skip to Main Content

Nejdůležitější SEO faktory 2015 pro Google, část II.

V minulém díle: Nejdůležitější SEO faktory 2015 I. pro Google jsem psal o tom, jaké jsou nejdůležitější faktory pro zobrazení ve vyhledávači Google, které můžete ovlivnit přímo na svém webu. Nyní se podíváme na faktory nacházející se mimo váš web.

Off page faktory (vyskytující se mimo váš web)

Jsou to faktory, kterými můžete zlepšit váš web prostřednictvím jiných zdrojů na internetu. Obecně se této technice zlepšení portfolia webu říká linkbuilding, nebo také získávání odkazů, pozornosti a zvyšování hodnoty webu.

1) Kvalitní odkazy z autoritativních webů

Obecně stále platí, že pokud na váš web odkazuje silně autoritativní web, může vám to nejen přivést solidní návštěvnost lidí, kteří kliknou na odkaz, ale také zvýšit samotnou hodnotu webu, nebo stránku.

Zaměřte se na získávání odkazů z vysoce navštěvovaných, relevantních a důvěryhodných webů s dlouhou historií a vysokým trustem (hodnotou stránky).

2) Různorodé anchor texty

Přirozené odkazy jsou takové, které jsou velmi odlišné a neopakují stejná klíčová slova. Takové odkazy vypadají např. nějak takto: zde, agentura Včeliště, Včeliště.cz, odborníci na marketing, www.vceliste.cz, atd.

Pokud odkazy získáváte přirozeně, pak by se ani nemělo stát, že budou stejné, názvy budou vytvářeny zcela náhodně.

3) Odkazy z různých domén

doména

Odkazy vedou z různých webů, domén a subdomén. Nikdy by neměly vést pouze ze stejných domén. Chybou je pokud na web vedou pouze odkazy z katalogů, stejná chyba je však u jakéhokoliv jiného homogenního zdroje.

Zapomeňte na jeden druh, získávejte odkazy z blogů, magazínů, kvalitních katalogů, sociálních sítí, tiskových zpráv, nebo mikrowebů. Důležitá je různorodost.

4) Odkazy přímo v textu

Nezískávejte odkazy ze sidebarů, ani patiček. Takové odkazy by byly hodnoceny jako nepřirozené. Získávejte odkazy přímo z textu článku, který má přímou souvislost s vaším webem.

Samozřejmě že každý viditelný odkaz je správný, ale pokud by mohl vykazovat znaky nepřirozeného odkazu, raději ho nechte označit jako „no follow“.

5) Odkazy ze sociálních sítí

Velmi důležitou součástí se stávají odkazy ze sociálních sítí, nejlépe od vlivných autorit, které sleduje mnoho lidí. Nejen že vám to přivede nezanedbatelnou návštěvnost, ale také vám to přidá plusové body pro vyhledávače.

Navíc nové stránky odkazované na sociálních sítích jsou rychleji zaindexovány. Nepodceňujte sociální sítě, mají velký vliv.

facebook

6) Odkazy přibývají postupně v čase

Pokud se z ničeho nic najednou zvýší počet vašich odkazů o 100 %, s největší pravděpodobností se bude jednat o nepřirozené navýšení trafficu. Problém nastává např. u recenze z velmi navštěvovaného webu, nebo jiné online kampaně, která vám přivede ve velmi krátkém čase vysokou návštěvnost.

Dávejte si pozor na podobné druhy reklamy, Google by vám mohl udělit dočasný, nebo i trvalý ban (vyřazení z vyhledávání SERP). Přirozené odkazy přibývají postupně v čase, tak jak přidáváte nový obsah a zvyšujete svojí popularitu.

7) Relevance okolního obsahu

Pokud na vás např. někdo odkazuje z článku, měl by text článku být tematicky podobný jako vaše stránka. Google poměrně dobře dokáže rozeznat relevanci takového obsahu. V případě nerelevance bude pravděpodobně odkaz ignorovat a vám takový obsah nepomůže. Zdroj.

8) No follow odkazy

Odkazy by dle Googlu měly být z určité části „no follow, to znamená, že by měly být označené jako nepředávající trust stránky na jinou stránku. Klasické no follow odkazy jsou ze sociálních sítí a většiny diskusních fór. Google se tak chrání před reklamními odkazy a manipulací s algoritmem svého vyhledávání.

sociální síť

9) Kvalita odkazující stránky

Stejně jako Google posuzuje kvalitu vaší stránky, porovnává i hodnoty odkazující stránky. Hodnotí tak např. rychlost načítání, trust, rank, míru opuštění, mobilní zobrazení, duplikaci, přirozenost odkazů na stránce, relevanci obsahu, a většinu výše zmíněných faktorů. Ve skutečnosti to ví již předem, protože každá stránka má udělenou danou hodnotu dle měřítek jeho vyhodnocení. (Nedá se přesně říci, co konkrétně Google vyhodnocuje. Domnívám se však, že postupuje podobně jako u „on page“ faktorů).

10) Počet/kvalita odkazů

Nehleďte na množství, ale kvalitu. Velké množství málo kvalitních odkazů může pomoci, ale mnohem efektivnější je získat několik opravdu kvalitních odkazů. osobně jsem spíše pro získávání odkazů, které vám budou přivádět přímé návštěvníky (ti, co kliknou na odkaz a přijdou na vaší stránku).

11) Lokalizace odkazují domény

Měla by být stejná jako vaše doména, nebo alespoň univerzální. K tomu není co dodat. Rozhodující je samozřejmě i jazyk, ten by měl být určitě ve většině případů stejný. Na druhou stranu i my často odkazujeme na anglické weby, když není lepší zdroj informace.

prezentace

12) Různorodé zdroje obsahu

Odkazujte prostřednictvím nejen textu, ale také pomocí obrázků, záložek, s odkazy pod videem, infografikou, prezentací, atd. Možností je spoustu, je potřeba vyzkoušet, co funguje ve vašem oboru a využívat pouze ty zdroje, které přivádějí potřebnou návštěvnost.

13) Brandové zmínky a odkazy

Aby byla reklama maximálně účinná je dobré do propagace zakomponovat brand. Lidé si vás budou lépe pamatovat a spojí si vás s daným odvětvím oboru. Reklama tak může probíhat i mimo internet, zvýšíte svojí popularitu a ve výsledku i přímé návštěvy na váš web. Google ocení stoupající popularitu vašeho webu.

14) Autority

Pokud se o vašem webu zmíní nějaká známá autorita internetu získáte tím i vysoké hodnocení od Googlu (dle popularity a relevance dané autority). Google se dokonce zmiňoval o tom, že autority a konkrétní lidé jsou pro něj více vypovídající, než populární (vysoce hodnocené), nepersonalizované weby. (Mluvil o tom šéf fulltextového vyhledávání Matt Cutts).

15) Návštěvnost a CTR

Domněnka je, že čím se vaše stránka stává navštěvovanější a lidé na ní klikají častěji než na jiné podobné stránky, pak vás bude zobrazovat výše, než v době menší popularity. Je to logické, Google se tím snaží upřednostnit zdroje, které jsou ověřené ostatními uživateli internetu, roli samozřejmě hraje i doba strávená na stránce, míra opuštění a počet zhlédnutí dalších stránek (nedokáži však říct, do jaké míry to posuzuje). Oficiálně to zatím není potvrzené. Několik experimentů ohledně vlivu CTR na organické zobrazení.

počítač

Nezdá se ani, že by Google zvyšoval zobrazení stránek, kde byla přivedena návštěvnost placenou reklamou. To je však spíše spekulace, obecně se Google snaží získaz více firem pro svoje reklamní aktivity (PPC) a organic chce nechat spíše nekomerčním webům (to je však zatím čirá utopie v některých segmentech).

16) Celkové portfolio

Googlu nevadí jeden špatný odkaz, spíše se dívá na celkové portfolio a výše zmíněné faktory jako celek. Nesnažte se uměle zvýšit jeden z několika faktorů, snažte se dlouhodobě budovat celkové kvalitní portfolio a Google vás bude mít stejně rád, jako uživatelé oceňující přínos vašeho webu pro jejich potřeby.

Slova závěrem

Faktorů je mnohem více a vypsat je zde by bylo nejen zdlouhavé, ale zasloužilo by si to spíše dlouhodobé testování a případovou studii (je jich více jak 200 podle Googlu a neustále se mění novými aktualizacemi).

Pro vaši potřebu bude lepší, když se zaměříte na technicky čistý a vyladěný, fungující web (viz on page faktory) a budete své stránky propagovat tam, kde se vyskytují vaši potencionální příznivci.

Diskutujte na odborných fórech, sdílejte váš zajímavý obsah, foťte si vlastní obrázky, natáčejte videa a nezapomeňte vše sdílet a správně pojmenovat tak, aby to zaujalo na první pohled. Není to jednoduché, marketing už dávno není snadný, vyžaduje čas, energii a mnohdy i vysoké náklady, ale výsledek bude přesně takový, kolik úsilí a efektivity mu věnujete.

V dalších dílech se podíváme na faktory, které ovlivňují zobrazení webu ve vyhledávači Seznam. Máte se na co těšit, protože tento vyhledávač se značně liší od Googlu a hraje podle jiných pravidel.

Zdroje:

http://seositecheckup.com/articles/top-10-tips-for-seo-survival-in-2015

http://www.halewebdevelopment.com/google-seo-ranking-factors-2015/

https://blog.monitorbacklinks.com/seo/seo-ranking-factors/

http://searchengineland.com/periodic-table-of-seo-2015-edition-222074

https://www.linkedin.com/pulse/seo-strategy-2015-60-google-ranking-factors-gulshan-sirohi

http://www.bigmarketing.com/important-seo-factors-2015/

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

12 komentářů k zobrazení

  1. Velice hezký a poučný příspěvek napsaný „lidskou“ řečí. Již se nemůžu dočkat, až bude publikován avizovaný příspěvek o vyhledávání na Seznamu. Bude jeho součástí i upozornění na hlavní rozdíly s Googlem?

    1. Děkuji za komentář. Upozornění asi přímo ne, ale bude patrné, na co Seznam klade větší důraz. Vycházel jsem taky hodně z rozhovoru s Dušanem Janovským, takže to bude i z pohledu, jak by to Seznam chtěl dělat 🙂

  2. Velice hezký a poučný příspěvek napsaný „lidskou“ řečí. Již se nemůžu dočkat, až bude publikován avizovaný příspěvek o vyhledávání na Seznamu. Bude jeho součástí i upozornění na hlavní rozdíly s Googlem?

    1. Děkuji za komentář. Upozornění asi přímo ne, ale bude patrné, na co Seznam klade větší důraz. Vycházel jsem taky hodně z rozhovoru s Dušanem Janovským, takže to bude i z pohledu, jak by to Seznam chtěl dělat 🙂

  3. Hezký článek. Chci se zeptat na ON page vs OFF page SEO.
    Které je důležitější. Stačí mi to dát do % cca. děkuji

  4. Hezký článek. Chci se zeptat na ON page vs OFF page SEO.
    Které je důležitější. Stačí mi to dát do % cca. děkuji

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top