Vytvořit vlastní e-book nemusí být vůbec složité. Jde jen o to, zda víte, jak správně na to – a to vám ukážeme na následujících řádcích. Připravili jsme pro vás podrobný návod, se kterým to bez problémů zvládne opravdu každý. Projdeme vše od počátečního ujasnění tématu přes rady pro psaní až po vložení na stránky nebo úspěšnou propagaci.
Ještě než přejdeme k jednotlivým krokům postupu, připomeňme si, proč je výhodné obohatit stránky o e-book a využít ho jako účinný marketingový nástroj:
V úvodu se trochu zapotíte. Vymyslet, o čem e-book bude, aby splnil vaše i návštěvníkovo očekávání, to dá zabrat. Můžete se ocitnout ve dvou situacích: buď vás napadá hodně témat, ale nevíte, které vybrat, nebo nemůžete přijít na ani jedno. V obou případech si nejprve stanovte základní kritéria kvalitního tématu, potažmo e-booku jako celku. Doporučujeme uvažovat následovně:
Dále zaměření obsahu pilujte podle reálných dat, která máte ze svých stránek k dispozici. Zjistěte, na jaké články návštěvníci nejvíce reagují, co u vás nejvíce čtou nebo s jakými dotazy se na vás nejčastěji obracejí.
Můžete také zapátrat na internetu a zavítat do oborových diskuzí či magazínů, na specializovaná fóra. Pročítejte komentáře, vyhledejte si ankety, zkrátka udělejte si představu o tom, co lidé řeší a proč, abyste jim mohli e-bookem pomoci. Důkladná příprava je základ a zaručeně se vám vyplatí.
Jestli si ani tak stále nebudete jisti, do čeho se pustit, udělejte zkoušku. Napište na zamýšlená témata několik článků a sledujte, zda se čtenářům líbí a jakou vyvolaly odezvu.
S vymýšlením názvu to má každý jinak. Někomu vyhovuje ujasnit si ho ještě před začátkem psaní, někdo si ho naopak nechá na konec. Ať už to máte jakkoliv, rozhodně ho nepodceňujte, protože je ultra důležitý.
Brilantní název umí několikanásobně zvýšit konverzní poměr stažení e-booku. Nepočítejte ale s tím, že hned napoprvé vysypete z rukávu perfektní kousek. Připravte se na hraní se slovy, přepisování, škrtání. Výsledek musí být jasný, výstižný, bez zbytečných vycpávek a zároveň maximálně lákavý. Zní to náročně, ale s našimi radami to zvládnete. Určitě vám pomůže, když si odpovíte na následující otázky:
Pak se můžete vrhnout na vymýšlení. Zkuste si sepsat alespoň 15 verzí, ze kterých posléze vyberete 3 ty úplně nej. Pokud potřebujete zakomponovat i vhodná klíčová slova, teď bude ten ideální čas. Nakonec zvolte vítěze.
Podívejte, jak může název e-booku vypadat:
Práci na e-booku ulehčí již vytvořená šablona s nastaveným formátováním. Stačí ji jen otevřít ve Wordu a vložit do ní váš obsah. My jsme pro vás připravili rovnou 3! Jsou skvěle propracované a dodají vašemu e-booku profesionální vzhled.
V této fázi tvorby e-booku vás čeká samotné psaní, ta nezábavnější část. Teď se blýsknete svými znalostmi a předáte je dál.
Volba textového editoru je samozřejmě na vás. My používáme Microsoft Word, který umožňuje tu nejjednodušší tvorbu e-booku, má intuitivní ovládání a rozmanité funkce. Mimo jiného zahrnuje i možnost uložit dokument ve formátu .pdf.
Abychom vám ušetřili práci s úpravami a formátováním, které je obvykle docela zdlouhavé, připravili jsme pro vás jako bonus k tomuto návodu šablony pro e-booky do Wordu zcela zdarma.
Možné alternativy: Microsoft PowerPoint, bezplatný OpenOffice, pro pokročilé Adobe Indesign.
Pamatujte na to, že kvalitní obsah musí jít ruku v ruce s kvalitní formou. Předem si proto rozvrhněte strukturu, kapitoly a podkapitoly. Mohou mít prozatím jen pracovní názvy a působit spíše pro vaše účely, jako záchytná osnova. Pomohou vám ale udržet se v tématu a dát textu hlavu a patu. Čtenář sice chce z vašeho e-booku získat informace, ale pokud budou chaotické a nepřehledné, s velkou pravděpodobností ho nedočte.
Záleží na tom, co bude obsahem vašeho e-booku. Pokud ho bude tvořit z velké části jen text, zůstaňte u standardní orientace na výšku. Jestliže potřebujete mít dostatek prostoru na obrázky a různé grafické prvky, je vhodnější orientace na šířku.
S rozsahem to nepřehánějte. Určitě neplatí, že větší = úspěšnější, spíše naopak. Pro tento typ e-booku, který má posloužit jako marketingový nástroj, bohatě postačí 10–15 stran. A dosáhnete tím win-win situace, protože lidé e-book přečtou a vy s ním nebudete mít tolik práce. Že máte informace, které by zabraly klidně 50 stran? Skvělé, máte materiál pro další díly. 🙂
Při psaní nezapomínejte na to, proč e-book tvoříte – chcete něco sdělit a zároveň čtenáře někam nasměrovat. Musíte ho ale navést a dát mu jasnou instrukci. Proto na vhodná místa umístěte výzvy k akci (Vypočítejte si to v naší kalkulačce, Vyzkoušejte si náš software, Získejte doplňující informace, Sledujte nás na Facebooku…). Ideální je, když je od textu graficky odlišíte, aby nešly přehlédnout.
Bonusový tip 1: Chcete si psaní ulehčit? Použijte již vytvořené články, které jen zaktualizujete a doplníte.
Bonusový tip 2: Pro odkazy v e-booku, které byste v budoucnu chtěli změnit (po aktualizaci webu, kontaktních údajů, nabídky služeb apod.), použijte „zkracovač URL“ – např. Bitly, nebo pro WordPress existuje plugin Pretty Link. Získáte odkaz v „zašifrovaném“ tvaru a ten umístíte do e-booku. Pokud byste následně chtěli upravit to, kam vede, nebude to problém. Jednoduše pozměníte adresu, ke které se „zašifrovaný“ link váže.
Napsat čtivý, obohacující a nenudící text je dřina, to vám nebudeme lhát. Ale slibujeme, že vám to půjde snadněji, když se budete držet těchto rad:
Blížíme se do finále. Text už jste napsali a teď je na čase dovést e-book k dokonalosti i po vizuální stránce. Pro větší přehlednost vytvořte různé sekce, zvýrazněte citace a výzvy k akci. Jestliže chcete využít nějaký moderní font (ne, Comic Sans ne ☺), nejprve si zkontrolujte, zda umí diakritiku a české znaky.
Využijte placených fotobank, nebo zapátrejte po zdrojích s obrázky zdarma. Mezi ty osvědčené se řadí:
Bonusový tip: Pro úpravy obrázků doporučujeme bezplatný online grafický nástroj Canva. Nemusíte nic instalovat a zvládnete v něm i případné složitější editace.
Jestliže si ještě nejste jisti, do jakých tónů e-book ladit, vyzkoušejte Paletton.com. Stačí kliknout a vidíte barevné schéma i včetně RGB kódů.
Bonusový tip: Chcete, aby váš e-book vypadal profesionálně? Využijte naši službu DesignVčelka.
Máte hotovo a vše je podle vašich představ? Jestliže jste e-book psali v MS Word, převod do formátu .pdf je naprosto jednoduchý a rychlý. Klikněte na „Soubor“, dále na „Uložit jako“, poté ve vyskakovacím okně vyberte formát .pdf a uložte. A je to, e-book je na světě!
Bonusový tip: Pro online převod můžete použít bezplatný nástroj Convertonlinefree. Ten vám pomůže i v případě, že přímo ve Wordu uložení do .pdf selhává.
Na závěr si e-book pečlivě projděte a ujistěte se, že nejenže vypadá dobře, ale je i plně funkční. Proklikejte odkazy, zaměřte se na odsazení stránek a zarovnání obrázků, zkontrolujte, zda se někde něco nepřekrývá nebo nedošlo k rozhození textu apod.
Nyní je potřeba vložit e-book na web, abyste ho mohli nabídnout návštěvníkům ke stažení. Jestli můžete, vytvořte pro něj vlastní stránku, tzv. Landing page. Na tu následně budete odkazovat. Nutnou podmínkou je, aby byla perfektně vyladěná. Návštěvník, který se na ní dostane, musí přesně vědět, co dál udělat. Netříštěte jeho pozornost, naservírujte mu jen váš skvělý e-book, který musí bezpodmínečně mít.
Můžete na to jít různě – přes vyskakovací okno, speciální formulář v článku, postranní lištu… Nástrojů, které vám s tím pomohou, je k dispozici celá řada. Některé jsou placené, jiné zdarma. Velké srovnání těch nejlepších čtěte ZDE.
Čím více lidí si e-book přečte, tím lépe. Věnujte se proto jeho propagaci, aby se o něm vaše publikum dozvědělo. Možností je spousta. Některé stojí jen trochu času (příspěvek na blogu, do oborových diskuzí, na sociálních sítích apod.), do jiných je potřeba investovat i nějakou finanční částku (např. reklama na Facebooku). Abyste měli jasno, přečtěte si 8 způsobů, jak propagovat nový e-book.
V článku jste se dozvěděli, jak snadno vytvořit vlastní e-book i bez měsíců náročné práce nebo složitých odborných nástrojů. S naším postupem krok za krokem se vynikajícího výsledku doberete za pár dní. Stačí vám k tomu jen chuť psát, běžný kancelářský program a připojení k internetu. A za trochu té námahy nad klávesnicí to rozhodně stojí. Vynaložené úsilí se vám brzy vrátí v podobě nově získaných kontaktů na potenciální zákazníky. E-book jako lákadlo zkrátka funguje a do moderního internetového marketingu už neodmyslitelně patří. Jestliže na jeho tvorbu nemáte čas, pomůžeme vám.
Stáhněte si zdarma 3 propracované šablony pro snadné a rychlé vytvoření e-booku v MS Word
Práci na e-booku ulehčí již vytvořená šablona s nastaveným formátováním. Stačí ji jen otevřít ve Wordu a vložit do ní váš obsah. My jsme pro vás připravili rovnou 3! Jsou skvěle propracované a dodají vašemu e-booku profesionální vzhled.
6 komentářů k zobrazení
Dobrý den,
dala jsem vám k dispozici svůj email, protože jste v odkazu slibovali:
"E-book v MS Word snadno a rychle
Práci na e-booku ulehčí již vytvořená šablona s nastaveným formátováním. Stačí ji jen otevřít ve Wordu a vložit do ní váš obsah. My jsme pro vás připravili rovnou 3! Jsou skvěle propracované a dodají vašemu e-booku profesionální vzhled."
Upřímně jsem zklamaná. Nejen, že jsem musela email vepisovat opakovaně, ale v textu emailu nejsou žádné šablony, jen nic neříkající odkaz na blog. Nevím, co si o tom mám myslet?
S pozdravem
Procházková
Dobrý den, po e-mailové komunikaci byste měla mít šablony k dispozici. Pokud by byl jakýkoli problém, neváhejte se na nás obrátit 🙂
Ahoj
napsal jsem ebook a chci ho dal rozsirit na FB. Pocitam spravne 5kc za proklik, konverze tak 3%, takze ze 100 lidi = 500kc si 3 lidi koupi, tzn 500/3=166 kc by mela byt minimalni cena.
Nikdy predtim jsem ebook nepsal, proto se bojim ze treba cena 200 kc za PDF bude moc? Nebo je to naopak uplne v poradku? Diky
Dobrý den,
záleží především na kvalitě vašeho ebooku, jestli má cenu tich 200 Kč. Pokud obsahuje skutečně kvalitní informace, které uživatelům reálně pomůžou, může mít cenu i několikanásobně větší. Každopádně za mě je cena 200 Kč za ebook úplně v pořádku.
Díky za šablonu, použil jsem 🙂
Skvělý návod! Oceňuji jednoduchost a jasnost jednotlivých kroků. Už se nemůžu dočkat, až si vytvořím vlastní e-book. Děkuji za inspiraci!