Segmentace kontaktů je základním kamenem kvalitního e-mailingu. Segmentované e-maily jdou ruku v ruce s personalizací,…
Segmentace a e-mail marketing pro pokročilé – 2. díl
V minulém díle seriálu o e-mail marketingu pro pokročilé jsme nakousli základy segmentace. Dozvěděli jste se, že segmentace se zpravidla rozlišuje na dva hlavní proudy. První proud, segmentaci z hlediska demografických údajů, jsme podrobněji probírali minule. Dnes vám představíme dalším možnosti segmentace, které se do minulého článku nevešly.
1) Datum posledního nákupu
Datum posledního nákupu je jedním ze segmentů, které můžete pro e-mail marketing relativně snadno vytvořit. Pokud prodáváte přes internet zboží, tak máte pravděpodobně možnost poslední nákupy vyfiltrovat. Pro začátek zkuste vyfiltrovat všechny návštěvníky, kteří nakupují opakovaně, a těm nabídnout nějakou exkluzivní nabídku. V dalších krocích můžete obesílat ještě konkrétnější segmenty. Například ty návštěvníky, kteří nakoupili více než dvakrát, třikrát apod.
2) Zájmy nákupu
Každý návštěvník je unikát a vaším cílem by mělo být odhalit jeho zájmy. Pokud nedokážete jeho zájem vysledovat na webu, tak můžete použít klasický dotazník. Dotazník máte možnost vytvořit i kreativní formou. Zkuste nabídnout například slevu za nákup nebo dotazník pojmout zábavně formou nějaké hry.
3) Nákupní frekvence
Segmentujte vaši databázi podle nákupní frekvence. Nejenom, že se můžete snažit zvýšit celkové prodeje, ale vhodně zvoleným e-mailingem na základě frekvence můžete vytvořit odměnový program, který bude zákazníky k dalším nákupům motivovat.
4) Téma obsahu
Pokud jste se rozhodli pro obsahový marketing, tak pravděpodobně víte, že obsah můžete členit dle formy a druhu. Někteří zákazníci mohou být více vizuálně orientování a jiní zase rádi čtou delší, podrobnější texty. Zkuste trendy pomocí promyšlené analýzy vypozorovat a e-mail marketing připravit zákazníkům přímo na míru. Každému typu čtenářů připravte e-mail přímo na míru.
5) Formát obsahu
Formát obsahu může být různý. Od infografiky počínaje až po videa, webináře a případové studie. Každý má rád něco jiného. Podobně jako u předchozího bodu – vždy záleží na vašich schopnostech. Čím lépe se vám podaří pochopit vaše zákazníky, tím relevantnější obsah jim můžete nabídnout.
6) Stupeň zaujetí obsahem na webu
Míru zaujetí obsahem můžete sledovat například pokud pořádáte webináře. Někteří posluchači konvertují již po deseti minutách, jiní se odhodlají až ke konci, další 10 minut před koncem webináře zmizí. Podle stupně míry zaujetí je můžete v databázi členit a podle toho jim připravit e-mailing přímo na míru. Ti, kteří vydrželi sledovat až do konce, ale nakonec nekonvertovali, jsou pro vás také zajímaví. Pokuste se zjistit, z jakého důvodu odešli. I tato informace pro vás může být velice cenná.
7) Zákazníci, kteří zanechávají komentáře a hodnocení na webu a odkazují
Dalším tipem pro zajímavou segmentaci může být tvorba skupiny zákazníků, kteří opakovaně hodnotí vaše podnikání nebo s vámi jinou cestou komunikují. Tito návštěvníci jsou největšími advokáty vaší značky, a proto byste si jich měli vážit. Nabídněte jim slevy. Pošlete jim ke zhodnocení nové produkty nebo jim dejte jinak najevo, že o jejich přízeň opravdu stojíte.
8) Zákazníci, kteří nikdy nehodnotili nebo nezanechali zpětnou vazbu
Stejně důležití jsou pro vás neaktivní zákazníci, na které máte e-mailovou adresu. Tyto zákazníky byste se měli naopak snažit přesvědčit, že komentář nebo hodnocení vám velice pomůže podnikání vylepšit. Můžete například vyfiltrovat ty, kteří jsou vašimi fanoušky na sociálních sítích, ale zatím s vámi nekomunikují. Pro tyto fanoušky potom vytvořte speciální e-mail, jehož cíl bude tuto komunikace podpořit.
Závěr
Způsobů, jak segmentovat e-mailovou databázi, je mnoho. Na vás je vybrat ty, které jsou pro vás nejvhodnější. Doporučujeme vám začít s těmi jednoduššími a postupně testovat ty, které pro vás budou nejvhodnější.
Moc pěkný seriál, chválím. Dočkáme se třetího dílu?:)
Díky za milá slova. Ano, máme ještě pár článků v plánu, co bychom chtěli vydat.
Moc pěkný seriál, chválím. Dočkáme se třetího dílu?:)
Díky za milá slova. Ano, máme ještě pár článků v plánu, co bychom chtěli vydat.