skip to Main Content
3 Rady Pro Skvělé Transakční E-maily, Díky Kterým Si Vás Zákazníci Zamilují + Příklady A Ukázky

3 rady pro skvělé transakční e-maily, díky kterým si vás zákazníci zamilují + příklady a ukázky

Sdílejte:

O úspěchu a výsledcích e-mail marketingu rozhodují i zdánlivé maličkosti. Můžeme mezi ně zařadit i transakční e-maily, tedy automatické zprávy o záležitostech, jako jsou potvrzení objednávky, přijetí platby nebo třeba odeslání zboží.

Z pohledu zákazníka se většinou jedná o „e-mailovou nudu“, kterou ale potřebují a chtějí číst. To vám dává obrovskou příležitost mile překvapit a odlišit se od konkurence. Stačí, když tyto e-maily pojmete jinak. Originálně a s dávkou osobitosti. Poradíme vám, jak na to.

Co jsou transakční e-maily

Než přejdeme ke konkrétním tipům, ujasníme si základní teorii. Jak už označení napovídá, do této kategorie spadají zprávy týkající se provedené nebo očekávané akce – podílejí se na ní obě strany. Obvykle v tomto pořadí: uživatel něco vykoná na webu a poté obdrží transakční e-mail(y).

Z pohledu e-mail marketingu je můžeme považovat za formalitu. Patří sem:

  • registrační e-maily – o úspěšné registraci a vytvoření zákaznického účtu,
  • potvrzení objednávky/úhrady – o přijetí objednávky (s výpisem zakoupeného zboží) nebo platby,
  • údaje o expedici a doručení – o tom, že je balíček už na cestě, případně kdy ho může zákazník očekávat, někdy bývá připojeno i sledovací číslo zásilky,
  • poděkování za nákup/využití služby – rozloučení a finální „tečka za uskutečněným obchodem“, může také motivovat k návratu,
  • sdělení o vyřizování reklamace – o zahájení či dokončení reklamačního řízení s nastíněním dalšího postupu,
  • specifické zprávy: omluvy (za prodlevu při odeslání, nedostupné produkty, nefunkční web) připomenutí nedokončené objednávky (připomínka opuštěného košíku) apod.

Proč byste na ně neměli zapomínat?

Protože jejich open rate dosahuje přibližně 50 %. A to by vám jako důvod mělo bohatě stačit. Pro srovnání: u newsletterů se tato hodnota pohybuje okolo 15 %. Takže transakční e-maily jsou zpravidla těmi nejotvíranějšími a nejčtenějšími. Dávají vám tak skvělou možnost rozvíjet a upevňovat vztah, který si se svými zákazníky budujete.

Když vytvoříte příjemné a přirozené zprávy (třeba i se špetkou humoru), budou vám lidé mnohem více věřit. A s velkou pravděpodobností se na vás nebudou tak moc zlobit, když se něco nepovede. Ukážete jim, že vám na nich záleží a nejsou pro vás jen další položkou v systému a účetnictví.

A teď už se vrhneme na tři užitečné tipy, podle kterých vyšperkujete transakční e-maily a s nimi posunete celý e-mail marketing o pořádný kus dopředu.

1. Personalizace jako nejlepší strategie

E-mailingové trendy hovoří jasně – kdo chce zabodovat, personalizuje. Oslovujte jménem, dejte najevo, že víte, co příjemce zajímá, zaměřte se třeba na specifika oblasti, ve které bydlí, jeho věkovou skupinu či pohlaví. Přejte mu k svátku a narozeninám a ke gratulaci připojte slevu, připomeňte mu výročí registrace ve vašem e-shopu.

Možností, jak personalizovat, existuje mnoho. Těmi základními disponují snad všechny běžné e-mailingové nástroje. Pokročilé funkce, které sledují chování zákazníka, nabízejí propracovanější a dražší systémy. Téma jsme pro vás blíže zpracovali v článku o personalizaci, určitě si ho přečtěte.

2. Zaujměte a dodejte jistotu

Transakční e-maily nemusí být strohé a s nádechem „úředničiny“, aby je příjemci brali vážně. Právě naopak – čím „normálněji“ vyznějí, tím lépe. I když je za vás posílá robot, uživatel by z nich měl získat pocit, že se mu v danou chvíli opravdu věnujete vy.

Nebojte se být osobní a přátelští. Představte si, že byste zákazníka obsluhovali na prodejně. A podle toho s ním komunikujte i v těchto e-mailech. Samozřejmě ale vše odvíjejte od potřeb a povahy vaší cílové skupiny.

Zbavte se krkolomných a nejasných vyjádření typu „objednávka byla přijata, bude vyřizována v nejbližším možném termínu“. Vneste do sdělení energii a pište přímo za sebe: „Vaši objednávku jsme v pořádku přijali a víme o ní. Co nejdříve (nejpozději do 24 hodin) ji vyřídíme. Na balíček se pak můžete těšit do 3 dnů od expedice.“ A dál by měly následovat praktické odkazy pro sledování průběhu vyřizování, do sekce FAQ či na kontakty a otevírací dobu poboček.

Uveďte zkrátka vše, co by mohlo zákazníka zajímat nebo o čem by mohl pochybovat. Jestli nevíte, jakým směrem se tady ubírat, napoví vám třeba nejčastější dotazy a požadavky, které vyřizujete.

Ptají se vás uživatelé pořád dokola, zda jste zaznamenali jejich objednávku? Nebo co se s ní děje a za jak dlouho ji mohou očekávat? Tak to je ono, právě jste zjistili, co bude správný obsah do transakčních e-mailů. A pokud už ho tam máte, zamyslete se nad tím, co kde zvýraznit nebo jak text přeskládat.

3. Objevte marketingový potenciál a využijte ho

Z povahy transakčních e-mailů vyplývá jejich účel – informovat o důležitých událostech. Ale není jediný. Jak už jsme uvedli, tento druh e-mailingu slouží ke zvyšování zákaznické spokojenosti a loajality. Kromě toho můžete jeho prostřednictvím posílit marketingové aktivity a v konečném důsledku tedy prodej.

Snad každá zpráva vám nabízí prostor pro umístění vhodného call to action tlačítka, kterým dovedete uživatele zpět na web. A tím zvýšíte šance, že mu u vás opět něco „padne do oka“ a provede konverzi.

Nebo ho pošlete na sociální sítě, kde v něm získáte nového fanouška či sledujícího. Nebo ho vyzvete k odebírání newsletteru a zařadíte ho mezi aktivní kontakty. Nebo mu ukážete, že máte blog, co stojí za čtení.

S těmito „nebo doporučeními“ bychom mohli ještě chvilku pokračovat, ale vy už určitě chápete, co jsme jimi chtěli předat za myšlenku. Transakční e-maily skýtají množství možností, jak podpořit byznys. Neopomíjejte je a poznejte výhody, které vám mohou přinést. První výsledky se dostaví zanedlouho po úpravách kampaní.

Dělejte úspěšný e-mail marketing

Využívejte e-mailing naplno a vytvořte si z něj spolehlivý marketingový nástroj, který vám bude zvyšovat zisky. Návod, jak správně na to, najdete v exkluzivním e-booku se spoustou rad a tipů. Stáhněte si ho právě teď zdarma!

 

Inspirujte se: tipy pro tvorbu + příklady a ukázky

Máme tu pro vás pár zásad, kterých byste se měli držet. Tedy za předpokladu, že chcete klasické transakční e-maily, které příjemce jen tak „prolítne“ očima, nahradit zajímavým čtením, co ho chytne a nepustí.

  • Zachovejte přehlednost – primární sdělení by mělo být patrné „na první dobrou“. Z textu musí být po chvilce jasné, CO zákazníkovi oznamujete a co po něm případně chcete. V závěru motivujte k akci a je to. Podívejte se, jak objednávku potvrzuje např. DameJidlo.cz.Transakční e-mail od DameJidlo.cz

Graficky oddělená hlavička, v textu milá zmínka o hladu a zdržování. Zákazník ví, že objednávka klapla a v jakém časovém rozmezí se k němu dostane. Dále následuje přehled objednaných jídel a na úplném konci se nachází tlačítko s lákavou otázkou „Chceš jíst zdarma?“.

  • Pohrajte si s texty a propojte je se svým zaměřením/názvem – popusťte uzdu fantazii a dejte i transakčním e-mailům osobitou tvář. Lidé si vás snadněji zapamatují a řeknou o vás i svým známým a přátelům.
  • Zkuste komunikaci povýšit na důvod k úsměvu, vyplatí se to. Typickým příkladem u tohoto bodu může být knihkupectví Knihy Dobrovský. Podívejte se, co vám zašlou, když se chcete přihlásit k odběru e-mailů a získat slevu na první nákup:Transakční e-mail od firmy Knihy Dobrovský.

K tomu asi nemusíme psát komentář. Je to milé, zajímavé a čiší z toho radost – perfektní kombinace a recept na nezapomenutelný uživatelský zážitek.

  • Vyjadřujte se srozumitelně a přirozeně – soustřeďte se na to, abyste s příjemcem komunikovali jako člověk. Už jsme to zmiňovali na začátku tohoto článku. Co to znamená konkrétně? Pište tak, jako kdybyste mluvili s osobou, co stojí před vámi. Místo trpného rodu používejte činný a vyvarujte se dlouhých a zamotaných souvětí. Zapomeňte na příliš odborné termíny nebo interní slang.
  • Nebojte se humoru a originality – zde bychom mohli navázat na bod, kde jsme vás inspirovali ukázkou z Knih Dobrovský. Obsah jejich e-mailu stoprocentně splňuje požadavky na kreativitu. Nebojte se toho. Vaši zákazníci to určitě ocení více než unylé texty, které se na nich hrnou odevšad.

Mimochodem, právě přes tyto neotřelé e-maily se z vaší značky může stát lovebrand s komunitou věrných zákazníků, co na ni nedají dopustit. Ale to už jsme mírně odbočili. A kdo vás v tomto tipu inspiruje? Zoot, jeden z českých mistrů lovebrandingu.Transakční e-mail od lovebrandu Zoot.

Už od předmětu e-mailu je patrné, že nejde o obyčejnou zprávu s potvrzením objednávky. Autoři přesně cílí na to, co pro mnohé lidi nakupování oblečení (či doplňků do bytu) představuje – radost. A v podobném duchu je vymyšlená celá zpráva. Žádné zpracovávání objednávky, ale putování radosti z regálu do krabice. Poté následují praktické údaje a rady. Vidíte, jak málo stačí, aby transakční e-mail vyzněl lépe? Zaměníte pár slov či vět a jste před konkurencí.

V článku jste se dozvěděli, že i transakčním e-mailům je potřeba věnovat pozornost. Podílí se totiž na posilování vztahu mezi vámi a vašimi zákazníky. Co dalšího můžete udělat pro zdokonalení e-mailingu a jeho výsledků? Zjistěte to v našem e-booku Jak uspět při e-mail marketingu. Stáhněte si ho hned teď!

 

Dělejte úspěšný e-mail marketing

Využívejte e-mailing naplno a vytvořte si z něj spolehlivý marketingový nástroj, který vám bude zvyšovat zisky. Návod, jak správně na to, najdete v exkluzivním e-booku se spoustou rad a tipů. Stáhněte si ho právě teď zdarma!


Sdílejte:
Tento článek má jeden komentář
  1. Pravdu díte. Poprvé (a asi i naposled) jsem se s takto personalizovanými transakčními maily setkala u PoshMe a udělaly mi obrovskou radost. Víc takových, přátelé!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top