Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Rozhovor se zakladatelem Včeliště, Josefem Řezníčkem
Tohle je náš zakladatel Josef Řezníček. Jeho obvyklou pracovní náplní a zejména pak vášní je pomáhat firmám a webovým projektům získávat zákazníky a návštěvníky pomocí obsahu. Mimo to, že se stará o náš včelí úl, je také zakladatelem a lektorem projektu SEOŠkola.cz, do jehož kurzů se můžete bezplatně zapsat.
Byl to on, kdo vymyslel název naší marketingové agentury? Má Včeliště nějaký skrytý význam nebo související symboliku s tím, co děláme? Věřte, že tohle je první otázka, kterou nám položí drtivá většina klientů. A jinak tomu nebylo ani u příležitosti rozhovoru s Petrou Tabarovou – redaktorkou e-magazínu Starting Up.
Kde se vzal prvotní impulz k otevření SEOŠkoly.cz? Jaké trendy v současném internetovém marketingu frčí a existuje vůbec nějaký zaručený návod, který začínající start-upisty přivede k úspěchu? Nejen o tom pojednává červnový rozhovor, jehož přepis vám nyní přinášíme.
Pepa se rozpovídal o moderních trendech ve světě obsahového a inboud marketingu a zároveň prásknul i pikantní informace ze zákulisí našeho týmu. Zkrátka a jednoduše – máte se na co těšit!
- První, co asi každého při pohledu na název vašich stránek napadne je: “proč zrovna Včeliště”? Co bylo impulsem pro pojmenování vaší agentury zabývající se internetovým marketingem?
Ano, nejste jediná, kdo se na to ptá. Ale díky tomu zase jako první úvodní téma s klientem na schůzce nemusíme řešit, jaké je dnes počasí. 🙂 Název vznikl díky tomu, že jsme se jako první zabývali optimalizací pro vyhledávače, byla to naše hlavní služba. Při práci na SEO je třeba provádět mnoho malých činností, abychom dosáhli vytyčeného cíle. A tato práce nám přišla podobná jako práce včelek, které přelétávají ze květu na květ a sbírají pyl. A protože jsou včelky známé svoji pilností a my jsme chtěli být tak vnímáni, tak to byla jasná volba. Potom už jen stačilo vymyslet originální název spojený se včelkou, takový domov všech pilných včelek – Včeliště. Ověřili jsme dostupnost domény vceliste.cz a název byl na světě.
- Ve včelím úlu jsou ale tisíce včel, a vás je jenom 10… Plánujete udělat z Včeliště opravdový úl plný pilných včeliček? 🙂
Mně 10 (ve skutečnosti dnes již 12) členů týmu přijde hodně. Ale jak přibývá práce, tak přibývají i lidé. Pomalu se ale dostáváme na hranici, kdy už by byl tým špatně řiditelný plochou organizační strukturou. Spíš se chci zaměřit na zvýšení efektivity práce. To je myslím důležitější. Nechci, aby se z firmy vytratil start-upový duch.
- Váš blog je plný praktických článků na moderní internet-marketingová témata. Chápete blog jako něco navíc, nebo je to nezbytná část vašeho byznysu, ze kterého se rekrutují vaši zákazníci?
Myslím, že blog je základ našeho úspěchu. Není to něco navíc. Je to něco, co dovolilo Včelišti růst. Bez něj bychom nebyli tam kde jsme nyní. Také proto se v blízké době chystáme zaměřit především na obsahový marketing, který, jak jsme si ověřili na vlastní kůži, dokáže být hlavním hnacím motorem celého podnikání.
- Na internetu jsem natrefila na několik ne zcela pozitivních referencí na účet Včeliště či jeho pracovníků. Tomu se ale nevyhne téměř žádná firma. Jak se vyrovnáváte s takovými komentáři? Myslíte si, že je to závist a každý, kdo chce ve vašem oboru prorazit, by se měl na takové situace připravit?
Nevím teď co máte konkrétně na mysli a máte pravdu, někdy se to stává. Někdy je chyba na naší straně (špatná komunikace nebo instrukce). V takovém případě se snažíme věc vysvětlit a omluvit se, když jsme udělali chybu. Pozdvižení se například konalo při spuštění našeho online tréninku SEOŠkola.cz, kdy jsme nabídli na trhu s klasickými školeními první online alternativu, což vyvolalo kontroverzi.
Nemám nikomu, kdo o nás napsal něco špatného, za zlé, že takto reagoval a přijímám kritiku. Ale nebaví mě, když někdo píše, že jsou naše služby nekvalitní, ale přitom jsme pro něj nikdy nic nedělali ani nebyl účastníkem našeho školení. Paradoxně, všechny negativní reference na služby a školení, o kterých vím, jsou od lidí, kteří jimi nikdy neprošli, ani si je neobjednali.
- Nedělá vám problém poněkud přesycený trh služeb ohledně webů, internetového marketingu a SEO?
Zatím tolik ne, stále rosteme, ale do budoucna by to problém být mohl. Proto se chceme do budoucna zaměřit především na obsahový marketing a vymyslet, jak ten podporovat formami jako je třeba optimalizace pro vyhledávače.
- Myslíte si, že na tento trh ještě může přijít někdo s něčím novým a zaujmout zákazníky, nebo je toto pole už plně saturované?
Určitě může a pořád se to děje. Jak je obor dynamický, tak stejně rychle přibývají i příležitosti a mění se stávající firmy. Například je tu myslím velký potenciál pro firmu, která by se orientovala na malé zákazníky, živnostníky, a jim na tomto poli nabízela svoje služby osobní formou. Mnoho malých podnikatelů má rozpočet na internetový marketing třeba několik tisícikorun měsíčně. Pokud někdo přijde s dostatečně promyšlenou nabídkou pro tuto skupinu, může obsadit trh tisíců zákazníků.
Saturace trhu je relativní. Pokud nabídnete výkonnostní formu spolupráce (odměna dle výsledků), je trh poptávka téměř nekonečná, pokud jste šikovní a máte výsledky.
- Co je vaším posledním úspěchem na Včelišti a jaké máte plány do budoucna?
Za úspěch považuji, že s námi většina klientů spolupracuje dlouhodobě. Dále mám radost z toho, jak se nám postupně daří rozdělovat si práci a spolupracovat ve stále rozrůstajícím se týmu, což je pro mnoho rostoucích organizací velká výzva.
Do budoucna máme velké plány. Z toho, co už mohu prozradit, je již zmiňovaná specializace na obsahový marketing a na inbound marketing, ve kterém se chceme zaměřit na získávání a práci s kontakty na potenciální zákazníky (lead generation a lead nurturing). Tam vidíme velkou přidanou hodnotu pro naše zákazníky a zároveň je to forma marketingu, kterou tu příliš mnoho firem dělat neumí.
- Co právě v internetovém marketingu frčí?
Dle mého názoru frčí marketing, který je provázaný a komplexní. Na internetu dnes už většinou nestačí najmout si někoho na SEO, nebo dělat jen sociální sítě. Je důležité dělat věci dohromady a vzájemně podporovat jednu formu marketingu druhou. To by si měli uvědomit také start-upy. Ti často nemají velké rozpočty na marketing, ale nebojí se zapojit různá média, aby o sobě dali vědět a mají tah na branku. Některé tradiční firmy s těmito věcmi mají problém. Hlavně ať věci nevybočují z průměru a ať vidíme co nejdřív výsledky. Nic dalšího je nezajímá.
- A naopak. Je nějaký nástroj nebo strategie, která už je dávno za zenitem?
Moje odpověď bude v podstatě vycházet z minulé otázky. Za zenitem je dle mého názoru dělat marketing jednostranně. Například budovat jen zpětné odkazy, nebo dělat jen e-mail marketing. Ale i jen vylepšovat svůj web, ale nijak ho dál nepropagovat je chyba. To vidím u některých start-upů, které uvíznou ve stálém vylepšování své služby a svého webu, ale nepropagují obsah dále.
- Měl byste nějaký zaručený marketingový tip, který pomůže start-upistům dostat se na špičkovou úroveň?
V marketingu není asi nic zaručeno, bohužel. Nejdůležitější je stále kvalitní produkt. Jakmile ho start-up nemá, všechen další marketing je neefektivní. Rádi pracujeme pro start-upy, protože jsou často ochotny udělat nevšední věci a těmi se zviditelnit. Pokud to dělají se strategickými úmysly a podaří se jim zapojit různé komunikační kanály a vzájemně je propojit, myslím, že se jim razantně zvýší šance na úspěch.
0 komentářů k zobrazení