skip to Main Content

Jak prakticky postupovat při guest postingu

V dnešním článku bych vám rád představil jednu z dalších efektivních možností propagace na internetu. Guest posting je v poslední době často používanou technikou propagace. Abyste z něj vytěžili maximum i vy, přečtěte si tento článek a zamyslet se nad podstatou guest postingu.

Pokud budete bezmyšlenkovitě psát nekvalitní guest posty, moc úspěchů slavit nebudete. Hlavní zásada, která u guest postingu platí, je: nemyslete na sebe, ale snažte se pomoct webu, u kterého se vám guest podaří domluvit. Článek by měl obsahovat odkazy i na jiné autoritativní zdroje, než je váš web, a jeho kvalita by měla být vysoká.

Co to guest posting je?

Guest posting je relativně nová technika internetového marketingu, která je vzájemně prospěšná pro obě dvě zúčastněné strany. V České republice není obecně moc známá (vyjma IT sektoru a internetového marketingu), takže její užití je mírně komplikovanější a je nutné počítat s tím, že budete množství oslovených webmasterů muset navíc edukovat, co to ten guest posting vlastně je (dále jen GP).

Obecně jde o to oslovit vhodný tematický web, nejlépe takový, který je autoritativnější než vaše stránka, ale není vám přímou konkurencí.  Následně se s majitelem webu domluvíte, že pro něj napíšete zdarma odborný nebo jinak hodnotný článek.

On ho publikuje, získá zdarma nový a kvalitní článek a vaší odměnou bude zpětný odkaz (většinou na autora článku případně na nějakou podstránku vašeho webu), který do článku po domluvě umístíte.

1. Jak vhodné weby pro GP najít?

V první fázi GP je nutné si ujasnit, jaké weby budete oslovovat a co jste schopni jim nabídnout. Zkuste se nejprve pořádně zamyslet nad tématem webu, pro který jste dostali za úkol sehnat GP, a jeho cílovými skupinami návštěvníků. Určitě jich vymyslíte několik.

Příklad webu s ubytováním v Chorvatsku

Jeden z vašich klientů nabízí zprostředkování apartmánů v Chorvatsku. Vaším úkolem je sehnat relevantní GP.

Příklad webu s ubytováním v Chorvatsku

1.1 Jaké cílové skupiny návštěvníků můžou web navštěvovat?

Do Chorvatska jezdí velké množství Čechů, ale některé větší cílové skupiny lidí jsou z hlediska online marketingu významné. Pro dovolenou v Chorvatsku to určitě budou:

  • Řidiči automobilů
  • Řidiči motocyklů
  • Cyklisté
  • Maminky od dětí
  • Milovníci potápění
  • Jachtaři
  • Gurmáni a milovníci středomořské kuchyně
  • Milovníci alkoholu, vín
  • Přátelé všech vodních sportů (jachting, paragliding, wind surfing)
  • Karavanisté a kempaři
  • Zamilované páry (luxusní dovolená, líbánky)
  • …a mnohé další – stačí se pořádně zamyslet

Podobných cílových skupin jde objevit opravdu velké množství. Stačí si na chvilku sednout a začít nad tématem přemýšlet. Abyste si činnost ještě více ujasnili a zpřehlednili, doporučuji vám použít některý program pro tvorbu myšlenkových map. Například bubbl.us nebo ostatní programy z tohoto článku: https://vceliste.cz/vymyslejte-lukrativni-long-taily-za-pomoci-myslenkovych-map se pro tuto činnost opravdu skvěle hodí.

Bubbl.us

1.2 Kde se vybrané cílové skupiny na internetu nachází

Když máte pocit, že už máte cílových skupin dostatek, začněte je postupně zpracovávat. Jak na to? Musíte najít internetové stránky, na kterých se nejčastěji konkrétní cílová skupina nachází. Vždy se snažte vytipovat pro každou cílovou skupinu alespoň 10 hlavních klíčových slov – nejlépe delších long tailových frází, které jsou pro ni typické, a ty zadávejte do vyhledávačů Google.cz a Seznam.cz.

1.3 Hledejte kvalitní autoritativní weby

Postupujte následovně (cílová skupina – klíčové slovo – vyhledávač Google.cz – vyhledávač Seznam.cz) a hledejte kvalitní a autoritativní weby. Jak poznat, že se web hodí? Rozhodně musí mít tyto náležitost:

  • Musí mít obsahovou sekci blog, články, aktuality nebo magazín
  • Nejlépe aktualizovanou propojenou se sociálními sítěmi
  • Zaměřte se na takové weby, které mají vybudované vlastní řady fanoušků, followerů a čtenářů. Poznáte to jednoduše. Podle počtu aktivních fanoušků na jejich sociálních sítích nebo lajků u článků
  • Nemusíte hledat weby přímo z vámi hledaného oboru. Důležité ale je, aby se na webu sdružovala cílová skupina.

Čemu byste se naopak určitě měli vyvarovat

  • Blogům či stránkám, které nevypadají na první pohled hezky
  • Webům, u kterých není na první pohled jasná cílová skupina
  • MFA webům (weby, které mají obsah prošpikovaný neúměrným množstvím reklam)
  • Stránkám, které nevytvářejí žádný vlastní obsah
  • Všem nedůvěryhodným zdrojům

1.4 Najděte a pořádně prozkoumejte web, kontakt a všechny ostatní údaje zaznamenejte do tabulky

Když vás nějaký web zaujme a splní požadavky na kvalitu, snažte se najít minimálně kontaktní email nebo alespoň kontaktní URL adresu (někde mají pouze formulář). Společně s dalšími údaji si informace uložte do tabulky. Co vše byste měli zaevidovat?

  • URL adresa webu
  • Kontaktní email
  • Jméno majitele či webmastera (pokud je k dispozici)
  • Co vás na webu zaujalo
  • Co vám na webu chybí
  • Na jaké téma by se hodilo nabídnout guest post a proč by měl majiteli pomoc
  • Datum oslovení
  • Datum odpovědi

1.5 Postup opakujte, dokud nemáte dostatek kontaktů a údajů k oslovení

Vaším cílem je v první fázi GP naplnit tabulku co největším počtem kvalitních a relevantních kontaktů. Čím více si s touto fází dáte práci (vyberete opravdu kvalitní a relevantní weby), tím méně práce budete mít v další části a nebudete muset tuto fázi opakovat. Z mojí zkušenosti plyne (ale záleží samozřejmě na tématu a dalších okolnostech), že je třeba oslovit pro jeden získaný GP minimálně 10 kvalitních webů.

Pokud tedy potřebujete během měsíce získat 4 GP, bylo by vhodné oslovit minimálně 40 webů. Abyste měli jistotu, je lepší jich ale oslovit více – třeba 50 až 60.

Výsledkem první fáze guest postingu je seznam e-mailových adres nejlépe s dalšími údaji, které budete používat pro další práci s nimi.

2. Oslovujeme relevantní weby

V této fázi použijete informace z tabulky k tvorbě vysoce personalizovaných emailů. Tato práce bohužel nejde nikterak zautomatizovat, takže musíte pracovat pečlivě a s rozvahou. Počítejte, že vám tato činnost zabere nemálo času.

Pro každou webovou stránku, kterou jste vytipovali, je dobré vytvořit vlastní e-mail. Proč tolik práce? Pokud majitel webu zjistí, že se o něj opravdu zajímáte, máte mnohem lepší startovní „plochu“ pro další vyjednávání.

2.1 Připravujeme email

Nyní využijeme vše, co jste si chytře zaznamenali do tabulky. Díky tomu si teď práci velice usnadníte, protože se budete moci soustředit na kvalitu e-mailu samotného a ne na dohledávání informací.

Čím více si s emailem dáte práci, tím zvýšíte šance, že vám majitel webu odpoví a bude s vámi vůbec komunikovat.

2.2 Zásady kvalitního emailu

Následující zásady jsou spíše copywriterského charakteru, ale při vymýšlení kvalitního oslovovacího mailu je nutné je znát.

2.2.1 Předmět e-mailu a jméno odesílatele

Předmět e-mailu a jméno odesílatele jsou první faktory, které vámi oslovovaný web uvidí. Už podle toho si o vás může udělat obrázek a na jejich podobě bude záviset samotné otevření e-mailu. Jak by tedy měly vypadat?

Jméno odesílatele:

Ujistěte se, že máte správně vyplněno v nastavení vaší mailové schránky jméno odesílatele. Doporučuji zkontrolovat: Mělo by vypadat například takto: Jan Malý.

Předmět e-mailu: 

Předmět emailu by měl být jasný a relevantní obsahu e-mailu.

Například:

Zajímavá nabídka spolupráce, nabídka psaní článků, nabídka guest postingu. Předměty můžete různě zkoušet obměňovat a časem sami zjistíte, které vám nejvíce fungují. Velice na nich závisí tzv. open rate. Metrika, které určuje míru otevření vámi poslaného e-mailu.

2.2.2 Oslovení

Rozhodně nevynechávejte oslovení dotyčného. Pokud jste někde dohledali jeho jméno, oslovte ho přímo jménem. Buďte v emailu osobní – čím více, tím lépe. Snažte se působit tak, že jste moc rádi, že jste na dotyčného narazili a že byste jeho stránce chtěli pomoci. Buďte zdvořilí.

Někteří vlastníci webů své jméno tají nebo ho v kontaktu neuvedou. Snažte se přesto na jméno přijít. Zkontrolujte autorství článků nebo se podívejte někde jinde na webu, kde by se mohlo nacházet.

2.2.3 První odstavce

V prvních odstavcích byste měli jasně a stručně sdělit, proč píšete a jak dotyčnému můžete pomoct. Co mu spolupráce s vámi přinese.

Například:

Dobrý den Honzo,

včera večer jsem narazil na váš článek: XXX a moc mě zaujal. K tématu mám sám blízko, a proto mě napadlo, že bych pro vás mohl napsat zdarma článek na podobné téma, který by váš článek rozšířil o nové informace. Co na to říkáte? Myslíte, že by se šlo takhle domluvit?

Styl: Pečlivě volte styl – tone of voice, který v emailu použijete. Obecně platí, že je lepší být zdvořilý, ale ne příliš formální. Váš e-mail musí vypadat tak, že píšete přímo konkrétní osobě (a ne jako linkbuildingový spammer).

Tone of Voice

2.2.3 Stať

V dalším odstavci můžete stručně vysvětlit smysl guest bloggingu, jeho výhody a odkázat na nějaké relevantní zdroje v češtině.

Například:

Podobná forma spolupráce se nazývá guest blogging. Je to moderní a legální technika spolupráce mezi webovými stránkami, která je prospěšná pro obě strany. Funguje na principu vzájemné spolupráce. Vy získáte pro vaše čtenáře nový hodnotný článek a já dám o sobě vědět odkazem ze článku. Hezky se guest posting popisuje například zde: https://www.podstavec.cz/co-je-guest-postingguest-blogging/

Co to je guest posting/guest blogging?

2.2.4 Závěr

V závěru e-mailu buďte opět struční a výstižní. Napište, co byste si přáli, aby oslovený udělal. Naveďte ho. Nezapomeňte na call to action.

Například:

Napište mi prosím, zda by pro vás podobná spolupráce byla zajímavá. Pokud ano, pošlu vám obratem návrh konkrétního článku, který bych pro vás zvládl připravit. Téma samozřejmě můžete navrhnout i vy.

Budu se těšit na Vaši odpověď,

S pozdravem a přáním pěkného dne

Jan Malý

2.3 Oslovujeme vlastníky webů

V podobném duchu oslovujete vlastníky webů, které jsme zaznamenali v první fázi do tabulky. Pro každý web by měl být vytvořen unikátní email. Nemusíte se přesně držet popsané šablony (vzorů výše), ale je důležité vlastníky webu zaujmout. Měli byste určitě zmínit věci, které jste si poznamenali do tabulky, co vás na webu zaujalo, co by naopak mohlo zaujmout jejich posluchače – co na webu (týkající se obsahu) chybí apod.

3. Komunikujete s těmi, co odpověděli

Určitě nečekejte, že vám odpoví všichni oslovení. Važte si proto každé odpovědi.

  • Pokud někdo odpoví, reagujte na jeho zprávu co nejdříve, vytvořte s ním dialog
  • Snažte se vždy najít společné řešení

Do tabulky je dobré si zaznamenat (i pro budoucí účely spolupráce a oslovování), kdo odpověděl a kdo nikoliv.

3.1 Oslovený odpověděl, že nemá zájem

Může se stát, že vám přijde od osloveného webu negativní reakce. Zkuste odhadnout, proč tomu tak je, a pokud je to jen trochu možné, pokuste se věci uvést na pravou míru.

V případě, že i přesto nebude mít oslovený web o tuto formu spolupráce zájem, můžete mu zkusit nabídnout jinou formu spolupráce. Neházejte hned flintu do žita.

Oslovený odpověděl, že nemá zájem

3.2 Oslovený odpověděl, že zájem má

Pokud oslovený zájem má, tak máte vyhráno. Zaznamenejte tuto informaci do připravené tabulky a snažte se dohodnout další podmínky spolupráce.

V následujícím emailu byste měli nabídnout 2 – 3 vámi navržená témata článků. Napište, jaké články a proč si myslíte, že by se mohly vlastníkovi webu hodit. Pokud je odsouhlasí, je vše v pořádku a vy se můžete pokusit články připravit.

Jestliže se mu témata nezdají, zkuste navrhnout jiná nebo nechte vlastníka, aby navrhl vlastní.

Oslovený odpověl, že zájem má

4. Píšeme kvalitní články

Poté, co máte domluvené téma, je dobré připravit článek. V zásadě máte dvě možnosti. Jestliže se na to cítíte, máte k tématu co říct, bude nejrychlejší varianta, když ho připravíte sami. Pokud se na to necítíte, zadejte článek někomu z copywriterů.

4.1 Jak by měl vypadat kvalitní GP článek

Kvalitní GP musí splňovat následující podmínky:

  • Musí být užitečný (musí čtenářům v něčem pomoct)
  • Měl by být napsaný do hloubky (podrobně pojednává o tématu)
  • S tím souvisí i délka (do krátkého článku moc informací nevměstnáte)
  • Měli byste odkazovat na různé zdroje různými anchor texty odkazů (nejlépe na autoritativní zdroje z oboru, citovat a odkazovat na wikipedia apod. je podmínkou kvalitního a dobře hodnoceného GP)
  • Obrázky (nezapomenout na přiložení vhodných obrázků z free zdrojů, vyplňte jejich alt tagy, je-li to možné)
  • Správné formátování – nadpisy, titulek, odrážky
  • Nebojte se ukázat majiteli blogu, že jeho obsah máte v malíku, odkazujte na další interní podstránky
  • Formátování a tón komunikace se snažte upravit tak, aby zapadlo do konceptu osloveného webu
  • Nezapomeňte, že článek není o vás (měl by sloužit především majiteli webu – podle toho ho pište)

4.2 Odkazy vedoucí z GP článku a autorita

Jedním z hlavních důvodů, proč se GP dělá je:

Zvýšení autority v oboru

Aby guest post byl považován ze strany Googlu opravdu za kvalitní a přínosný, musíte z článku odkazovat i na jiné autoritativní weby z oboru.

Do GP zakomponujte max. 2 – 4 odkazy na váš projekt. Odkazový profil diverzifikujte. Rozhodně neodkazujte pouze na úvodní stránku projektu. Ideální například jsou 1 – 2 odkazy vedoucí do nějaké kategorie, 1 vedoucí na detail produktu/článek a případně jeden na homepage. Další odkazy by měly vést na jiné autoritativní weby z oboru. Nebojte se citovat, využívejte wikipedii a jiné autoritativní weby.

Anchor texty odkazů dělejte spíše z delších frází a přirozeně. Velkou chybou by bylo odkazovat z článku o Chorvatsku pouze anchory se slovem „Chorvatsko“.

4.3 Závěrečná kontrola před publikací

Předtím, než článek odešlete správci stránek k publikování, ho pečlivě zkontrolujte. Ujistěte se, že dává smysl a má přínos. Podívejte se, jestli jsou správně uvedeny odkazy, jestli je správně formátovaný a obsahuje obrázky.

5. Publikace a reporting

Posledním krokem je publikace guest postu. Odešlete připravený a domluvený GP vlastníkovi webu. V e-mailu se rovnou zeptejte, kdy přesně bude GP publikován. Tuto informace je dobré zjistit a poznamenat si do vašeho nástroje úkol k tomuto datu. Můžete poté snadno zkontrolovat, zda byl GP publikován či nikoliv. Pokud se tak v domluvený datum nestane, obratem pište (zdvořile), připomeňte se vlastníkovi webu a pokuste se domluvit jiné konkrétní datum.

Až se objeví váš článek na webu, zkontrolujte, zda je tak, jak má být. Případné chybky či nedostatky se snažte s vlastníkem webu co nejdříve upravit (dokud na to bude mít náladu:-)).

Shrnutí

V článku jsem vám podrobně představil všechny kroky, jak může vypadat efektivní guest posting. Věřím, že množství z vás má další tipy, jak postupovat, a proto uvítám vaše komentáře. Pokud se vám článek líbil, budu moc rád za sdílení. Díky moc.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

9 komentářů k zobrazení

  1. Pekne, tenhle clanek musel stat hodne prace. Jeste bych dodal, ze osloveni by nemelo znit moc medove a pozor na fraze „zdarma“ pro vas napisu……, melo by tam byt hned jasne uvedene, proc to pisatel dela a co z toho bude mit i on, protoze jinak je email od nekoho ciziho ktery pro me udela neco zdarma podezrely a hned to mazu (bohuzel diky spatnym zkusenostem od lidi ze zahranici, Indove a Cinani).

  2. S chutí som si prečítal článok, ktorý je napísaný veľmi prakticky. Škoda je náš trh, je tak malý, že práca vložená sa málo zúročuje.

    Ďakujem za článok.

  3. Smekám nad množstvím obsahu v jediném článku.
    Po pravdě jsem ani netušil že jsem dělal quest posting, ale ano jde to a není to vůbec těžké.
    Kvalitní obsah zadarmo odmítne jen málokterý web.
    Pro začínající web/blog je to ideální forma spolupráce.

    Jenom bych podotkl, že nikdy nevíte kdy se málo autoritativní web rozjede, takže umístit článek i tam může mít v budoucnu velký přínos. Na internetu se prostě zúročí úplně všechno 🙂

  4. Opravdu hutný článek, na první pohled ani nepřijde, že je s tím tolik práce. Kdyby mi přišel takto koncipovaný mail od někoho, že napíše článek o jízdních kolech nebo cykloturistice, tak mu velmi rád odepíšu a spolupráci domluvím.

  5. Tento win-win spolupráce se také snažíme aplikovat pro náš eshop se spodní prádlem, ale je mnoho webů, které slyší jen peníze a jinak nechtějí články publikovat. Přitom je to opravdu pro obě strany velmi výhodná spolupráce.

  6. Velmi pekny a obsahly clanek, jen nevim jestli je to nova technika. Prijde mi ze je primo logicke takto postupovat, myslim ze tento postup praktikuje temer kazdy dobry marketer (treba i nevedomky) jen jsem nevedel ze se tento postup jmenuje GP. Diky za cenne informace.

Komentáře nejsou povoleny.

Back To Top