Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Shrnutí: Co nového přinesl FB v roce 2017?
Facebook se neustále vyvíjí, aby uspokojil své fanoušky i zákazníky. Změny algoritmů, podle kterých se na vaší zdi zobrazují příspěvky přátel a „zalajkovaných“ stránek, se mění tak rychle, že pravidelné přizpůsobování novinkám se stalo pro správce sítí denním chlebem. Jaké byly ty největší změny, které ovlivnily marketing na Facebooku v roce 2017?
Testování nových feedů pro příspěvky stránek
Největším strašákem roku 2017 byl pro marketéry tzv. Explore Feed, průzkumník příspěvků, o kterém spousta uživatelů Facebooku ani neví. Standardně nabízí nový obsah, který sociální síť vyhodnotila jako pro vás zajímavý. Na podzim však proběhl v některých vybraných zemích, mezi které patřilo i sousední Slovensko, test, při němž Facebook přesměroval příspěvky lokálních stránek právě na Explore Feed.
Co to znamenalo v praxi? Uživatelé na své zdi mohli vidět pouze příspěvky přátel a sponzorované příspěvky stránek. Organický dosah stránek tak šel výrazně dolů. Přestože Facebook prohlásil, že zatím neplánuje rozšíření této funkce mimo testovací země, organický dosah příspěvků stránek i tak stále celkově klesá.
Pokles zapojení a organického dosahu
Počet uživatelů Facebooku roste a také firemních stránek je stále více. S tím se samozřejmě zvyšuje počet konkurenčních příspěvků na zdech fanoušků vaší stránky – její příspěvky se již nedostávají bez sponzorování k tolika lidem jako dříve.
Nevíte, jak na Facebook?
Nestíháte držet krok s novými formáty reklam a nevíte si rady při snižujícím se organickém dosahu na Facebooku? V rámci přípravy sociálních sítí vás naučíme, jak úspěšně spravovat sociální sítě i v roce 2018!
K prvnímu zásadnímu poklesu organického dosahu došlo dle průzkumu serveru BuzzSumo hned ze začátku roku po zavedení nového algoritmu zobrazování příspěvků na zdi. Ten měl pomoci k zobrazování více aktuálních témat, o které se uživatelé zajímají, a drobně upozadit individuální preference. Na zdech firemních stránek se tak začaly objevovat ve větší míře autentické příspěvky reflektující aktuální dění. Obchodní sdělení s cílem upozornit na službu či produkt šla do pozadí.
Dejte lajk a my vám ubereme dosah
S trendem vyzdvihování autentického a aktuálního dění se snaží Facebook nabídnout svým uživatelům jenom obsah, který je bude doopravdy zajímat a ne je obtěžovat. Výrazně tak zakročil proti příspěvkům, které přímo vyzývaly ke sdílení, lajkování či komentování.
Příspěvkům typu „Označ kamarádku, se kterou bys chtěla jet na podobný ostrov.“ začal Facebook snižovat dosahy. Bylo to již tak poněkolikáté za rok 2017, kdy museli správci sociálních sítí opustit od trendu, který jim zvyšoval metriky.
Lepší cílení i nové formáty reklam
Facebook nám prostě všemi možnými způsoby dává najevo, že dobám, kdy správa firemní stránky nepotřebovala žádnou finanční podporu, navždy odzvonilo. Pokud chcete být vidět, musíte si za to zaplatit. S tím přichází naštěstí také vylepšení možnosti placených reklam, díky kterým můžete oslovit potenciální či stávající zákazníky nejen s přesnějším zacílením, ale i s novými formáty:
- Velkou novinkou minulého roku bylo zapojení reklam i na platformu Messengeru. Nově tak mezi přehledem kontaktů, se kterými jste si dopisovali v posledních dnech, najdete reklamní sdělení. Výhodou také je, že můžete do reklamy přidat tlačítko kontaktu, které přesměruje fanoušky reklamy přímo do messengerové komunikace s vaší stránkou.
- Cílení podle chování mimo internet – přestože v Čechách tato možnost ještě není pro většinu uživatelů dostupná, v USA mohou již od léta správci stránek cílit facebookovou reklamu na uživatele, kteří například navštívili jejich kamennou prodejnu nebo přišli do kontaktu s firmou jiným způsobem v offline světě.
- Facebook se také snaží vycházet vstříc firmám, které cílí na globální úrovni. Nejenže zjednodušil nastavování kampaní pro několik států najednou, ale nově je možné využívat cílení na všechna města s určitým počtem obyvatel.
- S výrazným nárůstem užívání Facebooku na mobilních zařízení se také zvedl počet tzv. náhodných prokliků především u Facebook Audience Network. Méně místa na displeji jednoduše vede k chybným kliknutím. Facebook se k tomu postavil čelem a přestal takováto chybná kliknutí účtovat.
Ale aby to zase nebylo tak jednoduché…
Facebook vylepšil i kontrolu reklam, která může v některých oborech způsobovat problematičtější práci. Zakazuje například diskriminační cílení na základě etnicity, ale omezuje i kampaně s pracovními, úvěrovými nebo realitními nabídkami, kde velmi striktně hlídá selektivní cílení.
V praxi to znamená, že po omezení cílové skupiny bydlištěm, věkem či pohlavím musíte schválit podmínky užívaní reklam a smířit se s tím, že jednou za čas budete muset s Facebookem řešit ruční schvalování reklam. A pokud Facebook vyhodnotí, že vámi spuštěná reklama nějakým způsobem neodpovídá jeho zásadám (i přesto, že to vůbec nemusí být pravda), čeká vás buď přijmutí jejich rozhodnutí, nebo komunikace s podporou ohledně výjimky. A ve druhém případě se připravte na několikaměsíční řešení, které nemusí mít pozitivní výsledek.
Pracovní nabídky, nákup zboží i 360stupňové fotografie
Inzerce pracovních poptávek již také nově není výhradní dominantou pracovních portálů. Jako další formu příspěvků je tak možné od listopadu 2017 vkládat pracovní nabídky v rámci speciálně upraveného formuláře při vkládání příspěvku.
Stejně tak si čeští uživatelé mohli poprvé v minulém roce vyzkoušet tzv. Marketplace, kde mohou prodávat a kupovat použité zboží. Novinkou bylo i zapojení 360stupňových fotografií, které reflektují stále větší zájem o virtuální realitu, a spoustu dalšího.
Nevíte, jak na Facebook?
Nestíháte držet krok s novými formáty reklam a nevíte si rady při snižujícím se organickém dosahu na Facebooku? V rámci přípravy sociálních sítí vás naučíme, jak úspěšně spravovat sociální sítě i v roce 2018!
0 komentářů k zobrazení