Logo Včeliště
DomůBlogObsahový marketingJak e-commerce ovlivnily pandemie a krizový rok 2023 aneb současnost a budoucnost českých e-shopů

Jak e-commerce ovlivnily pandemie a krizový rok 2023 aneb současnost a budoucnost českých e-shopů

Česká republika drží evropské prvenství v počtu e-shopů na obyvatele. Jejich množství neustále stoupá, stejně jako obliba online nakupování a tím i obrat české e-commerce. Nebo je tomu v současné době jinak?

Tak jde čas s českou e-commerce

Během pandemie zaznamenal e-commerce trh díky zavřeným kamenným prodejnám prudký nárůst. Obrat e-shopů byl v prvním čtvrtletí roku 2021 o 16 miliard korun vyšší než ve stejném období loňského roku. Největší český poskytovatel e-commerce platformy Shoptet ohlásil, že „jeho“ e-shopy navýšily roční obrat o více než 100 %.

„Zároveň stále neustává enormní zájem o založení nových internetových obchodů, od začátku roku do konce března jich u nás vznikly přibližně čtyři tisíce,“ sdělil Samuel Huba, CEO Shoptetu, v roce 2021.

V roce 2022 však přišlo nepříjemné vystřízlivění. S koncem pandemických restrikcí a začátkem krize v důsledku války na Ukrajině začala e-commerce upadat. Zákazníci se vrátili do kamenných obchodů ve větší míře, než se čekalo. Rostoucí inflace změnila jejich nákupní chování. Celkový objem českého online trhu se propadl o 19 %.

Koncem loňského roku vyplynulo z dat společnosti Heureka, že e-commerce v ČR zaznamenala pokles obratu:

  • v prvním čtvrtletí 2023 o 13 %, 
  • ve druhém čtvrtletí o 8 %,  
  • ve třetím čtvrtletí o 11 % .

Vždy se jedná o srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Dle Samuela Huby se ale stále víceméně porovnáváme s covidovými roky, které tržby v online prostředí vystřelily do závratných výšin, nemůžeme je však rozhodně považovat za standard.

Malým a středním e-shopům se daří

Shoptet celkově vidí současnou situaci celkem pozitivně, zejména co se malých a středních firem týká. Ty se totiž dokáží mnohem více přizpůsobovat změnám na trhu, lépe pracovat s marží a daří se jim tak i v době, kdy je e-commerce v útlumu. 

Kvůli rostoucí inflaci lidé čím dál více vyhledávají slevy a speciální akce, Black Friday 2023 tak znamenal pro malé a střední e-shopy opravdové žně. Oproti předchozímu roku zaznamenaly tyto obchody nárůst prodejů o 10 %. 

Zákazníci se kromě nízkých cen stále více zajímají také o: 

  • unikátní produkty a služby, 
  • lokální podniky,
  • environmentální dopad, 
  • re-commerce. 

A právě tato kritéria splňují spíše menší a střední firmy.

Branding jako téma roku 2024

Vypadá to, že menší online obchody čeká slibná budoucnost a že je nic nemůže ohrozit. Mají však jednu slabinu – podceňují budování značky. Nejnovější výzkum Ogilvy Consulting a Shoptetu ukázal, že pro valnou část českých a slovenských e-shopů znamená značka název a logo. Jen malé množství z nich pracuje v rámci brandingu s méně viditelnými atributy, jako jsou hodnoty a vize. Téměř polovina e-shopů se značkou přiznala, že se o ni nijak nestará. 

Pro e-shopy všech velikostí je však investice do značky zásadní. Trh e-commerce začíná být přesycený a zákazníci dostávají obrovskou možnost volby. Silná značka dokáže: 

  • zajistit loajalitu zákazníků,
  • snížit jejich cenovou senzitivitu, 
  • zvýšit odolnosti obchodu vůči krizím.

Brand marketing by se pro české e-shopy měl co nejdříve stát prioritou číslo jedna.

Přijďte si o současnosti i budoucnosti české e-commerce poslechnout více

E-commerce si prošla turbulentními roky, které se na každém e-shopu podepsaly jinak. V závislosti na velikosti obchodu a odvětví uslyšíte různé příběhy. Data jsou však jasná a ukázat nám je do lednového Kafe a marketingu přijde marketingový ředitel Shoptetu Ivo Mrena. 

Probere s námi podrobně a konkrétně proměnu české e-commerce od pandemie až po současnost, ukáže poklesy i růsty v jednotlivých odvětvích

Iva se zeptáme také na:

  • srovnání české a slovenské e-commerce s okolními státy,
  • vliv brandu na nákupní chování zákazníků,
  • popularitu a význam marketplaces,
  • vyhodnocení vánoční sezóny 2023,
  • trendy a vize pro rok 2024.

Tak si to nenechte ujít.

Přijdete na lednové Kafe a marketing?

Sejdeme se ve čtvrtek 25. 1. v 19:00 v kavárně Coffee&Crepes v Praze. Kapacita je omezená, proto si své místo včas rezervujte. Těšíme se na vás!

Katka miluje hru se slovy, ať už jako autor, nebo konzument. Když právě nepíše marketingové texty, čte nemarketingové knihy. Obě činnosti provádí zásadně s dobrou kávou po ruce – nebo rovnou v ruce.

Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka

Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Newsletter

Další příspěvky

Každá migrace webu s sebou nese určitou úroveň rizika. Při špatném provedení může znamenat ztrátu […]
Přečíst článek
Jedním ze způsobů, jak se svými fanoušky na sociálních sítích komunikovat a nabídnout jim […]
Přečíst článek
Dělat na sociálních sítích Meta reklamy, které vedou na web, není bez Meta […]
Přečíst článek

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Žádný komentář k zobrazení