skip to Main Content
Lucie Koubek vám poradí, jak na poutavé texty.

5 tipů, jak si zlepšit texty na webu

Ve spolupráci s online kurzem copywritingu Copykiller – Prodávejte textem jsme pro vás připravili sérii článků na téma texty na internetu. V prvním z nich vám zakladatelka projektu Lucie Koubek představí hned pět způsobů, jak vylepšit texty na vašem webu. Tak hurá do čtení, věříme, že se vám její tipy budou hodit!

Lucie Koubek, Copykiller.cz

To si takhle večer uvaříte čaj, sednete si do svého oblíbeného křesla, otevřete časopis a těšíte se na večerní chvilku pohody. Jenže z časopisu na vás najednou bliká reklama na boty, fotka vedle článku se začne hýbat… a nevyskočila vám támhle v rohu nad horoskopy nová zpráva na Facebooku?

Že to zní spíš jako ze světa Harryho Pottera? Tak přesně takhle by to vypadalo, kdyby čtení „offline“ bylo jako čtení na internetu. Protože čtení online a offline se setsakramentsky liší.

Papírové knihy, noviny a časopisy máme spojené s pocity klidu a pohody. Nic nás neruší, proto čteme poctivě, nepřeskakujeme řádky. A ani nám nedělá problém dočíst článek, který nás až tak extrémně nezaujal. Jenomže u textů online je to jinak.

Když surfujeme na internetu, čteme rychleji. Texty spíš jen skenujeme. Často očima mineme celé odstavce, a pokud nás text nezaujme, prostě klikneme na červený křížek vpravo nahoře. Internet je totiž extrémně rušivé prostředí. O naši pozornost bojuje spousta věcí najednou, s čímž je spojena velká míra stresu. Abychom se z toho úplně nezbláznili, náš mozek to musí nějak filtrovat. A na čtení samotné se soustředí mnohem méně.

Na internetu je tedy daleko těžší zaujmout a udržet pozornost čtenáře. Co z toho plyne? K psaní textů online je třeba přistupovat jinak. Chtě nechtě musíte zohlednit zvláštní situaci, ve které se váš čtenář nachází. Jen tak budou vaše texty doopravdy fungovat – a hlavně prodávat.

A to vás nejspíš ve škole nikdo neučil. Hlavně že vám paní učitelky hustily do hlavy strukturu úředního dopisu, co? 🙂

Dnes se s vámi podělíme o pět základních principů, bez kterých se neobejdete, pokud chcete umět napsat skvělý text na internet. Takový text, který bude výborně fungovat a přivede vám spoustu platících klientů.

1. Pište jednoduše a konkrétně

Čtenáře na internetu nezajímá, jak bohatou máte slovní zásobu ani jak komplikované souvětí dokážete vystavět, aniž byste se do něj zamotali.

Hledá jasnou, stručnou a přehlednou informaci, nechce se prodírat hromadou zbytečných řečí okolo. Chce pomyslného holuba rovnou pečeného a naservírovaného na zlatém podnose. Tak potenciálnímu klientovi čtení nekomplikujte, nebo vám frnkne jak ten holub! Ujasněte si, co mu chcete říct, a pište stručně, jasně a k věci.

2. Přehlednost nade vše

U souvislého, nečleněného proudu textu nikdo dlouho nevydrží. Zato logická a přehledná struktura udělá s texty divy a vaši čtenáři je budou mnohem ochotněji číst.

Už jsme si řekli, že lidé na internetu skenují. To znamená, že očima těkají po stránce cikcak shora dolů a zastaví se jen u toho, co upoutá jejich pozornost. Proto je dobré jim nabídnout pár záchytných bodů, které je zaujmou. Měli byste tedy rozhodně:

  • rozčlenit text na krátké odstavce,
  • nešetřit nadpisy a podnadpisy,
  • používat odrážky a číslování,
  • vypíchnout tučně hlavní myšlenky,
  • proložit text několika obrázky.

3. Hlídejte si jazykovou úroveň

I geniální prodejní text dokážou pořádně shodit zbytečné hrubky. Stačí pár trapných chyb a v každém druhém Čechovi se ozve jeho vnitřní „grammar nazi“. I v dnešní, jazykově degradované společnosti to pořád spousta lidí vidí a nechá se tím snadno odradit. Takový text působí amatérsky a budí dojem, že si se svými klienty zas tolik hlavu nelámete.

Dávejte si proto pozor, aby vám texty nehyzdily hrubky a překlepy. Všechno si po sobě radši třikrát přečtěte, ideálně s nějakým časovým odstupem. A vůbec nejlepší je, když dáte text před zveřejněním přečíst ještě někomu jinému. Autorská slepota je… víteco. Pokud se po jazykové stránce necítíte úplně jistí v kramflecích, není žádná ostuda vzít si k ruce profi korektora.

Ovšem pozor, psát jazykově na úrovni nemusí hned znamenat, že to má vypadat jako ten zmíněný úřední dopis! Klidně buďte neformální a uvolnění a využívejte v textech „lidové“ prvky. Při tom ale nezapomeňte, že je třeba, aby styl všech vašich textů ladil dohromady a byl šitý na míru pro vaši cílovou skupinu.

4. Ujasněte si svůj cíl

Čeho chcete svým textem dosáhnout? Co chcete, aby čtenář po přečtení udělal? To si určitě ujasněte ještě před tím, než vůbec začnete psát. A při psaní mějte tenhle cíl pořád na paměti.

Přitom platí, že 1 text = 1 cíl. Když už jste získali čtenářovu pozornost, neměli byste ji tříštit a valit na něj v jednom textu XY věcí dohromady. Myslíte, že si sám vybere, jestli nasdílí váš článek na sociální síti, proklikne se ke koupi vašeho produktu nebo využije bezplatnou konzultaci? Nebo že dokonce udělá všechno dohromady a nejlépe hned? Ani náhodou. V té lavině možností se spíš ztratí a nakonec neudělá vůbec nic.

Soustřeďte se tedy na jeden jediný cíl a ideálně čtenářům na rovinu řekněte, co mají po přečtení udělat. Ať nad tím nemusejí zbytečně přemýšlet!

5. Pište pro klienta

Nikoho nezajímají chladné robotické texty velebící to, jak jste vy sami dokonalí. Jistě, jste seriózní podnikatel, ale co kdybyste se někdy nebrali tak smrtelně vážně? Myslíte si, že váš klient chce číst škrobené fráze jako ze školní slohovky?

Buďte uvolněnější, prošpikujte text trochou humoru, zapojte emoce. Pište, jako kdybyste si s potenciálním klientem povídali u kafe. Vžijte se do jeho kůže, představte si, co prožívá. Jaký problém potřebuje vyřešit? A jak mu můžete pomoct vy?

Zkrátka a dobře: zaměřte se mnohem míň na sebe a mnohem víc na svého čtenáře a na to, co k vám přišel hledat. Zkuste si svého typického klienta co nejkonkrétněji představit, vciťte se do něj a text pište jemu na míru. Přátelsky, uvolněně, lidsky.

Stáhněte si zdarma Copywriterské desatero

Máte pocit, že už vám z toho jde hlava kolem? Že je příliš mnoho toho, na co při psaní prodejních textů musíte myslet a co je potřeba hlídat? Stáhněte si zdarma stručné copywriterské desatero a ty nejdůležitější copywriterské zásady budete mít pořád na očích.

Sdílejte:

Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem a spoluautorka dalších marketingových kurzů, seminářů a e-booků. Obsahová specialistka a copywriterka pro nejúspěšnější online marketingové kampaně v ČR a SR. Lektorka na živých seminářích i v online kurzech, kde učí své klienty psát texty, které zaujmou a promění čtenáře v platící zákazníky.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top