Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
33 tipů pro tvorbu zajímavých druhů obsahu
Postupně jsme se přesunuli od úplných základů obsahového marketingu k podrobnějším a konkrétním činnostem. Dnešní článek se bude líbit všem, kteří mají rádi použitelné a praktické články. Rád bych vám odhalil moji sbírku tipů na tvorbu zajímavého a hodnotného obsahu.
Někteří z vás si jistě vzpomenou na podobný článek vydaný v červnu. Popisoval jsem v něm 14 různých druhů obsahu, ale trošku z jiného úhlu. Tenkrát jsem vám chtěl příspěvkem objasnit, že na obsah je výhodné nahlížet z mnoha různých úhlů pohledu. Správný copywriter / obsahový marketér by měl znát všechny možnosti tvorby obsahu, vymýšlet nové, a vytvářet tak další perspektivy pro branding a propagaci samotného webu. Poslední, červnový článek popisuje druhy obsahu na základě jejich emočních vzorců.
Dnes budeme na druhy obsahu nahlížet spíše z hlediska jejich informativní hodnoty a účelu. Pojďme společně poznat nové druhy obsahu, které můžete tvořit. Třeba vás článek inspiruje k nové tvorbě nebo k aktualizaci vašeho obsahového plánu.
1. Obsah zaměřený na absolutní začátečníky
Vy jako odborník si už některé složité výrazy vašeho oboru pravděpodobně ani neuvědomujete. Na internetu je ale váš obsah přístupný všem a častou chybou je zapomínání na ty, kteří pomoc potřebují nejvíce. Skvělým druhem obsahu je vytvořit návody pro absolutní začátečníky. Inspirovat se můžete například na webu Content marketing institute a jejich „How-to guides“.
2. Komiksy
Vizuální obsah je stále více populární. Potřebujete vaše návštěvníky především upoutat a k tomu vám může pomoci vizuální obsah. Jednou z jeho forem jsou i komiksy, díky nimž můžete čtenářům představit krátký příběh prezentovaný vizuální formou. Komiksy můžou být ideálním doplněním klasických článků, ale klidně z nich můžete vytvořit samostatný seriál.
3. Tvorba vlastní události
Cílem obsahového marketingu není pouze tvorba online obsahu. Postupně byste měli obsahem budovat autoritu v oboru, získávat si důvěru čtenářů. Dobrým tipem, který vám zajistí další PR, zpětné odkazy a autoritu je tvorba vlastní události. Velmi dobře tento způsob prezentace využívá například agentura Dark Side, která v poslední době spoustu akcí pořádá. Viz třeba konference Restart kariéry.
4. Příspěvky začínající na „Proč…“
Tento druh příspěvků je u čtenářů velice oblíbený, protože jim odpovídá na jednu z nejpodstatnějších otázek – proč…
5. Pozitivní zmínky o konkurenci
Zaujala vás nějaká novinka, kterou vytvořila konkurence, ale ostýcháte se o ní napsat? Chyba. Díky tomu, že se o konkurenci budete zmiňovat, máte možnost získat její followery a příznivce. Jak skrze organickou návštěvnost, tak pomocí odkazů. Divili byste se, jak jsou fanoušci značek věrní a jak rychle dokáží zmínky o své oblíbené najít. A tímto způsobem mohou snadno narazit i na vás…
6. Příklady chybných rozhodnutí a postupů
Vaše chyby a chybné rozhodnutí je to, po čem vaši čtenáři touží. Proč? Sami se chtějí poučit a být lepší, než jste vy. Buďte k vašim čtenářům otevření a sdílejte s nimi všechny chyby, kterých jste se dopustili.
7. Osobní příběhy
Osobní příběh je to, co vás v očích čtenářů zobrazí jako lidskou bytost z masa a kostí. O storytellingu už jsme psali, ale v tomto přehledu by o něm zmínka rozhodně neměla také chybět. Kromě konkrétních „příběhových“ článků by měl zahrnovat vaši kompletní obsahovou strategii.
8. Analogie
Vaše strategie a plány se můžete pokusit čtenářům vysvětlit za pomoci různých analogií. Čím jednodušeji jim obsah naservírujete, tím lépe pak můžete pracovat s jeho sdělením. Stravitelnost obsahu stavte vždy na první místo.
9. Mapy míst
Dovoluje-li to druh obsahu, dalším zajímavým tipem může být mapa míst. Můžete do ní pravidelně zaznamenávat nová místa, a obsah tak rozšiřovat.
10. Infografika
Infografiky jsou dalším druhem vizuálního obsahu. Každá infografika by měla prezentovat určitý problém nebo novinku, ale poutavou a snadno pochopitelnou grafickou formou. Jak taková infografika vypadá, to se můžete podívat třeba u nás. Vytvořili jsme například infografiku „Nejaktivnější české blogy o internetovém marketingu v číslech„. Ideálním způsobem je infografiku propagovat zároveň s nějakým produktem nebo alespoň odkazy na další informace týkající se infografiky.
11. Prezentujte výsledky
Vaši čtenáři si rádi přečtou reálné výsledky. Proto pokud za sebou nějaké již máte, nestyďte se je prezentovat. Jedině tak můžete prokázat, že rozumíte tomu, co děláte. Prezentujte vše – ty dobré i ty horší. Aby se z vašich chyb mohli čtenáři poučit.
12. Slideshare prezentace
Další možností, jak zajímavý obsah prezentovat, jsou slideshare prezentace. Pěkné prezentace v Čechách dělá například Pavel Ungr z H1.cz. Jaké jsou výhody takovýchto prezentací? Jednak prezentaci zveřejníte na autoritativním serveru, jednak ji můžete zařadit jako další druh zajímavého obsahu na váš blog.
13. Guest posting
Guest post je kvalitní obsah, který připravíte pro svého konkurenta nebo nějakou jinou stránku, než je vaše vlastní. Cílem je, aby se cílová skupina konkurenčního webu začala zajímat o autora pěkného článku (tedy vás). Můžete tímto způsobem získat pozornost již vybudované posluchačské základny vašich influencerů. Pěkný článek na téma guest posting napsal Filip Podstavec.
14. Soutěže
Soutěže můžou být dalším zajímavým obsahem pro váš blog. Velký propagátor soutěží v Čechách je Jan Linhart a jeho web souteze.cz . Díky soutěži můžete přitáhnout na váš web velkou pozornost. Zkusili jste už nějakou soutěž někdy vytvořit? Pokud ne, zde máte skvělý další tip, jak oživit váš obsahový plán.
15. Rozhovor s oborovou autoritou
Další z řady rozumných způsobů propagace. Oborová autorita často neodolá pokušení a svým followerům rozhovor ráda doporučí. Vaší odměnou je pak návštěvnost, která díky tomu může transformovat ve vaše vlastní příznivce. Pěkně tento způsob propagace zvládá například Marek Hnátek.
16. Vlastní průzkum a prezentování jeho výsledků
Nebojte se a vytvářejte vlastní průzkumy. Dělejte vlastní testy a hodnocení. Čtenáři si moc rádi přečtou vaše výsledky. Jakákoliv přímá zkušenost se vysoce cení.
17. Osobní, klidně i kontroverzní názor na novinku z oboru
Kontroverzní názory přitahují pozornost. Zkuste se naučit s touto formou propagace citlivě pracovat. V Čechách je pěkným příkladem této praktiky Petr Jeník a některé jeho projekty, jako je jeho čerstvá ŠkolaPodvodů.
18. Zhodnocení produktu, služby
Znáte nějaký nástroj, službu nebo produkt, který je ve vaší komunitě oblíbený? Zkuste vytvořit jeho zhodnocení.
19. Seznamy
Seznamy jsou u čtenářů populární formou článku – dozví se rychlou a přehlednou formou velké množství dalších zajímavých zdrojů a nových informací. Nedávno jsme takový příspěvek vytvořili na našem blogu. Podívat se můžete zde.
20. Case study – případová studie
Další vhodnou formou, jak prezentovat vaše schopnosti, jsou případové studie. V Čechách dělají pěkné případové studie Optimics. Znáte je? Jestli už máte za sebou zajímavé výsledky, tak případová studie je přehledná a poutává forma, jak prezentovat vaše schopnosti a zkušenosti.
21. Příspěvky typu „Jak na…“
Tento typ příspěvků je jedním z nejoblíbenějších. Je to dáno tím, že většinou čtenáře seznamujte s konkrétním postupem a článek má díky tomu praktické využití i v reálném světě. Teoretické články nejsou špatné, ale ty, které mají praktické využití, čtenáři ocení mnohem více. Proto tyto příspěvky tvoří jádro většiny obsahových plánů.
22. Firemní novinky a zprávy ze života
Občas je dobré odlehčit atmosféru firemního blogu naplněného informacemi a ukázat, že se umíte i bavit. Prezentujte své kolegy i sebe v lidském světle. Skvěle toto umí česká agentura H1.cz, která pro tyto účely využívá firemní facebook. Možná ještě lepším příkladem je blog EtNetery.
23. Video příspěvky
Video příspěvky jsou stejně jako infografiky populární formou vizuálního obsahu. Návštěvnost ze serverů poskytujících prezentaci vašich videí není rozhodně zanedbatelná a podle našich zkušeností jsou video příspěvky velice poutavou a snadno „stravitelnou“ formou prezentace novinek, článků i produktů. Nevýhodou je, že aby sdělení prezentace bylo snadno „stravitelné“ i pro vyhledávače, musíte text videa přepsat. Video příspěvky tak jsou časově náročnější na přípravu. Jak optimalizovat videa z hlediska SEO se můžete dozvědět v našem článku.
24. Memy
Memy jsou novinkou posledních několika let. Jejich smysl spočívá v tom, že jdou snadno sdílet (jako infografiky) a lze díky nim snadno přenášet „emoce“. Většinou se jedná o jednoduchý obrázek s krátkou hláškou. Memy je ideální používat v doplnění se článkem. Podpoříte jeho šíření. Jak takový mem může vypadat, zhlédněte například tady.
25. Fotografie a galerie
Tento druh obsahu není žádnou novinkou, ale přesto dokáže váš blog perfektně oživit. Galerie fotek dokáží říct ve zlomku vteřiny více než desítky stran textu. Pokud jsou fotky navíc doplněné o krátký popis, jak pro návštěvníky, tak pro vyhledávače, máte další příležitost se zviditelnit.
26. E-book
Tvorba ebooku je časově i finančně náročná činnost, ale pokud to myslíte s obsahovým marketingem vážně, měli byste o ní uvažovat. Díky ebooku můžete snadno získat kvalitní emailové kontakty, které použijete pro další propagaci. Nemusíte zpočátku začínat rovnou s ebookem. Smyslem je zpracovat nějaké téma nově, zajímavě a nejlépe do hloubky. Pokud si netroufáte na celý ebook, pro začátek stačí vytvořit poutavou studii a vašim čtenářům ji nabídnout.
27. Evergreen content – obsah, který má trvalou hodnotu
Jelikož je obsahový marketing strategie dlouhodobá, je z hlediska efektivity nejlepší vytvářet takový obsah, který bude pro čtenáře aktuální i za dlouhou dobu. Proto pečlivě plánujte, co vytvoříte. Váš obsahový plán by měl být mixem témat aktuálních i těch trvalých. Podívejte se například na kvalitní článek Marka Prokopa na webu Vyhledavace.info.
28. Zajímavé citace
Citace od zajímavých osobností jsou dalším pěkným zpestřením pro vaše články. Můžete pro ně jednou za čas vytvořit samostatný příspěvek nebo je zařadit do ostatních příspěvků, a podpořit tak vaši autoritu (máte přehled v oboru).
29. Animované gify
Potřebujete ve vašem obsahu na něco upoutat návštěvníkovu pozornost? Použijte staré dobré animované gify. Hezky jich využívá například Copyblogger na této stránce.
30. Podcasty
Podcasty jsou rozšířené především v zahraničí, ale i u nás se najde pár lidí, kteří je dělají, jako je Mário Roženský. Podcast je zvukový záznam, který funguje na principu odběru/přihlášení. Jsou to zvukově zaznamenané články, rozhovory či myšlenky, o kterých víte jako první, přihlásíte-li se k jejich odběru.
31. Porovnání
Porovnat můžete výrobky, služby i nástroje. Nejprve zvolte kvalitativní nebo kvantitativní metodu porovnávání a pak se snažte být objektivní. Porovnání může být dalším druhem obsahu, který můžete vytvářet na pravidelné bázi.
32. Často kladené otázky – FAQs
Tento druh článku můžete pojmout jako seriál nebo časté otázky stále aktualizovat na jedné stránce. Mnohem výhodnější ale je vytvářet pro každou otázkou novou podstránku. Existuje totiž velká pravděpodobnost, že se někdo jiný bude na stejnou otázku ptát také. Máte-li možnost dostatečně podrobně odpovědět článkem, chybu rozhodně neuděláte.
33. Šablony a další „materiál“ zdarma
Vaši čtenáři určitě ocení, když jim nabídnete „něco“ hodnotného zdarma. Dobrým tipem je nabídnutí vlastních šablon. Jednak můžete váš projekt propagovat skrze šablonu, jednak nabídnete zajímavý obsah na vašem blogu. Šablony z různých zdrojů jsme nabízeli nedávno v tomto a v tomto příspěvku.
Závěr
Cílem tohoto článku bylo představit různé typy obsahu, které můžete do svého obsahového plánu zařadit. Budu moc rád, když mi v komentáři napíšete některé vaše další tipy. Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho dál. Díky.
Dekuji moc za clanek!