Za uplynulých několik měsíců se toho v oblasti optimalizace pro vyhledávače stalo opět hodně. V článku se dozvíte nejen novinky z období říjen–leden, ale také souhrn ze světa SEO za rok 2020 i výhled toho, co bude důležité v roce 2021.
V článku najdete:
V Google Search Console se mohou objevit URL s kotvami (fragmenty), tedy URL se znakem #, který směruje na určitou část stránky. Ty se v GSC zobrazí tehdy, pokud se v SERPu objevují kotevní odkazy – stejně jako se zobrazují sitelinks.

Zdroj: Search Engine Roundtable
Google uvedl šest situací, kvůli kterým zabanuje zobrazování Web Stories. Jde o:
Zdroj: Search Engine Journal
Google v říjnu pozastavil funkci Požádat o indexování, která se nachází v GSC. Zdůvodnil to tím, že potřebují udělat nějaké změny v infrastruktuře, a slíbil návrat během několika týdnů. Ke konci prosince se pak funkce opět zpřístupnila.
Této funkci se více věnoval John Mueller ve videu Google SEO office-hours.
Zdroj: Search Engine Roundtable, Search Engine Land, Search Engine Journal
Prosincovou aktualizaci algoritmu Googlu okomentovalo několik marketérů v článku na webu Search Engine Journal. Na čísla se pak podívali v Semrush a Moz.
Google přidal do GSC novou funkci, která zobrazuje statistiky toho, jak robot vyhledávače prochází váš web. Dozvíte se z nich např. celkový počet žádostí o procházení, průměrnou dobu odezvy, zda měl server nějaké problémy, stavové kódy nebo typ Google bota, který web prochází nejčastěji.
Zdroj: Marketing Miner
John Mueller během Google SEO office-hours uvedl, že duplicitní obsah není negativním hodnoticím faktorem. S tím se často setkáváme u produktových textů na e-shopech a dle Muellera s tím algoritmus Googlu počítá, a to jak v rámci jednoho webu, tak v rámci různých webů.
Zdroj: Search Engine Journal
Ve výše uvedeném videu z 29. ledna se řešilo také Core Web Vitals, a to jaké minimum je potřeba splnit, aby šlo o pozitivní hodnoticí signál. Hodnoty z Core Web Vitals by se měly začít využívat pro hodnocení webů od května tohoto roku a dle Muellera je potřeba dosáhnout následujících výsledků:
Zdroj: Search Engine Journal
John Mueller uvedl, že strukturovaná data jsou jen slabým signálem pro hodnocení webu a že některý typ těchto dat není úplně potřeba, např. že jde o webovou stránku nebo článek – to robot pozná sám. Jde o typ, u kterého je zřejmé, o co se na webové stránce jedná. Naopak je dobré je využívat u obsahu, ze kterého nemusí být jasné, o co jde, např. telefonní čísla, datum události či vydání článku.
Zdroj: Search Engine Journal
Strukturovaných dat se týká i to, že Google nečte ta, která nepodporuje. V dalším videu Google SEO office-hours to zmínil Mueller. Strukturovaná data podporovaná Googlem najdete zde a web si můžete otestovat pomocí nástrojů Structured Data Testing Tool nebo novějšího Rich Results Test.
Zdroj: Search Engine Journal
Vyhledávač od Microsoftu se oficiálně přejmenoval z pouhého Bing na Microsoft Bing.
Zdroj: Search Engine Journal
Microsoft ve svém novém nástroji Bing Webmaster Tools předělal původní Site Explorer, díky kterému se dozvíte, jak Bing vidí váš web, jaké jsou na něm chyby, indexaci stránek atd.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Do několika nástrojů Collabimu byl ke klíčovým slovům přidán nový sloupec, který ukazuje, z kolika slov se daná fráze skládá. Pomůže vám to tak jednoduše odhalit cenné long tail fráze.
Zdroj: Collabim
Collabim spustil průzkumníka klíčových slov, tedy nástroj, do kterého zadáte hledanou frázi a dozvíte se o ní informace, jako jsou hledanost, konkurenčnost, podobné fráze, nejlepších 10 výsledků na Googlu a PPC reklamy. Tuto funkci již dříve nabízel Marketing Miner. U obou nástrojů si můžete získaná data stáhnout v tabulce.
Zdroj: Collabim
V téměř čtvrthodinovém videu představuje Dalibor Jaroš to nejdůležitější, co se v tomto nástroji za minulý rok zlepšilo a jaké se objevily nové funkce.
Marketing Miner nasadil novou verzi mineru pro analýzu obsahu. Díky ní nově zjistíte počet obrázků na stránce, zda mají vyplněn alt popisek, počet videí a tabulek.
Zdroj: Marketing Miner
Aktualizace se dočkal také miner pro stavový kód. Ten nyní uvede první stavový kód, poslední stavový kód, celý řetězec přesměrování a poslední funkční URL.
Zdroj: Marketing Miner
Používáte-li s WordPressem Elementor a Yoast SEO, jistě vás potěší, že tyto dva pluginy spolu konečně fungují na sto procent. Dříve jste např. při psaní článku nemohli vidět spoustu informací ze sekce SEO analýza.
Zdroj: Yoast
Trendy roku 2020 přinesl Semrush, a to z oblasti lidí, zpráv, sportu, módy, zábavy a podnikání. Search Engine Journal se pak podíval na TOP 5 hledání v USA i ve světě v různých kategoriích.
Search Engine Journal se podrobněji podíval na ty nejdůležitější SEO novinky v uplynulém roce, speciální článek pak věnoval aktualizacím Google algoritmu.
Nechcete-li, aby vám něco uniklo, sledujte náš blog, kde vás informujeme o novinkách v SEO.
Rychlost, kvalita a mobilní web. To jsou pravděpodobně tři hlavní trendy, které sice nejsou specifické pouze pro letošní rok, ale i nadále budou těmi nejdůležitějšími.
V roce 2021 bude i nadále kladen důraz na uživatelský záměr hledání a kvalitu relevantních výsledků, které bude Google chtít poskytnout svým uživatelům. Všichni by se tak měli soustředit na kvalitu nabízeného obsahu, a to jak nového, tak na revize toho stávajícího.
Mobile First Indexing mělo být původně spuštěno během roku 2020, kvůli pandemii ale bylo odloženo na tento rok. Všechny weby by dle Ahrefs měl Google procházet v mobilním zobrazení od března. Je tak potřeba se zaměřit na mobilní verzi webu, a vzhledem k tomu, že Core Web Vitals budou také součástí hodnocení webu, tak i na jednotlivé hodnoty rychlosti načítání webu na telefonu. Tomuto tématu se věnuje také článek na webu Search Engine Journal.
V uplynulém roce se do popředí dostávaly více a více vybrané úryvky (featured snippet) i rozšířené výsledky (rich snippet). Google u nich provedl několik změn a dá se očekávat, že k nim bude docházet i nadále. Ne všechny typy rozšířených výsledků jsou dostupné v Česku, takže pro nás je šance, že se rozšíří nabídka.
Různé výhledy o SEO v roce 2021 si můžete přečíst v těchto článcích:




2 komentáře k zobrazení
Jak se pozná "Nízká kvalita obrázků a videa"? 🙂
Má jít o nízké rozlišení a deformaci (špatný poměr stran).