[vc_row][vc_column][vc_column_text]Máte precizní webové stránky propracované do toho nejmenšího detailu, svého copywritera platíte takřka zlatem a přesto se k vám štěstí točí zády a stále nemůžete zaujmout cílovou skupinu čtenářů? Pak je na čase zamyslet se, co za „vaším“ neúspěchem stojí. Jelikož se tento problém týká celé škály skupin – od jednotlivců, přes velké firmy, od příležitostných pisálků, až po pravidelné přispěvatele –, připravila jsem pro vás článek, v kterém naleznete 8 nejdůležitějších věcí, které by v dobrém textu neměly chybět. Možná, že vás některé maličkosti překvapí a snad vám tyto řádky pomohou k úspěchům, které si za svou snahu bezpochyby zasloužíte.
Archaismy, knižní obraty ani složité věty čtenáře příliš nezaujmou. Správně zvolený expresivní výraz sice může text oživit, přesto s jeho užíváním nakládejte jako s šafránem. To samé platí pro citově zabarvená slůvka, nadužívání uvozovek v souvislosti s nějakým tím nespisovným slovem nebo ironií. Pokud nepíšete čistě odborný text určený profesionálům, kteří se v dané problematice dennodenně orientují, tak se - pokud je to jen trošku možné - snažte vyhnout odborným nebo cizím výrazům. Čtenář, který vašemu textu neporozumí, rozhodně nebude listovat slovníkem a raději se poohlédne po textu srozumitelnějším.
Doby, kdy jsme na každé zastávce míjeli skupinky osob s knihou v ruce, jsou již dávno pryč. Různorodé průzkumy z posledních let ukazují, že četba k populárním koníčkům v České republice rozhodně nepatří. Na tento nelichotivý fakt myslete i při tvorbě textu. S jeho množstvím byste to na svých stránkách rozhodně neměli přehánět. Není totiž nic více odrazujícího než obří kvanta nezáživného textu, kterým se čtenář musí prokousat, aby se dostal k tomu, co jej doopravdy zajímá. I zde jej proto může nadbytek slov poslat ke konkurenci. A o to přece nestojíte. Nebo ano? Ideální délka úvodní strany by neměla přesáhnout 1,5 NS. Tvoříte-li mikrostránky, každá další strana by měla dosahovat maximálně jedné normostrany.
Kromě délky textu si dávejte pozor také na jeho strukturu. Čleňte text do odstavců (ideálně po 6 až 8 řádcích), usnadníte tak čtenáři orientaci a přispějete k lepšímu zapamatování. Pokud si čtenář během pročítání stránky vzpomene na něco, co přečetl o pár řádků výše, ví přibližně, v kterém odstavci se daná informace nachází, a rychleji se proto zorientuje. Důležité věci zvýrazněte tučným písmem. Příliš neexperimentujte s kurzívou ani podtrženým textem. Tento způsob zvýraznění je záležitostí spíše odkazů.
Kromě členění do odstavců a [slovnik slovo="Formátování obsahu"]formátování textu[/slovnik] přispívají k lepší orientaci také odrážky nebo číselné seznamy. Ty používejte třeba u vypíchnutí předností nebo v závěrečném souhrnu. Často se odrážky užívají u výčtu konkurenčních výhod nebo služeb, které můžete zákazníkovi nabídnout. Jak již bylo zmíněno o pár řádků výše, moderní člověk je tvor líný a každé další slůvko navíc je pro něj zbytečnou zátěží (berte s nadsázkou pochopitelně 🙂 ). Proto se snažte text co nejvíce zestručnit a vše důležité formulovat prostřednictvím odrážek.
Titulek je základem úspěchu! Jedna věta může rozhodnout o tom, zda získáte dalšího klienta nebo alespoň věrného čtenáře. Ačkoli je síla titulků často velmi podceňovaná, jedna věta zmůže opravdu mnoho. Spousta pisálků, včetně vrcholových copywriterů, dělá zásadní chybu v tom, že text začne právě titulkem. Správně by měl být titulek vytvořen až na úplný závěr a v jedné originální větě shrnout podstatu textu i jeho největší lákadla. Proto si tato kratičká větička zaslouží speciální péči a alespoň chvilkové přemýšlení. Kromě titulku nezapomeňte ve svých textech také na podtitulky. I ty totiž mohou čtenáře navnadit k přečtení dalšího odstavce.
Ať se vám to líbí nebo ne, čtenáři čísla prostě milují. Polemizovat o jejich magické přitažlivosti v tomto článku určitě nebudu. Pokud však chcete doopravdy zaujmout, vsaďte na titulky obsahující nějaké to numero. I vás přece hned na první pohled zaujme 5 tipů…, 10 praktických rad…, 13. komnata, nebo 7 šťastných výherců… Ačkoli někteří typografové zastávají názor, že začínat větu (nedej bože) titulek číslem je neomluvitelnou typografickou chybou, jsme přece jen lidé a ti mile rádi chybují. Zvlášť když svou „chybu“ záhy promění v přednost.
Pro zvýšení přesvědčivosti se ve svých textech opírejte o tvrzení předních českých nebo i zahraničních kapacit a odborníků. Zařazujte do textů studie, výzkumy a nezapomeňte se také alespoň trošku pochválit. Nebojte se odvolat na své předešlé úspěchy. Ono tvrdit, že obsahový marketing je efektivnější než ten klasický, anebo přijít s vyjádřením, že dle reakcí našich klientů jim obsahový marketing přinesl viditelně větší úspěch než forma marketingu, kterou doposud znali, je přece jen něco trošku jiného.
Často se setkávám s klienty, jejichž zadání práce vypadá asi nějak takto: „Napište mi 1 NS čtenářsky zajímavého a poutavého textu, ve kterém se vyskytne následujících 63 klíčových slov.“ Ačkoli jsou správně vybraná a použitá klíčová slova pro kvalitní text nezbytná, jejich nadužívání bývá řadou českých i zahraničních vyhledávačů [slovnik slovo="Penalizace webu"]penalizováno[/slovnik]. A kromě toho ani pro čtenáře není takto „přeoptimalizovaný“ text zajímavý, ba ani čitelný. V dnešní době již naštěstí existují jednoduché nástroje, díky kterým lze změřit, zda je hustota klíčových slov ve vašem textu pro čtenáře i vyhledávače akceptovatelná, či nikoli.
A na závěr připojím Kimovo pravidlo pracovních komisí:
„Po hodině strávené úpravou znění jedné věty
určitě někdo přijde s návrhem vyškrtnout celý příslušný odstavec.“
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_spacing][vc_cta h2="Nejčastější chyby při psaní" txt_align="center" add_button="bottom" btn_title="Stáhnout soubor" btn_style="outline-custom" btn_outline_custom_color="#ffdf47" btn_outline_custom_hover_background="#ffdf47" btn_outline_custom_hover_text="#ffffff" btn_shape="square" btn_size="lg" btn_align="center" btn_link="url:https%3A%2F%2Fvceliste.cz%2Fby-jste-a-ty-by-jsi-aneb-vyvarujte-se-nejcastejsich-chyb-pri-psani%2F|title:St%C3%A1hnout%20soubor|target:%20_blank|" css=".vc_custom_1538566772264{background-color: #f9f9f9 !important;}"]Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.[/vc_cta][vcex_spacing size="15px"][/vc_column][/vc_row]
3 komentáře k zobrazení
Moc pěkný článek. Titulek někdy vymýšlím opravdu dlouho. Zkombinovat klíčová slova s poutavým textem není vždy jednoduché.
Někde jsem četl, že strategie, kterou používá příliš mnoho lidí, není úspěšná strategie.... Proto jsem přestal používat čísla v nadpisu. Jediné co mi stále funguje a používám je spojení " 1 DÍL"
Hezký den,
děkuji za Váš komentář a přeji hodně dobrých, poutavých a kvalitních článků a hlavně dostatek inspirace!
V.
Tak co se týče čísel v nadpisech, tak by to chtělo otestovat:-) Jedině tak lze zjistit, co je úspěšnější.