V tomto článku bych vám rád představil, jak na jednoduchou analýzu klíčových slov. Dozvíte se, co to analýza klíčových slov je, proč se o ni zajímat a jak ji udělat. Nakonec vám dám tipy na nástroje, které vám usnadní práci, jestliže se rozhodnete analýzu zpracovat sami.
Zakládáte-li jakýkoliv webový projekt, jehož cílem je mj. přitahovat návštěvnost z vyhledávačů, neměli byste analýzu klíčových slov vynechat. Čím rozsáhlejší a konkurenčnější téma se budete vaším projektem snažit obsáhnout, tím více vám analýza klíčových slov zabere času. Analýza klíčových slov je jedním z vůbec nejpoužívanějších dokumentů, který vás bude provázet po celý životní cyklus webu. Od ní se dále odvíjí například úpravy na stránkách, cílení zpětných odkazů, tvorba obsahu a další věci.
Nejvýhodnější pro vás samozřejmě je, pokud si analýzu zpracujete ještě předtím, než samotný projekt spustíte. Pokud ale váš projekt již běží a vy jste se analýzou nikdy nezabývali, je vždy dobré ji doplnit. Ujasníte si, na jaká klíčová slova se váš web zobrazuje, případně určíte, na jaké fráze by se zobrazovat měl, a začnete pracovat na nápravě.
Analýza klíčových slov je dokument, ve kterém máte zaznamenaný co největší možný počet zajímavých klíčových slov a spojení, u kterých se chcete se svými stránkami umisťovat ve výsledcích vyhledávání. Analýza klíčových slov může být jednoduchá, jedná-li se o analýzu pro menší stránku, mikrostránku nebo pouze pro konkrétní podstránku či článek. Existují však i rozsáhlé analýzy obsahující tisíce klíčových slov. Jak zpracovat a vytvářet obsáhlé klasifikační analýzy skvěle popsal Marek Prokop v článku o klasifikační analýze.
V první řadě by vám měla pomoci se ve vašem tématu zorientovat. Můžete si podle ní udělat letmou představu o míře konkurence, vytvoříte s její pomocí přehlednou strukturu webu, určíte, jaké stránky se budou zobrazovat na konkrétní klíčová slova, a v neposlední řadě získáte spoustu cenných nápadů na tvorbu samotného obsahu.
Bylo by ale mylné se domnívat, že analýza klíčových slov je jakési „spasení“, a že se díky ní začnete rázem umísťovat na prvních pozicích na vámi vybraných frázích. Tak to bohužel není. Při tvorbě obsahu je pouze dobrým vodítkem, jakým směrem byste obsah měli budovat. To, jak atraktivní váš web ve výsledku pro návštěvníky bude, totiž nezáleží jen na správně zvolených klíčových slovech, ale také na mnoha dalších faktorech.
Abyste ještě lépe celý proces tvorby analýzy klíčových slov pochopili, ukážu vám vše na příkladu jednoduché webové stránky, kterou budeme společně budovat. Pro tento účel budu vytvářet analýzu pro web o chorvatských ostrovech.
Rádi bychom v následujících týdnech na webu ostrovychorvatska.cz obsáhli informace o všech chorvatských ostrovech o rozloze větší než 1 km². V první řadě je tedy nutné sehnat seznam všech chorvatských ostrovů. Použijte vyhledávače Google a Seznam a zadávejte klíčová slova vašeho tématu. Nejpřehlednější seznam všech 79 ostrovů jsem našel na anglické Wikipedii.
Abyste měli v klíčových slovech pořádek, je dobré si vytvořit tabulku. Pro tyto účely skvěle poslouží jakýkoliv program k tomu určený. Můžete použít Excel, OpenOffice nebo například Numbers.
Abychom vám usnadnili práci, tabulku jsme pro vás připravili. Můžete si ji libovolně rozšířit o další vertikální sloupce podle potřeby.
Já jsem si u své stránky vystačil se seznamem ostrovů a na jednotlivé řádky jsem si poznamenával klíčová slova, která jsem k nim nacházel.
Připravili jsme pro vás informacemi nabité školení zaměřené především na začátečníky. Dozvíte se v něm, jak funguje SEO a vyhledávání, jak pracovat s klíčovými slovy nebo proč je důležité SEO vyhodnocovat. A to jen za hodinu a půl.
V dalším kroku je nutné vymyslet co nejvíce klíčových slov, podle kterých by někdo mohl najít vaše stránky. Zkuste psát vše, co se k vašemu tématu hodí. Prozkoumejte stránky konkurence. Pokud máte, tak použijte statistiky z nástroje Google Analytics, zeptejte se svých přátel a rodiny. Výsledkem by měl být seznam vymyšlených klíčových slov. Dobrým způsobem, jak vymýšlet nová klíčová slova a přitom se v nich neztratit, jsou myšlenkové mapy.
Na internetu lze využít aplikace zdarma jako je například Bubbl.us.
Při rozšiřování tabulky o nová vhodná klíčová slova k cílení můžete použít nástroje, které nabízí vyhledávač Google anebo český Seznam. Lepší službu vám nicméně udělá Sklik od Seznamu. Google na rozdíl od něj nezobrazuje tak kvalitní výsledky, tolik slov a všechny nápady.
Google pomocníkem je nástroj Plánovač klíčových slov od Google. Do něho zadávejte jednotlivá klíčová slova a do tabulky si poznamenávejte jejich návštěvnost. Pro konkrétní klíčové fráze je nejlepší primárně pracovat s přesnou shodou.
V nástroji zvolte Českou republiku a češtinu, pokud hledáte klíčová slova pro lokální projekt. U hledanosti se řiďte čísly ve sloupečku Prům. měsíční vyhledávání.
Český vyhledávač Seznam nabízí podobný nástroj pro návrh klíčových slov ve svém reklamním rozhraní Sklik.
Nejpřesnější hledanost klíčových slov můžete zjistit pomocí placeného nástroje Marketing Miner, který vám čísla pro oba vyhledávače automaticky dohledá na základě vašeho seznamu klíčových slov:
V následujícím kroku už byste měli mít tabulku plnou různých klíčových slov. Já většinou postupuji tak, že si slova seřadím podle abecedy a duplicity vymažu. Využít můžete nástroj odstranění duplicit v Excelu nebo v Google tabulkách, které jsou k dispozici zdarma.
Následně spojuji klíčová slova podle příbuznosti. Pokud vím, že například frázemi „ubytování Hvar“ a „ubytování na Hvaru“ budu cílit na jednu konkrétní stránku, tak hlavní, tedy nejsilnější a nejdůležitější, slovo nechám na řádku a ostatní příbuzná si přidám do poznámky na stejný řádek.
Analýza klíčových slov se tak zpřehlední a jasně vidím, jakými klíčovými slovy budeme cílit dohromady na jednu podstránku webu. Než fráze pospojujete dohromady, tak se vždy zamyslete, co uživatel od dotazu očekává. Pokud si u několika frází odpovíte stejně, můžete je spojit a cílit s nimi na jednu stránku.
Je dobré spojovat slova ručně, můžete ale využít i nástroje jako Open Refine, který vám s tím pomůže.
Jestliže už máte klíčová slova přehledně rozdělená, tak vám zbývá vybrat klíčová slova pro jednotlivé podstránky. Většinou to již nebývá těžký úkol. Klíčové slovo pro Homepage může být obecnější a konkurenčnější. Mělo by vystihovat váš web. Homepage jako jedna z podstránek webu má velkou šanci umístit se ve výsledcích vyhledávání, proto můžeme zvolit i hojně hledaný výraz. Jednotlivým klíčovým slovům přiřaďte kategorie, abyste jim mohli posléze přiřadit konkrétní podstránku.
Příklad: klíčová fráze „trajekt Korčula“ bude v kategorii „Ostrov Korčula“ a v konkrétním článku „Jak se dostat na Korčulu trajektem“.
Pokud se rozhodujete kolik klíčových slov pro podstránky zvolit, tak je logické, že čím méně, tím lépe. Díky výběru jednoho nebo několika málo slov budete moci připravit obsah stránky přesně pro tato spojení a vyhledávač jednodušeji přesvědčíte, že právě vaše stránka je tou pravou pro dané klíčové slovo.
Pokud vás zajímá, jak vypadá hotová analýza klíčových slov, podívejte se na vzor zde.
Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s evidencí a analýzou klíčových slov
Tento článek byl naposledy aktualizován 1. 4. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsal Tomáš Procházka 12. 4. 2013.
8 komentářů k zobrazení
Konečně to někdo sepsal jak pro blbečky. Článek Marka Prokopa jsem četl, ale asi sem v něm tenkrát hledal moc vědu. Díky
Vidím to podobně jako Radek. Jednou jsem si již analýzu zkoušel...něco jsem dělal stejně a něco vůbec. Takže moc děkuji za článek, konečně vím, jak a co:)
[...] na analýzy klíčových slov na internetu dostupné – ať už od Marka Prokopa, nebo od Včeliště – vždycky mi něco podstatného unikalo, aby to bylo tip top. Po včerejšku musím na [...]
Není tam chyba? 🙂
Spíš Google neposkytuje přesná data o hledanosti kw a ne seznam 🙂
Pokud tomu tak je i u Seznamu, tak jak jste na to přišli? 🙂
Zdravím Vašku, děkujeme za připomínku. Bylo to myšleno tak, že v rámci Skliku se zobrazuje hledanost z výsledků vyhledávání i z obsahové sítě, se kterou v rámci PPC Seznam spolupracuje. Doplnil jsem to a ještě článek zjednodušil.
Dobrý den Josefe. Můžete prosím více specifikovat tuto myšlenku?
Pracuji s tím, že návrh klíčových slov v Skliku zobrazuje čísla pouze z vyhledávání.
Ona i ta věta "tedy nejen samotných výsledcích vyhledávání, ale i hledanost v obsahové síti, kde se také kontextové reklamy zobrazují." mi nedává moc smysl.
V obsahové síti žádná hledání, na základě kterých by se Sklik zobrazoval neexistují. V obsahové síti se reklamy zobrazují na základě určitých zájmů uživatele, obsahu stránky, apod.
Zdravím Jiří, Děkuji moc za reakci, máte pravdu, byl to nesmysl, v obsahové síti není opravdu žádná hledanost, smazal jsem tuto pasáž, teď je to již správně.
Super článek. Aktuálně vlastní analýzu klíčových slov zpracovávám a výše zmíněné rady jsou určitě na místě. Není to náročné na zpracování, ale zabírá to dost času no.