
Co si přeje každá značka? Zapsat se do podvědomí zákazníků, odlišit se od konkurence a kupující proměnit ve fanoušky, kteří budou váš obsah sledovat, lajkovat a těšit se na něj.
Vybudování vztahu se zákazníky je proces, který vyžaduje dostatek času i trpělivosti, ale určitě se vyplatí. V dlouhodobém horizontu totiž nevytvoříte jen lovebrand, ale ve finále i ušetříte náklady na marketing.
Největšími fanoušky vaší firmy musíte být vy a vaši kolegové nebo zaměstnanci. Bez týmového nadšení to nepůjde. Ve finále to není o produktu, ale o vás a emocích, které si zákazníci spojí s vaší značkou.
„Lidé si nekupují to, co děláte, ale proč to děláte.“
Simon Sinek
Ujasněte si svou cílovou skupinu a na jejím základě vytvořte persony. Základem jsou persony vašich typických skupin zákazníků, protože právě jejich potřeby jsou pro vás důležité. Podle toho i snadněji stanovíte tón komunikace a vymyslíte vhodná témata pro obsahový marketing. O personách jsme se více rozepsali v našem článku. Pokud to chcete vzít opravdu do hloubky, stáhněte si náš e-book, ve kterém se dozvíte, jak efektivně komunikovat se svým publikem prostřednictvím marketingových person.
Bod, ve kterém firmy často dělají chybu. Koncentrují se jen na své benefity, které propagují všemožnými způsoby, aby srazily konkurenci. Neříkáme, že se toho máte úplně vyvarovat, je zde ale něco mnohem důležitějšího. Jak váš produkt nebo služba pomáhá vašim zákazníkům či klientům? Co pro ně můžete udělat?
Vizuální styl je často tím prvním, co zákazníka upoutá, a právě díky němu si vaši značku snadněji zapamatuje. Design by měl být empatický k zákazníkovi dané služby/produktu a komplexní. Sjednocení přispívá k důvěryhodnosti a profesionalitě značky. Přečtěte si náš článek a zjistíte i další důvody, proč byste si na designu měli dát záležet.
Ideální je budovat tón komunikace už od počátku značky. Pokud jste neučinili, nic se neděje. I v tomhle případě platí lépe pozdě nežli později. Díky tomu, jakým tónem budete s vašimi příznivci komunikovat, máte možnost ovlivnit jejich představu o vaší značce. Abyste si do budoucna usnadnili práci, zkuste vymyslet tři hlavní hodnoty, které budou její styl komunikace definovat. Konkrétní příklady najdete v našem článku Jak zvolit vhodný tón komunikace.
Tip Včeliště: Tón komunikace nemusíte držet stejný na všech kanálech. Sociální sítě mají svá specifika, o kterých jsme se též rozepsali.
Ideální platformou pro vzdělávání je blog či magazín. Dají se pořádat i webináře, které jsou ovšem náročnější na realizaci. Získané informace budou přidanou hodnotou a zároveň dají najevo, že svému oboru rozumíte. Zákazníci vás pak budou vnímat jako odborníka, na kterého se mohou obrátit. Inspirovat se můžete například magazínem Speciálního Zahradnictví:

Zákazník je alfa a omega každého podnikání. Proto je třeba s ním navázat dobrý vztah a dělat vše pro to, abyste neztratili jeho zájem a přízeň. Na zákazníky vždy reagujte, aby věděli, že jsou pro vás důležití. Nevynechávejte ani kritiku nebo stížnosti, které vždy řešte s ochotou a v klidu. Inspirujte se v našem článku, jak vybruslit z krizových situací.
Na internetu téměř nic neutajíte. Všechno jde dohledat a stížnosti rozhodně nemá smysl mazat, protože se to ve finále otočí stejně proti vám. Buďte pravdomluvní a otevření. Pokud jste udělali chybu, nebojte se za ni omluvit. Vaši sledující to ocení víc, než když se budete zarputile vymlouvat nebo dělat mrtvého brouka.
Pokuste se nahradit běžný kontakt s prodavačem. Namísto fotek operátorů z fotobank dejte na svůj web reálné fotografie svého týmu. V komunikaci vždy uvádějte své jméno, aby zákazník měl pocit, že mluví s reálným člověkem, ne obchodem.
Komunikujte se svými zákazníky všemi možnými cestami. Každá z nich je ideální pro jiný druh obsahu:
Samostatnou kapitolou je e-mailing, který je tak rozsáhlý, že si zaslouží svůj vlastní projekt. Inspirujte se na nezávislém průvodci Mailujeme.cz.
Pozitivní překvapení máme rádi všichni – a stejně tak vaši zákazníci. Zkuste jim do balíčku přihodit vzorek nového produktu, čas od času je potěšte slevou nebo jim na omezenou dobu zpřístupněte článek nebo video, které máte normálně placené. Nestavějte svůj marketing na slevách, ale hýčkejte své zákazníky a odměňujte je.
Co mnohdy zapůsobí daleko větší silou než všechny online triky a metody? Osobní setkání. Zkuste uspořádat konferenci nebo event. Fungují i charitativní bazary nebo výprodeje ve vhodně zvoleném prostoru. My ve Včelišti takhle pořádáme „Kafe a Marketing“ – neformální marketingové setkání se zajímavými hosty z řad marketingu. To vše u dobré kávy, jak název napovídá.
V ideálním světě byste měli začít budovat vše od zrodu značky. V reálném světě na to ovšem mnohdy není čas, příležitost nebo dostatek lidí. S vylepšením své značky můžete ale začít kdykoliv.
Pamatujte, že všechno má svůj čas. Budujte sílu své značky přirozeně. Vysoký počet fanoušků vaše služby nebo produkty neprodá, proto se rozhodně nesnižujte k nákupu fanoušků. Pracujte na vztahu s fanoušky, naslouchejte jim a buďte lidští. Smiřte se s tím, že nepotěšíte každého. Soustřeďte se na svou cílovou skupinu, to bohatě stačí.



Žádný komentář k zobrazení