Linkbuilding velmi úzce souvisí se SEO, někdo ho bere dokonce jako součást optimalizace pro vyhledávače. Ať tak či tak, za dodržení určitých podmínek a ve spojení se skvělým obsahem může být tvorba zpětných odkazů cesta ke zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů. Na následujících řádcích najdete všechno, co o efektivním linkbuildingu potřebujete vědět.
Jde o cílenou snahu získávat zpětné odkazy z jiných webových stránek. Cílem linkbuildingu je zejména zlepšení viditelnosti stránky ve výsledcích vyhledávání, ale také:
Z pohledu laika linkbuilding funguje tak, že čím více odkazů na vaše stránky povede, tím lépe. Linkbuilding experti ale vědí, že roli hraje i kvalita odkazů a spoustu dalších věcí. A vy to díky našemu článku budete vědět také.
Mezi základní způsoby linkbuildingu řadíme například:

Vizualizace odkazového profilu stránek vceliste.cz a jeho provázaní s ostatními weby.
Když se robot vyhledávače rozhoduje, jestli je váš web dostatečně kvalitní na to, aby byl zobrazován viditelněji na relevantní klíčová slova, sleduje také počet zpětných odkazů a kvalitu odkazujících stránek. Zpětné odkazy z kvalitních webů totiž často svědčí o hodnotném obsahu a vyhledávač dle toho pak často umístí vaše stránky na lepších pozicích ve výsledcích vyhledávání.
Linkbuilding samozřejmě zvyšuje návštěvnost také tím, že uživatelé se k vám prokliknou z odkazující stránky.
Důvodů existuje hned několik. Ten hlavní je nasnadě – zvyšování organické návštěvnosti. Už jsme si uvedli, jak linkbuilding funguje a také že linkbuilding a SEO jdou ruku v ruce a mají společný cíl: dlouhodobě na web přivádět relevantní návštěvníky. Na rozdíl od placených reklam jsou toho opravdu schopny.
Placené kampaně na platformách Google Ads a Sklik nebo na sociálních sítích také dokáží přivést návštěvníky (potažmo zákazníky), ale:
A co když vám dojde rozpočet na placenou propagaci? Pak musíte mít v záloze neplacené marketingové kanály, mezi které patří právě SEO a linkbuilding.
Při vyjmenovávání důvodů hrajících ve prospěch linkbuildingu nesmíme zapomenout ani na zvyšování prodeje. Pokud je odkazující web tematicky podobný, je pravděpodobné, že návštěvníci, kteří se k vám prokliknou, budou také relevantní a mohou se stát vašimi zákazníky.
Google samozřejmě ví, že je odkazový profil ovlivnitelný. Bojuje s tím mnoho let různými aktualizacemi algoritmu, které se snaží eliminovat přínos nepřirozeně vytvořených odkazů. Příkladem může být aktualizace Penguin update, která se v historii zaměřila na tyto praktiky:
V letech 2012 až 2016 prošel Penguin 10 aktualizacemi, načež se v roce 2017 stal součástí základního algoritmu Google.
Penguin byl sice vytvořen, aby napravil slabinu v systému Google, která umožňovala oklamat řazení výsledků vyhledávání, ale Google od té doby nevymyslel nic zásadně lepšího, co by mohlo zpětné odkazy jako hodnotící faktor zcela nahradit. I když se Google snaží zapojit další metriky jako kvalitu obsahu nebo autoritu autora, zhodnocení odkazů je pro roboty snazší a přitom velice přesné.
Proto jsou zpětné odkazy v kombinaci s kvalitní SEO a skvělým obsahem důležité. I když Google nepřistupuje ke všem stránkám a odvětvím stejně a v některých oborech je pro něj síla odkazů důležitější než jinde, statisticky stále platí, že weby s lepším odkazovým profilem mají lepší dosah.

Čím více kvalitních odkazujících domén na web vede, tím větší má organickou návštěvnost.
Budování brandu se vyplatí velkým i malým firmám a dobrý linkbuilding vám v tom může pomoci. Je to docela logické – čím více odkazů, tím více je vaše značka vidět. Fungovat to ale bude jen v případě, že se na vás bude odkazovat z kvalitních stránek a v pozitivním kontextu.
Z toho vyplývá jasná podmínka pro efektivní linkbuilding i brand building. Aby na vás někdo pozitivně odkazoval, je potřeba tvořit obsah, který je čtivý a přínosný. Můžete mít sebelepší produkt, ale když ho nedokážete online návštěvníkům správně popsat a vysvětlit jeho přínosy, nekoupí si ho. Takže ať už jde o popis kategorie, produktu, nebo služby, dbejte na kvalitní copy. Blogový článek vypiplejte do posledního detailu, ať ukážete svou odbornost. Tvorba obsahu totiž může být efektivní SEO strategií.
Správný linkbuilding a brand building mají společnou jednu věc – nesnažit se někomu vnutit. Jde o to být vidět a díky tomu získat zmínku o sobě. Pomoci vám mohou třeba tyto aktivity:
Vaše značka vejde ve známost, lidé si vás oblíbí a zpětné odkazy na váš web mohou vznikat samy. To je svatý grál linkbuildingu.
Jak jsme se zmínili výše, čím více zpětných odkazů, tím lépe, má to ovšem svá pravidla. Obecně se dá říci, že jeden odkaz z relevantního a silného webu je mnohem přínosnější než desítky odkazů z nekvalitních stránek. Nicméně optimální je mít odkazový profil bohatší a hlavně přirozený.
Ideální odkazový profil s kvalitními zpětnými odkazy splňuje tato kritéria:

Ukázka autoritativního odkazového profilu
Jednou z nejlepších možností, odkud získat odkaz, jsou weby, které se na spojení, na něž se chcete zviditelnit, zobrazují vysoko ve výsledcích vyhledávání. Pokud takové stránky odkáží na vás, je to pro vyhledávače jasný znak, že je váš web kvalitní.
K jejich nalezení můžete využít nástroj Marketing Miner a jeho Analýzu SERP, která analyzuje prvních deset výsledků vyhledávání pro dané klíčové slovo.

Takhle vypadají tipy na stránky, ze kterých můžete získat odkaz pro spojení „jak vybrat kytaru“.
Skvělým řešením pro zpětné odkazy jsou také autoritativní weby z vašeho odvětví, které obsahují přínosné informace k danému tématu. Jestli je vámi vytipovaný web ten pravý, zjistíte pomocí nástroje Majestic. Pokud na web vede hodně odkazů a hodnota Trust Flow ukazuje, že jde o relevantní odkazující stránky, snažte se zde získat zpětný odkaz.

Ukázka, který odkazující web by pro vás byl ideální, kdybyste měli např. e-shop s krmivy pro psy.
Nezapomeňte, že pro tento tzv. outreach linkbuilding musíte mít obsah, který stojí za to, aby na něj jiné weby odkazovali. Propojení s vaším obsahem musí být přínosem i pro jejich publikum.
A nezapomínejte ani na interní linkbuilding. Tím, že odkážete z více podstránek na jinou podstránku v rámci webu, říkáte vyhledávačům, jak je důležitá a jak moc ji mají upřednostnit v SERPu.
Je důležité nejprve si stanovit, na která klíčová slova se chcete zviditelnit. Z toho se pak dá odvodit, jaké stránky podpořit, respektive kam se vybraná klíčová slova hodí. Zohlednit ale musíte také přínos dané stránky pro váš byznys.
Ke zjištění podrobností o klíčových slovech vám pomůže nástroj Collabim a jeho funkce Svatý grál. Ukáže vám, na která spojení se zobrazuje konkurence i vy, a budete hned vědět, na která klíčová slova se zaměřit a kde lze vylepšit pozici.

Příklad příležitostí ke zlepšení pro jednoho z našich klientů.
Jeden krok hodně lidí vynechává, přitom se jedná o ten nejdůležitější: strategie linkbuildingu. Většina činností není efektivních bez předem promyšleného plánu. Strategie tvorby relevantních zpětných odkazů se bude lišit dle daného oboru a možností webu, ale některé kroky jsou společné pro všechny a může je použít většina z vás.
Uváděli jsme je v první kapitole, ve většině případů půjde zejména o:
Použitím už zmiňovaného nástroje Majestic, který spolu s Ahrefs vlastní pravděpodobně nejkvalitnější veřejnou databázi zpětných odkazů, můžete zjistit:
Můžete si zde i graficky zobrazit vývoj počtu zpětných odkazů a odkazujících domén vedoucích na vaše stránky.
Je důležité vědět také to, jak si vedete oproti vaší konkurenci. I když se bude na první pohled zdát, že je váš odkazový profil rozmanitý, konkurence na tom může být mnohem lépe. Pro základní přehled doporučujeme porovnat počet odkazujících domén.

Porovnání odkazového profilu našeho nového klienta, kde je vidět, že má v linkbuildingu co dohánět.
Jak už jsme si řekli, vyhledávače neustále vylepšují své algoritmy pro vyhodnocování kvality zpětných odkazů. Ty by měly vypadat přirozeně, jako by vznikaly samovolně. A ony tak vznikat mohou, pokud pro to vytvoříte správné podmínky. Dělejte svůj byznys skvěle, vytvářejte přínosný obsah a lidé na vás budou odkazovat sami. Podívejte se například, jak přirozeně vznikají odkazy díky tomu, že děláte dobře svoji práci.
Všechny linkbuildingové kampaně, ať už v rámci oslovování, nebo přirozeného linkbuildingu, musí začínat něčím, na co stojí za to odkazovat. Těžko získáte odkazy na webové stránky s nízkou hodnotou. Pokud váš obsah lidé považují za užitečný a sdíleníhodný, bude pro vás linkbuilding mnohem snazší. Z dlouhodobého hlediska navíc zvyšujete pravděpodobnost, že začnete odkazy získávat přirozeně. Zaměřte se proto i na obsahový marketing a vytvářejte nové příležitosti k linkbuildingu.
Do obsahového marketingu můžeme zařadit i linkbaiting, který nemusí zahrnovat jen články, ale také aplikace, soutěže, ankety, videa a další obsah.
Tvorba takového obsahu, který vám zajistí přirozený linkbuilding, patří mezi nejčistší praktiky získávání zpětných odkazů, jde o tzv. white hat linkbuilding. Nemusíte se bát penalizace ze strany vyhledávačů a vybudujete si dlouhodobá aktiva.
Do efektivního linkbuildingu patří také navázání spolupráce s jinými weby, společnostmi a osobami. Z těchto vztahů pak většinou vyplynou různé eventuality:

Příklad našeho hostitelského článku na webu Freelo.
Do této kategorie patří také tzv. ego bait, který funguje na principu oslovení zajímavých lidí, jejichž názor použijete například v blogovém článku, případně s nimi uděláte celý rozhovor. Oni se pak „pochlubí“ tím, že je někdo citoval, vyzpovídal, čímž budou odkazovat na vás. Nám takové odkazy přináší projekt Kafe a marketing, i když je pravda, že linkbuilding není primární důvod pro tento projekt, ale příjemný vedlejší efekt.
Vydat se můžete také cestou nepřímého linkbuildingu, kdy budete získávat zpětné odkazy na jiný web, z něhož pak můžete odkazovat na web hlavní. V našem případě takhle funguje projekt Mailujeme. Pozor však na link farmy, PR weby a stránky bez obsahu (viz body 11, 12 a 16 v článku Nekalé praktiky linkbuildingu). Váš „vedlejší“ projekt by měl být kvalitní, přínosný a relevantní.
K linkbuildingu skvěle poslouží také profily a skupiny na sociálních sítích, kde můžete budovat angažovanou komunitu, která bude odkazovat na vaše příspěvky a stránky.
Zapojujte se do diskuzí, ať už na sociálních sítích, nebo v diskuzních fórech. Poraďte a odkažte na vlastní obsah, který s diskutovaným problémem pomůže.

Časově náročnější variantou pro získávání zpětných odkazů je broken linkbuilding, což je hledání nefunkčních odkazů na jiných webech a přesvědčování správce, aby je nahradili funkčními odkazy na vaše stránky. Pomocí různých nástrojů můžete zkontrolovat profily zpětných odkazů vašich konkurentů a vyfiltrovat odkazy na nefunkční stránky.
Existují desítky dalších možností a příležitostí, například:
Tyto způsoby se ale hodí jen pro někoho nebo v konkrétním odvětví. Vždy je nutné linkbuilding strategii modifikovat na míru vaší situaci.
Riskantnější praktikou linkbuildingu je nákup/prodej zpětných odkazů. Správně by takové odkazy měly být označeny jako sponsored, realita je ale jiná. Pokud chcete takovou taktiku zapojit:
Bez dodržení alespoň jednoho z těchto doporučení bude pro vyhledávač jednoduché odhalit, že jde o placený odkaz, a ignorovat ho.
S dobrou strategií se první výsledky linkbuildingu projeví zhruba za 3 měsíce, významné zlepšení zaznamenáte za cca 1 rok. Musíte ale vědět, co vyhodnocovat. Výše jsme si stanovili cíle linkbuildingu, z nichž plyne, že musíte sledovat:
Nestanovujte si, že každý měsíc seženete konkrétní počet odkazů. To povede k tomu, že se budete snažit získávat odkazy jen proto, abyste si je mohli započítat, nikoliv pro jejich přínos.
Používejte užitečné linkbuilding softwary, mezi které patří:
Podívejte se na náš přehled SEO nástrojů zdarma, kde se dozvíte více o možnostech a jednotlivých funkcích.
Základem úspěšného linkbuildingu je dobrá strategie, která zohledňuje odvětví, ve kterém podnikáte, a vaše možnosti, co se tvorby obsahu a příležitostí v oboru týká. Ve strategii se nesoustřeďte jen na jeden způsob získávání zpětných odkazů, odkazový profil pak nebude rozmanitý, přirozený. Budujte odkazy pravidelně, dle plánu a vyhodnocujte výsledky.




Žádný komentář k zobrazení