Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Co to je obsahový marketing a proč ho používat
Obsahový marketing přitahuje větší pozornost marketérů až v posledních několika letech (přibližně od roku 2008 – 2009). I když by se dalo říct, že to rozhodně není pojem neznámý a jeho historie sahá hluboko do minulosti, tak se o něm dříve prostě moc nemluvilo. Proč tedy tento tajemný termín vzbuzuje v poslední době tolik pozornosti? I SEO odborníkům a jiným online specialistům se v České republice dostal do hledáčku. Přesto těch, kteří se jím zde opravdu zabývají, je jako šafránu. Ve světě je však každým rokem význam content marketingu stále větší. V posledních několika dnech nám to dokázal i Google, který se neustále za kvalitní obsah snaží bojovat, a nejen díky němu význam obsahového marketingu nabývá na síle.
Nicméně frázi „content is king“ známe od Billa Gatese už dlouho. Z jeho úst zazněla už v roce 1998. Víte ale, jaký je rozdíl mezi kvalitním obsahem a obsahovým marketingem? Rád vám nejen to v tomto článku objasním. Pojďme tedy na to.
Co to je obsahový marketing?
Odpověď na tuto otázku není jednoznačná. Jednotlivé internetové zdroje se rozcházejí. Na internetu můžete dohledat desítky různých definic, které se od sebe liší jak formou, tak sdělením. Naštěstí lze vypozorovat, že všechny mají určité části společné. Pro představu přikládám několik vybraných definice:
„Obecně je obsahový marketing umění komunikovat se svými příznivci a zákazníky, aniž byste jim cokoliv prodávali. Je to forma nenuceného marketingu.“
„Content marketing je pravidelná tvorba a distribuce obsahu různými digitálními cestami za účelem zlepšování obchodních výsledků firmy.“
– Eloqua
„Obsahový marketing je tvorba ne produktově zaměřeného obsahu. Obsah musí být informativní, poučný, zábavný atd. Publikováním takovéhoto typu obsahu získáte pozornost svých potencionálních zákazníků. Je třeba se zaměřit na témata kognitivně spojená s vaším podnikáním a prokázat publiku svou odbornost.“
Mně osobně se nejvíce líbí definice na webu Copyblogger.
„Dělat obsahový marketing znamená vytvářet zdarma a pravidelně extra kvalitní obsah, který vaši posluchači budou sdílet a bude pro ně buď užitečný, nebo je pobaví. Kvalitní obsah některé z nich přitáhne a začnou se o vaši firmu zajímat podrobněji. Z nich se poté můžou stát zákazníci. A pokud procesy nastavíte dobře a zákazníci budou spokojení, tak se ze zákazníků stanou vracející se klienti. Díky tomu, že zveřejňujete kvalitní edukativní obsah, tak vám zákazníci věří, mají vás rádi a chtějí s vámi obchodovat sami.“
Tohle je podle mě velice výstižná definice obsahového marketingu, a proto bych vám doporučil se jí držet.
Co tedy je ten obsahový marketing ve čtyřech bodech?
- Strategie produkce a publikace informací, které podporují důvěru a autoritu ve váš brand mezi vašimi ideálními zákazníky
- Obsahový marketing je způsob budování vztahů a komunity tak, že vaši posluchači mají rádi vaši značku
- Je to marketingová strategie, která by vám měla pomoci stát se jedničkou ve vašem oboru
- Díky content marketingu prodáváte bez tradičních „nucených“ prodejních technik
Historie obsahového marketingu
Historie obsahového marketingu (marketing, který díky svým formám obsahu přitahuje budoucí zákazníky) je stará jako lidstvo samo (přeneseně řečeno). První opravdové zmínky se datují k počátku dvacátého století. Opravdový rozmach začal v padesátých letech minulého století a tak, jak ho známe dnes, existuje přibližně od počátku jednadvacátého století.
V dnešní době je ale významný rozdíl v možnostech použití technologií. Zajímavý obsah může díky internetu publikovat skoro každý. I vy. Značky a firmy se snaží samy stát se médii, protože tradiční formy marketingu se hůře měří a v digitální době ztrácejí na síle. Pozorně si prohlédněte obrázek níže. Infografiku o historii obsahového marketingu připravil CMI.
Ruku v ruce s content marketingem jde již dlouhou dobu storytelling. Máte-li značku, měli byste moc dobře znát i její příběh, nejlépe na delší dobu dopředu, stejně jako to třeba dělá coca-cola. Ideální obsahová strategie je mixem obsahového marketingu, storytellingu, copywritingu, SEO a dalších oborů internetového marketingu.
Obsahový marketing v České republice
V Čechách je zatím obsahový marketing ve svých počátcích. Zatím vyšlo několik článků na blozích o internetovém marketingu. Z řad SEO konzultantů bych rád zmínil například pěkné články Marka na jeho Neoriginálním blogu nebo několik čtivých článků k zamyšlení od Lukáše Pítry nebo Zdeňka Hejla. Kromě SEO mágů o něm píší i jiní z řad internetových odborníků. V čele copywriterů zatím pravděpodobně vede Jan Ambrož, který loni obhájil na téma obsahových strategií diplomovou práci a nyní vede v Dobrém webu školení. Jeho školení o content marketingu a obsahových strategiích může být pro vás určitě přínosem. Zejména potřebujete-li informace o content marketingu nabýt příjemnou a rychlou formou. Pokud se ale chcete v content marketingu vzdělávat sami, měly by vás obohatit naše články. Většinu znalostí čerpáme z internetu, studií, ebooků či případně knih v angličtině.
Přenechte obsahový marketing Včelišti
Content marketing je časově náročný, zvlášť pokud nemáte ještě žádné zkušenosti. Zapomeňte na metodu pokus–omyl a vyzkoušejte služby Včeliště, které se obsahovým marketingem zabývá už od roku 2012.
10 nejlepších zdrojů o obsahovém marketingu na internetu
V angličtině je dnes na internetu dostatek informací. Stačí začít studovat a poznatky se snažit aplikovat do reality. 10 mých nejoblíbenějších zdrojů plných informací bych vám rád doporučil. Zkuste si jednotlivé weby projít. Věřím, že se vám alespoň některé budou také líbit.
1) Content marketing institute
Asi nejoblíbenější content marketingová agentura na světě. Vydávají časopis, pořádají události a píší skvělý blog. Rozhodně je doporučuji sledovat, myslíte-li to s obsahovým marketingem vážně.
2) Copyblogger
Copyblogger dělají obsahový marketing zatraceně dobře. Jejich blog je toho důkazem. Vydávají ebooky, pořádají semináře, webináře a píší skvělé články pro všechny copywritery.
3) Inboundwriter
Tým Inboundwriter rozhodně má k obsahovému marketingu co říct. Chcete-li se dozvědět novinky v oboru, měli byste je taktéž sledovat.
4) SocialMediaExaminer
Zajímavé novinky o sociálních médiích a content marketingu najdete na blogu Social Media Examiner. Rozhodně doporučuji sledovat. Bez sociálních médií jako by obsahový marketing dnešní doby neexistoval.
5) HubSpot
HubSpot publikuje zajímavé informace a novinky ze světa obsahového marketingu. Zaměřují se sice spíš na inbound marketing, ale to by vám nemělo vadit.
6) Unbounce
Z dílny Unbounce pravidelně přichází dávky skvělého obsahu. Soustředí se na zvyšování konverzí, copywriting, email marketing a hlavně na zlepšování konvertibility landing pages.
7) Contently
Obsahový stratég, který nezná Contently, jako by nebyl. Contently vydali skvělou knihu pro začátečníky, kteří chtějí budovat obsahovou strategii od nuly. Doporučuji.
8) Moz
Moz (dříve SeoMoz) produkují o obsahu dost kvalitního obsahu. Zejména ve vztahu k SEO. Myslím, že není seo konzultant, který by jejich blog nesledoval.
9) Crazy Egg
Zarputilé příznivce copywritingu určitě potěší naprosto všechny články na blogu Crazy Egg. Rád bych k přečtení doporučil minimálně tento jeden.
10) Zerys
Blog Zerys.com je mým oblíbeným zdrojem informací. Jejich čtivé příspěvky potěší určitě i vás, pokud se o obsahový marketing zajímáte.
Obsahový marketing vs. kvalitní obsah
Několikrát se mě klienti ptali, jaký je rozdíl mezi obsahovým marketingem a kvalitním článkem. Takže pro lepší pochopení bych to rád dnes vysvětlil. Kvalitní článek sám o sobě moc užitku nepřinese (rozhodně prázdnotou zející firemní blog z dlouhodobého hlediska nespasí). Pokud je ale kvalitní článek součástí obsahové strategie, má nějaký konkrétní cíl, vy máte vybudovanou posluchačskou základnu, kde článek budete publikovat a zasáhnete jím do jejich potřeb, tak se mohou dít divy. Umění virality nespočívá jen ve vtipném/zajímavém obsahu, ale v přesném zasáhnutí cílové skupiny. A to je jedna z mnoha základních tezí obsahového marketingu. Můžeme tedy říct, že obsahový marketing je souhrn všech moderních online marketingových strategií a kvalitní článek je jen jednou z částí celého kolosu.
Proč byste měli content marketing používat
Obsahový marketing je dlouhodobou strategií. Pořádné výsledky jsou vidět až po několika letech práce. Pokud to ale myslíte s vaším podnikáním na internetu vážně, určitě byste měli o obsahovém marketingu v dlouhodobém horizontu uvažovat. Z hlediska SEO je totiž kvalitní a zajímavý obsah jednou z jeho hlavních částí.
Závěr
Doufám, že jsem vám v článku shrnul základní informace o content marketingu. Hlavní částí článku byla jeho definice, pohled do minulosti, zajímavé zdroje z českého prostředí a v neposlední řadě tipy na anglicky psané blogy, které o obsahovém marketingu pravidelně a zajímavě píšou. Pokud se vám tento článek líbil, tak mi uděláte likem velkou radost. Díky za přečtení.
Přenechte obsahový marketing Včelišti
Content marketing je časově náročný, zvlášť pokud nemáte ještě žádné zkušenosti. Zapomeňte na metodu pokus–omyl a vyzkoušejte služby Včeliště, které se obsahovým marketingem zabývá už od roku 2012.
Prima, moc děkuju, dozvídám se víc a víc a to díky Vám. Jsem taková malá podnikatelka v různých řemeslech, nejraději šiju a za ty informace, co Vám daly nemalou práci dát dohromady, bych Vám ráda dala takové poděkování či bonus, jak se dnes říká. Pokud mi napíšete a sdělíte adresu, bylo by mi ctí Vám udělat radost. Alena Rabasová
Výborný článek. Rád se inspiruji zejména co se týče doporučených zdrojů. Děkuji.