Logo Včeliště
DomůBlogSEOJak využít dlouhý ocas (longtail) ve vaší SEO strategii

Jak využít dlouhý ocas (longtail) ve vaší SEO strategii

Věděli jste, že 70 % uživatelů internetu, kteří používají vyhledávač, nevkládají do vyhledávacího formuláře fráze, na které většina webů optimalizuje?

Těchto 70 % uživatelů zadává dotaz s malou hledaností. Slova, která jsou málo hledaná, nazýváme dlouhým ocasem (anglicky long tail). Tato spousta frází je často přehlížena majiteli webů, kteří na ně neoptimalizují, ani daná témata nezmiňují na svých webech.

Co je to dlouhý ocas?

Dlouhý ocas je skupina klíčových slov s nízkou hledaností. Nejsou to všechna víceslovná spojení. Longtail slovo může být i jednoslovné. Důležité je, kolik lidí po něm pátrá.

Většina lidí neví, jak na longtail

Často od lidí slyším, že na málo hledaná slova neoptimalizují, protože by se jim taková optimalizace nevyplatila. Tito majitelé a správci webů si ale už neuvědomují, jaká konkurence ve výsledcích vyhledávání na toto slovo existuje a jak málo náročné je se na daná slova dobře umístit.

Jak najít vhodná longtail klíčová slova z mého oboru?

Nejlepší je použít jednu z databází, kterou zdarma poskytuje Seznam.cz a Google.cz. Google nabízí v rámci služby Google Ads nástroj Plánovač klíčových slov, v rámci PPC systému Sklik.cz můžete použít Návrh klíčových slov, nebo všechna data agregují nástroje jako Marketing Miner. Pomocí těchto pomůcek dokážete po chvíli získat seznam slov, z nichž většina (těch méně hledaných) bude spadat do dlouhého ocasu.

Proč se zajímat o dlouhý ocas?

  • Konkurence ho přehlíží a vy tak máte šanci se díky nízké konkurenci rychle umístit na horní pozici ve vyhledávání.
  • Často stačí pouze vytvořit dobrý obsah. I bez nutnosti budování zpětných odkazů se můžete umístit na dobrých pozicích. Nikdo jiný o tématu totiž nepíše.
  • Pokud uživatel zadává detailní klíčové slovo, existuje velká šance, že se o problematiku opravdu zajímá a bude lepším a užitečnějším návštěvníkem.

Jak využít dlouhého ocasu?

Máte v podstatě dvě možnosti. Buď provedete nějakou změnu na svém hlavním webu (třeba optimalizujete stávající podstránku, vytvoříte novou, napíšete článek…), nebo vytvoříte pro skupinu klíčových slov novou mikrostránku (malý separátní web) s úzkým zaměřením a několika podstránkami (obvykle 5-50), ze které teprve lidé přejdou k vám. Obě varianty mají své přednosti.

Všeobecně je lepší směřovat návštěvníky přímo na váš hlavní web. Často se ale objeví téma, o kterém není vhodné psát na vaší hlavní prezentaci, nebo tam pro něj jednoduše není místo.

Vytvoření nového obsahu

První možností, jak umístit podstránku vašeho webu vysoko ve výsledcích vyhledávání na longtail klíčové slovo, je vytvoření nového obsahu. Existuje několik základních způsobů, jak přidat na vaše stránky obsah a nenarušit tím přehlednost a strukturu webu. Ne všechny strategie jsou vhodné pro každý typ stránek:

  • Vytvoření článku – Pokud již máte nějaký magazín, blog nebo místo pro různé články, využijte ho. Ostatní ho budou muset založit. Díky své struktuře je možné vložit do takovéto obsahové sekce články na různá témata, z nichž každý může být optimalizován na jiné klíčové slovo. Pokud máte dostatečně silný web, existuje velká šance, že vyhledávač vaše nové články umístí vysoko ve výsledcích vyhledávání na dané longtail klíčové slovo.
  • Vytvoření křižovatky – Cílem této metody je vytvořit rozcestník shrnující sekci či článek, který odkazuje návštěvníka na další podstránky webu. Toto nové místo můžete vhodně optimalizovat na nové slovo, a získat tak další návštěvnost z vyhledávačů.
  • Rozšíření obsahu – Našli jste při průzkumu klíčových slov zajímavý soubor slov, na která ještě necílíte? Možná vám na stránkách chybí tato tématika, která uživatele internetu zajímá.  Rozšiřte svůj web o další informace či nabídky.

Úprava stávajícího obsahu

Druhou možností je pak úprava toho, co už na stránkách máte. Jedná se především o:

  • Rozšíření textů a detailnější informace na stránkách – Pokud vylepšíte svůj obsah, vyhledávače si toho všimnou. Stránka s obrázkem a cenou produktu či služby nemá tendenci umisťovat se vysoko ve výsledcích vyhledávání. Pokud ale přidáte zajímavé informace a zapracujete na obsahu, robot vyhledávače může změnit názor.
  • Použití vhodnějších slov – Možná jste zjistili, že mluvíte trochu jinak než ostatní. Pokud nazýváte věci odlišně než vaši zákazníci, může se stát, že i po usilovné optimalizaci a vysokých pozicích nevidíte žádné tržby. Klasickým příkladem použití nevhodných slov jsou chladničky a ledničky. Odborníci toto bílé zboží nazývají chladničkou, ale pro koncové zákazníky je to lednička. Jestliže jste e-shop oslovující domácnosti, jak budete toto zboží nazývat?

Cílení na dlouhý ocas je stále podceňovanou strategií při optimalizaci webu pro vyhledávače. Přitom je to jedna z nejsprávnějších strategií, jak SEO dělat (na rozdíl od spamování a získávání pochybných odkazů). Pokud jste ještě nevyzkoušeli, co dokáže a jaké výsledky vám může tento postup přinést, doporučuji dát mu šanci. Jestliže si na analýzu a vymyšlení strategie nevěříte, raději se poraďte s odborníkem, ať sklidíte ovoce a nemáte špatnou zkušenost s metodou, která by mohla fungovat, kdyby se dělala správně.

Jak využít longtail ve své SEO praxi

Dlouhý ocas je často neprávem přehlížen. Podívejte se na tři příklady z naší praxe, jak může pomoct v optimalizaci.

Tento článek byl aktualizován 8. 4. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní text vyšel 5. 4. 2012.

Josef v roce 2012 založil marketingovou agenturu Včeliště a dnes vede tým marketérů a stará se o jeho chod. Moderuje také akci Kafe a marketing a věnuje se vzdělávání a prezentování na konferencích. Na kontě má dvě knihy o obsahovém marketingu a desítky marketingových strategií pro klienty Včeliště.

Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka

Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Newsletter

Další příspěvky

Tablet s e-mailovou schránkou a upozorněním na nové zprávy
25. 11. 2025
Umělá inteligence nám v e-mailingu dokáže hodně usnadnit práci, zároveň nám však trochu hází […]
Přečíst článek
Notebook na stole s ikonami e-mailů, šálek kávy a smartphone, symbolizující e-mail marketing.
18. 11. 2025
SmartEmailing patří spolu s Ecomailem mezi nejznámější a nejpoužívanější české nástroje pro e-mail marketing. Oba […]
Přečíst článek
Laptop s grafickým zobrazením PPC kampaně a rukou ukazující na obrazovku.
5. 11. 2025
Lidé, kteří už vaši značku znají, se dají mnohem snadněji přesvědčit k nákupu či jiné […]
Přečíst článek

Napsat komentář: Vojta Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

7 komentářů k zobrazení

  1. Chybka se vloudila, článek končí předčasně.
    Ale jinak píšete čtivě a užitečně, pane Řezníčku. Děkuji.

  2. Asi před rokem jsme začali s naším eshopem cílit na longtail slova a musím říct, že se to vyplatilo. Takže tuhle strategii jenom doporučuju.

  3. Hezký článek - svatá pravda.

    Já jej doteď zanedbával, ale nyní se to snažím napravit.