Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Jak napsat neodolatelný nadpis? 8 tipů od profi copywriterky
Noční můra každého, kdo píše články na blog. Hlavu si můžete ulámat, sklenka vína pro inspiraci se pomalu mění v láhev, ale chytlavý nadpis se pořád ne a ne vyloupnout.
Určitě dobře víte, že titulek je první a často i jediná příležitost, jak zaujmout potenciálního čtenáře. Jestliže váš článek nemá skvělý nadpis, který promění náhodného internetového surfaře v nadšeného čtenáře, vlastně by ani nemusel existovat…
Sepsala jsem pro vás pár ověřených tipů, jak napsat skvělý titulek, aniž byste museli mezitím třikrát zavítat do místní vinotéky. Psaní titulků totiž ve finále není žádná jaderná fyzika. 🙂
1. Vzbuďte zvědavost
Hlavním úkolem titulku je vzbudit zvědavost a nalákat návštěvníka k dalšímu čtení. Lákavý titulek slibuje čtenáři výměnou za jeho čas nějaký prospěch, výhodu nebo odměnu. Titulek může samozřejmě i pobavit nebo informovat, ale pokud nevzbudí dostatečnou zvědavost, lidi na něj prostě klikat nebudou.
Jednoznačně nejlépe fungují takové titulky, které slibují řešení nějakého problému, dále návody, jak něco udělat, něco získat, něčeho se zbavit… Sami určitě dobře znáte své klienty natolik, abyste věděli, na které otázky hledají odpověď – přesně to jim naservírujte hned v samotném titulku.
2. Komunikujte jednoduše a konkrétně
Nechte všechny duchaplnosti, vtípky a dvojsmysly stranou a jděte přímo k věci. Nejdůležitější ze všeho je, aby potenciální čtenář na první pohled pochopil, o co tady jde. Ne to, jestli se pobaví nebo jestli vy budete působit cool.
Vypíchněte nejvýznamnější přínos. Co konkrétně si z vašeho článku odnese, co se dozví, jaký problém mu článek pomůže vyřešit? Proč by mu měl věnovat svůj drahocenný čas?
- „Jak se zbavit ekzému jednou provždy“
- „Jak má vypadat dobrá reference (a jak ji získat)“
- „Fungují lépe krátké, nebo dlouhé texty?“
- „Naučte se anglicky za 14 dní!“
- „5 důvodů, proč vám lidi prchají z webu“
3. Ohlaste vzrušující novinky
Pokud máte nějakou horkou novinku, kterou si vaši čtenáři nesmějí nechat ujít, hezky jim ji naservírujte už v titulku. Může jít kupříkladu o představení nového produktu, vylepšené verze, unikátního obsahu, nového e-shopu…
- „Představujeme nový online kurz textů do FB reklamy“
- „Můj exkluzivní rozhovor s Karlem Gottem“
4. Provokujte
Nic nevzbudí tolik pozornosti jako lehce (nebo i těžce) kontroverzní nadpis. Mně třeba kdysi moc krásně zafungoval titulek „My sufražetky neuznáváme žádné -ová“, kde jsem se rozepsala o tom, jak je to v češtině s nepřechýlenými ženskými příjmeními a co si s tím nadělením vlastně počít.
5. Formulujte konkrétní instrukci
Minulý článek jsme celý věnovali povídání o tom, jak fungují výzvy k akci. Pamatujete? A napadlo by vás, že výzvu k akci můžete použít hned v samotném titulku? Jednoduše čtenáři řekněte, co má udělat. Třeba:
- „Naučte se psát fantastické titulky!“
- „Přestaňte vyhazovat peníze za elektřinu!“
6. Použijte v titulku číslici
Číslice jsou sázka na jistotu. Jakýkoli titulek, který nabízí XY tipů, způsobů, důvodů nebo tajemství, má obrovský potenciál a šanci na úspěch. Proč? Protože zcela otevřeně sděluje, co je obsahem článku a jaké z toho pro čtenáře vyplývají výhody.
Číslice také napovídá, že to bude vcelku rychlé, jednoduché a zřejmě i účinné (pokud ovšem článek nenazvete „79 kroků k lepšímu blogovému článku“). 🙂
Číslice navíc upoutají pozornost – lidské oko je okamžitě zaregistruje, protože se od ostatního textu trochu liší a není to jenom další písmenko v řadě.
- „Mluvíte řečí svého kmene? 3 kroky k lepšímu textu“
- „7 tipů, co a jak psát na FB fanpage“
- „Jak psát opravdu dobrý blog? 6 zásad + 1 tajný trik“
7. Inspirujte se titulky, které opravdu fungují
Titulky, které vás zaujaly, si zapisujte nebo „screenujte“ a ukládejte do extra složky. Chcete říct tajemství? Všichni profi copywriteři to tak dělají. 😉 Až budete zase horko těžko potit titulek pro nový článek, stačí otevřít svoji studnici pokladů a nasávat inspiraci.
Všímejte si zároveň, na jakých principech jsou dobré titulky postavené, uvědomte si, proč vlastně fungují. Snažte se porozumět tomu, co za těmi největšími perlami stojí, a stejné principy pak využívejte ve vlastní praxi.
8. Nechte si na psaní titulku dostatek času
Ten nejlepší titulek pro svůj článek pravděpodobně nevysypete z rukávu na povel. Často vám vymýšlení titulku zabere víc času než psaní samotného článku. Počítejte s tím a nenechte se odradit. Sepisujte si různé varianty, kombinujte je, titulek obměňujte, zkracujte a zas a znovu přepisujte, dokud to nebudete na 100 % ono.
Získejte Copywriterské desatero
Máte pocit, že už vám z toho jde hlava kolem? Že je příliš mnoho toho, na co při psaní prodejních textů musíte myslet a co je potřeba hlídat? Stáhněte si zdarma stručné copywriterské desatero a ty nejdůležitější copywriterské zásady budete mít pořád na očích.
0 komentářů k zobrazení