ROI je jedním z důležitých ukazatelů, které firmy i marketéři využívají k posouzení efektivity svých činností. V tomto článku vám vysvětlíme, jak ji správně vypočítat a kdy je vhodné se na ni spoléhat. Podíváme se také na výhody a nevýhody této metody, alternativní způsoby hodnocení investic a nabídneme tipy, jak ROI zlepšit, abyste ze svých aktivit vytěžili maximum.
ROI je zkratka anglických slov return on investment čili návratnost investice. Jde o ukazatel, který se používá k posouzení úspěchu a efektivity investice. Jednoduše řečeno díky ROI zjistíte, jestli se vám vložené finance vrátily zpět, v ideálním případě že přinesly zisk. Výše ROI určuje, zda a jak moc se investice, potažmo činnost, do které investujete, vyplatí.
Výpočet ROI není nijak složitý: od zisku odečtete náklady, výsledek vydělíte opět náklady a tento výsledek vynásobíte stem, abyste získali procentuální vyjádření. Je-li výsledek vyšší než nula, investice byla zisková.
Vzorec pro výpočet ROI vypadá takto:
Návratnost nebo také výnosnost investice je základní a často používaný ukazatel (nejen) v marketingu, a to z několika důvodů:
ROI umožňuje objektivně porovnat různé aktivity, projekty nebo kampaně a zjistit, které přinášejí nejlepší výsledky. Podle toho můžete lépe alokovat prostředky a rozvíjet pouze aktivity, které se opravdu vyplatí.
Pokud zjistíte, že některé projekty nebo kampaně mají nízkou nebo zápornou ROI, můžete je optimalizovat, případně ukončit, aby zbytečně nezatěžovaly váš rozpočet. Naopak u činností s vysokou návratností je ke zvážení, jestli do nich neinvestovat více a neškálovat.
Pravidelné sledování ROI také umožňuje pozorovat, jak se vaše podnikání vyvíjí v čase. Díky průběžným výsledkům zlepšíte svou schopnost rychle reagovat na změny trhu a optimalizovat své taktiky a plány. To vám pomůže fungovat efektivně, minimalizovat zbytečné náklady a stabilně růst.
ROI může být jedním z klíčových ukazatelů, o kterých jsme se více rozepsali v článku KPI ukazatele: Proč jsou důležité a jak je stanovit.
Do výpočtů návratnosti investice do marketingových kampaní je třeba zahrnout přímé i nepřímé náklady. Například pravidelná týdenní rozesílka newsletterů může mít na první pohled vysokou návratnost, nicméně musíte započítat i náklady na pronájem nástroje nebo práci agentury, abyste získali přesnější výsledky.
Co všechno nezapomenout zahrnout do nákladů:
Výše uvedené si ukážeme na konkrétním příkladu.
Kampaň na sociálních sítích zaměřená na zvýšení prodeje nové řady produktů
Výsledné ROI je 25 %, kampaň tedy byla zisková. Jestli je však tato hodnota uspokojivým výsledkem, nelze obecně říct, to si každá firma už musí zhodnotit sama.
Bohužel ne všechny případy jsou takto jednoduché. Pokud vytváříte například leadovou kampaň v B2B segmentu, kde rozhodovací proces může trvat dlouhé měsíce, zisk i ROI se vyhodnocují špatně. V těchto případech doporučujeme pro vyhodnocení výkonnosti kampaně sledovat jinou metriku.
Když zjistíte, že se kampaním nedaří tak, jak byste si představovali, není třeba hned smést vše ze stolu a začít znovu. Nejdříve se zamyslete, jestli je možné současné kampaně vylepšit: optimalizace stávajících kampaní už často bývá nízký náklad (oproti přípravě nové kampaně). Vyzkoušet můžete některé z těchto metod:
Tato metoda se zaměřuje čistě na návratnost reklamních výdajů. Setkáte se s ní například v Google Ads.
Vzorec pro výpočet:
V ČR hojně rozšířená PNO je obrácený ROAS. Vyjadřuje, kolik procent z obratu kampaně tvořily její náklady. Používá se také v rámci PPC, pracuje s ní systém Sklik (a pro většinu menších či středních e-shopů je základní metrikou pro vyhodnocování úspěšnosti).
Vzorec pro výpočet:
Metoda zohledňuje hodnotu zákazníka za celou dobu jeho vztahu se značkou. Je vhodná pro určení toho, kolik můžeme dát za akvizici zákazníka.
Pokud disponujete daty o průměrné hodnotě objednávky, frekvenci nákupů a délce trvání vztahu se zákazníkem, použijete k výpočtu tento vzorec:
CLV = průměrná hodnota objednávky * průměrný počet nákupů * průměrná délka vztahu
Pokud data k dispozici nemáte nebo je pro vás komplikované je zpracovat, mohou vám práci usnadnit platformy jako Samba nebo Klaviyo.
ROI je užitečný nástroj, který vám poskytne přehled o tom, jak efektivně využíváte své prostředky. Díky sledování návratnosti investic můžete optimalizovat kampaně, minimalizovat ztráty a podpořit růst svého podnikání. Mějte však na paměti, že žádná metoda není dokonalá – ROI má svá omezení a ne vždy zohledňuje dlouhodobé nebo kvalitativní přínosy. Využijte tento ukazatel jen jako jeden z více nástrojů pro dosažení vyšší efektivity a úspěchu vašeho marketingu.
Žádný komentář k zobrazení