Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Nekalé praktiky SEO: Co rozhodně nedělejte při linkbuildingu
V minulých článcích jsme si řekli něco o on-page faktorech a off-page faktorech pro Google, jak upravit a propagovat web tak, aby byl dobře zobrazovaný vyhledávačem a přiváděl vám potřebnou návštěvnost. Z reakcí na ně jsem zjistil, že mnoho čtenářů vlastně neví, které praktiky jsou naopak nežádoucí a zakázané z hlediska Googlu.
Dnes vám sepíšu několik nejčastěji používaných praktik, kvůli kterým se váš web nemusí zobrazovat ve vyhledávání, nebo může dokonce dostat penalizaci. V tomto článku se budeme bavit převážně o off-page faktorech pro linkbuilding, kterých se vyvarovat. Pravdou ale je, že ne vždy musí mít tyto problémy fatální důsledky, vždy záleží na míře a aktuální situaci.
1) Opakující se texty zpětných odkazů
Přirozené odkazy vznikají náhodně, proto je velice nepravděpodobné, že by měly stejné texty odkazů. Naopak stejné nepřirozené anchor texty jsou často znakem snahy o manipulaci s viditelností ve vyhledávačích. Proto byste se měli takové situaci vyhnout.
2) Katalogy
Mnoho let zpátky vám odkazy z katalogů pomáhali se SEO. Dnes, pokud tuto strategii přeženete, a zaregistrujete se do desítek či stovek různých SEO katalogů, akorát si tím můžete zničit odkazový profil a ve výjimečných situacích to dokonce může vést až k penalizaci vyhledávačem.
3) Odkazy ze stejných nebo podobných zdrojů
Vedou na vaše stránky pouze odkazy z PR článků nebo katalogů? V lepším případě se do vyhledávače ani nedostanete, v horším můžete dostat penalizaci. Získávejte odkazy ze všech zdrojů, na internetu je opravdu mnoho možností.
4) Placené články
Vedou se sáhodlouhé debaty o tom, zda Google dokáže rozpoznat placené odkazy nebo ne. Nedokáže, ale pouze tehdy, pokud budou splňovat požadavky přirozených odkazů. Placený odkaz vykazuje právě znaky výše a níže zmíněných bodů nepřirozeného odkazu.
5) Komerční odkaz
Pokud odkazující stránka obsahuje jediný odkaz, který vede pouze na komerční web, může tento odkaz být brán vyhledávačem jako placený odkaz se snahou manipulovat výsledky vyhledávání, což je zakázaná praktika. Pokud chcete, aby stránka působila přirozeně, odkazujte i na jiné stránky, které jsou kvalitní a nekomerční. Tím, že například pouze přidáte odkaz na Wikipedii si moc nepomůžete, je potřeba tomu věnovat více času a najít jiné autoritativní zdroje.
6) Více odkazů na stejnou doménu
Pokud si myslíte, že do jednoho PR článků nasázíte 5 odkazů na jednu stejnou doménu a získáte tak ve výsledku lepší hodnocení, jste na omylu. Nepomůže vám to a dokonce může i někdy uškodit. Google by v případě jednoho odkazu přiřadil hodnotu danou kvalitou odkazujícího webu. Zjednodušeně řečeno, tím že je na stránce více stejných odkazů, vezme každý tento odkaz a hodnotu podělí počtem odkazů.
7) Žádné „nofollow“ odkazy
Takzvané „nofollow“ odkazy nepředávají hodnotu stránky. Tento atribut byl vytvořen právě z toho důvodu, aby nedocházelo k manipulaci s vyhledáváním v organicu. Označují se jím odkazy, které nemá vyhledávač následovat a brát je v potaz při hodnocení odkazového profilu. V praxi jsou ale nofollow odkazy přirozenou součástí odkazového profilu a je dobré je mít, aby vypadal váš odkazový profil přirozeně.
8) Skryté odkazy
Tato technika se řadí do tzv. black hat SEO (zakázané praktiky SEO) a můžete za ni dostat penalizaci. Jakákoliv technika, která zobrazuje něco jiného uživateli a robotovi je hodnocena jako zakázaná. Proto raději nikdy neskrývejte odkazy ani texty.
9) Odkazy z netematických webů a nesouvisejících témat
Odkazy by měly vést z tematických webů a článků. Pokud na vás najednou začne směřovat spoustu odkazů z porno stránek, koledujete si o malér. Proto radši pravidelně kontrolujte, kdo na vás odkazuje. Pokud se objeví nějaký nepřirozený odkaz, můžete se od něj distancovat v nástrojích pro webmastery či situaci jinak řešit.
10) Link farmy
Pokud na vás odkazuje stránka (web), kde jsou desítky dalších komerčních a podobných odkazů, může vám to velmi uškodit. Dávejte si pozor na to, aby odkazující weby nebyly farmami na odkazy. Tyto weby byly vytvořeny za jediným účelem: prodávat odkazy. Google už dnes umí velmi dobře rozeznat přirozený a nepřirozený web. Vyhýbejte se proto všem webům vzniklým za účelem prodeje odkazů.
11) Nekvalitní obsah (PR weby)
Velmi souvisí s předešlým bodem, jediný rozdíl je např. v tom, že jsou to webové stránky, které prodávají články pro komerční účely. Pokud chcete získat odkaz z PR webu, snažte se alespoň najít takový, který je kvalitní a kromě reklamních článků publikuje i pravidelný, kvalitní a přínosný obsah pro uživatele. Nezapomínejte na to, že PR články by měly být pouze menší část z celkového linkového portfolia.
12) Spamové komentáře
Pokud chcete získávat odkazy z diskusních fór, dělejte to s rozmyslem a snažte se spíše odbornými radami pomoci návštěvníkům diskuse. Rozhodně nevnucujte reklamní odkazy, ani nepoužívejte podpis s reklamním odkazem ve vašem profilu. Ve většině korektních diskusních fórech vám stejně komerční odkaz nezobrazí a při opakovaném spamování vám smažou profil. Lepší je poradit a navnadit a nepoužívat fiktivní profily.
13) Výměna odkazů
Pokud razíte cestu, že si vyměníte s podobnými weby odkazy a zlepšíte si tak zobrazení vy vyhledávači, musím vás zklamat. Takzvaná přímá výměna (web A odkazuje na web B a naopak) ve velkém za účelem manipulace viditelnosti na daná klíčová slova vám může uškodit. Když už chcete vyměňovat odkazy, dělejte to méně nápadně (web A odkazuje na B a web C na A).
14) Duplicitní obsah
Dávejte si pozor, aby na vašem webu nebo jinde nebyl duplicitní obsah (tj. obsah který existuje na více místech ve stejné podobě). Duplicitu si můžete ověřit například v nástroji copyscape.com.
15) Vypadávající server nebo 404
Pravidelně kontrolujte a hlídejte získané odkazy. Může se stát, že majitel webu odkaz odstraní nebo web přestane fungovat. V takovém případě vám pravděpodobně může klesnout návštěvnost, nebo viditelnost ve vyhledávači. Pro kontrolu odkazů můžete použít například nástroj: www.collabim.cz.
16) Odkazující stránky bez obsahu
Stránky, které jsou vytvořené pouze za účelem odkazovat na jiné stránky, jsou hodnocené jako nekvalitní. Každý kvalitní web by měl obsahovat přínosný, důvěryhodný a aktualizovaný obsah. Pokud na vás odkazuje web bez obsahu, raději se od odkazu distancujte, ušetříte si tak zbytečné potíže.
Pomůžeme vám najít místo na trhu
Chcete upoutat pozornost zákazníků, ale nevíte, jak se odlišit od ostatních? Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme s definicí vašich konkurenčních výhod.
Tento článek byl naposledy aktualizován 10. 6. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek je z 31. 8. 2015 od Daniela Gottwalda.
Né se vším souhlasím, ale v zásadě pěkně shrnuto…
A s čím nesouhlasíte? Děkuji, J.
Né se vším souhlasím, ale v zásadě pěkně shrnuto…
Děkuji za velmi zajímavý článek. Jak moc se změnilo od dob, kdy vše řešily katalogy.
Měl bych dotaz k bodu 8. Žádné nofollow odkazy. Jak tomu mám rozumět „nezapomínejte i na tyto odkazy“. Mám se tedy vyhýbat odkazování na svůj web, když vím, že odkaz bude nofollow, nebo mám přirozeně odkazovat i s „nofollow“. Uškodí mi to nebo pomůže?
A k odkazu v patičce. Naprosto mě vyděsilo, když jsem zjistil, že na jednu stránku (ten kdo vyrobil stránky zákazníkovi) vede 30 000 zpětných odkazů z té jedné vyrobené stránky. Jak je tohle možné? Odkaz na tvůrce stránek je v patičce, webovky mají do 10 samostatných stránek, jak je možné z toho vykouzlit 30 000 odkazů? Je tedy lepší odkaz z patičky odstranit? A přidat jej třeba jen na jednu stránku? A nekoliduje to potom s bodem o netematičnosti stránek? Pokud jsem ten, kdo dělá stránky, dělám jich mnoho, každé na jiné téma. Zpětný odkaz z nich mi tedy spíše pomůže, nebo spíše uškodí?
Budu velmi rád za vysvětlení. Děkuji
Vlado, Zdravím, děkujeme za komentář.
Noffolow odkazy: jsou myšleny tak, že jsou právě prospěšné, patří k přiorzenému odkazovému profilu. Je to ve článku trochu nešikovně podáno. Tj přirozeně odkazovat i s nofollow je v pořádku.
Odkazy z patičky: Odkazy je možné například označit nofollow, nebo nechat dofollow jen na hlavní straně. Pokud je v patičce 1 odkaz na programátora, tematičnost odkazů nenaruší. Pokud jich je ale více, tak taková věc hrozí. Pokud jste ten, který dělá stránky, tak vám tyto odkazy téměř nepomohou. Uškodit by mohly až v případě, že půjde o masovou techniku, kteoruvyhledávač vyhodnotí jako nepřirozený způsob získávání zpětných odkazů a snaha o manipulaci odkazového profilu.
Děkuji za velmi zajímavý článek. Jak moc se změnilo od dob, kdy vše řešily katalogy.
Měl bych dotaz k bodu 8. Žádné nofollow odkazy. Jak tomu mám rozumět „nezapomínejte i na tyto odkazy“. Mám se tedy vyhýbat odkazování na svůj web, když vím, že odkaz bude nofollow, nebo mám přirozeně odkazovat i s „nofollow“. Uškodí mi to nebo pomůže?
A k odkazu v patičce. Naprosto mě vyděsilo, když jsem zjistil, že na jednu stránku (ten kdo vyrobil stránky zákazníkovi) vede 30 000 zpětných odkazů z té jedné vyrobené stránky. Jak je tohle možné? Odkaz na tvůrce stránek je v patičce, webovky mají do 10 samostatných stránek, jak je možné z toho vykouzlit 30 000 odkazů? Je tedy lepší odkaz z patičky odstranit? A přidat jej třeba jen na jednu stránku? A nekoliduje to potom s bodem o netematičnosti stránek? Pokud jsem ten, kdo dělá stránky, dělám jich mnoho, každé na jiné téma. Zpětný odkaz z nich mi tedy spíše pomůže, nebo spíše uškodí?
Budu velmi rád za vysvětlení. Děkuji
Vlado, Zdravím, děkujeme za komentář.
Noffolow odkazy: jsou myšleny tak, že jsou právě prospěšné, patří k přiorzenému odkazovému profilu. Je to ve článku trochu nešikovně podáno. Tj přirozeně odkazovat i s nofollow je v pořádku.
Odkazy z patičky: Odkazy je možné například označit nofollow, nebo nechat dofollow jen na hlavní straně. Pokud je v patičce 1 odkaz na programátora, tematičnost odkazů nenaruší. Pokud jich je ale více, tak taková věc hrozí. Pokud jste ten, který dělá stránky, tak vám tyto odkazy téměř nepomohou. Uškodit by mohly až v případě, že půjde o masovou techniku, kteoruvyhledávač vyhodnotí jako nepřirozený způsob získávání zpětných odkazů a snaha o manipulaci odkazového profilu.
Dobrý den, mám dotaz. Při zadání do google nabytek mikulec se najde tento odkaz -http://www.victoriamagic.cz/nabytek/mikulec-valasske-mezirici/ . Na samotné stránce se nalézají texty obsahující text nábytek mikulec, které jsou převzaty asi z vyhledavače google. ze samotných stránek vede již jen jedna cesta a to na shop MT nabytku. Těchto webů jsou desítky a účelně založené na přivádění nakupujících na MT nabytek. Jedná se mi o to zda je to povoleno či se jedná rovnou o zneužití vyhledávače.
Děkuji
Marek
Zdravím. Já tedy na http://www.victoriamagic.cz/nabytek/mikulec-valasske-mezirici/ nevidím téměř žádný dext. Jinak ale text je nelegální převzít, pokud se na něj vztahují autorská práva. Pak to lze řešit přes ně. Při duplicitě textu může vyhledávač méně důvěryhodnou stránku odstranit z výsledků vyhledávání, při velkém množství duplicity v rámci celého webu může dokonce přistoupit k nějaké penalizaci za takzvaný „thin content“, jako to dělá například algoritmus Panda.
Pokud nekdo zkopiruje nase texty (nebo jeden), pozna Google ze oni zkopirovali nas a ne my je? Nebo se muze stat, ze by penalizoval Google nas web?
Doporucujete udelat text na webu nekopirovatelnym?
Google ví, jakou variantu textu indexoval první (to se většinou shoduje s tím, kdo ho vydal dříve). Udělat text nekopírovatelný v praxi úplně nejde, lze jen kopírování ztížit. Je to určitá cesta, nic vás proti kopírování 100% neuchrání, my ji většinou nedoporučujeme. Ještě doplním, že zkopírovaný text neznamená ihned penalizaci jako takovou. Ta nastává až, když se to děje ve větším měřítku. Spíš může Google preferovat tu variantu obsahu pro konkrétní spojení, která mu přijde autoritativnější a další varianty textu vynechat, aby byly výsledky vyhledávání pestré a splnily více svůj účel.
Může se tedy stát, že Google vyřadí vaši originální variantu obsahu a bude prioritizovat zkopírovanou. V praxi se to děje někdy třeba u e-shopů, kteří poskytnou celé popisky produktů zbožovému vyhledávači, který ho rychle zaindexuje a má i větší autoritu domény. Pak může vybrat Google právě zbožový porovávač na úkor e-shopu. Různými technikami tomu lze (částečně) zabránit, ty už se ale liší případ od případu. kdyžtak nás kontaktujte, můžeme to individuálně probrat.
Dobrý den, mám dotaz. Při zadání do google nabytek mikulec se najde tento odkaz -http://www.victoriamagic.cz/nabytek/mikulec-valasske-mezirici/ . Na samotné stránce se nalézají texty obsahující text nábytek mikulec, které jsou převzaty asi z vyhledavače google. ze samotných stránek vede již jen jedna cesta a to na shop MT nabytku. Těchto webů jsou desítky a účelně založené na přivádění nakupujících na MT nabytek. Jedná se mi o to zda je to povoleno či se jedná rovnou o zneužití vyhledávače.
Děkuji
Marek
Zdravím. Já tedy na http://www.victoriamagic.cz/nabytek/mikulec-valasske-mezirici/ nevidím téměř žádný dext. Jinak ale text je nelegální převzít, pokud se na něj vztahují autorská práva. Pak to lze řešit přes ně. Při duplicitě textu může vyhledávač méně důvěryhodnou stránku odstranit z výsledků vyhledávání, při velkém množství duplicity v rámci celého webu může dokonce přistoupit k nějaké penalizaci za takzvaný „thin content“, jako to dělá například algoritmus Panda.
Dobry den,
super shrnuti, nicmene kdyz se podivate na vetsinu tech „velkych“ webu/eshopu, mezi jejich nejsilnejsi odkazy patri vzdy vymeny odkazu a katalogy. 😀
Platí tedy, že když budu chtít ze SERPu „sestřelit“ konkurenci, stačí mi provést co nejvíce bodů z výše uvedených nekalých SEO praktik směrem na jejich web?
Dobrý den, článek slouží primárně jako doporučení jakých chybám se vyhnout, aby váš linkbuilding byl úspěšný a nedělal jste jej zbytečně 🙂
S článek vesměs souhlasím. Bohužel stále spousta „zakázaných“ praktik funguje a to zejména na Seznam.
Dobrý den,
děkuji za přehledný a užitečný článek. Mám otázku k bodu číslo 1 (Tisíce odkazů z jedné domény). Náš web má kromě CZ verze také SK, UK, GE, PL a FR verzi. Na všech je v záhlaví i v patičce rozcestník International (nahoře je to formou mapy, dole jsou vlaječky), který odkazuje na všechny další verze. Vzhledem k tomu, že jde o e-shop se stovkami produktů, tedy podstránek, vzniká takto opravdu velké množství odkazů v několika málo domén. Tyto odkazy jsou sice označeny jako no-follow, ale to vůbec nemusí znamenat, že si jich vyhledávače nevšímají…
Mohou stránce uškodit i tyto odkazy? Jsou v podstatě přirozené – je logické mít různé jazykové verze stránek prolinkované mezi sebou.
Moc děkuji za radu!
S pozdravem
Petra Bednářová
Pěkný a detailní seznam, díky
Vynikajúci zoznam čo nie a čo áno v linkbuildingu, pre mňa ako začiatočníka sú niektoré body možno trochu zle podané, chvíľu mi to trvalo, hlavne bod nofollow linky zo sociálnych sietí by nebolo na škodu štylisticky prerobiť.
Ďakujem.