Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Jak správně prolinkovat stránky?
Asi už jste slyšeli, že zpětné odkazy vedoucí z jiných stránek vám mohou pomoct při zvýšení viditelnosti ve výsledcích vyhledávání. Jak ale správně odkazovat i v rámci svých stránek, to už všem jasné není. V tomto článku se proto podíváme na to, jakým způsobem interně odkazovat na různé části webu a obsah na podstránkách, abyste zvýšili šance, že se stránka zobrazí výše ve vyhledávačích.
V úvodu je třeba upozornit na to, že odkazy z vlastní stránky na jinou část webu nemají takovou hodnotu jako zpětné odkazy přicházející z cizích stránek. Lepší interní prolinkování tedy nemůže suplovat funkci externích zpětných odkazů. I tak má ale nějaký vliv a je důležité ho správně nastavit. Různí odborníci se přou o význam tohoto faktoru a jeho vliv na výsledky vyhledávání. Zájemcům o více informací na téma významu interního odkazování doporučím například tuto studii. Nám ale bude stačit vědět, že je to dostatečně důležité téma, abychom se jím zabývali.
Provázání jednotlivých stránek odkazy je důležité, protože pokud by z jedné podstránky nevedl odkaz na žádnou jinou, neměli bychom jako návštěvníci kam překliknout a pravděpodobně bychom stránku opustili a další obsah nad rámec této jedné strany bychom nenašli. Prolinkování je tedy bezpochyby důležité. Jak ho ale dělat správně?
Interní odkazy v menu
Nejjednodušším způsobem, jakým můžete provázat jednotlivé stránky, je vytvoření vhodného navigačního menu, ze kterého budete odkazovat na nejdůležitější části stránek. Přínos takovýchto odkazů pro návštěvníky asi nemusím zmiňovat. Lidé se dostanou, kam potřebují a dokáží se dobře a rychle orientovat na webu. Díky tomu, že z menu odkazujete na důležité části ze všech nebo většiny podstránek, dáváte vyhledávači najevo, že to jsou nejdůležitější části webu. Tím tedy zvyšujete šanci, že se stránka zobrazí ve výsledcích vyhledávání.
Nebojte se tedy odkazovat třeba i ze všech podstránek v rámci menu. I kdybyste používali stejné texty odkazů, nemělo by to ničemu vadit, jak potvrzuje i Matt Cutts ve svém videu:
Text odkazů z horizontálních či vertikálních navigačních menu přizpůsobte především přehlednosti a logice. Ideální je, pokud text odkazu vystihuje obsah, který na stránkách najdete. Nemusíte se snažit používat přesné klíčové slovo či spojení. Pokud vezmu příklad našeho vznikajícího webu ostrovychorvatska.cz, nemusíme v seznamu všech ostrovů odkazovat na články týkající se ostrovu z textů odkazů „ostrov Brač“, „ostrov Čiovo“, „ostrov Dolin“, ale úplně postačí „Brač“, „Čiovo“, „Dolin“. Lidé z kontextu stránky vědí, že jde o ostrovy, a i když by bylo naše klíčové slovo „ostrov Brač“, pro lepší orientaci jsme napsali pouze slovo Brač. Vyvarovali jsme se tak více než sedmdesátinásobnému opakování slova „ostrov“ na každé stránce.
Interní odkazy v textu
Pokud máte na svém webu mnoho článků, nebo různých podstránek s detaily destinací nebo třeba zboží, nebojte se odkazovat na jiné relevantní části webu přímo z textu. Pokud to nepřeženete a vaše stránky nebudou vypadat jen jako snůška odkazů, přidáváte stránce na kvalitě. Lidé mohou jednoduše přejít na další relevantní informace, pokud budou chtít. Vyhledávačům zase ulehčujete práci při indexování vašich stránek. Díky odkazům v textu se robot dostane na další a další části webu.
Odkazovat z podstránek přímo v rámci textu je dobrá věc, která pomůže zviditelnit velice přirozenou cestou další části webu. Při odkazování měňte anchor textu (text odkazu) tak, aby to působilo přirozeně. Můžete občas odkázat z klíčového slova, jindy pomocí adresy stránek, použít můžete také „více informací zde“ či podobný výraz. Odkazem může být také část věty.
Interní odkazy v patičce
S odkazy v patičce webu je trochu problém. Není špatné umístit interní odkazy do patičky, ale je třeba myslet na použitelnost webu a přínos takového odkazu pro návštěvníka. John Doherty ve videu v rámci Whiteboard Friday pro SEOMoz.org řekl, že z jeho zkušenosti téměř všem stránkám, které zná a které měly v patičce mnoho interních odkazů s přesným klíčovým slovem, často na všech podstránkách webu klesla po změně algoritmu Google Panda návštěvnost z vyhledávačů. Prohlédněte si video, kde o tom mluví:
Pokud máte na vašich stránkách nějakou patičku, podobnou třeba jako mall.cz, je její hodnota pro návštěvníky určitě pozitivní a vyhledávačům pravděpodobně nebude vadit. Odkazuje přeci na důležité části webu:
Jestliže se vám podaří do odkazů v patičce umístit i interní odkazy podstránek, které ve výsledcích vyhledávání čelí největší konkurenci, plus pro vás. Dáte vyhledávači najevo, že to jsou právě ty nejdůležitější části vašeho webu. Vždy ale mějte na paměti přínos pro návštěvníka, nebo dříve či později narazíte.
Ideálním řešením by bylo zvolení odlišných nejvhodnějších podstránek pro různé části webu a odkazy v patičce měnit podle relevance. V případě mall.cz byste například na všech podstránkách v sekci Foto odkazovali v patičce na „Digitální zrcadlovky“, „Videokamery“ a další konkurenční kategorie fotografického zboží. V sekci Elektronika zase na „LED televize“, „DVD přehrávače“ apod. Pak nevznikne tolik stejných interních odkazů ze všech podstránek, ale jenom z některých stránek a od jiných by se odkazy lišily. Díky tomuto systému, který doporučuje již zmíněný John Doherty, se potom nebudete muset tolik obávat budoucích změn algoritmu a příliš mnoha zpětných odkazů se stejnými texty. Tuto praktiku doporučuji především rozsáhlejším webům. U malých stránek s několika desítkami či stovkami podstránek by bylo vymýšlení takovéhoto prolinkování asi zbytečné.
Závěr
Vy, jako majitelé webových stránek, si z tohoto článku odneste především nutnost zvolit přiměřeně rozsáhlou navigaci webu, která bude pomáhat přehlednosti stránek. Měli byste také využít každou smysluplnou příležitost, jak přímo z obsahu odkázat různými texty odkazu přirozeně na nějakou jinou relevantní podstránku. Vložení interních odkazů do patičky vám v rozumné míře neuškodí, naopak díky tomu vyhledávačům označíte nejdůležitější části webu.
Všeobecně platí, že s čím více podstránek interně odkážete na nějakou část vašeho webu, tím větší jí dáváte váhu v celkové hierarchii struktury stránek. Na to přihlíží vyhledávač, když se rozhoduje o pozicích na klíčová slova. Vždy ale musí sloužit prolinkování návštěvníkům. Jakmile cítíte, že ho děláte pouze pro vyhledávače a návštěvníky spíš zmate, je čas se zastavit.
0 komentářů k zobrazení