Logo Včeliště
DomůBlogPodcasty a videaJak nezničit e-shop slevami
Záznam Kafe a Marketing s přednášejícími na téma online marketing.

Jak nezničit e-shop slevami

Slevové akce patří mezi nejoblíbenější marketingové nástroje e-shopů. Přinášejí rychlé výsledky, zvyšují návštěvnost a v nejlepším případě i obrat. Ale zároveň mohou velmi snadno zničit ziskovost, hodnotu značky i vztah se zákazníky. O e-shopových slevách přišli na zářijové Kafe a marketing diskutovat David Janoušek a Jaroslav Janíček, kteří mají společného víc než jen podobně znějící příjmení. 

Oba pánové se dlouhodobě věnují světu e-commerce a slev. Jaroslav stojí za platformou Děkovačka, která pomáhá e-shopům oslovovat nové zákazníky prostřednictvím chytrého využívání slevových kuponů. David zase jako CMO agentury Taste pomáhá firmám růst díky datům a četným zkušenostem, které často sdílí na odborných konferencích. Z jejich rozhovoru s Josefem jsme pro vás vybrali 3 velmi zajímavé body.

Když sleva není řešení, ale náplast

Mnoho e-shopů dává slevy jen proto, aby se „něco dělo“. Aby bylo co komunikovat v newsletteru nebo na sociálních sítích. Jenže sleva bez strategie většinou řeší jen symptomy, ne příčinu. Máte-li slabší prodeje, nejdřív se ptejte proč – je problém v produktové nabídce, v cenotvorbě, v komunikaci?

Základní otázka, kterou by si měl položit každý e-shop před spuštěním akce, zní Proč slevu dáváme? Odpovědi mohou být různé:

  • podpora cashflow,
  • zvýšení počtu objednávek, 
  • vyprodání zásob, 
  • navýšení zisku. 

Každý z těchto cílů vyžaduje jinou strategii.

Pro slevovou strategii využijte vstupní body kategorie a vstupní produkty

Vaše strategie by se měla řídit tzv. category entry points (vstupní body kategorie). Ty se snaží podchytit myšlenky, klíčové momenty a asociace, které mají zákazníci před nákupním rozhodnutím v dané kategorii.  Jde vlastně o jakési spouštěče, díky kterým si zákazníci uvědomí potřebu a začnou zkoumat možnosti v dané kategorii. Category Entry Points pro sportovní vybavení by mohly vypadat třeba takto:

Když víte, kdy, proč a jak zákazníci přicházejí do kontaktu s vaší kategorií, můžete lépe rozhodnout, zda má sleva smysl – a kdy. Například pokud lidé kupují váš produkt impulzivně, krátkodobá sleva může fungovat. Pokud jde o promyšlený nákup, sleva bez kontextu nebude mít efekt.

Pracovat můžete také s tzv. entry produkty (vstupními produkty). U akvizičních kampaní se často vyplatí dát slevu na produkty, které zákazníci ve vaší kategorii nejčastěji kupují jako první. Nemusí to být nejdražší nebo nejvýnosnější položka, většinou je to spíše naopak. Typicky má tyto vlastnosti:

  • Nižší cena – zákazník zde vnímá nízké riziko a nakoupí i bez důvěry ke značce.
  • Široká poptávka – hodí se pro velkou část cílové skupiny.

U našeho imaginárního e-shopu se sportovním vybavením to může být cvičební guma, podložka nebo švihadlo. 

Pokud tyto produkty nemůžete zlevnit, zvažte slevu na doplňkové zboží – něco, co se s nimi přirozeně pojí nebo má vysokou frekvenci nákupu. Při koupi švihadla nabídněte zlevněné cvičební rukavice, při koupi podložky třeba funkční oblečení (se slevou, samozřejmě).

Sleva jako součást mixu, ne jako pilíř

Sleva může být součástí marketingového mixu, ale nikdy by neměla být hlavní oporou. Pokud se loajalita zákazníků opírá o cenu, není to věrnost značce, ale nejlevnější nabídce. Takže to vlastně ani není loajalita v pravém slovy smyslu.

Skutečná zákaznická věrnost se buduje brandem – příběhem, kvalitou, dostupností a zkušeností s nákupem. Loajalita je také výsledkem mentální a fyzické dostupnosti. 

  • Mentální dostupnost – na značku si vzpomenu v momentě, kdy mám určitou potřebu (viz Category Entry Points). 
  • Fyzická dostupnost – značka je snadno k zakoupení, když na ni pomyslím. 

Tady přichází na scénu e-mailing – nástroj, který pomáhá s obojím. Připomínáte se zákazníkům, díky strategii jste „v jejich hlavě“ ve správnou chvíli a zároveň jim umožňujete okamžitý nákup.

Poslechněte si o slevách v e-shopech více

Během rozhovoru David s Jardou také probrali, jak a jestli je vůbec možné se vymanit ze slevové spirály, a ponořili se do podrobnějších výpočtů slev, které e-shop nezruinují. Pokud se chcete dozvědět podrobnosti, poslechněte si podcast s Jardou a Davidem.

Rozhovor si můžete pustit na Spotify i na Apple podcasts.

Minulé díly podcastu si prohlédněte zde.

Odkazy k podcastu

Kafe a marketing

David Janoušek

Jaroslav Janíček

Pusťte si video s Davidem a Jardou

Nestačí vám hosty jen slyšet, ale chcete je i vidět? Podívejte se na záznam streamu. Děkujeme za přízeň a těšíme se na vás u dalšího dílu.

Katka miluje hru se slovy, ať už jako autor, nebo konzument. Když právě nepíše marketingové texty, čte nemarketingové knihy. Obě činnosti provádí zásadně s dobrou kávou po ruce – nebo rovnou v ruce.

Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka

Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Newsletter

Další příspěvky

Tablet s e-mailovou schránkou a upozorněním na nové zprávy
25. 11. 2025
Umělá inteligence nám v e-mailingu dokáže hodně usnadnit práci, zároveň nám však trochu hází […]
Přečíst článek
Notebook na stole s ikonami e-mailů, šálek kávy a smartphone, symbolizující e-mail marketing.
18. 11. 2025
SmartEmailing patří spolu s Ecomailem mezi nejznámější a nejpoužívanější české nástroje pro e-mail marketing. Oba […]
Přečíst článek
Laptop s grafickým zobrazením PPC kampaně a rukou ukazující na obrazovku.
5. 11. 2025
Lidé, kteří už vaši značku znají, se dají mnohem snadněji přesvědčit k nákupu či jiné […]
Přečíst článek

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Žádný komentář k zobrazení