Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Nejdůležitější SEO faktory 2015 pro Seznam
Vrtá vám hlavou, podle čeho Seznam řadí výsledky v neplaceném (organic) vyhledávání? V následujících odstavcích se dočtete ty nejdůležitější faktory pro řazení v tomto vyhledávači. Pokud vás zajímá, jaké hlavní faktory jsou rozhodující pro Google, přečtěte si dvoudílný článek na našem blogu věnovaný tomuto tématu: I. Díl – Faktory na webu a II. Díl – Faktory mimo web.
Ještě než začneme samotnými faktory, je třeba si připomenout, že algoritmus Seznamu už vlastně nevychází z daných faktorů, ale ze strojového učení, které je trochu složitější než sčítání faktorů (více o tom se dozvíte v rozhovoru s Dušanem Jankovským, který byl na Seznamu ještě donedávna šéfem oddělení relevance). Přesto však existuje množství faktorů, kterými můžeme ve výsledku ovlivnit rozhodovací strom algoritmu Seznamu.
Jednotlivé faktory nebudu řadit dle důležitosti, to by i vzhledem k výše řečenému nemělo žádnou vypovídací hodnotu, důležitý je celek, ne jednotlivé faktory. Tento díl bude především o těch faktorech, které se dají ovlivnit přímo na stránce.
Tip: Základní faktory najdete také v nápovědě Seznamu.
Faktory doplním i o svůj komentář, ve kterém se s vámi podělím o své poznatky z praxe (to znamená, že ne vždy to tak musí být, záleží na konkrétním případu).
1) Titulek
V titulku by měl být přesný a výstižný název stránky. Rozhodně se nesnažte do názvu vecpat nějaká slova, která tam nepatří. Klíčové slovo volte spíše jedno – podle zaměření stránky.
Mně se například osvědčilo u článků použít spíše delší longtailové výrazy. U obecných dotazů se mi stávalo, že byla příliš vysoká konkurence a menší pravděpodobnost zobrazení (výjimku tvoří e-shopy s názvem konkrétního druhu kategorie).
Obrázek: Longtail výraz „úrokové sazby hypoték 2015“ je výstižnější a méně konkurenční než „hypotéky 2015“
2) Nadpis H1
Měl by obsahovat výstižné klíčové slovo (obvykle stejné jako u titulku).
Nedávno jsem dostal dotaz, nakolik je důležité, jak vysoko v kódu se nachází nadpis. Logická odpověď by asi měla být, že nadpis bude co nejvýše, abychom okamžitě viděli, o čem daná stránka pojednává. Vyhledávač tuto logiku také používá.
3) Description
Description není tak důležitý pro vyhledávač jako pro uživatele, protože se zobrazuje pouze ve vyhledávání.
Ne vždy Seznam zobrazí vámi zvolený popisek, zřejmě je to z toho důvodu, že ho máte přeoptimalizovaný klíčovými slovy.
4) URL
Ačkoliv to Seznam nerad slyší, stále se mu nedaří rozlišit relevanci dotazu bez použití klíčového slova v URL, zkrátka pokud máte klíčové slovo přímo v URL (např. www.bazeny.cz), budete mít velikou výhodu.
Často jsem narazil na velmi nekvalitní a nerelevantní weby s minimem obsahu, které se zobrazovaly vysoko ve vyhledávání jen díky klíčovému slovu v doméně. Doufejme, že se to brzy změní.
Obrázek: Vidíme, že klíčové slovo (obecný výraz) v URL hraje stále důležitou roli
5) Jazyk
Web by měl být samozřejmě ve stejném jazyce jako cílové publikum. Stejně by to mělo být s jazykovou doménou.
Bohužel někteří vlastníci stránek využívají slabin vyhledávače. Aby měli klíčové slovo přímo v doméně, zaregistrují si v požadované podobě doménu jiného státu. Pevně věřím, že experimenty s cizími jazyky na české dotazy jsou už nenávratně pryč. V poslední době jsem naštěstí na podobné řazení nenarazil.
6) Počet klíčových slov na stránce
Vyhledávač hodnotí shodu a počet klíčových slov na stránce. Není to však tak, jak se mylně domnívají někteří SEO mágové, že musí být stránka poseta klíčovými slovy bez rozmyslu.
Ve skutečnosti vyhledávač hodnotí výskyt klíčových slov dle položeného dotazu (např. na dotaz: „trekové boty na léto“ nebude hodnotit podle výskytu fráze „trekové boty na léto“, ale podle výskytu jednotlivých slov v různých frázích, pádech a souvislostech: „trekové“, „boty“, „léto“ – „trek“, „bota“, „letní“. Je to ochrana proti spamu).
Zaznamenal jsem, že u e-shopů je spíše než nic neříkající text důležitý počet produktů v různé variabilitě. Podstatné je také to, zda mají jednotlivé produkty originální popisky a jsou zařazeny do dané kategorie pomocí klíčového slova (k tomu jsou dobré třeba štítky pro danou kategorii).
7) Relevance textu
Obecně se má za to, že by texty měly být dostatečně informačně hodnotné a přínosné. Jinými slovy to znamená, že když budete mít více informací (ne spam) než konkurence, bude vyhledávač pravděpodobně obsah hodnotit pozitivně.
V praxi jsem zažil, že vysoce zobrazená stránka na daný dotaz měla minimum textu, ale díky rozsáhlému počtu komentářů byla hodnocena více než pozitivně. Znamená to, že seznam hodnotí kvalitu i podle interakce s uživateli.
8) Aktualizace obsahu
Obsah by měl být pravidelně doplňován a obnovován. V praxi znamená, že pokud je na blogu rok starý článek tím nejnovějším, nemůžeme čekat příliš vysoké hodnocení. U e-shopů je pro aktualizaci obsahu ideální příležitostí přibytí nových produktů, případně by měl být součástí obchodu i blog na stejné doméně.
Zatím si všímám spíše toho, že weby s historií mají lepší postavení než čerstvě vzniklé weby. Zde však už hrají roli jiné faktory, např. odkazy, stáří a důvěryhodnost dané domény.
9) Stáří a historie domény
Starší, prověřená doména s množstvím obsahu je určitě lépe hodnocená, než čerstvě vzniklý web s minimem obsahu.
Pokud má doména silný a známý brand, zobrazuje se ve vyhledávání i na velmi konkurenční slova. Dobrým příkladem je elektronika a ve vyhledávačích stále se opakující jména našich největších prodejců.
10) Robots.txt
Doporučuji mít správně vyplněný dokument robots.txt a zkontrolovat, zda nemáte zakázanou indexaci stránek, které chcete zobrazovat ve vyhledávači.
Obrázek: Specifikace robots.txt dle nápovědy Seznamu
11) Sitemap.xml
Sitemap by měla obsahovat všechny stránky webu a být pravidelně aktualizovaná. Nezapomeňte na vyplnění URL adresy v robots.txt.
Obrázek: Specifikace Sitemap.xml dle Wikipedie
12) ALT u obrázků
Nezapomeňte mít u všech obrázků vyplněný atribut ALT, kterým zpřístupníte svůj obsah také nevidomým. Tento atribut vám poslouží i v případě nefunkčnosti obrázků. Je to také další informace pro vyhledávač, kterou použije k celkovému zhodnocení relevance dotazu.
Většina majitelů webů dělá chybu, že atribut ALT ignorují. Zbytečně tím však snižují relevanci. U obrázků je potřeba mít vyplněný titulek, ALT a popis, je také vhodné k obrázku doplnit popis viditelný pro uživatele.
Obrázek: Specifikace atributu ALT u obrázku dle Wikipedie.
13) Použití javascriptu
Seznam neindexuje javascript, takže pokud odkazujete někam pomocí javascriptu, robot to bude ignorovat. Navíc javascript často zpomaluje načítání stránky, takže pokud to jde, doporučoval bych se mu vyhnout.
14) Duplicita
U Seznamu je to stejné jako u Googlu: veškerý obsah, který má být viditelný ve vyhledávání, by měl být unikátní. Duplicita je hodnocena na základě původce obsahu, každá podobná stránka bude ignorována.
Naštěstí (nebo naneštěstí) nemá Seznam tak přísná pravidla jako Google a většinou žádnou celkovou penalizaci nedostanete. Duplicitní stránka však nebude zařazena do vyhledávání.
15) Přesměrování
U přesměrování se dá udělat spousta chyb, proto se radši držte jednoduchého pravidla, že přesměrováváme pouze v případě, kdy měníme URL a chceme přemístit stejný obsah na jinou stránku. Nepřesměrovávejte na homepage ani na stránku s jiným obsahem. Pozor si musíte dát také na to, aby nedošlo k cyklickému přesměrování.
Správné přesměrování dle Seznamu je 1:1, více se o tomto tématu dozvíte v rozhovoru s Dušanem Jankovským.
16) Kanonizace
Kanonizace se používá v případě, kdy máte více podobných stránek (např. u stránkování produktů) a nechcete, aby docházelo k duplicitě. Díky tagu canonical řeknete vyhledávači, která stránka je hlavní pro zobrazení ve vyhledávání, a zbytek je pro vyhledávač nepodstatný.
U stránkování, kde se zřídka mění obsah, je asi zbytečné kanonizovat. Kanonizaci bych používal v případě filtrů, které generují vámi nepreferovanou URL (např. www.domena.cz/bazeny/?par=tvar-bazenu|kruh) oproti stránce, kde je URL hezká a srozumitelná (např. www.domena.cz/kruhove-bazeny).
Obrázek: Jak vypadá tag pro kanonizaci dle serveru Jakpsatweb
17) Počet odkazů ze stránky a vnitřní prolinkování
Přirozená stránka odkazuje i na jiné relevantní zdroje. Proto odkazujte na weby, které mají lepší hodnocení, než ten váš. Dejte si pozor, abyste naopak neodkazovali na web, který používá zakázané praktiky (linkfarma, skryté texty, přesměrování na jiné weby, atd.) nebo vykazuje nekvalitní faktory. Správně by měly být všechny stránky logicky provázané odkazy tak, aby na sebe navazovaly (zlepšuje to orientaci i propojení obsahu).
Viděl jsem mnoho velmi dobře hodnocených webů, na které nevedl jediný externí odkaz, ale měly dobře vyřešené odkazování v rámci vlastních stránek a na jiné relevantní zdroje.
Nedá se asi přesně říct, jak algoritmus v tomto případě funguje (rozhodně ne podle kvantity), ale jisté je, že odkazovat na relevantní zdroje je nejen prospěšné, ale i přínosné pro uživatele (nikdo přece nemůže na svém webu tvrdit, že ví všechno nejlépe a nabízí nejlepší služby/produkty).
18) PageRank (SRank)
Ačkoliv už PageRank (SRank) není tak důležitým hodnotícím faktorem, stále má určitou vypovídací hodnotu vycházející z některých výše zmíněných faktorů. Vysoké hodnocení může značit pozitivní hodnocení stránky.
Spíše bych však vycházel z hodnocení trust flow a citation flow. Zjistíte pomocí nástroje Majestic. Mnohokrát se mi ukázalo, že stránka měla vysoké ranky, ale ve výsledku měla nízké trust flow (důvěryhodnost), protože na ní vedly nekvalitní odkazy.
Seznam v nedávné době měnil výpočet SRanku, více se o tom dozvíte na tomto odkazu.
19) Sociální signály
Stejně jako Google, i Seznam se snaží zapojit do svých systémů sociální signály (sdílení na sociálních sítích) jako hodnotící faktor vyhledávání. Nevím, do jaké míry to Seznam umí posuzovat, je ale jisté, že když je nějaká stránka často sdílená, stává se sama o sobě populární; a vyhledávače se přizpůsobují poptávce uživatelů.
Osobně s tím moc zkušeností nemám, u Googlu se zrychluje indexace nových stránek, u Seznamu je to zatím spíše v plenkách. Určitě je však potřeba s tím počítat do budoucna.
20) Komentáře
Stejně jako sdílení na sociálních sítích, i přibývající komentáře jsou vypovídajícím faktorem o tom, že stránka je populární a lidé o ní mluví. S komentáři je třeba počítat, protože vám mohou velmi pomoci, ale také naopak uškodit.
Nemám zkušenost s tím, že by přímo komentáře vedly ke zlepšení pozice ve vyhledávači. Všímám si spíše toho, že je dobré mít komentáře na svých stránkách a aktivně odpovídat na dotazy, nejasnosti či připomínky. Vyplatí se i sledovat odborná fóra z vašeho oboru a radit uživatelům (a také občas zmínit, že o tom píšete na svých stránkách – ale nepřehánět to).
Závěr
Je vidět, že Seznam má ještě hodně co dohánět. Buďme ale shovívaví; už jen to, že je u nás vyhledávač, který dokáže konkurovat gigantu Googlu, je samo o sobě úžasné. Pomalými krůčky směřuje k inteligentnímu vyhledávači, který dokáže rozeznat kvalitní a přínosný obsah od spamu a vnuceného balastu.
Stejně jako Google, i Seznam bude více zobrazovat technicky čisté a obsahově bohaté, funkční weby populární u uživatelů, kteří se k nim rádi vracejí. U komerčních webů nečekejte velké zázraky, protože konkurence je velká a weby jsou si dost podobné. Soustřeďte se proto spíše na uživatelsky jednoduché weby s přidanou hodnotou.
Musim souhlasit s vlivem klicoveho slova v domene. Myslel jsem, ze uz to ma seznam vyresene. Ale opak je pravdou. Me experimenty mi to jen potvrdily:)
Musim souhlasit s vlivem klicoveho slova v domene. Myslel jsem, ze uz to ma seznam vyresene. Ale opak je pravdou. Me experimenty mi to jen potvrdily:)
Pěkně napsaný článek stejně jako ty předchozí o Google. Chválím! 🙂
Já třeba Seznam jako vyhledávač vůbec nepoužívám (nenašel bych co potřebuji, nejsem spokojen s výsledky a často hledám v angličtině).
Co ale nechápu je, proč Google moje stránky indexuje relativně dobře a lze na ně narazit v SERP a naopak v Seznamu nejsou často dohledatelné pomalu ani na dotaz, který se přesně shoduje s titulkem článku 🙁 Návštěvnost ze Seznamu nemám vůbec. To je normální takový rozdíl?
Pěkně napsaný článek stejně jako ty předchozí o Google. Chválím! 🙂
Já třeba Seznam jako vyhledávač vůbec nepoužívám (nenašel bych co potřebuji, nejsem spokojen s výsledky a často hledám v angličtině).
Co ale nechápu je, proč Google moje stránky indexuje relativně dobře a lze na ně narazit v SERP a naopak v Seznamu nejsou často dohledatelné pomalu ani na dotaz, který se přesně shoduje s titulkem článku 🙁 Návštěvnost ze Seznamu nemám vůbec. To je normální takový rozdíl?
Díky za tipy, většinu jsem věděl, ale něco je pro mě novinka a velká motivace na to něco vylepšit. Ještě jednou díky 😉
Díky za tipy, většinu jsem věděl, ale něco je pro mě novinka a velká motivace na to něco vylepšit. Ještě jednou díky 😉