Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Programy, které vám usnadní tvorbu obsahu
V dnešním článku se podíváme na různé programy, které vám pomohou při obsahovém marketingu vytvářet texty, plánovat a organizovat činnosti a také vyhodnocovat výsledky vašeho snažení.
Již nyní v úvodu upozorňuji, že nástrojů, které vám mohou usnadnit tvorbu obsahu, je nepřeberné množství. Já se proto zaměřím pouze na software, který vám pomůže s psaním textů a organizací celého procesu tvorby obsahu. Nebudu se pouštět do zmínek o programech, které vám pomohou vytvořit webináře, editovat videa, spravovat sociální média, vytvořit prezentace, natáčet podcasty, vytvářet infografiky do recenzí publikačních platforem a dalších specializovaných pomocníků. Video, audio, komunikace na sociálních sítích a další formy médií určitě patří do moderního komunikačního mixu a obsahového marketingu, ale ty si necháme zase na jiný článek.
Jak efektivně psát text?
V této sekci se podíváme na několik užitečných programů, které můžete používat při psaní textů. O soustředěnosti jsme již na našem blogu psali. Udržet vaši koncentraci vám pomohou například tyto dva programy:
DarkRoom – Jednoduchý program pro Windows, který je k dispozici zdarma a po zapnutí vám z obrazovky odstraní všechny vyrušující prvky. Vy se tak můžete soustředit pouze na psaní.
WriteRoom – Moc pěkný nástroj pro majitele počítačů Mac, podobný svými funkcemi DarkRoomu. Stojí několik dolarů a může vám zvýšit efektivitu a rychlost psaní textů.
Klasičtější alternativy pro psaní textu, které nabízí lepší možnosti formátování, jsou notoricky známý Microsoft Word, skvělý textový editor, který se hodí především při přípravě delších dokumentů. Použít můžete i jeho bezplatného sourozence OpenOffice, což je balík kancelářských aplikací, který si můžete bezplatně stáhnout na svůj počítač.
Nástroj, který však možná všichni neznáte, třebaže nabízí velké možnosti, je Google Drive, nástupce původních Google Docs, který v sobě skrývá také kancelářské aplikace. Vytvořila ho společnost Google a aplikaci lze využívat zdarma. Nabízí cloudové řešení ukládání dokumentů, tedy ukládání souborů na virtuální disk. Díky němu mají k souborům přístup všichni vaši kolegové a společně můžete dokumenty editovat. Kooperace je při obsahovém marketingu důležitá, proto doporučuji Google Drive vyzkoušet i u vás, může se vám to osvědčit.
Plánování, organizace a měření
V druhé části vám ukážu několik specializovaných, ale i komplexních programů, které užívají firmy a internetové projekty pro efektivní organizaci obsahového marketingu. Některé z nich jsou k dispozici bezplatně, za jiné jejich tvůrci požadují tisíce dolarů měsíčně.
Kapost – Úžasný a komplexní nástroj, který vám pomůže s celým procesem obsahového marketingu – nejen tedy s vymýšlením témat, publikováním, nebo úpravou textu, ale prostě se vším. Začnete s tvorbou vlastní obsahové strategie, vytvoření person a dalších úvodních příprav. Systém vám zajistí přehlednou organizaci tvorby obsahu. Každý obsah je rozplánován, je mu přiřazena zodpovědnost a v systému Kapost obsah také rovnou vytváříte. Aby toho nebylo málo, software vám pomůže i s distribucí vytvořeného obsahu a dokáže analyzovat výsledky a plnění cílů, které jste si v systému nastavili. Jaký má tento systém háček? Stojí několik tisíc dolarů měsíčně.
Cadence9 – Sada programů na plánování a organizování tvorby obsahu. Systém umí kromě standardních funkcí i publikovat obsah v různých systémech a měřit výsledky. Jde o dostupnější alternativu ke Kapostu.
Compendium – Další software, který vám pomůže s plánováním, organizováním, publikací a měřením obsahového marketingu. Dle mého názoru je přehlednější než Cadence9 a je zabalený do jednoho dobře ovladatelného produktu.
GatherContent – Systém podobný předchozím zmíněným. Také slouží pro plánování a vytváření obsahu. Důraz v něm je ale kladen na komunikaci mezi agenturou a klientem, který si od agentury obsahový marketing objednal. Systém má promyšlený proces schvalování a navrhování nových témat.
ContentGems – Skvělý nástroj pro monitorování všeho, co se ve vašem oboru publikuje. Dobrý je například pro hledání inspirace na nová a aktuální témata ve světě. Program dále nabízí možnost jednoduché publikace v mnoha publikačních platformách.
Scribe – Zajímavý software, díky němuž najdete vhodná témata pro vaše stránky, o kterých by bylo vhodné vytvořit nový obsah. Dále vám systém doporučí úpravy vámi napsaného textu, aby byl úspěšnější ve výsledcích vyhledávání a při sdílení na sociálních sítích. Tento nástroj jsem osobně zatím nezkoušel, proto nevím, jak je použitelný pro české prostředí. Pokud s ním máte praktické zkušenosti, podělte se o ně do komentáře.
V následující části zmíním specializovanější programy, které řeší část marketingu. Jde o často jednodušší a levnější programy, které navíc spolehlivě dělají to, k čemu byly vytvořené.
Google Kalendář – Jednoduchý a spolehlivý kalendář, který můžete převést na obsahový kalendář pro vaše stránky. Organizovat díky němu můžete jednodušší obsahové strategie. Naplánujte si publikování různých druhů obsahu a přiřaďte každému médiu vlastní barvu. Nebo ho používejte tak, jak to vyhovuje vám a vašemu týmu.
Google Analytics – V našem přehledu nesmí chybět ani analytický bezplatný nástroj Google Analytics od společnosti Google, pomocí kterého můžete měřit výsledky vašeho snažení na poli obsahového marketingu. Zjistěte, jaký obsah je nejpopulárnější, nastavte si konverzní cíle a sledujte chování návštěvníků, kteří konzumují váš obsah.
TimeDoctor – Chytrý systém, který ve vaší organizaci dokáže hlídat jednotlivé pracovníky a autory, měřit jim čas strávený na různých činnostech a zpětně hodnotit časovou náročnost jednotlivých prací spojených nejen s obsahovým marketingem.
RescueTime – Program podobný TimeDoctoru. Doporučuji vyzkoušet oba dva a rozhodnout se, jaký vám bude vyhovovat lépe. Dle mých zkušeností je RescueTime více pro jednotlivce, než pro týmy lidí, kteří chtějí vidět, co dělají i ostatní, nejen já sám.
Basecamp – Světoznámý systém pro organizaci úkolů, ve kterém můžete v týmu plánovat jednotlivé úkoly spojené s obsahovým marketingem. Obsahuje jak chytré to-do listy, tak si jednoduchou možnost komentování úkolů, kalendář a další možnosti.
Mezi ostatní úkolníčky a task managery lze zařadit například Todoist.com, RememberTheMilk.com nebo například WunderList. I ty lze při obsahovém marketingu použít. Původně jsou ale dělané pro jiné použití a ne vždy obsahují všechny důležité funkce, které bychom od nástroje pro organizování obsahového marketingu vyžadovali.
Doplňte další nástroje, které se hodí při obsahovém marketingu
Napište nám z vlastní zkušenosti, jaké další nástroje používáte pro tvorbu, plánování, organizaci a vyhodnocování obsahového marketingu. Nebo, pokud obsahový marketing berete pouze jako publikování článků na blogu, jaké nástroje vám pomáhají produkovat a psát články a organizovat vaší práci?
Jo, pěkný seznam díky za něj. Osobně z něj znám jen velice málo, takže určitě vyzkouším. Co osobně používáš ty Josefe?
Petr: Díky za komentář. Z komplexně zaměřených softwarů zkouším Cadence9 a i nově marketing.ai, který jsem zatím nezmínil, jelikož jde o novinku, kterou ještě nemám moc vyzkoušenou. Využívali jsme nárazově GatherContent pro přípravu obsahu nových webů. Skvělý je Scribe. Denně používám Google Kalendář, Google Analytics, Time Doctor, BaseCamp a různé editační programy. Pro psaní často Pages na Macu, nebo zmíněný DarkRoom.