Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Naše psychika a copywriting 4. část – 4 tipy na přesvědčovací techniky
Ať se vám to líbí nebo ne, musíte přijmout fakt, že cílem obchodních textů je zákazníka přesvědčit k nějakému vámi požadovanému kroku. Abyste toho dosáhli, měli byste být jak dobrým psavcem, tak i dobrým psychologem. V tomto čtvrtém díle našeho seriálu o naší psychice a copywritingu vám představíme 4 tipy na skvělé techniky, jak se dostat čtenářům opět o trochu hlouběji pod kůži.
Pokud byste čtenáře nepobízeli a nepřesvědčovali k žádnému kroku, text by měl mnohem menší účinnost – což vaším cílem rozhodně není. Naopak. Konverzní poměry vašich textů by měly postupně růst tak, jak se s čtenáři více a více seznamujete (v ideálním případě). Nebudeme se dále zdržovat a rovnou si půjdeme představit, o čem v dnešním článku bude řeč.
4 méně známé přesvědčovací techniky
Přečtěte si následující 4 body:
- Využívejte sílu rytmiky v textu.
- Snažte se odlišit od ostatních (za pomoci zajímavých slov).
- Opakování – matka moudrosti.
- Mějte přehledně organizované odrážky.
Přispěj klidně šprýmem, jedině však rýmem
Vyzkoušeli jste někdy tvořit rytmické texty? Že ne? Velká chyba. Nevíte, o co se připravujete. Díky psychologům víme, že pokud se vaše věta rýmuje, nebo alespoň část z ní, lidé sdělení věří dvakrát tolik, co normálně. Více zajímavých informací na toto téma napsal psycholog Wray Herbert v tomto článku. Pravidlo, které by si z tohoto bodu měl každý copywriter zapamatovat, zní:
Zkuste ve svém textu pro ta nejdůležitější sdělení vytvořit rým. Znásobíte tak svoji šanci přesvědčit čtenáře k dalšímu kroku nebo alespoň k efektivnějšímu zapamatování si vaše sdělení.
Snažte se odlišit, vystupte z davu
Pokud budou vaše texty stejné jako texty všech ostatních z vašeho oboru, děláte něco špatně. Mnoho lidí si vás nezapamatuje. V podnikání (nejen na internetu) platí, že jakákoliv, byť malá odlišnost, se může stát vaší konkurenční výhodou, a to chcete. Zkuste čas od času použít nějaké zajímavé, originální slovíčko. Čtenáři si nejlépe zapamatují věty, které obsahují zajímavá, netradiční slova. Poměr netradičních slov ale samozřejmě nesmíte přehnat. Přidejte jich do sdělení opravdu jenom pár.
Opakování – matka moudrosti
Lidé mají tendenci věřit tomu, co slyší často. Pokud jste si této přesvědčovací techniky vědomi, nezapomeňte důležité věci v průběhu textu čtenářům opakovat. Opakujte vaše důležitá sdělení nejenom v průběhu jednotlivých textů. Této techniky můžete využít v obsahovém marketingu obecně. Nabídky, zajímavé články a důležitá sdělení opakujte v různých formách, různými kanály. Podaří se vám tak lidi přesvědčovat dlouhodobě. Využijte k tomu samozřejmě všechny dostupné prostředky. Sociální sítě a e-mail marketing jsou pro podobné druhy komunikace více než vhodné.
Mějte přehledně organizované odrážky
Nejdůležitější informace vždy dávejte na začátek nebo na konec vašeho sdělení. Platí to pro text obecně, ale i pro odrážky a jiné seznamy. Mnoho výzkumů prokázalo, že si mnohem snáze zapamatujeme věci na začátku a na konci. Při psaní je dobré se této poučky držet, chcete-li textem na čtenáře zapůsobit.
Závěr
To je skoro vše. Teď přichází to nejdůležitější, co je cílem tohoto textu. Uveďte tyto čtyři zmíněné poučky do praxe. Nové úkoly by mohly vypadat třeba takto:
- Začleňte do nadpisu nějaké neobvyklé slovo a pomocí A/B testu tuto změnu otestujte.
- Vytvořte autoresponder (automatický e-mail), který bude vašim odběratelům čas od času připomínat vaše hlavní sdělení.
- Přepište podnadpis v sekci „o nás“ a snažte se do něj začlenit nějaký rým.
- Přeorganizujte odrážkové seznamy. Na začátek a na konce dejte nejvýznamnější body.
- Sdílejte tento článek, pokud se vám líbil… 🙂
Tento článek považuji za moc užitečný. To o rýmu je zajímavé, ale odrážky a poloha nejdůležitějších vět je mnohem užitečnější. Mám to v poznámkách. Díky.
Díky za komentář, Ondro. Jsem rád, že článek trochu pomohl. Tomáš