobem uživit. Ovšem psát pro peníze, nikoli pro radost, je tou největší chybou, kterou můžete ve světě copywritingu udělat. Záměrně jsem si ji nechala až na závěr tohoto článku, a to ve snaze motivovat vás k zamyšlení, zda jste se vy sami nenechali unést finanční stránkou tohoto řemesla, jež by mělo vyjadřovat kus vašeho Já, nikoli touhu po hmotných statcích a plné peněžence. Jak se takový copywriter píšící pro peníze pozná? Dělá řadu výše uvedených chyb a jednu chybu navíc – snaží se text maximálně „natáhnout“, což se s největší pravděpodobností naučil za dob svých studií, kdy byl rozsah esejů a nejrůznějších druhů prací nadřazen nad jejich obsahem. Text dobrého copywritera, kterého jeho práce baví a naplňuje, je krátký, výstižný a přitom obsahuje vše potřebné.
Pár slov závěrem
Co z výše uvedeného plyne? Dobrým copywriterem, kterého budou klienti chválit a vyhledávat, se můžete stát pouze tehdy, budete-li svou práci brát jako poslání. Zamilujte se do toho, co děláte, a do každého článku dejte kus sebe – své originality! Zbavte se zlozvyku v podobě nejrůznějších kudrlinek a omáčky okolo. A nepřepočítávejte počet znaků na reálné mince. Vaše závratně se rozvíjející kariéra by mohla totiž skončit dříve, než si vůbec dokážete připustit.
A ani dnes vás o jeden motivační citát neošidím:
Psaní je psí život, ale je to jediný život, který stojí za to žít.
Gustave Flaubert
a co takhle nedostatečný cit pro jazyk ústící v nadúžívání uvozovek – zmíněný a stejně blbě nadužitý klíčový slova – a hlavně jejich neměnný používání pro SEO srandisty ze včelína 😀
Díky za Váš názor, pane zZz… Nechte nám na sebe kontakt, rádi se od Vás něčemu novému přiučíme 🙂
a co takhle nedostatečný cit pro jazyk ústící v nadúžívání uvozovek – zmíněný a stejně blbě nadužitý klíčový slova – a hlavně jejich neměnný používání pro SEO srandisty ze včelína 😀
Díky za Váš názor, pane zZz… Nechte nám na sebe kontakt, rádi se od Vás něčemu novému přiučíme 🙂
„Pokud na sobě pozorujete notnou dávku znechucení a chuť do práce po delší dobu,…“
Tomuto nerozumím, resp. je to „úlet“ – ale to se může stát každému…
„Pokud na sobě pozorujete notnou dávku znechucení a chuť do práce po delší dobu,…“
Tomuto nerozumím, resp. je to „úlet“ – ale to se může stát každému…