O úspěchu a výsledcích e-mail marketingu rozhodují i zdánlivé maličkosti. Můžeme mezi ně zařadit i transakční e-maily, tedy automatické zprávy o záležitostech, jako jsou potvrzení objednávky, přijetí platby nebo třeba odeslání zboží.
Z pohledu zákazníka se většinou jedná o „e-mailovou nudu“, kterou ale potřebují a chtějí číst. To vám dává obrovskou příležitost mile překvapit a odlišit se od konkurence. Stačí, když tyto e-maily pojmete jinak. Originálně a s dávkou osobitosti. Poradíme vám, jak na to.
Než přejdeme ke konkrétním tipům, ujasníme si základní teorii. Jak už označení napovídá, do této kategorie spadají zprávy týkající se provedené nebo očekávané akce – podílejí se na ní obě strany. Obvykle v tomto pořadí: uživatel něco vykoná na webu a poté obdrží transakční e-mail(y).
Z pohledu e-mail marketingu je můžeme považovat za formalitu. Patří sem:
Protože jejich open rate dosahuje přibližně 50 %. A to by vám jako důvod mělo bohatě stačit. Pro srovnání: u newsletterů se tato hodnota pohybuje okolo 15 %. Takže transakční e-maily jsou zpravidla těmi nejotvíranějšími a nejčtenějšími. Dávají vám tak skvělou možnost rozvíjet a upevňovat vztah, který si se svými zákazníky budujete.
Když vytvoříte příjemné a přirozené zprávy (třeba i se špetkou humoru), budou vám lidé mnohem více věřit. A s velkou pravděpodobností se na vás nebudou tak moc zlobit, když se něco nepovede. Ukážete jim, že vám na nich záleží a nejsou pro vás jen další položkou v systému a účetnictví.
A teď už se vrhneme na tři užitečné tipy, podle kterých vyšperkujete transakční e-maily a s nimi posunete celý e-mail marketing o pořádný kus dopředu.
E-mailingové trendy hovoří jasně – kdo chce zabodovat, personalizuje. Oslovujte jménem, dejte najevo, že víte, co příjemce zajímá, zaměřte se třeba na specifika oblasti, ve které bydlí, jeho věkovou skupinu či pohlaví. Přejte mu k svátku a narozeninám a ke gratulaci připojte slevu, připomeňte mu výročí registrace ve vašem e-shopu.
Možností, jak personalizovat, existuje mnoho. Těmi základními disponují snad všechny běžné e-mailingové nástroje. Pokročilé funkce, které sledují chování zákazníka, nabízejí propracovanější a dražší systémy. Téma jsme pro vás blíže zpracovali v článku o personalizaci, určitě si ho přečtěte.
Využívejte e-mailing naplno a vytvořte si z něj spolehlivý marketingový nástroj, který vám bude zvyšovat zisky. Návod, jak správně na to, najdete v exkluzivním e-booku se spoustou rad a tipů. Stáhněte si ho právě teď zdarma!
Transakční e-maily nemusí být strohé a s nádechem „úředničiny“, aby je příjemci brali vážně. Právě naopak – čím „normálněji“ vyznějí, tím lépe. I když je za vás posílá robot, uživatel by z nich měl získat pocit, že se mu v danou chvíli opravdu věnujete vy.
Nebojte se být osobní a přátelští. Představte si, že byste zákazníka obsluhovali na prodejně. A podle toho s ním komunikujte i v těchto e-mailech. Samozřejmě ale vše odvíjejte od potřeb a povahy vaší cílové skupiny.
Zbavte se krkolomných a nejasných vyjádření typu „objednávka byla přijata, bude vyřizována v nejbližším možném termínu“. Vneste do sdělení energii a pište přímo za sebe: „Vaši objednávku jsme v pořádku přijali a víme o ní. Co nejdříve (nejpozději do 24 hodin) ji vyřídíme. Na balíček se pak můžete těšit do 3 dnů od expedice.“ A dál by měly následovat praktické odkazy pro sledování průběhu vyřizování, do sekce FAQ či na kontakty a otevírací dobu poboček.
Uveďte zkrátka vše, co by mohlo zákazníka zajímat nebo o čem by mohl pochybovat. Jestli nevíte, jakým směrem se tady ubírat, napoví vám třeba nejčastější dotazy a požadavky, které vyřizujete.
Ptají se vás uživatelé pořád dokola, zda jste zaznamenali jejich objednávku? Nebo co se s ní děje a za jak dlouho ji mohou očekávat? Tak to je ono, právě jste zjistili, co bude správný obsah do transakčních e-mailů. A pokud už ho tam máte, zamyslete se nad tím, co kde zvýraznit nebo jak text přeskládat.
Z povahy transakčních e-mailů vyplývá jejich účel – informovat o důležitých událostech. Ale není jediný. Jak už jsme uvedli, tento druh e-mailingu slouží ke zvyšování zákaznické spokojenosti a loajality. Kromě toho můžete jeho prostřednictvím posílit marketingové aktivity a v konečném důsledku tedy prodej.
Snad každá zpráva vám nabízí prostor pro umístění vhodného call to action tlačítka, kterým dovedete uživatele zpět na web. A tím zvýšíte šance, že mu u vás opět něco „padne do oka“ a provede konverzi.
Nebo ho pošlete na sociální sítě, kde v něm získáte nového fanouška či sledujícího. Nebo ho vyzvete k odebírání newsletteru a zařadíte ho mezi aktivní kontakty. Nebo mu ukážete, že máte blog, co stojí za čtení.
S těmito „nebo doporučeními“ bychom mohli ještě chvilku pokračovat, ale vy už určitě chápete, co jsme jimi chtěli předat za myšlenku. Transakční e-maily skýtají množství možností, jak podpořit byznys. Neopomíjejte je a poznejte výhody, které vám mohou přinést. První výsledky se dostaví zanedlouho po úpravách kampaní.
Navštivte web Mailujeme.cz, kde se dozvíte vše o tvorbě e-mailů, segmentacích, automatizovaných sekvencích, a dokonce vám pomůžeme vybrat i vhodný e-mailingový nástroj, s nímž dosáhnete těch nejlepších výsledků.
1 komentář k zobrazení
Pravdu díte. Poprvé (a asi i naposled) jsem se s takto personalizovanými transakčními maily setkala u PoshMe a udělaly mi obrovskou radost. Víc takových, přátelé!