Aby vám blog dobře fungoval jako marketingový nástroj, nestačí do něj jen „něco napsat“, byť pravidelně. Každý článek, kterým chcete získat pozornost a podpořit důvěru publika, musí být promyšlený a vyladěný do posledního detailu. Ať už řešíte, jak napsat PR článek, nebo třeba průvodce pro zákazníky, ukážeme vám, jak správně na to. V deseti tipech ověřených naší dlouhodobou praxí se dozvíte, co všechno udělat pro obsah, který zapůsobí na čtenáře a uspokojí i vyhledávací roboty.
1. Nebojte se využít AI asistenty – ale s rozumem
Umělá inteligence momentálně hýbe světem, proto začínáme právě tímto bodem. I my využíváme nástroje AI, protože dokážou značně usnadnit práci. Klíčové je však používat je jako asistenta, nikoli jako plnohodnotnou náhradu. Jak tedy AI, respektive velký jazykový model jako například ChatGPT, efektivně zapojit do psaní článku?
Brainstorming: Zasekli jste se při vymýšlení témat nebo kapitol? Požádejte AI o návrhy.
Rešerše: Potřebujete rychle zjistit, co se píše o určitém tématu? AI zvládne vygenerovat přehled či sumarizaci. Berte to však jen jako výchozí bod pro následné hlubší ověření.
Zjednodušení: Nechte si od AI poradit s přeformulováním složitého textu nebo navrhnout kratší verzi.
Meta data a sociální sítě: K článku se připravují také doprovodné texty – meta description, upoutávka na Facebook, tweet apod. Ušetří vám to čas s vymýšlením, ale vygenerovaný text můžete upravit dle sebe.
Umělou inteligenci berte zejména jako šikovného pomocníka pro rutinní úkoly a inspiraci, ne jako autora. AI může napsat část textu, ale vy ho musíte stoprocentně zkontrolovat a vylepšit. Bez lidské úpravy je text vytvořený umělou inteligencí povrchní. Google i čtenáři čím dál lépe rozpoznají, že obsah nemá „lidskost“. Proto přidejte svůj hlas, zkušenosti, názory. Jakékoli faktické údaje vždy ověřujte. Když toto dodržíte, AI vám může ušetřit spoustu času a umožnit soustředit se na kreativní a expertní část práce.
Praktický tip od Včeliště: Příklady promptů, které při psaní článku využíváme:
Navrhni osnovu článku o ....
Jaké konkrétní příklady mohu uvést k bodu XY?
Jaké jsou hlavní trendy v … ?
Najdi mi zdroje k tématu XY a vytáhni z nich to nejdůležitější.
Přepiš následující odstavec jednoduššími slovy pro laika.
Navrhni poutavý tweet (text příspěvku na Facebook, Instagram apod.) propagující tento článek.
Navrhni meta popisek pro Google pro tento článek.
Využijte sílu AI naplno!
Stáhněte si náš tahák s osvědčenými marketingovými prompty a zjednodušte si tvorbu textů, kampaní i každodenních úkolů.
Inspirujte se častými dotazy návštěvníků vašeho webu.
Sledujte oborová fóra a skupiny na sociálních sítích a z diskuzí vytipujte bolestivé body a náměty.
Případně své publikum přímo oslovte a zeptejte se, co by ho zajímalo.
Pak si zjistěte, co už o tématu existuje a jak píše konkurence. Projděte si několik prvních výsledků ve vyhledávači k danému klíčovému slovu a všímejte si:
Obsahu a úhlu pohledu konkurentů: Jak se k tématu staví? Jaké podtéma pokrývají? Jakou strukturu a formát volí?
Informací, které jim chybí: Možná konkurenční články opomíjejí aktuální data, praktické příklady nebo často kladené otázky čtenářů.
Reakce publika: Pokud jsou dostupné komentáře u článků nebo ohlasy na sociálních sítích, zjistěte, na co čtenáři reagují pozitivně a co jim případně chybí.
Inspirujte se
Objevte desítky nápadů, které můžete využít při vymýšlení nových témat na blog. E-book 23 + 1 nápad na blogový obsah vám pomůže i při tvůrčím bloku dodržet publikační plán.
Vaše články by měly čtenáře vzdělávat, radit jim a ukázat vás jako spolehlivého profesionála, který svým obsahem pomáhá. Zároveň by jeden každý měl mít jasný účel – co má čtenář udělat nebo jaký výsledek má článek přinést vašemu byznysu.
Hned na začátku si proto určete, jaký je hlavní cíl:
Chcete článkem získat organickou návštěvnost?
Potřebujete čtenáře přivést k objednávce produktu/služby?
Má článek čtenáře přimět stáhnout e-book nebo se zaregistrovat k odběru novinek?
Tomuto cíli pak podřiďte celou strukturu i tón textu. Např. článek, jehož cílem je prodej, by měl obsahovat pasáže podporující důvěru (reference zákazníků, data) a vést čtenáře k produktu; článek zaměřený na získání organické návštěvnosti zase musí hlavně dobře odpovědět na hledanou otázku, aby se zobrazoval ve vyhledávačích.
Z cíle také vyplývá podoba výzvy k akci (Call to Action, CTA), kterou do textu zakomponujete. Každý kvalitní text by měl směřovat k jedinému hlavnímu cíli, a tedy obsahovat jen jednu ústřední CTA. Může být samozřejmě zmíněna vícekrát (například jednou stručně v průběhu a podruhé výrazně na konci článku), ale vždy by mělo jít o tutéž akci, aby čtenář nebyl roztěkaný různými výzvami.
CTA formulujte jasně a akčně – návštěvník by měl předem vědět, co se po kliknutí na ni stane. CTA by měla logicky navazovat na obsah článku. Pokud článek popisuje problém, CTA nabídne řešení (produkt/služba). Je-li text edukativní, CTA nabídne rozšíření znalostí (e-book, kurz).
„Stáhněte si zdarma e-book s dalšími tipy“ – pokud je cílem získat kontakt na čtenáře výměnou za hodnotný obsah.
„Rezervujte si konzultaci“ – pokud článek souvisí s vašimi službami a chcete generovat leady.
„Prohlédněte si naši nabídku [XY]“ – pokud článek propaguje kategorii produktů, můžete čtenáře odkázat přímo do e-shopu.
„Přečtěte si související článek“ – pokud je cílem hlavně udržet čtenáře na webu a nabídnout mu další obsah.
CTA může být hypertextový odkaz v textu (např. v poslední větě „…registrujte se zde“), graficky odlišené tlačítko nebo klidně vložený formulář (například pole pro zadání e-mailu k odběru newsletteru). Každopádně by forma CTA měla ladit s vaším webem.
Praktický tip od Včeliště: Nezapomeňte zdůraznit užitek – před samotnou výzvou k akci uveďte, proč by ji měl čtenář uposlechnout. Jako to děláme my: „Začněte svůj obsah detailně plánovat a mějte v něm perfektní přehled. Díky našemu osvědčenému publikačnímu plánu ušetříte a zefektivníte práci.“ A následuje tlačítková CTA: „Stáhnout šablonu“.
4. Brainstormujte a vytvořte osnovu
Mnoho autorů má chuť sednout a hned psát, ale věřte, že časová investice do brainstormingu a osnovy se vyplatí. Osnova je kostra článku – pomůže vám logicky uspořádat myšlenky, zahrnout vše podstatné, ale zároveň se nepustit zbytečně mimo téma. Čím důkladněji se věnujete brainstormingu a promyslíte osnovu, tím efektivnější pak bude samotné psaní.
Sepište si všechny hlavní body, které chcete v článku pokrýt. V této fázi nic necenzurujte a napište si vše, co by mohlo být relevantní.
Vyberte ústřední téma a zvolte, z jakého úhlu jej pojmete, aby byl článek originální. Např. pro téma „domácí cvičení“ může být úhel pohledu „rychlá 15minutová cvičení pro zaneprázdněné rodiče“.
Určete, co čtenáři vysvětlíte jako první (typicky definice problému či úvod do tématu) a jak budete pokračovat k detailům. Každý hlavní bod osnovy může odpovídat jedné sekci (kapitole) článku. Přemýšlejte nad návazností jednotlivých částí.
Ke každému bodu v osnově si napište podbody: jaké klíčové informace, argumenty či příklady použijete, s jakými klíčovými slovy je spárujete. Ke každé části si přiřaďte případná podkladová data, statistiky nebo zdroje, ze kterých budete čerpat.
Praktický tip od Včeliště: Právě s vytvořením osnovy skvěle pomůže AI. Když například připravujete článek „Jak vybrat správnou pleťovou péči podle typu pleti“, navrhne ChatGPT tuto osnovu:
Proč je důležité znát svůj typ pleti (lepší účinek kosmetiky, prevence problémů)
Rozpoznání typu pleti (suchá, mastná, smíšená, citlivá – testy a tipy)
Základní péče pro každý typ pleti (čištění, hydratace, ochrana)
Doplňková péče a sérum (kdy a jak přidat speciální produkty)
Složení kosmetiky, na co si dát pozor (dráždivé látky, alergeny, účinné ingredience)
Denní vs. noční rutina (správné pořadí a kombinace produktů)
Tipy pro nákup a skladování produktů (jak vybírat produkty online, expirace, uchování)
Vy ke každému bodu doplníte podrobnosti založené na vašich znalostech a zkušenostech. Takto připravená osnova dává jasný plán pro psaní článku.
5. Vymyslete poutavý titulek
I když napíšete kvalitní článek, převyšující všechny ostatní, bez atraktivního nadpisu jeho potenciál nenaplníte. Čtenář neví, jak je celý text skvělý. O tom usuzuje právě z nadpisu – a ten ho musí „chytit na první dobrou“, aby se pustil do čtení.
Nadpis by měl jasně sdělit, o čem článek je, vzbudit zájem či emoci a ideálně obsahovat hlavní klíčové slovo (kvůli SEO). Musí upoutat pozornost a zároveň pravdivě vystihnout obsah. Vyhýbejte se příliš obecným nebo nicneříkajícím titulkům. Raději konkrétně pojmenujte přínos článku.
Tady je několik osvědčených strategií pro psaní poutavých titulků:
otázka → „Víte, jak prodat byt co nejrychleji?“
číslovka → „7 tipů pro výběr kvalitní realitní kanceláře“
příslib → „Prodejte svůj byt za nejvyšší možnou cenu“
emoční náboj → „Netrapte se v nevyhovujícím podnájmu, pořiďte si vysněný dům díky hypotéce na míru“
prvky vzbuzující zvědavost (např. odvážné/překvapivé tvrzení) → „Zájem o hypotéky prudce klesá. Proč to tak je?“
Při tvorbě osnovy si můžete napsat pracovní název článku a finální titulek vymyslet až poté, co článek dokončíte. Jakmile máte hotový obsah a víte přesně, jaké informace a závěry text přináší, můžete titulek doladit tak, aby jej co nejlépe vystihl a čtenáře zaujal. Klidně si jich zkuste vymyslet několik a pak vyberte ten nejúdernější.
Praktický tip od Včeliště: Detaily a pokročilé techniky tvorby titulků najdete v článku Ovládněte psaní nadpisů: Techniky pro zvýšení čtenosti a prokliků. Díky němu se naučíte několik triků, které vám jejich tvorbu usnadní, a ovládnete umění nadpisů, na které nepůjde nekliknout.
6. Zaujměte úderným úvodem, čtivým textem a přehlednou strukturou
První odstavec často rozhoduje o tom, zda čtenář bude pokračovat ve čtení. Úvod by měl být stručný, ale zároveň by měl navnadit na další obsah. Několik metod, jak napsat poutavý úvod, které používáme my:
Zmiňte přínos článku. V úvodu by mělo zaznít, co si čtenář odnese, když bude pokračovat ve čtení. Například: „Dozvíte se 5 ověřených postupů...“, „Zjistíte, jak...“.
Začněte otázkou nebo zajímavou statistikou. Otázka a fakta vzbudí zvědavost a pozornost. Např. „Napadlo vás někdy, proč…“, „Až 70 % e-shopů…“ apod.
Vykreslete scénu nebo problém. Krátký příběh či příklad z praxe čtenáře vtáhnou do děje a umožní mu se s vámi ztotožnit. Např. „Když jsme loni řešili migraci e-shopu, překvapilo nás, že...“
Oslovte čtenáře. Použití druhé osoby dává textu konverzační a osobní ráz. Vytváří pocit, že mluvíte přímo k danému čtenáři a že článek je pro něj. Např. „Ukážeme vám, jak...“, „Možná jste to také zažili...“.
Struktura pro snadnou orientaci
Jakmile máte čtenářovu pozornost, musí se v dalším textu snadno orientovat. Dlouhé jednolité bloky textu odrazují, proto je rozdělte do krátkých odstavců o rozsahu cca 6 řádků.
Používejte podnadpisy (H2, H3), které fungují jako orientační body a pomáhají udržet pozornost. Každá hlavní část článku by měla mít svůj vlastní výstižný podnadpis.
Ujistěte se, že jednotlivé odstavce a sekce na sebe navazují. Můžete používat přechodové věty nebo odkazovací slova (např. „Nicméně, ...“, „Naopak ...“, „Jak jsme zmínili výše, ...“), aby čtenář vnímal souvislost.
Využijte formátování. Klíčové pojmy nebo věty zvýrazněte tučně, pro důležité seznamy použijte odrážky či číslované body. Takto strukturovaný text je přehledný a „dýchá“.
Ke struktuře článku patří také obrázky, grafika nebo tabulky. Vkládejte relevantní obrázky nebo infografiky tam, kde doplní text a pomohou téma lépe pochopit. Ilustrační fotka pro atmosféru je fajn, ale měla by také souviset s obsahem.
Zkuste metodu obrácené pyramidy. V žurnalistice se osvědčil princip, kdy to nejdůležitější řeknete hned na začátku a podrobnosti a méně důležité detaily až poté. Mnoho spěchajících lidí totiž čte třeba jen úvod a pár podnadpisů. Pokud si má čtenář odnést jen něco, ať je to to podstatné. Klíčové informace proto dejte do úvodu a H2 nadpisů.
Jak na čtivé texty
Způsob, jakým předáváte myšlenky a informace v článcích, rozhoduje o výsledné kvalitě vytvářeného obsahu. Stačí dodržovat základní pravidla tvorby textů pro web:
Pište přirozeně, jako byste o tématu někomu vyprávěli. Čtivost pro lidi a srozumitelnost pro vyhledávače se nevylučují – naopak, dnešní SEO upřednostňuje obsah, který je psaný přirozeným jazykem pro uživatele.
Používejte jazyk, kterému vaše publikum rozumí. Pokud píšete pro laiky, vysvětlete odborné pojmy. Naopak odborníkům nemusíte všechno polopatě definovat, spíš ocení přesné termíny. Při psaní si představujte svého typického čtenáře a pište pro něj.
Pište jasně a k věci. Omezte „slovní vatu“, každé slovo v článku by mělo mít důvod a význam. Střídejte krátké věty s dlouhými, ale pozor na příliš krkolomná a složitá souvětí – raději napište dvě kratší věty než jednu na tři řádky.
Buďte autentičtí. Článek psaný v první osobě (já/my) vyzařuje lidskost a osobní rozměr. Nebojte se projevit osobnost autora. Generické články „bez duše“ nikoho nenadchnou. Naopak originalita a jedinečný pohled jsou to, co vás odliší od tuctu textů vytvořených umělou inteligencí.
Zapojujte různá odlehčení a přirovnání a vyvarujte se používání trpného rodu.
Pište čtivé texty „levou zadní“
Jestli víte, že vám psaní nejde tak úplně od ruky, stáhněte si Ultimátní příručku copywritingu. Náš nejpopulárnější e-book vás naučí vytvářet texty, které přitáhnou pozornost, přesvědčí a prodají.
7. Používejte konkrétní příklady z praxe a data ze statistik
Každé tvrzení je přesvědčivější, když ho doložíte příkladem. Jestliže tvrdíte, že něco funguje, uveďte případ, kdy a jak se to projevilo. Můžete čerpat z vlastní praxe (např. „Když jsme zavedli XY, zaznamenali jsme 20% nárůst prodejů“), nebo obecně známý příklad („Steve Jobs byl mistr storytellingu – třeba v jeho proslulém projevu na Stanfordu…“). Příběhy a case studies dodají článku důvěryhodnost. Google dnes navíc klade důraz na vlastní zkušenost autora – pokud můžete něco ilustrovat vlastními zážitky či daty, udělejte to.
Když uvedete nějaké číslo nebo výsledek průzkumu, zvažte přidání reference na zdroj (odkazem nebo zmínkou, odkud informace pochází). Např. „Podle průzkumu Content Marketing Institute z roku 2023 X % marketérů plánuje zvýšit rozpočet na obsah“. Taková informace čtenáři ukáže, že nestřílíte od boku, a zároveň dá signál vyhledávači, že váš článek je napojen na relevantní zdroje.
Praktický tip od Včeliště: Kromě standardních statistik pozvedne váš příspěvek na vyšší úroveň i citát od kapacity v oboru. Přímá řeč navíc článek oživí a dodá mu čtivost.
8. Buďte SEO friendly
Skvělý obsah je nutný, ale nebude stačit, pokud ho lidé nenajdou. Proto myslete i optimalizaci pro vyhledávače. Tady je kontrolní seznam důležitých prvků SEO copywritingu:
Klíčová slova v titulku, úvodu a meta textech: Hlavní klíčové slovo by mělo být v nadpisu článku (H1) a v prvních 100 slovech. Dále v meta titulku (může se lišit od H1 nadpisu článku, ale obvykle bývá podobný) a meta popisku, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání.
Klíčová slova v textu: Aby byl text čtivý, klíčová slova do něj rozumně rozptylte tam, kde to dává smysl. Kromě hlavní fráze zapracujte i sekundární klíčová slova, synonyma nebo konkrétní long-tail dotazy. Nepřehánějte to s jejich opakováním – důležitější než kvantita klíčových slov je přirozenost a užitečnost textu.
Struktura nadpisů (H1–H3): Správné použití nadpisů pomáhá vyhledávači porozumět hierarchii informací. H1 je jen jeden (titulek s hlavním klíčovým slovem). Do nadpisů vyšších úrovní (H2) můžete zahrnout sekundární klíčová slova nebo fráze související s hlavním tématem – tím Googlu signalizujete relevanci k širšímu okruhu dotazů.
Alt texty u obrázků: Vyhledávač „nevidí“ obrázky, musí z nich číst textový popis. Ke každému obrázku proto vyplňte alternativní text (alt), který obrázek stručně popisuje a případně obsahuje relevantní klíčové slovo. Alt text slouží i nevidomým čtenářům se speciálními čtecími zařízeními, takže by měl dávat smysl. Kromě alt textu popište obrázek i v okolním textu či popisku pod ním. Tím zvýšíte šanci, že se obrázek zobrazí ve vyhledávání obrázků a přivede návštěvníky.
Interní odkazy: Propojte nový článek s dalšími relevantními články na vašem webu a z existujících starších článků odkažte na tento nový. Dáváte tak vyhledávači najevo tematickou provázanost. Interní prolinkování pomáhá rozložit tzv. link juice a zvyšuje autoritu stránek v očích Googlu. Můžete strategicky odkázat i na relevantní produktové stránky. Dejte však pozor, aby působily přirozeně a nebylo jich příliš.
Externí odkazy: Odkazovat na cizí weby se může zdát kontraproduktivní, ale z hlediska SEO jsou kvalitní externí odkazy plus. Google vnímá, že odkazujete-li na autoritativní zdroje, váš obsah je lépe zasazen do kontextu znalostí na webu a může to zvýšit důvěryhodnost stránky. Odkazujte však jen na důvěryhodné stránky.
Praktický tip od Včeliště: Více podrobností najdete v našem průvodci SEO copywritingem. Seznámíte se s 6 základními principy SEO copywritingu a s návodem, jak tyto principy aplikovat. Pomohou vám také konkrétní ukázky z naší praxe.
9. Nesnižujte kvalitu pravopisnými a dalšími chybami
Článek obsahující hrubky a překlepy nebudí příliš důvěry. Kancelářské programy obsahují automatickou kontrolu pravopisu – berte to jako základ pro dobrou korekturu. Pak by měly přijít na řadu znalosti odborníka, profesionálního editora a korektora. Pokud tohle zvládáte dobře sami, nechávejte si minimálně den odstup od napsání. Až poté proveďte kontrolní čtení. Často zafunguje „slepota“ vůči vlastním prohřeškům – i kdybyste si text četli pořád dokola, neodhalili byste je.
Kromě pravopisu a překlepů sledujte také logiku – dává struktura textu smysl? Nepřeskládali byste některé odstavce? V této fázi klidně ještě v textu přesouvejte a škrtejte, pokud to vylepší tok informací.
Pak se zaměřte na stylistiku a formulace. Je-li to potřeba, zkraťte dlouhé věty, nahraďte složité obraty jednoduššími, hledejte synonyma k opakujícím se slovům.
Také zkontrolujte fakta – ověřte, že všechna data, jména nebo číselné údaje máte správně a aktuální.
Pokud máte možnost, požádejte někoho dalšího z týmu, aby si článek nezaujatě přečetl. Může odhalit něco, co vám uniklo, nebo poskytnout cenné návrhy na vylepšení srozumitelnosti.
Praktický tip od Včeliště: Pohlídejte si i typografii. Velmi častým nešvarem jsou nesprávné uvozovky, protože na klávesnicích české uvozovky nejsou. Také pozor na ChatGPT – ten v textu v drtivé většině vygeneruje anglické uvozovky. Dalším opakujícím se typografickým prohřeškem jsou pomlčky vs. spojovníky. To, co najdete na klávesnici poblíž shiftu, je spojovník a používá se jen v konkrétních případech. Typografických nešvarů je však mnohem více a doporučujeme si je dobře nastudovat.
10. Dbejte na princip E-E-A-T
Google i čtenáři stále více hodnotí obsah podle principu E-E-A-T: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), česky zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost. Je z článku cítit, že autor ví, o čem mluví. a že má s tématem zkušenost? Je to kvalitní a důvěryhodný obsah?
Při psaní tyto principy aktivně posilujte:
Zkušenost: Pište z pozice někoho, kdo to zažil nebo dlouhodobě dělá. Například u článku o cestování zmiňte své vlastní zážitky z dané země. U odborného tématu uveďte, že se jím profesně zabýváte X let. Osobní příklady, případové studie, názory podložené praxí – to vše dodá článku punc zkušenosti.
Odbornost: Ukažte, že tématu rozumíte do hloubky. Článek by měl pokrývat co nejvíce relevantních aspektů daného tématu, aby odborník nemohl říct „tady na něco zapomněli“. Znamená to udělat dobrý průzkum a zahrnout i detaily, které „běžný pisálek“ vynechá.
Autorita: Tu podpoříte tak, že budete odkazovat na další relevantní zdroje a obsah – ideálně vaše vlastní. Tím dáte najevo, že k danému tématu máte více materiálů. Externě pak pomůže, když na váš článek odkážou jiné autority (to zařídíte spíše propagací a networkingem, až když je článek venku). Autoritu dodá také citace uznávaného odborníka.
Důvěryhodnost: Důvěru získáte pravdivostí a transparentností. Neklamte čtenáře – žádné přehnané sliby, žádné polopravdy. Tvrzení podložte reálnými čísly, grafy a certifikáty, uvádějte zdroje dat. Buďte objektivní tam, kde to jde – klidně přiznejte i nevýhody či špatné zkušenosti. Důvěryhodnost také zvýší texty bez pravopisných a jiných chyb.
Díky dodržování principů E-E-A-T bude váš obsah relevantní, kvalitní a lepší než texty konkurence.
Praktický tip od Včeliště: Samozřejmě, ne u všech článků musíte nasadit všechny body. Např. v krátké zprávě o nové funkci vašeho softwaru není nutné dokazovat odbornost. V nadčasovém průvodci či návodu se však vyplatí předvést zkušenosti (screenshoty, vlastní postup) a prokázat důvěryhodnost. Když píšete recenzi produktu, je žádoucí doplnit ji vlastním testem, zkušenostmi uživatelů a odkazy na nezávislé studie. A při řešení otázky, jak napsat odborný článek, je správnou odpovědí kompletní E-E-A-T.
Publikace nestačí, článek musíte propagovat. A zlepšovat se
Zveřejněním příspěvku práce nekončí, s efektivním blogováním se pojí propagace. Využívejte všechny možné kanály, abyste se dostali ke svému publiku. Upozorněte na novinku na blogu prostřednictvím sociálních sítí a newsletteru. Vyzdvihněte ho na specializovaných fórech a v tematických diskuzích. Skvělou možnost představují i placené reklamy.
Chcete-li mít dlouhodobě úspěšný firemní blog, sledujte, jak si články vedou. Podle toho pak vylepšujte strategii. Po 1–3 měsících od publikace vyhodnoťte výsledky: Naplnil článek vaše očekávání? Kolik konverzí a návštěv přinesl? Co se z toho dá aplikovat na další články? Učte se z každého kousku, co fungovalo a co ne.
Buďte trpěliví – v SEO může trvat i několik týdnů či měsíců, než se článek probojuje na dobré pozice. Naopak u proma na sociálních sítích je efekt rychlý, ale zase pomíjivý. Ideální výsledek je, když článek dlouhodobě přivádí organickou návštěvnost. Pokud vidíte, že po delší době zájem opadává, zkuste text aktualizovat a znovu promovat.
Praktický tip od Včeliště: K vyhodnocování používejte Google Search Console, Google Analytics (GA4) a Google Tag Manager. Pro pokročilejší sledování chování návštěvníků webu (zejména u delšího obsahu) se mohou hodit nástroje jako Hotjar nebo Clarity, které poskytují tepelné mapy a nahrávky návštěvnosti. Pokud váš blog umožňuje komentáře, sledujte je. Jsou cennou zpětnou vazbou přímo od čtenářů. Také sledujte, kolikrát byl článek sdílen na sítích – hodně sdílení značí, že obsah rezonuje.
Přistupujte k psaní článků komplexně a strategicky
Napsat článek, který zaujme čtenáře i vyhledávače, je komplexní proces – od analýzy tématu přes tvorbu osnovy a samotné psaní až po doladění všech detailů. Díky výše popsaným krokům máte v rukou ověřený návod, jak z obyčejného blogového příspěvku udělat silný marketingový nástroj. A stejná pravidla platí i v případě, že se učíte, jak napsat článek do časopisu.
Ale pamatujte – obsahový marketing je maraton, ne sprint. Výsledky se často dostavují až po týdnech či měsících, a proto je důležité pracovat s blogem dlouhodobě, systematicky a s jasnou strategií.
Nechcete trávit čas blogovým maratonem?
Chcete, aby váš firemní blog přinášel stabilní návštěvnost, budoval důvěru a generoval zákazníky? Svěřte obsah odborníkům, kteří vědí, jak na to, a ušetří vám spoustu času.
Tento článek byl aktualizován 5. 9. 2025 Kateřinou Andrée. Původní text napsal Veronika Smolová 20. 7. 2017 a 5. 4. 2022 ho aktualizoval Josef Řezníček.
Katka miluje hru se slovy, ať už jako autor, nebo konzument. Když právě nepíše marketingové texty, čte nemarketingové knihy. Obě činnosti provádí zásadně s dobrou kávou po ruce – nebo rovnou v ruce.
Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka
Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Díky cookies vám můžeme zobrazovat obsah tak, jak jsme to naplánovali. Zároveň nám díky souhlasu pomáháte vylepšovat náš web i služby.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Žádný komentář k zobrazení