Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Jak dělat obsahový marketing na Shoptet.cz – rozhovor s Kateřinou Dvořákovou
Shoptet.cz je úžasný systém pro tvorbu e-shopů, který používají tisíce obchodů v České republice. V dnešním rozhovoru s Kateřinou Stanislavou Dvořákovou, obchodní ředitelkou Shoptet.cz, se podíváme na to, jak lze přímo v Shoptetu dělat obsahový marketing.
Obsahový marketing e-shopů se hodně točí okolo informací v detailech produktu. Co všechno za obsah lze do detailů produktů ve vašem systému vložit? Vzpomínáte si na příklady některých e-shopů, které dobře pracují s obsahem v detailu produktu?
Co se textů týče, naši klienti mají možnost editovat detaily produktů pomocí tzv. WYSIWYGu, tudíž mají nepřeberné možnosti, jak se svými detaily produktů pracovat. Konkrétně mohou takto editovat jak krátký, tak i dlouhý popisek. Současně jsme klientům také umožnili vkládat k produktům tag title a meta tag description, což zase umožní napsat dostatečně šťavnatý nadpis a popisek na to, aby na něj ve výsledcích vyhledávání někdo klikl.
Zároveň klientům doporučujeme, aby využívali i další možnosti v detailech produktů, a to konkrétně možnost přidávat související soubory ke stažení či související videa. Je zde díky tomu velký prostor pro různé manuály, technické specifikace či ukázková videa anebo tutoriály. Pro ukázku bych zde zmínila dva naše klienty – Miloše s webem klikit.sk a Matěje s e-shopem adeon.cz, kteří velmi precizně pracují jak se samotnými popisky produktů, tak i například s videi.
A v neposlední řadě doporučujeme, aby e-shopaři umožnili svým zákazníkům vést pod produkty diskusi. Díky tomu získávají unikátní obsah, který se tvoří takřka sám, bez jejich přičinění. A zákazníci tak získávají reálnou zkušenost jiných zákazníků, což vydá za víc, než kdybyste produkt „vychválili sami“.
Jaké jsou dle vaší zkušenosti nejlepší praktiky, pokud se chce e-shop odlišit od konkurentů informacemi u produktů? Co by měl zmínit? Vzpomenete si i zde na nějaké příklady?
Obecně vždy je dobré, aby ti, kteří texty u produktů píší, mysleli na to, pro koho je píší a co jejich koncového zákazníka u produktů zajímá. Velmi často se setkáváme s tím, že e-shopaři produktové texty buď zcela okopírují, nebo píší své vlastní, ale velmi stroze nebo obecně.
Ideální je, když u produktů zákazník najde co nejvíce relevantních informací k produktu (nebo službě), a to tak, aby předem odpovídaly na případné dotazy zákazníka. Samozřejmě bude jinak vypadat popisek u nátěrové barvy, jinak u slunečních brýlí.
I zde – jako u veškerého obsahu – platí, že je vhodné přizpůsobit tonalitu textu své cílové skupině. A pokud se to k daným produktům hodí, přidat i emoce, jako třeba v takovémto popisku: „Staňte se královnou večírků s touto neodolatelnou poloprůhlednou halenkou, která nenechá jediného muže chladným“.
Dobře zpracované, detailní popisy produktů psané vhodným tónem komunikace s obrázky a grafickými prvky mají také například naši zákazníci na webu promaledobrodruhy.cz.
Jaké obsahové podstránky by z vaší zkušenosti na webu neměly chybět? Vzpomenete si na příklady některých e-shopů, které mají neobvyklé, ale velice pěkně zpracované nějaké obsahové podstránky?
Je rozhodně na místě, aby e-shop znal svou konkurenční výhodu a dokázal ji prezentovat. Proto je vhodné, aby na e-shopu existovala i taková podstránka, která prezentuje nejen firmu (takové ty klasické „o nás“), ale také konkurenční výhody.
Jedná se o českou firmu, která se zabývá ručním šitím oblečení podle vlastních střihů, nakupují kvalitní látky a vycházejí vstříc individuálním potřebám zákazníka? Samozřejmě i zde je potřeba volit správný tón celé stránky, vyhnout se klasickým klišé, které zákazníkovi neřeknou nic a ke všemu ho ani nepřesvědčí, že v obchodu chce nakoupit. Krásně má takovou stránku „O nás“ zpracován e-shop Miabella, který svým povídáním dokonale vtáhne zákazníka do atmosféry.
A pokud má e-shop k dispozici reference zákazníků (není těžké je sehnat), i taková podstránka by na webu mohla přinést užitek. Lidé rádi věří skutečným zkušenostem. Ukázkou může být například web actionfitness.cz.
Každý e-shop u vás může využít i možnost publikování článků a novinek. Co všechno může e-shop v této sekci publikovat a jak to e-shopy dělají? Napadají vás příklady těch, které to dělají dobře?
E-shopaři už naštěstí vědí, že content je pro ně nesmírně důležitý, a tak začali na svých e-shopech zveřejňování článků používat. I zde je místo pro doplňující informace k produktům, které obchod prodává. Velmi pěknou ukázkou, jak blog používat, bývají e-shopy zaměřené na sportovce. Mají totiž nepřeberné množství témat, která mohou publikovat. Jejich zákazníky bude určitě zajímat, jak nabírat svalovou hmotu, či naopak jak hubnout tuk. A velmi pěkně v takových článcích mohou nenucenou formou odkazovat a doporučovat své produkty.
Stejně tak je takřka v každém odvětví místo pro poradenství. U oblečení se hodí například rady, jak správně měřit postavu a vybírat oblečení, jak se liší různé číslování apod., obchody prodávající matrace pak mohou na samostatné podstránce vysvětlovat rozdíly mezi jednotlivými typy matrací, jak správně vybrat a vyzkoušet matraci, apod.
Krásnou ukázkou je Poradna našeho klienta Petra na vlapa.cz, kde najdete odpovědi na veškeré otázky, které vás ve spojitosti s obuví mohou napadnout.
Na stránkách zahradnizabava.cz zase najdete krásně zpracovanou inspiraci, jak si správně vytvořit na zahradě hrací plochu pro venkovní hry (kuželky apod.)
Vzpomenete si na příklady některých e-shopů, které pomocí článků a novinek dobře prodávají své produkty, jejich články jsou čtené a navštěvované? Které weby podle vás produkty vhodně zmiňují ve článcích a odkazují na ně? Jak by měl e-shop vhodně zmínit nabízené produkty, aby to bylo přirozené a nevypadalo jako nevyžádaná reklama?
Jak už jsem zmínila, velmi pěkně s rubrikami a články pracují například e-shopy, které se zabývají sportovními doplňky. Když bych to ale vzala z jiného soudku, za zmínku rozhodně stojí naše dlouholetá klientka Petra w e-shopem pampasmarket.cz, která na svých stránkách naprosto ukázkově pracuje s obsahem. Prodává argentinská vína, maso a další pochoutky, pořádá degustační večery, o těchto akcích také píše články. Ale hlavně na jejích stránkách najdete i rubriku s recepty, kde právě velmi nenuceně odkazuje na prodávané zboží. Musela jsem si zakázat na stránky chodit před obědem! (smích) No uznejte sami…
Obecně platí, že je třeba, aby odkazovaný produkt nebyl ve článku rušivým prvkem, ale aby odkaz byl pro čtenáře přínosem. Pokud je článek správně napsaný a ve čtenáři vzbudí zájem, je naprosto na místě produkt ve článku odkazovat a nenechat zákazníka, aby si ho musel hledat sám.
Vždy by se ale e-shopař měl řídit pravidlem „více je méně“ a nezahltit článek odkazy. Pokud by chtěl zdůraznit nějaké doplňkové produkty u zboží, je na místě je prezentovat v samotném detailu produktu, na který bude ve článku odkazovat, než odkazovat ze článku na všechny. Pak je pravděpodobnost, že čtenář neklikne ani na jeden.
Jak může e-shop na Shoptetu dělat e-mailový marketing? Kde všude může sbírat kontakty? Lze nějak kontakty segmentovat do různých skupin? Co všechno dovolí e-mailing ve vašem systému?
Modul přímo integrovaný v našem systému čeká velká řada zásadních úprav, protože aktuálně naši e-shopaři moc možností například segmentovat kontakty, vytvářet hezké grafické maily apod. nemají. I z toho důvodu mají možnost využívat pro svůj e-shop službu Mailchimp, kterou s našimi e-shopy propojujeme. Jde o velmi sofistikovaný systém, který nabízí nepřeberné množství možností na vytváření profesionálních a hlavně personalizovaných e-mailů. Mailchimp, stejně jako třeba Smartemailing, je velmi šikovný systém – výhodám jste se věnovali ve vašem tréninku obsahového marketingu, takže nebudu zabíhat do detailů, ale za zmínku stojí říct, že i díky obsáhlým reportům, které zmíněné systémy nabízí, dokáží e-shopaři dosáhnout velmi kvalitních výsledků e-mail marketingu.
Trénink obsahového marketingu máte na dosah ruky
Registrujte se zdarma do tréninku obsahového marketingu od Josefa Řezníčka!
Naši klienti na svém e-shopu velmi často používají pro sběr kontaktů pop-up okna. Vždy ale radím, ať takové prvky používají s rozvahou, čtenáři je často vnímají jako rušivý prvek. Rozhodně je ale dobré mít na stránkách takové pole pro sběr e-mailů staticky umístěné. Jen je třeba správně sdělit, jaké výhody registrace případnému odběrateli přinese. Pro takové účely moc pěkně fungují soutěže či různé rady s výzvou typu „Tyto tři tipy máte od nás zdarma, dalších 7 užitečných rad vám pošleme na e-mail“ apod.
K e-mailingu mám ještě radu na závěr; nemáte-li o čem klientovi psát, nepište nic… Pokud ho třikrát zaspamujete obecným e-mailem, který mu nic nepřinese, čtvrtý už si neotevře, i kdybyste se rozkrájeli.
Jakou šablonu e-shopu na systému Shoptet vybrat, která z nich pracuje hojně s obsahem?
Žádnou speciální šablonu zaměřenou vyloženě na práci s obsahem připravenou nemáme. Současný trend je čistota a vzdušnost designu a velké fotografie, ale to se rozhodně nevylučuje. Ať už tedy klienti zvolí kteroukoli šablonu, forma bude fajn, rozhodně je ale důležité dát si záležet na obsahu.
Aktuálně pracujeme na dvou nových šablonách, z nichž jedna by mohla být vítanou e-shopy, které kladou důraz na obsahovou část. Konkrétně jde o šablonu waltz – malé nahlédnutí najdete na našem Instagramu.
Krásne, sme tu 🙂 Ďakujem. Popisy skutočne pridávajú a hlavne pomáhajú SEO.
Vecou, ktorú som tiež spomínal je dôležitosť písania blogu, ktorá má snaď ešte väčší efekt ako samotné popisy. My ku klikit.sk máme niekoľko produktových webov, sú to napríklad http://www.homesystem.sk kde robíme aj blog na http://www.homesystem.sk/blog a taktiež http://www.flaska-slovensko.sk
Nám se se SEO na Shoptetu moc nedařilo a nedaří. Druhý eshop máme na Eshop-rychle a tam je to už jiná káva, vše funguje jednoduše, ale může to být i jiným sortimentem. Budeme budovat obě značky dále.