Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Tvorba vhodného tónu komunikace s pomocí person
V dnešním příspěvku se dozvíte, jak vytvořit vhodný tón komunikace pro váš projekt. Pomůžou vám k tomu naše minulé články a zejména persony, které byste už měli mít hotové. Pojďme si ve zkratce zopakovat, co všechno už byste o tónu komunikace měli vědět.
V prvním článku jsme vám podrobněji představili persony a jejich široké využití v různých formách online marketingu. Následně vyšel článek o tónu komunikace a jeho vlivu na emoce. Třetí příspěvek popisoval využití person při analýze klíčových slov a hned v následujícím článku jsme vás upozornili na šest chyb, kterých byste se při tvorbě person měli vyvarovat. Pátý příspěvek z této série popisuje a na konkrétním příkladu ukazuje rozdílný tón komunikace v praxi a hned další článek se věnuje konkrétnímu příkladu využití person při analýze klíčových slov. Zatím poslední příspěvek z tohoto seriálu ukazuje, jak výrazné můžou být rozdíly mezi jednotlivými druhy tónů komunikace.
Informace, které jste se v minulých článcích dozvěděli, použijete dnes, kdy se pokusíme z vytvořených person určit správný tón komunikace.
Jste připraveni? Pojďme na to!
Persony, persony a opět persony
Mám pocit, že o personách jsme toho už napsali relativně hodně, ale dnešní téma opět dokazuje, jak moc důležité persony jsou. Cílem dnešního příspěvku je ukázat vám, jak pomocí nich můžete určit vhodný tón komunikace. Pro zjednodušení vám vše ukážu na příkladu konkrétní persony.
Představte si, že tvoříte tón komunikace pro naši ukázkovou stránku OstrovyChorvatska.cz. Budete postupovat pravděpodobně takto:
1. Vytvoříte si personu
Tvorba persony není hodinovou záležitostí. Čím více času s ní strávíte, tím jednodušeji se vám bude s personou v budoucnu pracovat. Proto vám doporučuji tvorbu persony neuspěchat, ale naopak ji pořádně promyslet.
My použijeme naši personu, kterou jsme už v minulosti vytvořili.
Markéta Malá
Markéta je žena v nejlepších letech. Je jí skoro 43 let, ale nikdo by ji na to netipoval (má zdravé sebevědomí). Všichni si myslí, že je mladší a říkají o ní, že to bude tím, jak je pozitivní a jak přistupuje k životu. Ona ale ví, že jen tím to není. Miluje vše zdravé. Vaří zdravá jídla, potraviny nakupuje jenom v bio obchodech a sportuje. Vše na úkor cen. Je totiž přesvědčená, že zdraví není zadarmo, a proto se do něj nebojí investovat peníze ani čas. Platí si předplatné do posilovny a na jógu.
V její domácnosti s ní žije manžel a dvě asi desetileté děti. Kluk a holka. Nezlobí se na ně, když si příliš neuklízí, ale mrzí ji, když se zdravě nestravují a tajně si kupují brambůrky a jiné nezdravé potraviny. Protože je učitelka, tak ví, jak moc jsou podobné zlozvyky špatné a jak je těžké se jich v dospělosti zbavit.
Manžel je nemluva, a když se spolu doma s manželkou vidí, řeší jen ty nejnutnější věci. Chodí často večer s kamarádkami na víno nebo jen tak na zdravý ovocný koktejl. Manžel je manažer v logistické firmě. Oba dva mají na krku velké břemeno – splácí hypotéku na byt, který si koupili. Markéta je přirozeně autoritativní. Dalo by se říct, že je to „ženská od rány“. V domácnosti vše plánuje ona – včetně dovolených a víkendových výletů. Nevadí jí to. Je na to zvyklá i z práce, a proto ráda pustí svou kreativitu plným proudem i doma.
Markéta vstává kolem 6:30. Po snídani si nachystá věci do práce a pomůže dětem s odchodem do školy. Pracuje od 7:45 od 17:00. Pokud mají děti po škole zájmové kroužky, vyzvedne děti z družiny a jede s nimi na ně. Jinak po práci nakoupí, trochu doma poklidí a připraví večeři pro zbytek rodiny. Markéta vlastní svůj notebook, který používá jak v práci, tak mimo ni. Je poměrně technicky zdatná. Nepoužívá sice sociální sítě, ale rozumí si dobře s internetem, vyhledávači a má i svoje oblíbené internetové magazíny a stránky, které pravidelně navštěvuje. Mezi takové stránky patří například rodinný inzertní server mimibazar a jeho komunita, který navštěvuje už od dob, kdy děti byly malé, a třeba také server s oblečením VotočVohoz.cz.
V poslední době ji nejvíce trápí strava manžela, ale i dětí. V supermarketech ji nabídka neuspokojuje, tak pátrá jinde a snaží se rodinu vést k zdravému životnímu stylu. Oba dva s manželem vydělávají asi 60 tisíc měsíčně čistého. Jednou ročně si vybírají dovolenou a jejich nejoblíbenější destinací je Chorvatsko. Markéta vždy vymyslí program, takže žádná nudná dovolená na pláži to určitě není.
2. Z persony zkusíte odhadnout povahu člověka
Z vytvořené persony zkusíte vytvořit její hlavní povahové rysy. Pro náš příklad bychom postupovali takto:
- Navenek je sebevědomá.
- Pozitivní přístup k životu.
- Nebojí se utrácet. Je impulsivní.
- Sportuje. Je aktivní a spíše extrovert.
- Má nevyřčené starosti – hypotéka na krku, starost o rodinu.
- Autoritativní. Musí vést rodinu, ale ráda by se nechala občas vést sama. To jí schází.
- Dbá na názor svých vrstevnic a podobně smýšlejících žen z internetové komunity. V soukromém životě je snadno ovlivnitelná.
3. Z povahy člověka vytvoříte tón komunikace
Nyní už máte vytvořené Markétiny hlavní povahové rysy. Ani to nebylo zas tak složité. Nebo ano? Následující úkol navazuje na Markétinu povahu. Snadno můžeme z její povahy určit, jaký styl textu se jí bude líbit.
Tón komunikace by v jejím případě měl být:
- Lehce autoritativní. Měl by ji přirozeně vést, aby si u čtení odpočinula, nemusela opět vymýšlet další nápady.
- Podpořen názory podobě smýšlejících lidí jako je ona. Například formou citace nebo reference či odkazu v textu.
- Měl by působit uklidňujícím dojmem. Je důležité ji před nákupním rozhodnutím uklidnit.
- Neměl by být nudný. Sama Markéta je impulsivní člověk a nechce číst žádné dlouhé povídky. Krátké věty a jednoslovné výrazy je to, co je její styl.
- Texty by rozhodně měly být pozitivně laděny. Nemusíte se v přiměřené míře ostýchat používat i emotikony (smajlíky). Sama tak píše v diskuzích.
Pokud máte pro váš projekt více person, měli byste podobný postup udělat pro každou z nich. Následně z vlastností vhodného tónu komunikace určete ty, které se u všech person prolínají. Výsledkem by měl být vhodně zvolený tón komunikace na základě person z vaší cílové skupiny.
Závěr
Postupujete při tvorbě vhodného tónu komunikace podobně? Nebo máte jiný způsob, jakým tón komunikace tvoříte? Budu rád, když se to dozvím v komentářích pod článkem. Pokud se vám článek líbil, uděláte mi radost sdílením. Díky za přečtení.
0 komentářů k zobrazení