skip to Main Content

Využití person při analýze klíčových slov

V minulém článku o personách v online marketingu jsme zmínili, že je (mimo jiné) možné jejich využití pro analýzu klíčových slov. Pomalu ale jistě nastává doba, ve které potřebujeme zjistit co největší množství vhodných dat, abychom v internetovém marketingu uspěli. Staré postupy již často nestačí nebo jsou dávno vyčerpané.

Bez rozsáhlé klasické analýzy klíčových slov, jako by ani nemělo smysl většinu internetových projektů začínat. Návštěvnost z vyhledávačů je totiž vysoce relevantní a kvalitní, a proto se o ni všichni doslova „perou“. Dnešní článek využijí především ti z vás, kteří analýzu klíčových slov už znají. Pokud jste náš článek z loňského roku nečetli, doporučujeme vám tak učinit teď.

Nejprve musíte vytvořit vhodné persony

Prvním krokem úspěchu je vytvoření vhodných person. Jak na ně, jsme v minulém roce psali. Četli jste náš článek v seriálu o obsahovém marketingu? Pokud ne a momentálně na to nemáte chuť, rád bych vám zde napsal alespoň stručný úvod. Jako zdroj inspirace mi sloužil článek od Moz.com, který se tomuto tématu věnuje.

Moz - Keyword-Driven Personas - Whiteboard Friday

Jak chytře vytvořit persony v několika bodech

  • Nejprve je nutné prozkoumat téma, pro které budete persony vytvářet.
  • Pokud jste už pro projekt nějaké persony někdy dříve dělali, použijte je.
  • Následně dle tématu určete počet person, které budete popisovat. Z našich zkušeností je dobré vymyslet alespoň tři persony, nicméně jejich počet by se měl pohybovat mezi 2 až 4.
  • Než začnete persony vytvářet, musíte o nich něco vědět. Ideální je mít před začátkem tvorby při ruce vyhodnocený uživatelský dotazník.

Poté už můžete pokračovat v samotné tvorbě person podle tohoto návodu.

Na jaké hlavní ukazatele se u person zaměřit

  1. Co je její hlavní aktivita, která souvisí s tématem. Může to být například: upečení koláče, nákup hotového koláče online, nákup surovin pro upečení koláče apod. Každá vaše persona by měla mít odlišnou aktivitu.
  2. Jaké jsou hlavní touhy vašich person? V souvislosti s tématem koláčů to může být například: sehnání nejlepšího podrobného receptu (osobně vyzkoušeného), nalezení kvalitního e-shopu, ve kterém si vyberu koláč, který mi zaručeně bude chutnat a bude mít další výhody pro uživatele, nalezení e-shopu s vhodnými slevami a dobrými surovinami.
  3. Jaké budou jejich obecné skupiny klíčových slov? První persona určitě bude hledat recepty na koláče, suroviny k pečení, druhá persona bude určitě hledat například „prodej + koláče“ nebo „levné koláče prodej“ apod.

Začínáme tvořit analýzu klíčových slov

Persony jsou připravené, začíná zdlouhavá práce na analýze klíčových slov. Podrobněji jsme se jí věnovali v minulém článku. Na co byste se měli určitě soustředit v této části?

Brainstorming

Nejprve je dobré se pořádně zamyslet. Využít k tomu můžete vlastní kapacity, ale zajímavé nápady určitě budou proudit i od vašich spolupracovníků. Pokud nevíte, jak s brainstormingem začít, přečtěte si náš článek „5 tipů pro pohodlný brainstorming„.

Dolování dat

Vhodná klíčová slova hledejte pro české prostředí v Skliku a Google keyword planneru. Podrobněji jsme o těchto nástrojích psali minule.

V dalších fázích analýzy klíčových slov budete získaná data filtrovat, třídit a vybírat vhodné cílové stránky.

Jak zapojit persony do tvorby analýzy klíčových slov

Cílem tohoto článku je představit vám, jak zapojit persony do tvorby analýzy klíčových slov. Pojďme se tedy podívat, do jakých třech procesů tvorby je můžete vhodně zapojit.

Zapojení person při počátečním brainstormingu

Pro každou personu se snažte vytvořit skupinu klíčových slov, které ji budou zajímat a které v souvislosti s tématem bude hledat. Ideální je si personu pověsit před sebe na nástěnku a zkusit se vžít do jejích potřeb a hledání.

Zapojení person při implementaci klíčových slov do stránek

Až budete slova ze zpracované analýzy klíčových slov zapracovávat do stránek, můžete persony opět využít. Pro každou personu můžete vytvořit speciální sekci na webu a klíčová slova vhodná pro ni do webu zapracovat.

Závěr

Persony vám pomohou odhalit další zajímavá témata, která můžete v analýze klíčových slov zpracovat a následně zaintegrovat do webu. Persony mohou být skvělým pomocníkem před, při a po analýze klíčových slov. Než ji začnete na ostro zpracovávat, nezapomeňte je vytvořit.

Používáte persony při analýze klíčových slov, abyste odhalili nová zajímavá klíčová slova? Nebo máte další tipy, jak persony využít? Rád si přečtu váš názor v komentářích pod článkem. Díky za přečtení.

Šablona pro analýzu klíčových slov

Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s evidencí a analýzou klíčových slov

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top