Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Co by měly obsahovat stránky: Úvod, Kontakt a O nás
V tomto článku bych vám rád popsal, co by měly obsahovat důležité stránky „Úvod“, „Kontakt“ a „O nás“. Záměrně jsem zvolil tyto tři strany. Jejich koncept je totiž ve většině případů podobný. Pomáhají vašim čtenářům zjistit, kde se nacházejí, jak vás kontaktovat a kdo za webovou stránkou stojí. Jsou-li tyto stránky ve struktuře lehce dohledatelné a váš web návštěvníky zaujal, můžete díky nim získat řadu zajímavých zákazníků. Až článek dočtete, měli byste vědět, jaké informace je vhodné v sekcích uvádět. Rád bych vám také naznačil, na jaké otázky byste jejich obsahem měli návštěvníkům odpovědět.
8 kroků, které byste měli promyslet před návrhem obsahu úvodní strany
Úvodní stránka webu je jednou z nejdůležitějších částí vaší prezentace. Ve statistikách návštěvnosti často figuruje jako nejnavštěvovanější strana celého webu. Z hlediska analýzy klíčových slov s ní cílíme často na nejnáročnější, obecná klíčová slova, protože je v ní největší potenciál pro umístění se na vysokých pozicích ve vyhledávačích. Proč tomu tak je? Většina přirozených odkazů směřujících na váš web povede právě na tuto stranu. A zpětné odkazy jsou důležitým faktorem, který pozice ve výsledcích vyhledávání ovlivňuje. Stejně tak je interní provázání celé struktury webu nastavené tak, že hlavní stránka ve vyhledávačích většinou boduje.
Je tomu ale stejně i u vašich návštěvníků? Záleží na tom, zda jste obsah své úvodní strany navrhli dobře. Abych vám usnadnil práci při promýšlení obsahu homepage, sestavil jsem pro vás seznam 8 bodů, které byste neměli vynechat:
- Vytvořte si persony. Zkuste si vymodelovat několik typických, ideálních návštěvníků a pro ně vhodnou formou připravte obsah.
- Napište kvalitní text. Soustřeďte se na unikátní hodnotu svého projektu a jeho výhody.
- Vytvořte vztah s návštěvníkem. Oslovte ho a veďte ho dál.
- Použijte jednoduchý a jasný vizuální styl stránky. Ten by měl podtrhnout váš text.
- Definujte hlavní výzvu k akci. Z úvodní stránky by měla vyplynout hlavní akce, ke které návštěvníka vedete.
- Podpořte důvěru návštěvníků. Čím? Kladnými, osobními a reálnými referencemi lidí.
- Testuje délku textu a podobu jednotlivých prvků s výzvou k akci. Jste‑li zaměřeni na zvyšování konverzního poměru a výkonu hlavní strany, měli byste délku a podobu testovat. Někde funguje kratší obsah, jinde delší. Zaleží na tématu a druhu návštěvnosti.
- Zaměřte se na rychlost. Vaším cílem by mělo být co nejrychlejší načtení hlavní stránky, nezapomeňte tedy otestovat její rychlost načítání například pomocí nástroje webpagetest.org.
Až budete mít konverzní prvky úvodní stránky promyšlené, čekají vás obvyklejší činnosti související spíše s použitelností než se SEO, jako jsou například:
Návrh loga
Doporučuji klasické umístění v levém horním rohu. Drahé logo neznamená dobré logo. Logo by mělo mít funkci lehce zapamatovatelného symbolu.
Vymyšlení jasné a jednoduché navigace
V minulém článku jsem se strukturou a navigací zabýval podrobněji. V zásadě jsou ale lidé zvyklí na dva typy navigačních menu. Horizontální a vertikální. Nesnažte se v tomto ohledu vymyslet něco nového. Pokud nechcete mít zmatené návštěvníky, použijte jeden z těchto typů menu.
Zobrazit kontakt v patičce webu
V patičce webu návštěvníci očekávají kontaktní informace. Umožněte jim jejich snadné dohledání. Doplňte do své patičky rovnou e-mail, případně alespoň odkaz na stránku s kontakty. Přípravu a prezentaci kontaktní stránky nepodceňujte a rozhodně na ni nezapomínejte. Přítomnost kontaktu na webu je pro vyhledávač velmi důležitá a tento prvek zohledňuje. Pokud kontakt na webu nemáte, jde o anonymní prezentaci a snižujete tím svoji důvěryhodnost, což se negativně projeví ve viditelnosti ve výsledcích vyhledávání.
Zamyslete se nad typem projektu a podle toho zvolte obsah úvodní strany
V závěru této části článku bych rád dodal, že je vždy nutné přemýšlet nad typem projektu a konkrétními cíli návštěvníků. V příkladu naší mikrostránky ostrovychorvatska.cz budu na úvodní stránce zobrazovat výpis nejnovějších článků. Další návštěvníkovou akcí by mělo být přečtení nějakého nového článku, případně vybrání „svého“ ostrova. Návštěvníci se mohou orientovat buď podle názvu ostrova (vertikální menu) nebo podle oblasti (horizontální menu), případně mohou zadat konkrétní informaci k dohledání rovnou do interního vyhledávání.
Má smysl se zabývat stránkou „Kontakt“ z hlediska SEO?
Někomu možná přijde tato stránka úplně zbytečná a jediné, co do ní vloží, je pouze adresa. Já si to nemyslím. Pojďme se tedy nad kontaktní stránkou více zamyslet. Dle mého názoru by kontaktní stránka měla mít tyto vlastnosti:
- Měla by obsahovat všechny důležité informace.
- Měla by být snadno a jasně dohledatelná ze všech částí struktury webu.
- Pokud nemáte stránku „O nás“, měli byste alespoň stručně zmínit, kdo jste, co nabízíte a jak můžete lidem pomoci.
SEO kontaktní strany
Kontaktní stránku můžete dobře optimalizovat pro brandové fráze, tedy fráze obsahující vaši značku či vaše jméno. Pokud k vám přicházejí návštěvníci skrze tyto výrazy, není nic snazšího, než je posílat na správnou podstránku webu.
Vzhledem k tomu, že budete mít na své kontaktní stránce adresu, byla by škoda této informace nevyužít. Dalším typem klíčových slov, pro který můžete kontaktní stránku optimalizovat, jsou klíčové fráze lokálního charakteru. Nejlepším výsledkem optimalizace kontaktní strany může být dobrá optimalizace na spojení brandové fráze a vaší lokality.
Jaké informace na kontaktní straně uvádět
V první řadě byste na sebe měli poskytnout kontakt. Proces kontaktovaní návštěvníkům ještě více usnadníte, když pro ně připravíte kontaktní formulář. Někomu kontaktování skrze kontaktní formulář vyloženě nevyhovuje, takže zobrazením svého e-mailu nic nezkazíte. Telefon, bankovní účet a další údaje jsou na vašem zvážení. Pokud by to mělo být užitečné, doporučuji dodatečné údaje poskytnout (nebude vám o ně psát tolik lidí).
Dobrým tipem také může být uvedení všech vašich sociálních sítí. Lidé, kteří vás z nějakého důvodu chtějí kontaktovat, vás budou rádi následovat i na sociálních sítích. Umožněte jim to.
Závěrečné slovo ke kontaktní stránce
Nevěřili byste, kolik času musím strávit hledáním kontaktních informací. Často potřebujete majitele stránky kontaktovat s nabídkou spolupráce apod. Proto nezapomeňte kontaktní údaj uvést. Ochudili byste se o cenné nabídky ke spolupráci.
Co uvádět na stránce „O nás“?
Stránka „O nás“ je na mnoha stránkách často druhou nejnavštěvovanější stranou webu. Proč? Uživatelé jsou jednoduše zvědaví, kdo za projektem stojí. Rádi si přečtou příběh jejího tvůrce.
Pěkným českým shrnutím, co na stránce „O nás“ uvádět, je článek Martina Tomčíka. Za sebe bych rád doplnil, abyste se i na stránce „O nás“ soustředili na návštěvníky. Často se to opomíná a tvůrce nebo copywriter lehce sklouzne do popisného výčtu úspěchů. Opět se zkuste vžít do kůže svých návštěvníků a odpovězte si na otázku, proč se o vás ostatní chtějí dozvědět více. I když jste na stránce „O nás“, upřednostňujte své návštěvníky. Neveďte monolog pouze o sobě.
Jak nevést pouze monolog:
- Přesvědčte čtenáře, že čas strávený na vaší stránce se jim vyplatí.
- Vysvětlete jim, jaké problémy umíte vyřešit.
- Podejte čtenářům pomocnou ruku.
- Mluvte o tom, co by je mohlo zajímat v kontextu vašich schopností, ale nesklouzněte k pouhému výčtu nic neříkajících ocenění.
Z Martinových doporučení bych rád zdůraznil:
- Zkuste vše zasadit do stručného, ale poutavého příběhu.
- Nezapomeňte na prvky vedoucí k akci. Dobrým příkladem může být třeba kontaktování, nezávazná poptávka apod.
- Vaše reálná fotografie podpoří důvěru. K příběhu doplňte své reálné fotky i fotky svého týmu, svoje koníčky. Zvýšíte si tak u čtenářů tolik potřebnou důvěryhodnost.
- Přemýšlejte nad druhem webu či služby a podle toho tvořte příběh této stránky.
Závěr
Pevně věřím, že jsem vám tímto článkem nastínil možnosti obsahu na stránkách „Úvod“, „Kontakt“ a „O nás“. Nepřehlížejte je. Tyto stránky patří mezi jedny z nejdůležitějších na každé webové stránce. Čím více promyšlené je budete mít, tím více zvýšíte svou šanci na získání zajímavých konverzí. Úvodní strana a „Kontakt“ jsou povinné pro všechny projekty. Úvodní strana plní funkci rozcestníku a měli byste na ní návštěvníka vést k cílené akci. Kontaktní stránka musí být snadno a rychle dohledatelná z jakékoliv části webu. Pokud za projektem stojí zajímavý příběh, rozhodně zvažte vytvoření stránky „O nás“.
Moc mě potěší, pokud článek budete sdílet nebo mi napíšete svůj názor v komentářích. Díky.
Tento článek byl naposledy aktualizován 14. 11. 2016 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsal Tomáš Procházka 17. 4. 2013.
Díky za pěkný článek!
Pěkný článek, pěkný autor 🙂
Děkuji za informace 🙂