S týmem pracujete na několika projektech současně. Termíny se blíží, úkoly se hromadí a vy…
Google Analytics: Průvodce pro začátečníky
Nástroj Google Analytics je nejrozšířenějším nástrojem pro měření návštěvnosti a chování návštěvníků, který je v základní verzi (která stačí většině z vás) zdarma. Začátečníka může zprvu zahltit počtem možností i nabídkou detailních statistik. V tomto článku vám pomůžeme se zorientováním se v nástroji a řekneme vám, které základní informace sledovat a jak se vyznat v přehledech. Na pokročilejší funkce se podíváme v dalším ze série článků.
Google Analytics má v marketingu široké uplatnění. Dokážete pomocí něj vyhodnotit, jaká reklamní kampaň se vyplácí, kolik můžete investovat do marketingu, jak se lidé na webu chovají, kdo si objednává jaké zboží či třeba poměr toho, kolik návštěvníků potřebujete k získání jednoho zákazníka. Data mohou sloužit při obsahovém auditu, redesignu stránek i plánování podnikatelských cílů.
Během příprav článku byla vydaná nová verze Google Analytics 4. Tento průvodce se týká verze Universal Analytics, kterou používá většina z vás.
Nejvíce času strávíte v části Akvizice
Právě tady totiž najdete, odkud lidé přicházejí na váš web. Tato část vám pomůže vyhodnocovat investice do reklamy, odhadovat kvalitu návštěvníků nebo kolik procent obratu či splněných cílů vám přinášejí. Zdroje návštěvnosti v Google Analytics najdete zde:
V rámci zvoleného časového období zjistíte, kolik návštěvníků přišlo z kterých zdrojů a jak se na webu chovali:
Co znamenají jednotlivá média:
- organic – neplacená návštěvnost z vyhledávačů. Nezapomeňte sledovat nejen Seznam a Google, ale i Yahoo nebo Bing.
- none – jedná se o přímou návštěvnost, uživatel tedy zadal URL vaší stránky do vyhledávače nebo klikl na odkaz v záložkách. To platí v ideálním případě. Google Analytics totiž do přímé návštěvnosti zařazuje jakýkoliv další neidentifikovatelný zdroj návštěvnosti, např. z e-mailů, které rozesíláte. U všech kampaní tak nezapomínejte používat UTM parametry.
- referral – zde najdete návštěvnost z dalších webů, které na vás odkázaly. Pozor, můžete zde defaultně najít např. i návštěvnost z mobilního Facebooku, návštěvnost z Pinterestu a další zdroje, jak vidíte na obrázku.
- email – zde se jedná o návštěvnost z vašich e-mailů, tedy v případě, že používáte správně UTM parametry.
- cpc – placená návštěvnost, často z PPC kampaní.
U médií můžete vidět i social, SMS, affiliate nebo další média, která lze libovolně nastavit.
U zdrojů návštěvnosti také vidíte, jak se lidé chovali na stránce (např. kolik z nich po načtení první stránky ihned odešlo, kolik průměrně stránek si načetli a kolik času na webu strávili). V třetí části o konverzích vidíte, kolik transakcí či splněných cílů, pokud je máte nastavené, jednotlivé zdroje návštěvnosti přivedly.
Tip Včeliště: Vysoká míra okamžitého opuštění nemusí ještě znamenat problém, pokud máte například jednostránkový web nebo články na blogu. Uživatel k vám přišel, dozvěděl se informaci, kterou hledal, a z vašich stránek odešel. Z hlediska GA však nevykonal žádnou další akci, tudíž je vyhodnocen jako ten, který stránky hned opustil.
Jak se návštěvníci na webu chovají
Další sekce přehledů Chování ukazuje, co lidé na webu dělají. Sledovat můžete například, jaké podstránky jsou nejnavštěvovanější (červená) nebo přes které stránky návštěvníci nejčastěji přichází na váš web a odchází z něj (modrá). Tyto informace můžete použít například při obsahovém auditu webu.
Kolik vám návštěvníci přináší objednávek a splněných cílů
Pro použití sekce Konverze je třeba říct nástroji Google Analytics (v Nastavení), co chcete, aby návštěvníci na webu udělali. Můžete měřit počet nákupů, objednávek, potenciálních zákazníků, vyplněných formulářů, stažení e-booků, nových kontaktů přihlášených do newsletteru a další cíle:
Pokud máte internetový obchod, můžete v Google Analytics sledovat také statistiky o objednávkách:
Jak pracovat s přehledy
Přehledy jsou interaktivní a najdete v nich nejdůležitější možnosti, pomocí kterých můžete analyzovat návštěvníky a jejich chování. Při práci s daty o návštěvnících se vám bude hodit možnost volby časového rozmezí:
Pokud chcete nahlédnout na delší časové období, doporučujeme přepnout na zobrazení po měsících (jedna tečka = jeden měsíc):
Při práci s grafem využijete zase možnost měnit, jaké informace chcete na grafu zobrazit. Případně si můžete přidat i druhou metriku, která se zobrazí na stejném grafu, abyste je mohli snadno porovnat:
Pod tabulkou s údaji si můžete zobrazit více výsledků nebo se mezi nimi posouvat:
Pokud propagujete své stránky různými kampaněmi – v rámci PPC, e-mailingu, bannerové reklamy apod. – a kampaně máte označené UTM tagy (o nich jsme psali v článku tady), užitečný pro vás bude přehled kampaní, kde uvidíte, která kampaň vám přinesla kolik návštěvníků, objednávek a splněných cílů:
Google Analytics umožňuje nahlédnout do detailních statistik vašeho webu a vašich kampaní. Jeho používání se nemusíte vůbec obávat. Každý den se proklikejte jednou ze záložek a postupně se zde budete cítit čím dál více jako doma. Tento článek vám k tomu, doufáme, také napomohl.
Chcete si nechat pomoct od Včeliště?
Pokud máte pocit, že neměříte a nevyhodnocujete správně, rádi vám v rámci konzultačních hodin poradíme. Ať už se jedná o maličkost, kterou vyřešíme za hodinu, nebo delší, komplexní konzultace.
0 komentářů k zobrazení