Pokud blog využíváte jako marketingový nástroj, měli byste o příspěvcích uvažovat komplexně. Nejde jen o to jednou za týden nebo dva „něco napsat“. Každý článek, kterým chcete získat pozornost a podpořit důvěru publika, musí být promyšlený do posledního písmene a detailu. Ukážeme vám, jak správně na to. V celkem devíti tipech se dozvíte, co všechno udělat pro obsah, který funguje na jedničku – perfektně působí na vaše čtenáře/zákazníky a vyhledávací roboty.
Ještě než se pustíte do čtení jednotlivých doporučení, připomeňte si, proč se vám vůbec vyplatí tvořit super obsah. Tedy takový, který má přidanou hodnotu pro uživatele i vás. Důvodů, které „hovoří“ v jeho prospěch, existuje spousta. Vybrali jsme pět nejdůležitějších.
Takže už s jistotou víte, že čas a energie, kterou věnujete (nebo plánujete věnovat) blogu, se vám rozhodně vrátí. A teď už pojďme na rady, které vás naučí vytěžit pro váš byznys z každého článku maximum.
Neplýtvejte časem svým, ani čtenářů. Zapomeňte na plytká nebo jinak nevhodná témata článků. Vždy myslete na to, co řeší vaše publikum, a podle toho směrujte zaměření příspěvku. V ideálním případě budete tvořit obsah „na míru“, přesně podle toho, co vaše cílová skupina považuje za důležité nebo co by za důležité považovat měla. Jako odborník byste to měli umět určit.
A jak konkrétně můžete postupovat při hledání dobrých témat?
Vzdělávejte uživatele ve svém oboru, buďte užitečným rádcem a spolehlivým profesionálem, který jim pomáhá. A ještě jedno upozornění na závěr tohoto bodu – nápady by nikdy neměly vycházet pouze a jen z analýzy klíčových slov. Nepište o něčem jen kvůli tomu, že jde o vyhledávaný termín. Podmiňte vznik zamýšleného článku všemi podstatnými faktory, od užitečnosti vůči příjemcům až právě po SEO záležitosti.
Originalita, to je to, oč tu běží. Ano, jedním z aspektů skvělého obsahu je jedinečnost. Nezařazujte se k zástupu vyčpělých blogů, co opakují již stokrát napsané. Přinášejte nové úhly pohledů, čerstvá fakta a zajímavá pojetí oblíbených témat.
Netradiční nápady vám zaručují hromadu výhod. Odlišíte se od konkurence a lidé si váš blog budou navzájem doporučovat. Např. chcete upozornit na nové modely zimních pneumatik. A to přímo svádí k článku typu „Jak vybrat zimní pneumatiky“. Schválně si zkuste toto téma vyhledat na internetu, zobrazí se vám obrovské množství zdrojů. Většinou jsou informace zpracované stejně. Jenže vy už teď víte, že „na to“ chcete jít jinak.
A proto se vydáte atraktivnější cestou a připravíte příspěvek s pracovním názvem: „Zjistěte, jestli vaše zimní pneu už dosluhují: 5minutový rychlý test.“ Do článku zahrnete vlastní fotografie, které budou postupně ukazovat, kam se podívat pro přínosné zhodnocení stavu gum. Text bude užitečný jak pro čtenáře, tak i pro vás, protože uživatele v závěru nasměrujete do příslušné kategorie svého e-shopu, kde si mohou pořídit nové obutí.
Na začátku jste obsahovou strategií určili cíle, kterých chcete blogem dosáhnout. Myslete na ně pokaždé, když jdete navrhovat a zpracovávat téma článku. Neuhýbejte ze směru, co vás má posunout dále. Obsah jako celek by měl i v té nejmenší nebo nejméně důležité části odrážet vše, co vystihuje váš záměr blogovat. Toužíte být autoritou v oboru? Potřebujete šířit osvětu? Chcete se stát nejlepším zdrojem novinek z dané oblasti? S plány samozřejmě nesouvisí jen samotný obsah, ale i forma nebo „SEO parametry“.
I když napíšete kvalitní článek, co převyšuje všechny ostatní, bez atraktivního nadpisu naplníte jeho potenciál jen z poloviny. Titulek proto nikdy neodbývejte. Někdy to bude chtít více času, ale věřte, že vynaloženého úsilí nebudete litovat.
Myslete na to, že čtenář neví, jak je celý text skvělý. On o tom usuzuje právě z nadpisu. V tu chvíli nevidí nic jiného než právě titulek, proto ho musí „chytit na první dobrou“. Pokud se mu zalíbí, pustí se i do čtení. V opačném případě zájem většinou nevzbudíte.
A jak tedy vypadá efektivní a nápaditý titulek? Když využijete alespoň polovinu z následujících „věcí“, máte napůl vyhráno:
Jak mít „zcela vyhráno“? Vytvářejte relevantní nadpisy, které vypovídají o obsahu článku. A pamatujte při tom i na dobré klíčové fráze.
Věděli jste, že content marketing má 4 stadia? Udělejte si náš kvíz a zjistěte, v jakém stadiu se nacházíte vy. Dozvíte se, jaké jsou vaše silné stránky a na čem zapracovat.
Kde je to možné, opřete svá tvrzení o reálná čísla. Nejlepší způsob představuje vlastní výzkumná činnost, ne vždy se ale na ně najde rozpočet. Dejte si alespoň práci s vyhledáním kvalitních zdrojů, ze kterých můžete vycházet. Data mají obrovskou sílu a u čtenářů bodují. Článek s pevnými základy v této podobě dělá výborný dojem.
Kromě standardních statistik vyzvedne váš příspěvek na vyšší úroveň i citát od světové kapacity oboru, vědecká studie, graf apod.
Mimochodem, čísla použitá v blogových článcích můžete efektivně „recyklovat“ a generovat tak další obsah téměř bez práce. Např. z nich vytvoříte zajímavou infografiku pro sociální sítě.
Tento bod řeší psaní. Jestli víte, že vám nejde od ruky, nebo si naopak chcete potvrdit, že ho skvěle ovládáte, stáhněte si naši Ultimátní příručku copywritingu. Mimo jiného se v ní dozvíte, jak poznat ideálního copywritera pro váš blog.
Způsob, jakým předáváte myšlenky a informace v článcích, rozhoduje o výsledné kvalitě vytvářeného obsahu. Když získá nálepku „špatný“, nikdy nebude plnit cíle, o kterých jsme se zmiňovali ve třetí radě. Přitom mnohdy stačí dodržovat základní pravidla tvorby textů pro web:
Článek plný hrubek a překlepů nebudí příliš důvěry. Takže pokud čeština není zrovna vaše silná stránka, využijte nástroje nebo možnosti, díky kterým udržíte „laťku“ vysoko i bez vlastního přičinění. Také zapomeňte na automaticky přeložené texty přes online překladače, které jsou nečitelné jak pro uživatele, tak pro čtenáře.
Kancelářské programy obsahují kontrolu pravopisu. Berte to jako základ pro dobrou korekturu. Pak už by měly přijít na řadu znalosti odborníka, profesionálního editora a korektora. Jestli si myslíte, že tohle zvládáte dobře sami, nechávejte si minimálně 1 den odstup od napsání. Až poté proveďte kontrolní čtení. Často zafunguje „slepota“ vůči vlastním prohřeškům, a i pokud byste si text četli pořád dokola, neodhalili byste je.
Pokud máte možnost požádat o zkouknutí i nezaujatou osobu, udělejte to. Jako „laik“ lépe uvidí chyby a odhalí případné nedostatky v informační nasycenosti.
Nedávno jsme téma používání obrázků u blogových příspěvků řešili na našem blogu. Jestli se chcete dozvědět více o doporučených formátech, stahování obrázků nebo bezplatných editorech na jejich úpravu, určitě si článek přečtěte.
Ke každému obsahu zkrátka patří povedený design. Ale nejde jen o úvodní nebo náhledovou fotku, vizuální „okořenění“ si zaslouží celý text. Článek s několika obrázky dělá mnohem lepší dojem. Vypadá lépe, propracovaněji, zajímavěji. A také mnohem více láká k přečtení. Dejte si jen pozor, aby fotky/obrázky nebyly příliš velké (do 100 kB), tedy náročné pro načítání.
Přínos vizuálních prvků ale nemusí spočívat jen v designovém zatraktivnění textu. Pokud budete např. popisovat nějakou činnost (výměna vodovodní baterie) nebo postup (vytvoření prezentace v kancelářském programu), konkrétní obrázky/printscreeny významně přispějí k pochopení problematiky.
Zveřejněním příspěvku práce nekončí. S efektivním blogováním se pojí propagace. Využívejte všechny možné kanály, abyste se dostali ke svému publiku. Upozorněte na novinku na blogu prostřednictvím sociálních sítí a newsletteru. Vyzdvihněte ho i na specializovaných fórech a v tematických diskuzích. Možnost představují i placené reklamy.
Záleží jen na vás, k čemu se přikloníte. Důležité ale je, že článek nenecháte jen tak zapadnout a ukážete ho internetovému světu. Snažte se zároveň získat externí odkazy, které na daný text povedou z kvalitních zdrojů. Kromě toho prolinkujte článek s dalšími na blogu.
Chcete vytvářet špičkové blogové články? Stáhněte si náš užitečný checklist, díky kterému nezapomenete u žádného příspěvku na nic zásadního. Obsahuje přehledně uspořádané body, které by měl splňovat kvalitní text.
Tento článek byl aktualizován 5. 4. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní text napsala Veronika Smolová 20. 7. 2017.
Žádný komentář k zobrazení