skip to Main Content

Jak využít long tailové lokální fráze

Cílení na geografické fráze (geo-targeting) je známou a vysoce efektivní technikou on-page SEO. Počátkem roku 2013 se dokonce mluvilo o nové SEO revoluci, ale termín je známý tak dlouho jako SEO samotné. Spíše je díky mobilním zařízením jeho síla stále znatelnější.

Díky geograficky zaměřeným long tailům máte šanci oslovit široké masy vysoce geograficky segmentovaných uživatelů internetu. V kombinaci s vhodně zvolenou SEO strategií může být pro vás tato technika vysoce efektivní, a proto se dnes o ní dozvíte více informací.

Geografické fráze jsou díky mobilním zařízením na vzestupu

Už v roce 2011 se 74% všech celosvětových, geograficky zaměřených dotazů vyhledávalo na velkých vyhledávačích typu Google, Bing nebo Yahoo. Doby, kdy všichni tvořili oborové, geograficky zaměřené katalogy či jim podobné webové link farmy, jsou pryč. Studie, které se tímto fenoménem zabývaly, prokázaly, že pro lidi je využití velkých vyhledávačů zkrátka jednodušší a rychlejší.

V roce 2011 mělo lokální charakter přibližně 20 % všech zadávaných dotazů do Google. Různé predikce poukazovaly na vzestup mobilních zařízení, která pro místně zaměřené long taily znamenaly další posun v kvantitě vyhledávání geografických long tailů. Dnes v roce 2013 jsou mobilní zařízení stále na vzestupu a podle současných statistik je lokálních dotazů přibližně 73 % ze všech zadaných dotazů do Google a toto číslo stále roste. Je váš web na to připraven?

Geo-targeting se nehodí pro online businessy s širokým cílením

Má-li vaše podnikání ryze online charakter a dokážete uspokojit poptávky např. z celé země, tak vás lokální fráze asi příliš neosloví. Pokud jste ale vlastníkem malířské firmy v Liberci, stěhujete zákazníky pouze v Praze a okolí nebo máte kamennou prodejnu v Brně, Ostravě a Olomouci, tak nastražte uši. Abyste oslovili vaše zákazníky skrze tyto fráze, tak je bezpodmínečně nutné vytvářet takový obsah, který zadané geo long taily obsahuje.

Představte si následující situaci. Přijeli jste na firemní akci do Brna. Po náročném dni cestou na hotel dostanete ukrutný hlad. Vytáhnete svůj mobilní telefon a do Google zadáte „nejlepší pizza v brně“. Pokud jste majitel pizzerie v Brně, tak by se odkaz na váš web měl zobrazovat na nejvyšších pozicích. Vaše stránky byste měli optimalizovat jak na fráze týkající se pizzerií v Brně obecně, tak na konkrétnější spojení (známá místa v Brně, části Brna). Kdybyste lokální charakter vašeho businessu v textech na webu nevyzdvihli, tak by se vám mohlo stát, že se o vás zkrátka nikdo nedozví. Při vhodně prováděné optimalizaci, ale nesprávném cílení, byste se mohli sice na obecná klíčová slova umisťovat vysoko, ale jaký by pro vás mělo užitek, kdyby vás oslovovali zákazníci z Prahy?

Klienti často chtějí být na obecné fráze vysoko ve vyhledávačích, ale neuvědomují si, že optimalizace na podobné výrazy je dnes otázkou měsíců či let a především – často nad rámec jejich rozpočtů.

Geo long taily a jejich výhody

Nespornou výhodou lokálně zaměřených frází (a celkově long tailů) je jejich nízká konkurence. Ve většině případů se vám podaří rychleji prosadit na long tailové klíčové slovo než na obecnou frázi. V návaznosti na nízkou konkurenci je nutné poznamenat, že i konverzní schopnosti jednotlivých, lokálně zaměřených frází jsou oproti obecným klíčovým slovům dobré a často i mnohem lepší. Jestliže k monitorování statistik vaší webové stránky používáte Google Analytics, tak byste měli sledovat konverze, návratnost a další statistiky těchto frází. Analytics vám snadno prozradí, zda vám geografické fráze přinášejí kvalitní návštěvnost.

Vaši pozornost upněte směrem k detailům, které díky Analytics můžete zjistit. Podívejte se například, z jakých měst se vaše návštěvnost skládá. Pokud je váš business čistě lokálního charakteru, tak se soustřeďte na analýzu návštěvníků z hlediska lokality (města). Nejfrekventovanější město, odkud návštěvníci přicházejí, by mělo být v souladu s lokalitou vašeho podnikání. Pokud tomu tak není, tak byste měli situaci napravit a zlepšit celkové cílení webu.

Hlavními výhodami geo long tailů jsou:

  • vysoká relevance k vyhledávanému tématu
  • nižší konkurence oproti všeobecným klíčovým slovům

Pro geo-targeting využijte všechny možnosti on-page SEO

Pro geografické cílení textů na vašem webu využijte všechny možnosti, které vám optimalizace pro vyhledávače nabízí. Geografické long taily začleňte citlivě do textů. Využijte jich v nadpisech, titulcích a meta description. Zkuste se při psaní vcítit do kůže návštěvníka, jenž frázi do vyhledávače zadal. V rámci komplexního přístupu a pro zvýšení konverzí z geografických frází, byste měli i do vašich call-to-action prvků tyto long taily promítnout. Podpoříte tím relevanci vůči návštěvníkově vyhledávané frázi. A všechny tyto postupy pak zvyšují celkovou důvěru ve váš web.

Pěkné video, které hezky shrnuje téma tohoto článku, můžete zhlédnout zde:

Nastavení cílení na konkrétní zemi v Google Webmaster Tools pro generické domény

Na závěr mám pro vás tip, jak můžete podpořit geografické cílení v GWT. Pokud chcete, aby se váš projekt zobrazoval především uživatelům konkrétní země, tak máte zhruba od přelomu letošního roku tuto funkci možnost v Google Webmaster tools zapnout. Proč byste se o to měli zajímat? Zejména proto, že tím máte šanci zlepšit relevanci vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Pokud váš web využívá generických domén typu .com, .org apod., tak je jednoduché Googlu prozradit, na jakou zemi vaším webem cílíte. Nejprve si ale musíte zkontrolovat, že se vaše doména doména nachází v seznamu generických domén, který Google vydal přímo pro tento účel.

Nastavení GWT pro cílení na konkrétní zemi

V Google Webmaster tools postupujte podle následujícího scénáře:

  • V seznamu spravovaných webů vyberte ten, který budete nastavovat
  • Zvolte kategorii „Site configuration“ a klikněte na nastavení
  • V sekci „Geographic target“ zvolte zemi, která je pro projekt stěžejní
Pokud byste si přáli, aby vaše stránka nebyla s konkrétní zemí či regionem spojována, zvolte „unlisted“.
Je nutné poznamenat, že tato část GWT pracuje pouze s geografickými daty, nevyužívá data jazyková. Následující příklady hovoří za vše. Pokud máte například web ve Francii a chtěli byste, aby byl snadno dohledatelný i v Kanadě či jiných zemích mluvících francouzsky, tak geografické cílení v GWT nenastavujte. Naopak dobrý příklad nastavení je s lokálním typem businessu, jako je již zmíněná pizzerie. Pokud máte pizzerii v Kanadě, pravděpodobně nepotřebujete cílit na uživatele ve Francii. Základem je si uvědomit, zda pro vás restrikce v zobrazování v konkrétních zemích mají smysl, či nikoliv.
Jak se zobrazuje geo-targeting v SERPu Google
Teze bychom mohli shrnout do následujících bodů:
  • Ve většině případů tuto možnost nevyužijete, a pokud se ji rozhodnete využít, změny se v Google projevují pomalu
  • Pokud se chcete umísťovat pouze v konkrétní zemi, tak je nejjednodušší možností zakoupit národní doménu konkrétní země
  • Pokud funkci použijete, tak se vám bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání vaše země, na kterou stránkou cílíte (viz obrázek)

Závěr

Long taily zaměřené na lokaci jsou dobrým způsobem, jak se rychle prosadit v lokální konkurenci. Dodejte svému webu takový obsah, ve kterém budete brát vaši lokalitu v potaz. Nesnažte se uměle web prosadit ve výsledcích vyhledávání keyword stuffingem, ale spíš návštěvníkům prokažte, že jim dokážete opravdu „lokálně“ pomoci. Vaši lokalitu chápejte jako konkurenční výhodu. Čím populárnější budou mobilní zařízení, tím více lze očekávat lokálních vyhledávacích dotazů. Měli byste proto váš web na tento fakt připravit. Doporučuji zakoupit národní doménu (abyste nemuseli řešit cílení v GWT) a v první řadě zapracovat na on-page prvcích vaší stránky. Dalšími vašimi kroky bude propagace obsahu – nejlépe v lokálních magazínech a spolcích, aby vaše refferal návštěvnost byla z co nejvíce relevantních (již geograficky cílených) zdrojů.

Longtaily cheat sheet

Stáhněte si tipy jak na longtail a poznejte jeho výhody.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top