Česká republika drží evropské prvenství v počtu e-shopů na obyvatele. Jejich množství neustále stoupá, stejně jako obliba online nakupování a tím i obrat české e-commerce. Nebo je tomu v současné době jinak?
Během pandemie zaznamenal e-commerce trh díky zavřeným kamenným prodejnám prudký nárůst. Obrat e-shopů byl v prvním čtvrtletí roku 2021 o 16 miliard korun vyšší než ve stejném období loňského roku. Největší český poskytovatel e-commerce platformy Shoptet ohlásil, že „jeho“ e-shopy navýšily roční obrat o více než 100 %.
„Zároveň stále neustává enormní zájem o založení nových internetových obchodů, od začátku roku do konce března jich u nás vznikly přibližně čtyři tisíce,“ sdělil Samuel Huba, CEO Shoptetu, v roce 2021.
V roce 2022 však přišlo nepříjemné vystřízlivění. S koncem pandemických restrikcí a začátkem krize v důsledku války na Ukrajině začala e-commerce upadat. Zákazníci se vrátili do kamenných obchodů ve větší míře, než se čekalo. Rostoucí inflace změnila jejich nákupní chování. Celkový objem českého online trhu se propadl o 19 %.
Koncem loňského roku vyplynulo z dat společnosti Heureka, že e-commerce v ČR zaznamenala pokles obratu:
Vždy se jedná o srovnání se stejným obdobím předchozího roku.
Dle Samuela Huby se ale stále víceméně porovnáváme s covidovými roky, které tržby v online prostředí vystřelily do závratných výšin, nemůžeme je však rozhodně považovat za standard.
Shoptet celkově vidí současnou situaci celkem pozitivně, zejména co se malých a středních firem týká. Ty se totiž dokáží mnohem více přizpůsobovat změnám na trhu, lépe pracovat s marží a daří se jim tak i v době, kdy je e-commerce v útlumu.
Kvůli rostoucí inflaci lidé čím dál více vyhledávají slevy a speciální akce, Black Friday 2023 tak znamenal pro malé a střední e-shopy opravdové žně. Oproti předchozímu roku zaznamenaly tyto obchody nárůst prodejů o 10 %.
Zákazníci se kromě nízkých cen stále více zajímají také o:
A právě tato kritéria splňují spíše menší a střední firmy.
Vypadá to, že menší online obchody čeká slibná budoucnost a že je nic nemůže ohrozit. Mají však jednu slabinu – podceňují budování značky. Nejnovější výzkum Ogilvy Consulting a Shoptetu ukázal, že pro valnou část českých a slovenských e-shopů znamená značka název a logo. Jen malé množství z nich pracuje v rámci brandingu s méně viditelnými atributy, jako jsou hodnoty a vize. Téměř polovina e-shopů se značkou přiznala, že se o ni nijak nestará.
Pro e-shopy všech velikostí je však investice do značky zásadní. Trh e-commerce začíná být přesycený a zákazníci dostávají obrovskou možnost volby. Silná značka dokáže:
Brand marketing by se pro české e-shopy měl co nejdříve stát prioritou číslo jedna.
E-commerce si prošla turbulentními roky, které se na každém e-shopu podepsaly jinak. V závislosti na velikosti obchodu a odvětví uslyšíte různé příběhy. Data jsou však jasná a ukázat nám je do lednového Kafe a marketingu přijde marketingový ředitel Shoptetu Ivo Mrena.
Probere s námi podrobně a konkrétně proměnu české e-commerce od pandemie až po současnost, ukáže poklesy i růsty v jednotlivých odvětvích.
Iva se zeptáme také na:
Tak si to nenechte ujít.
Sejdeme se ve čtvrtek 25. 1. v 19:00 v kavárně Coffee&Crepes v Praze. Kapacita je omezená, proto si své místo včas rezervujte. Těšíme se na vás!
Žádný komentář k zobrazení