Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Jak správně vybrat nové autory pro obsahový marketing?
Nejjednodušší cestou, jak zajistit vašim stránkám kvalitní obsah, je napsat si ho vlastními silami. Pokud ale nemáte schopnosti nebo čas ujmout se obsahového marketingu, musíte najít jiné vhodné autory, kteří vám s psaním pomohou. Pojďme se tedy v tomto článku podívat na to, jak vybrat a otestovat nové spolupracovníky, kteří přidají ruku k dílu.
Ať už jsou součástí vašeho týmu pro obsahový marketing interní kolegové nebo externí profesionální autoři či odborníci, všechny nové členy je třeba otestovat a vybrat ty nejlepší, kteří pomohou vašemu webu. Ne všichni jsou rození spisovatelé a každý nemusí rozumět tomu, co pro své zákazníky děláte. V případě využití vašich interních spolupracovníků nebude výběr příliš složitý. Pravděpodobně je znáte a víte, co od nich můžete očekávat. V tomto příspěvku se tedy zaměřím především na výběr úplně nových autorů, se kterými jste ještě nikdy nespolupracovali.
Úvodní selekce uchazečů
Ze začátku je třeba oslovit či získat nabídky vhodných kandidátů, ze kterých budete vybírat ty nejvhodnější autory, kteří vám pomohou s obsahovým marketingem na webu. Žhaví kandidáti z této úvodní selekce potom postoupí do dalšího kola. Doporučuji se rozhodovat podle následujícího:
Odbornost
Vyzná se uchazeč ve vašem oboru? Pro některá témata není složité najít mnoho vhodných kandidátů. Ale může se stát, že zasvěcených autorů ve vašem oboru může existovat jen několik. Výhodou pro uchazeče je určitě vystudovaná škola zaměřená na žurnalistiku. Vystudovaní novináři často dokáží rychle nastudovat dané téma, takže novinařina může částečně zastupovat odborný rozhled.
Zkušenosti
Důležitým kritériem pro výběr vhodných autorů jsou jejich zkušenosti. Nechte si zaslat autory již napsané články na různá témata. Chtějte vidět především čerstvé výtvory. Schopnost kvalitně psát se totiž u mnoha lidí poměrně rychle zlepšuje. Dodané reference si pečlivě přečtěte a u každého uchazeče si udělejte poznámky. Doporučuji také zkontrolovat originalitu textů třeba přes nástroj Copyscape.com.
Reference
Možná těmi nejdůležitějšími vlastnostmi, kromě dobrého vyjadřování a schopnosti psát, na které byste se měli dívat, jsou spolehlivost a dochvilnost autora. Protože dopředu obsahový marketing naplánujete, bude pro vás důležité, aby se termíny z vašeho plánu dodržely. A není nic horšího, než pokaždé přemlouvat členy vašeho týmu, aby dopsali, co slíbili. Poproste kandidáty o kontakt na někoho, s kým už předtím spolupracovali a ověřte si spokojenost minulého zaměstnavatele. Nebo je sami vyzkoušejte a kontrolujte, jestli všechno, co slíbí, dodrží.
Cena
Mezi autory se také rozhodujte na základě jejich ceny za články, nebo náklady na obsahový marketing, se kterým vám budou pomáhat. Dopředu si ujasněte, co bude prací autora a jakou odměnu kandidáti požadují. Jestli půjde pouze o psaní, nebo i publikování, shánění obrázků a editace. Určitě nedoporučuji rozhodovat se pouze na základě ceny, ale ta je také důležitým aspektem. Odměňovat autora můžete na základě délky textů, nebo na základě doby, kterou potřeboval na jejich zpracování. Pokud autorům nebudete ze začátku důvěřovat v tom, kolik času s psaním skutečně strávili, můžete využít například Time Doctor.
Kromě těchto čtyř aspektů můžete v rámci úvodní selekce zohlednit i dosavadní pracovní zkušenosti, podobnost autorů s vašimi zákazníky a další věci.
Finální výběr autorů
Po základním výběru by vám mělo zbýt do cca 10 uchazečů. Každého z nich v rámci druhého kola výběru poproste o vypracování zkušebního textu na zadané téma. Dodejte jim potřebné podklady a všechny poproste o tu samou práci. Lépe se vám pak bude porovnávat kvalita. Neodrazujte kandidáty zbytečně dlouhým zadáním či příliš dlouhou minimální požadovanou délkou textu. Dle situace můžete nabídnout i proplacení zkušebního textu (účetně například dohodou, fakturou či autorskými honoráři), případně přinejmenším proplacení práce těch, se kterými se finálně rozhodnete spolupracovat. Tyto náklady jsou jen malou částí toho, co budete muset pro kvalitní obsah na váš web obětovat a určitě se vyplatí.
S každým kandidátem se doporučuji osobně sejít, pokud je to možné. Nebo se alespoň spojit přes Skype s videem. Nechte zájemce, ať se představí, ať popíší svoje zkušenosti. Základní informace již o každém máte, tak je rozveďte. Pokud chcete rozhodovat maximálně objektivně, můžete si připravit několik otázek stejných pro všechny a na ty se zeptat. Osobní pohovory si můžete zaznamenat diktafonem, ty na dálku například pomocí šikovného nástroje Call Recorder.
Začátek spolupráce
Jakmile vyberete nejvhodnějšího autora nebo několik autorů, kteří vám budou pomáhat s obsahovým marketingem, začněte bez okolků spolupracovat. Představte jim vaši firmu, domluvte se na tématech a zadejte nové posile vašeho týmu první práci. Především ze začátku kontrolujte, jestli autor zvládá dodržovat termíny, zda jsou texty bez chyb a čtivé, na zadané téma. Nebojte se vytknout, co se vám nezdá. Lepší vše vyladit na začátku a pak to dělat již správně, než zpětně opravovat chyby za několik měsíců. Pokud by se náhodou ukázalo, že váš finální výběr není to pravé ořechové, máte ještě další kontakty na ostatní autory, které můžete oslovit.
Jestliže vybíráte nové autory, kteří vám budou pomáhat při obsahovém marketingu na vašem webu, vybírejte pečlivě. Noví kolegové budou totiž reprezentovat vaši firmu, a tak se určitě časová investice do výběru posily týmu vyplatí.
0 komentářů k zobrazení