Tentokrát přišel na kafe Tomáš Čech, zakladatel nejviditelnější a nejdrzejší značky v oblasti (nejen) pánské…
8 věcí, které by neměly chybět v textu dobrého copywritera
Máte precizní webové stránky propracované do toho nejmenšího detailu, svého copywritera platíte takřka zlatem a přesto se k vám štěstí točí zády a stále nemůžete zaujmout cílovou skupinu čtenářů? Pak je na čase zamyslet se, co za „vaším“ neúspěchem stojí. Jelikož se tento problém týká celé škály skupin – od jednotlivců, přes velké firmy, od příležitostných pisálků, až po pravidelné přispěvatele –, připravila jsem pro vás článek, v kterém naleznete 8 nejdůležitějších věcí, které by v dobrém textu neměly chybět. Možná, že vás některé maličkosti překvapí a snad vám tyto řádky pomohou k úspěchům, které si za svou snahu bezpochyby zasloužíte.
1. V jednoduchosti je krása
Archaismy, knižní obraty ani složité věty čtenáře příliš nezaujmou. Správně zvolený expresivní výraz sice může text oživit, přesto s jeho užíváním nakládejte jako s šafránem. To samé platí pro citově zabarvená slůvka, nadužívání uvozovek v souvislosti s nějakým tím nespisovným slovem nebo ironií. Pokud nepíšete čistě odborný text určený profesionálům, kteří se v dané problematice dennodenně orientují, tak se – pokud je to jen trošku možné – snažte vyhnout odborným nebo cizím výrazům. Čtenář, který vašemu textu neporozumí, rozhodně nebude listovat slovníkem a raději se poohlédne po textu srozumitelnějším.
2. Pozor na délku
Doby, kdy jsme na každé zastávce míjeli skupinky osob s knihou v ruce, jsou již dávno pryč. Různorodé průzkumy z posledních let ukazují, že četba k populárním koníčkům v České republice rozhodně nepatří. Na tento nelichotivý fakt myslete i při tvorbě textu. S jeho množstvím byste to na svých stránkách rozhodně neměli přehánět. Není totiž nic více odrazujícího než obří kvanta nezáživného textu, kterým se čtenář musí prokousat, aby se dostal k tomu, co jej doopravdy zajímá. I zde jej proto může nadbytek slov poslat ke konkurenci. A o to přece nestojíte. Nebo ano? Ideální délka úvodní strany by neměla přesáhnout 1,5 NS. Tvoříte-li mikrostránky, každá další strana by měla dosahovat maximálně jedné normostrany.
3. Strukturovaný text pro lepší orientaci
Kromě délky textu si dávejte pozor také na jeho strukturu. Čleňte text do odstavců (ideálně po 6 až 8 řádcích), usnadníte tak čtenáři orientaci a přispějete k lepšímu zapamatování. Pokud si čtenář během pročítání stránky vzpomene na něco, co přečetl o pár řádků výše, ví přibližně, v kterém odstavci se daná informace nachází, a rychleji se proto zorientuje. Důležité věci zvýrazněte tučným písmem. Příliš neexperimentujte s kurzívou ani podtrženým textem. Tento způsob zvýraznění je záležitostí spíše odkazů.
4. Odrážky a číselné seznamy
Kromě členění do odstavců a formátování textu přispívají k lepší orientaci také odrážky nebo číselné seznamy. Ty používejte třeba u vypíchnutí předností nebo v závěrečném souhrnu. Často se odrážky užívají u výčtu konkurenčních výhod nebo služeb, které můžete zákazníkovi nabídnout. Jak již bylo zmíněno o pár řádků výše, moderní člověk je tvor líný a každé další slůvko navíc je pro něj zbytečnou zátěží (berte s nadsázkou pochopitelně 🙂 ). Proto se snažte text co nejvíce zestručnit a vše důležité formulovat prostřednictvím odrážek.
5. Titulky a podtitulky
Titulek je základem úspěchu! Jedna věta může rozhodnout o tom, zda získáte dalšího klienta nebo alespoň věrného čtenáře. Ačkoli je síla titulků často velmi podceňovaná, jedna věta zmůže opravdu mnoho. Spousta pisálků, včetně vrcholových copywriterů, dělá zásadní chybu v tom, že text začne právě titulkem. Správně by měl být titulek vytvořen až na úplný závěr a v jedné originální větě shrnout podstatu textu i jeho největší lákadla. Proto si tato kratičká větička zaslouží speciální péči a alespoň chvilkové přemýšlení. Kromě titulku nezapomeňte ve svých textech také na podtitulky. I ty totiž mohou čtenáře navnadit k přečtení dalšího odstavce.
6. Čísla jsou sázkou na jistotu
Ať se vám to líbí nebo ne, čtenáři čísla prostě milují. Polemizovat o jejich magické přitažlivosti v tomto článku určitě nebudu. Pokud však chcete doopravdy zaujmout, vsaďte na titulky obsahující nějaké to numero. I vás přece hned na první pohled zaujme 5 tipů…, 10 praktických rad…, 13. komnata, nebo 7 šťastných výherců… Ačkoli někteří typografové zastávají názor, že začínat větu (nedej bože) titulek číslem je neomluvitelnou typografickou chybou, jsme přece jen lidé a ti mile rádi chybují. Zvlášť když svou „chybu“ záhy promění v přednost.
7. Fakta, odborné studie a hlavně vaše úspěchy
Pro zvýšení přesvědčivosti se ve svých textech opírejte o tvrzení předních českých nebo i zahraničních kapacit a odborníků. Zařazujte do textů studie, výzkumy a nezapomeňte se také alespoň trošku pochválit. Nebojte se odvolat na své předešlé úspěchy. Ono tvrdit, že obsahový marketing je efektivnější než ten klasický, anebo přijít s vyjádřením, že dle reakcí našich klientů jim obsahový marketing přinesl viditelně větší úspěch než forma marketingu, kterou doposud znali, je přece jen něco trošku jiného.
8. Pozor na klíčová slova a jejich hustotu
Často se setkávám s klienty, jejichž zadání práce vypadá asi nějak takto: „Napište mi 1 NS čtenářsky zajímavého a poutavého textu, ve kterém se vyskytne následujících 63 klíčových slov.“ Ačkoli jsou správně vybraná a použitá klíčová slova pro kvalitní text nezbytná, jejich nadužívání bývá řadou českých i zahraničních vyhledávačů penalizováno. A kromě toho ani pro čtenáře není takto „přeoptimalizovaný“ text zajímavý, ba ani čitelný. V dnešní době již naštěstí existují jednoduché nástroje, díky kterým lze změřit, zda je hustota klíčových slov ve vašem textu pro čtenáře i vyhledávače akceptovatelná, či nikoli.
A na závěr připojím Kimovo pravidlo pracovních komisí:
„Po hodině strávené úpravou znění jedné věty
určitě někdo přijde s návrhem vyškrtnout celý příslušný odstavec.“
Moc pěkný článek. Titulek někdy vymýšlím opravdu dlouho. Zkombinovat klíčová slova s poutavým textem není vždy jednoduché.
Někde jsem četl, že strategie, kterou používá příliš mnoho lidí, není úspěšná strategie…. Proto jsem přestal používat čísla v nadpisu. Jediné co mi stále funguje a používám je spojení “ 1 DÍL“
Hezký den,
děkuji za Váš komentář a přeji hodně dobrých, poutavých a kvalitních článků a hlavně dostatek inspirace!
V.
Tak co se týče čísel v nadpisech, tak by to chtělo otestovat:-) Jedině tak lze zjistit, co je úspěšnější.