Logo Včeliště
DomůBlogObsahový marketingJak e-commerce ovlivnily pandemie a krizový rok 2023 aneb současnost a budoucnost českých e-shopů
Ivo Mrena na konferenci Kafe a marketing o budoucnosti českých e-shopů

Jak e-commerce ovlivnily pandemie a krizový rok 2023 aneb současnost a budoucnost českých e-shopů

Česká republika drží evropské prvenství v počtu e-shopů na obyvatele. Jejich množství neustále stoupá, stejně jako obliba online nakupování a tím i obrat české e-commerce. Nebo je tomu v současné době jinak?

Tak jde čas s českou e-commerce

Během pandemie zaznamenal e-commerce trh díky zavřeným kamenným prodejnám prudký nárůst. Obrat e-shopů byl v prvním čtvrtletí roku 2021 o 16 miliard korun vyšší než ve stejném období loňského roku. Největší český poskytovatel e-commerce platformy Shoptet ohlásil, že „jeho“ e-shopy navýšily roční obrat o více než 100 %.

„Zároveň stále neustává enormní zájem o založení nových internetových obchodů, od začátku roku do konce března jich u nás vznikly přibližně čtyři tisíce,“ sdělil Samuel Huba, CEO Shoptetu, v roce 2021.

V roce 2022 však přišlo nepříjemné vystřízlivění. S koncem pandemických restrikcí a začátkem krize v důsledku války na Ukrajině začala e-commerce upadat. Zákazníci se vrátili do kamenných obchodů ve větší míře, než se čekalo. Rostoucí inflace změnila jejich nákupní chování. Celkový objem českého online trhu se propadl o 19 %.

Koncem loňského roku vyplynulo z dat společnosti Heureka, že e-commerce v ČR zaznamenala pokles obratu:

  • v prvním čtvrtletí 2023 o 13 %, 
  • ve druhém čtvrtletí o 8 %,  
  • ve třetím čtvrtletí o 11 % .

Vždy se jedná o srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Dle Samuela Huby se ale stále víceméně porovnáváme s covidovými roky, které tržby v online prostředí vystřelily do závratných výšin, nemůžeme je však rozhodně považovat za standard.

Malým a středním e-shopům se daří

Shoptet celkově vidí současnou situaci celkem pozitivně, zejména co se malých a středních firem týká. Ty se totiž dokáží mnohem více přizpůsobovat změnám na trhu, lépe pracovat s marží a daří se jim tak i v době, kdy je e-commerce v útlumu. 

Kvůli rostoucí inflaci lidé čím dál více vyhledávají slevy a speciální akce, Black Friday 2023 tak znamenal pro malé a střední e-shopy opravdové žně. Oproti předchozímu roku zaznamenaly tyto obchody nárůst prodejů o 10 %. 

Zákazníci se kromě nízkých cen stále více zajímají také o: 

  • unikátní produkty a služby, 
  • lokální podniky,
  • environmentální dopad, 
  • re-commerce. 

A právě tato kritéria splňují spíše menší a střední firmy.

Branding jako téma roku 2024

Vypadá to, že menší online obchody čeká slibná budoucnost a že je nic nemůže ohrozit. Mají však jednu slabinu – podceňují budování značky. Nejnovější výzkum Ogilvy Consulting a Shoptetu ukázal, že pro valnou část českých a slovenských e-shopů znamená značka název a logo. Jen malé množství z nich pracuje v rámci brandingu s méně viditelnými atributy, jako jsou hodnoty a vize. Téměř polovina e-shopů se značkou přiznala, že se o ni nijak nestará. 

Pro e-shopy všech velikostí je však investice do značky zásadní. Trh e-commerce začíná být přesycený a zákazníci dostávají obrovskou možnost volby. Silná značka dokáže: 

  • zajistit loajalitu zákazníků,
  • snížit jejich cenovou senzitivitu, 
  • zvýšit odolnosti obchodu vůči krizím.

Brand marketing by se pro české e-shopy měl co nejdříve stát prioritou číslo jedna.

Přijďte si o současnosti i budoucnosti české e-commerce poslechnout více

E-commerce si prošla turbulentními roky, které se na každém e-shopu podepsaly jinak. V závislosti na velikosti obchodu a odvětví uslyšíte různé příběhy. Data jsou však jasná a ukázat nám je do lednového Kafe a marketingu přijde marketingový ředitel Shoptetu Ivo Mrena. 

Probere s námi podrobně a konkrétně proměnu české e-commerce od pandemie až po současnost, ukáže poklesy i růsty v jednotlivých odvětvích

Iva se zeptáme také na:

  • srovnání české a slovenské e-commerce s okolními státy,
  • vliv brandu na nákupní chování zákazníků,
  • popularitu a význam marketplaces,
  • vyhodnocení vánoční sezóny 2023,
  • trendy a vize pro rok 2024.

Tak si to nenechte ujít.

Záznam z akce

Chcete se dozvědět více o české a slovenské e-commerce v době po pandemii? Podívejte se na záznam.

Katka miluje hru se slovy, ať už jako autor, nebo konzument. Když právě nepíše marketingové texty, čte nemarketingové knihy. Obě činnosti provádí zásadně s dobrou kávou po ruce – nebo rovnou v ruce.

Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka

Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Newsletter

Další příspěvky

Tablet s e-mailovou schránkou a upozorněním na nové zprávy
25. 11. 2025
Umělá inteligence nám v e-mailingu dokáže hodně usnadnit práci, zároveň nám však trochu hází […]
Přečíst článek
Notebook na stole s ikonami e-mailů, šálek kávy a smartphone, symbolizující e-mail marketing.
18. 11. 2025
SmartEmailing patří spolu s Ecomailem mezi nejznámější a nejpoužívanější české nástroje pro e-mail marketing. Oba […]
Přečíst článek
Laptop s grafickým zobrazením PPC kampaně a rukou ukazující na obrazovku.
5. 11. 2025
Lidé, kteří už vaši značku znají, se dají mnohem snadněji přesvědčit k nákupu či jiné […]
Přečíst článek

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Žádný komentář k zobrazení