Segmentace kontaktů je základním kamenem kvalitního e-mailingu. Segmentované e-maily jdou ruku v ruce s personalizací,…
10 kroků kvalitní e-mailové strategie
Strategie e-mail marketingu je dokument, který má za cíl vám pomoci vytvořit efektivní a vhodný plán e-mail marketingu. Pokud jste se na základě našich minulých článků o e-mail marketingu rozhodli, že se mu budete věnovat, měl by vám tento dokument pomoci vymyslet všechny důležité postupy a úkony, které budete v souvislosti s e-mail marketingem dělat.
Možná jste teď ve fázi, kdy byste chtěli s e-mail marketingem začít, ale nevíte co dřív. Hledáte body, od kterých byste se mohli odrazit. Je to tak? My bychom vám tento často náročný začátek rádi usnadnili. Díky tomuto článku se v několika krocích dozvíte, jak s e-mail marketingovou strategií přesně začít. Představíme vám její hlavní kroky, které byste neměli zapomenout promyslet, aby vaše konání bylo efektivní a e-mailová strategie přinášela své ovoce.
1. krok: Zhodnocení současného stavu e-mail marketingu
Stejně jako je tomu v obsahovém marketingu, tak i v e-mail marketingu je na počátku každé nové strategie dobré udělat audit předchozích činností. V obsahovém marketingu se této činnosti říká obsahový audit. V e-mail marketingu většinou není nutné dělat tak podrobné úkony, ale je minimálně dobré zjistit a utřídit si informace o e-mail marketingových činnostech, které v minulosti probíhaly. Podle minulých činností a jejich výsledků (ideálně) máte dobrou možnost vytvořit činnosti nové a všechny procesy významně zlepšit.
Tip: Určete chyby v předchozím e-mail marketingu a v nové strategii se jich snažte vyvarovat či je napravit.
2. krok: Vytvořte minimálně tři různé persony
Persony se stávají pro různé formy internetového marketingu stále důležitější. Ne že by dřív nebyly – důležité byly vždy stejně. Momentálně však nastává doba, kdy se o nich začíná stále více mluvit. My jsme o nich například psali v článku v souvislosti s obsahovým marketingem, ale obsah článku můžete s klidem použít pro tvorbu person i v e-mail marketingové strategii. Na nedávno proběhlém Marketing festivalu upozorňoval na význam person i Marek Prokop, jeden z nejznámějších českých SEO konzultantů.
Pro potřeby e-mail marketingové strategie vám doporučujeme vytvořit minimálně tři různé persony, podle kterých dále určíte směřování celé strategie.
3. krok: Vyhodnoťte nákupní cyklus svých zákazníků
Ve třetím kroku byste se měli zaměřit na nákupní cyklus přímo vašich zákazníků. Vřele vám doporučujeme cyklus rozdělit do (minimálně) třech hlavních fází:
- Povědomí – hledání informací.
- Zvažování.
- Nákup.
Pro každou fázi je nutné mít na webu připravený jiný obsah a vaše strategie e-mail marketingu by měla tyto fáze nákupního cyklu reflektovat. S nákupním cyklem můžete pracovat především v sériích automatických e-mailů (autoresponderech), ale i v klasických e-mailech či dlouhodobé komunikaci s příznivci či stálými zákazníky. Tento pohled na strategii e-mail marketingu je velmi důležitý, protože na jeho základě budete vymýšlet různé typy obsahu konkrétních e-mailů.
4. krok: Promyslete způsoby, jak budete získávat nové e-maily – nejlépe dlouhodobě
V jednom z minulých článků jste měli možnost dozvědět se sedm způsobů, jak efektivně budovat kvalitní e-mailovou databázi. Tento krok je v celé strategii e-mail marketingu opravdu důležitý, a proto na něj upozorňujeme i zde. Nezapomeňte ho pořádně promyslet, protože čím více způsobů získávání e-mailů vymyslíte, tím více zvýšíte šance na opravdu rychlý růst vašeho webu, počtu věrných posluchačů, důvěry a dalších cílů, které si pro e-mail marketing zvolíte.
5. krok: Zvolte si reálné a nejlépe měřitelné cíle e-mailového marketingu
Každé strategii, kterou v online marketingu vytváříte, byste měli určit cíle. Cílem e-mail marketingu může být počet konverzí z e-mailů, konkrétní míra prokliku nebo její zlepšování, zlepšování míry otevření a další možnosti. Inspirovat se můžete i cíli, které byste měli určit v obsahovém marketingu.
6. krok: Vyberte si nejvhodnější software pro e-mail marketing
V šestém kroku nezapomeňte vybrat nejvhodnější software pro e-mail marketing. My používáme GetResponse (provizní odkaz), ale napsali jsme pro vás článek, který popisuje i další nástroje, jako jsou například MailChimp či Senty. Pokud prozatím nemáte ve výběru vhodného softwaru jasno, určitě si ho přečtěte a následně se sami rozhodněte, jaký nástroj budete pro e-mail marketing používat vy.
7. krok: Konkurenční výhoda vaší strategie a originální koncept
Zkuste podrobně specifikovat, v čem je vaše e-mailová strategie jiná. Vymyslete jí nějaký originální koncept, který vás bude výrazně odlišovat od konkurence. V konkurenčních oborech dnes samotný promyšlený e-mailing nestačí. Chcete-li vaše příznivce opravdu zaujmout, musíte být originální, nabízet jim hodnotné informace, bavit je či informovat. Zkuste se nad vaším oborem zamyslet, a i když se vám to na první pohled může zdát složité, určitě vás něco napadne. Buďte kreativní.
8. krok: Zvolte typy e-mailů, které budete posílat
V osmém bodě byste už měli jasně vědět, jaké typy e-mailů budete připravovat a následně rozesílat. Budou to pouze newslettery? Nebo i autorespondery či konkrétní promo akce? Ať je to tak nebo tak, budete muset typy e-mailů znát a následně se rozhodnout, které pro vaši potřebu budou nejvhodnější. Jestli nevíte, jaké typy e-mailů existují, podívejte se na náš přehled.
9. krok: Frekvence rozesílání
Určení ideální frekvence rozesílky jednotlivých typů e-mailů není snadná záležitost a je možné, že ji budete v průběhu konání strategie mnohokrát upravovat. Jaká je ideální frekvence rozesílání e-mailů? Taková, která nejvíce vyhovuje vašim odběratelům a příznivcům. Jak to zjistíte? Máte v zásadě dvě možnosti. Buďto se rozhodnete pro metodu pokus–omyl, resp. testování, a následně vyhodnotíte, jaká frekvence je nejefektivnější. Dalším způsobem je se vašich příznivců přímo zeptat formou krátkého dotazníku a podle něho se rozhodnout, jak často je budete obesílat.
10. krok: Co se bude testovat
V desátém kroku si určíte, jakým způsobem budete váš e-mail marketing testovat. Zvolíte nejvhodnější metriky, a to podle cílů, které jste si určili v jednom z předchozích bodů. Testování e-mail marketingu je naprosto nezbytnou součástí každé kvalitní strategie e-mail marketingu, protože jednou z výhod e-mail marketingu je právě snadné a dostupné testování každé rozesílky. Celý článek o tom, co můžete nejlépe testovat, jsme na toto téma už připravili a vy, pokud jste ho ještě nečetli, máte teď ideální příležitost to dohnat.
Závěr
V článku jsme vám představili deset nejdůležitějších kroků každé strategie e-mail marketingu. Pokud chcete dělat e-mail marketing opravdu dobře, je nutné, abyste každý z výše uvedených kroků pečlivě rozplánovali a promysleli. Pokud se vám článek líbil, budeme rádi, když nám to dáte najevo – buď komentářem pod článkem, nebo třeba sdílením či lajkem. Díky za přečtení a vaše reakce v komentářích.
0 komentářů k zobrazení