Sledování konverzí je klíčem k vyhodnocení úspěšnosti nejen vašich kampaní a marketingových kanálů, ale i…
Zpětná vazba je (nejen) v online marketingu k nezaplacení. Jak na ni?
„Není to úplně ono.“ nebo „Představoval jsem si to jinak, ale konkrétní příklad nemám.“ Už jste někdy slyšeli tyto odpovědi? Nebo se v nich dokonce vidíte? Pokud spolupracujete s agenturou nebo freelancerem, je poskytnutí zpětné vazby nezbytností pro úspěšnou spolupráci. Mluvíme však o konstruktivních připomínkách či návrzích, ne o výrocích, které jsme zmínili hned v úvodu. Pokračujte ve čtení a dozvíte se, proč se kvalitní zpětné vazbě rozhodně nevyhýbat, jaké jsou její zásady a konkrétní příklady, jak na ni.
Proč je zpětná vazba tolik důležitá?
Díky ní získáváme důležité informace a pohled zvenčí, často konstruktivně kritický, kterého sami nejsme schopni z důvodu subjektivity. Zpětná vazba vám pomůže nasměrovat spolupráci správným směrem, explicitně vyjasní názory a také buduje atmosféru důvěry, která pomáhá k dosažení stanovených cílů.
To, jak zpětná vazba funguje v praxi, je krásně vidět na nejlepších sportovcích. Jsou nepřekonatelní i z důvodu zpětné vazby. Neustále jsou pod dohledem trenérů, kteří hodnotí jejich výkon a rozebírají s nimi, co se povedlo a co je třeba změnit.
Jak na efektivní zpětnou vazbu?
Váš feedback musí být jasný, stručný a účelný. Pojďme si projít pár příkladů, ve kterých zmíníme pár častých nešvarů a samozřejmě i to, jak je nahradit.
Začínejte s pozitivním
Namísto: „S tónem komunikace jste to vůbec netrefil.“
Zkuste: „Oceňuju vaši snahu se sladěním se s naší komunikací, ale na některých místech se to nepovedlo. Mohl byste to projít znovu?“
I v případech, že je vaše zpětná vazba víceméně negativní, může být podána vlídně bez přidaných emocí.
Buďte konkrétní
Namísto: „Nemám vůbec žádnou představu a nechám to na vás.
Zkuste: „Rád bych se držel faktů, uvolněný styl se mi příliš nelíbí a v příloze zasílám i zpracování konkurence, které se mi líbí.“
I my ve Včelišti se často setkáváme s tím, že klienti vlastně nevědí, co chtějí, nechávají to na nás a po vypracování několika návrhů přijdou s vlastním, který je úplně odlišný. V případě, že si rozmyslíte, co chcete, a při zadávání i zpětné vazbě budete konkrétní, ušetříte peníze a dosáhnete lepších výsledků i příjemnější spolupráce.
Vyhněte se „ale“ v návaznosti na chválu
Namísto: „Vaše práce se mi líbí, ale…“
Zkuste: „Vaše práce se mi líbí. Zároveň je teď třeba věnovat se více cílení na persony.“
Může to vypadat jako banální věc, ale jakkoli pozitivně větu začnete, v okamžik, kdy za ni zařadíte spojku ale, ztrácí svůj význam a příjemce ji vnímá jen jako neupřímně myšlenou součást. Při podávání zpětné vazby na to myslete a nahraďte tuto negativně vnímanou spojku formulacemi jako „na jedné straně – na druhé straně“ nebo „zároveň“.
Nahraďte absolutní formulace otevřenými
Namísto: „Určitě to takhle být nemá.“
Zkuste: „Domnívám se, že tohle řešení nemusí být správné.“
U zpětné vazby je vždy výhodnější nahradit absolutní formulace otevřenými. Z důvodu dobrých vztahů a zároveň možnosti diskuze. I ta je pro konstruktivní feedback nezbytností.
Pouštějte se do zpětné vazby na pravidelné a časté bázi
Namísto: „Vyjádřím se k tomu, jen teď absolutně nestíhám a nevím, kdy si najdu čas.“
Zkuste: „Vyjádřím se k tomu příští týden v pátek. Mohli bychom se domluvit na pravidelných hovorech každé dva týdny?“
Nečekejte na velký objem práce nebo speciální meeting. Zpětná vazba bude daleko efektivnější, pokud bude řešena častěji a v pravidelných intervalech, případně po dokončení série úkolů.
Vždy dejte prostor druhé straně k reakci
Namísto: „Takhle to prostě bude a přes to nejede vlak.“
Zkuste: „Myslím si, že kdybychom to udělali tímto způsobem, fungovalo by to lépe. Co si myslíte?“
Oboustranná komunikace je základem konstruktivní zpětné vazby. Držte se toho a dejte možnost druhé straně vyjádřit se, případně obhájit jejich práci.
Dejte přednost zpětné vazbě z očí do očí
Namísto: „Všechno vám to sepíšu do e-mailu.“
Zkuste: „Mohli bychom se sejít na rychlé kafe a probrat to?“
Pokud není ve vašich časových nebo geografických možnostech se sejít, dnešní doba naštěstí nabízí mnoho vymožeností, jako například Hangout Meets. Vždy je lepší zvolit ten způsob sdělení, u kterého je možnost okamžité reakce a vyjasnění si všech nesrovnalostí.
Co si z toho odnést?
Pojďme si tedy v bodech shrnout, co má efektivní zpětná vazba splňovat.
- Postavte ji na faktech a zjištěních, ne osobních pocitech.
- Důležitou součástí je diskuze. Dejte druhému možnost říct svůj názor.
- Buďte konkrétní v tom, co se vám líbí/nelíbí.
- Nezapomeňte se zeptat na feedback i na sebe, abyste se mohli také zlepšovat.
Jak jste na tom se zpětnou vazbou vy? Budeme rádi za konkrétní příklady konstruktivního feedbacku, ale i častých nešvarů v komentářích.
Děkuji za článek