Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
3 rady pro skvělé transakční e-maily, díky kterým si vás zákazníci zamilují + příklady a ukázky
O úspěchu a výsledcích e-mail marketingu rozhodují i zdánlivé maličkosti. Můžeme mezi ně zařadit i transakční e-maily, tedy automatické zprávy o záležitostech, jako jsou potvrzení objednávky, přijetí platby nebo třeba odeslání zboží.
Z pohledu zákazníka se většinou jedná o „e-mailovou nudu“, kterou ale potřebují a chtějí číst. To vám dává obrovskou příležitost mile překvapit a odlišit se od konkurence. Stačí, když tyto e-maily pojmete jinak. Originálně a s dávkou osobitosti. Poradíme vám, jak na to.
Co jsou transakční e-maily
Než přejdeme ke konkrétním tipům, ujasníme si základní teorii. Jak už označení napovídá, do této kategorie spadají zprávy týkající se provedené nebo očekávané akce – podílejí se na ní obě strany. Obvykle v tomto pořadí: uživatel něco vykoná na webu a poté obdrží transakční e-mail(y).
Z pohledu e-mail marketingu je můžeme považovat za formalitu. Patří sem:
- registrační e-maily – o úspěšné registraci a vytvoření zákaznického účtu,
- potvrzení objednávky/úhrady – o přijetí objednávky (s výpisem zakoupeného zboží) nebo platby,
- údaje o expedici a doručení – o tom, že je balíček už na cestě, případně kdy ho může zákazník očekávat, někdy bývá připojeno i sledovací číslo zásilky,
- poděkování za nákup/využití služby – rozloučení a finální „tečka za uskutečněným obchodem“, může také motivovat k návratu,
- sdělení o vyřizování reklamace – o zahájení či dokončení reklamačního řízení s nastíněním dalšího postupu,
- specifické zprávy: omluvy (za prodlevu při odeslání, nedostupné produkty, nefunkční web) připomenutí nedokončené objednávky (připomínka opuštěného košíku) apod.
Proč byste na ně neměli zapomínat?
Protože jejich open rate dosahuje přibližně 50 %. A to by vám jako důvod mělo bohatě stačit. Pro srovnání: u newsletterů se tato hodnota pohybuje okolo 15 %. Takže transakční e-maily jsou zpravidla těmi nejotvíranějšími a nejčtenějšími. Dávají vám tak skvělou možnost rozvíjet a upevňovat vztah, který si se svými zákazníky budujete.
Když vytvoříte příjemné a přirozené zprávy (třeba i se špetkou humoru), budou vám lidé mnohem více věřit. A s velkou pravděpodobností se na vás nebudou tak moc zlobit, když se něco nepovede. Ukážete jim, že vám na nich záleží a nejsou pro vás jen další položkou v systému a účetnictví.
A teď už se vrhneme na tři užitečné tipy, podle kterých vyšperkujete transakční e-maily a s nimi posunete celý e-mail marketing o pořádný kus dopředu.
1. Personalizace jako nejlepší strategie
E-mailingové trendy hovoří jasně – kdo chce zabodovat, personalizuje. Oslovujte jménem, dejte najevo, že víte, co příjemce zajímá, zaměřte se třeba na specifika oblasti, ve které bydlí, jeho věkovou skupinu či pohlaví. Přejte mu k svátku a narozeninám a ke gratulaci připojte slevu, připomeňte mu výročí registrace ve vašem e-shopu.
Možností, jak personalizovat, existuje mnoho. Těmi základními disponují snad všechny běžné e-mailingové nástroje. Pokročilé funkce, které sledují chování zákazníka, nabízejí propracovanější a dražší systémy. Téma jsme pro vás blíže zpracovali v článku o personalizaci, určitě si ho přečtěte.
2. Zaujměte a dodejte jistotu
Transakční e-maily nemusí být strohé a s nádechem „úředničiny“, aby je příjemci brali vážně. Právě naopak – čím „normálněji“ vyznějí, tím lépe. I když je za vás posílá robot, uživatel by z nich měl získat pocit, že se mu v danou chvíli opravdu věnujete vy.
Nebojte se být osobní a přátelští. Představte si, že byste zákazníka obsluhovali na prodejně. A podle toho s ním komunikujte i v těchto e-mailech. Samozřejmě ale vše odvíjejte od potřeb a povahy vaší cílové skupiny.
Zbavte se krkolomných a nejasných vyjádření typu „objednávka byla přijata, bude vyřizována v nejbližším možném termínu“. Vneste do sdělení energii a pište přímo za sebe: „Vaši objednávku jsme v pořádku přijali a víme o ní. Co nejdříve (nejpozději do 24 hodin) ji vyřídíme. Na balíček se pak můžete těšit do 3 dnů od expedice.“ A dál by měly následovat praktické odkazy pro sledování průběhu vyřizování, do sekce FAQ či na kontakty a otevírací dobu poboček.
Uveďte zkrátka vše, co by mohlo zákazníka zajímat nebo o čem by mohl pochybovat. Jestli nevíte, jakým směrem se tady ubírat, napoví vám třeba nejčastější dotazy a požadavky, které vyřizujete.
Ptají se vás uživatelé pořád dokola, zda jste zaznamenali jejich objednávku? Nebo co se s ní děje a za jak dlouho ji mohou očekávat? Tak to je ono, právě jste zjistili, co bude správný obsah do transakčních e-mailů. A pokud už ho tam máte, zamyslete se nad tím, co kde zvýraznit nebo jak text přeskládat.
3. Objevte marketingový potenciál a využijte ho
Z povahy transakčních e-mailů vyplývá jejich účel – informovat o důležitých událostech. Ale není jediný. Jak už jsme uvedli, tento druh e-mailingu slouží ke zvyšování zákaznické spokojenosti a loajality. Kromě toho můžete jeho prostřednictvím posílit marketingové aktivity a v konečném důsledku tedy prodej.
Snad každá zpráva vám nabízí prostor pro umístění vhodného call to action tlačítka, kterým dovedete uživatele zpět na web. A tím zvýšíte šance, že mu u vás opět něco „padne do oka“ a provede konverzi.
Nebo ho pošlete na sociální sítě, kde v něm získáte nového fanouška či sledujícího. Nebo ho vyzvete k odebírání newsletteru a zařadíte ho mezi aktivní kontakty. Nebo mu ukážete, že máte blog, co stojí za čtení.
S těmito „nebo doporučeními“ bychom mohli ještě chvilku pokračovat, ale vy už určitě chápete, co jsme jimi chtěli předat za myšlenku. Transakční e-maily skýtají množství možností, jak podpořit byznys. Neopomíjejte je a poznejte výhody, které vám mohou přinést. První výsledky se dostaví zanedlouho po úpravách kampaní.
Dělejte úspěšný e-mail marketing
Využívejte e-mailing naplno a vytvořte si z něj spolehlivý marketingový nástroj, který vám bude zvyšovat zisky. Návod, jak správně na to, najdete v exkluzivním e-booku se spoustou rad a tipů. Stáhněte si ho právě teď zdarma!
Zajímá vás téma e-mailingu?
Navštivte web Mailujeme.cz, kde se dozvíte vše o tvorbě e-mailů, segmentacích, automatizovaných sekvencích, a dokonce vám pomůžeme vybrat i vhodný e-mailingový nástroj, s nímž dosáhnete těch nejlepších výsledků.
Pravdu díte. Poprvé (a asi i naposled) jsem se s takto personalizovanými transakčními maily setkala u PoshMe a udělaly mi obrovskou radost. Víc takových, přátelé!