Návštěvnost z vyhledávačů patří mezi nejdůležitější faktory, které se přímo podílejí na úspěchu e-shopu. A platí zde jednoduché pravidlo: čím více a hlavně čím výše svůj obchod ve výsledcích vyhledávání zviditelníte, tím více lidí k vám zavítá. Klíčem k ideálnímu umisťování ve výsledcích vyhledávání je dobře udělané SEO. Přečtěte si naše praktické tipy, kterých je dobré se držet, a chyby, kterým je nejlépe se vyhnout.
Optimalizace pro vyhledávače byla v roce 2024 základem úspěchu značek e-commerce sféry.
Také české e-shopy si neplacené vyhledávání jako zdroj tržeb mohou celkem pochvalovat – v roce 2024 se u některých e-shopů vyšplhal podíl na tržbách až na 37 %. Abyste i vy mohli dosáhnout podobných úspěchů, sepsali jsme pro vás 8 základních principů úspěšné optimalizace pro vyhledávače, ověřených naší dlouholetou praxí.
SEO není záležitost, díky které ovládnete vyhledávače přes noc, ovšem efekt, který optimalizace přináší, za trochu trpělivosti určitě stojí. Postará se o dlouhodobou přirozenou návštěvnost bez nutnosti opakovaných nákladů. V tom je zásadní rozdíl oproti PPC reklamě, která zajišťuje příliv uživatelů jen po dobu, kdy ji přímo platíte.
Vyhledávání informací je jedním z důvodů, proč lidé vůbec používají internet. Uživatelé očekávají, že tam dostanou co nejrelevantnější odpovědi na své vyhledávací dotazy, proto budou neplacené výsledky v jejich očích převažovat nad placenými. A proto vyhledávače neustále vylepšují své metody s cílem předkládat co nejužitečnější výsledky. Z tohoto pak těží weby, které pamatují na SEO faktory a reflektují je ve svém obsahu i funkčnosti. Takové stránky rostou „v očích“ vyhledávačů a ty je upřednostňují před ostatními. V průběhu času z toho vznikne dlouhodobá konkurenční výhoda.
A platí to i v době nárůstu používání umělé inteligence, jak nám prozradil Tomáš Novák na akci Kafe a marketing: AI v SEO – Hrozba, nebo příležitost? Tomáš vysvětlil, proč SEO je (a bude) stále důležité, tak si nezapomeňte rozhovor pustit.
Neusněte však na vavřínech – je potřeba pravidelně aktualizovat obsah i technické nastavení webu, aby byl pro vyhledávače stále relevantní. Doporučujeme sledovat změny v algoritmech vyhledávačů a přizpůsobovat tomu SEO strategii. Neváhejte se v oblasti SEO stále vzdělávat, ať už formou článků, webinářů, podcastů, nebo kurzů. Vždyť žádný učený z nebe nespadl.
Uživatelé a vaši potenciální zákazníci hledají konkrétní zboží nebo služby pomocí určitých frází. Jestli se jim chcete ve výsledcích ukazovat jako řešení jejich požadavku, musíte tyto fráze znát a vhodně je zakomponovat do podstránek svého e-shopu. Když to neuděláte, připravíte se o velkou část návštěvnosti ve svém oboru. Co je tedy potřeba?
Při práci s analýzou klíčových slov zohledňujte záměr hledání – pro SEO e-shopu jde o velmi důležitý princip. Ne každý uživatel má při vyhledávání stejný cíl (záměr).
Když optimalizujete stránky e-shopu, je důležité pochopit, jaký typ obsahu Google očekává na dané klíčové slovo.
Vyzkoušejte tedy, co Google na dané klíčové slovo ukazuje konkurenci, a tím se řiďte.
Doporučujeme nepodceňovat informační záměr. Pokud z analýzy klíčových slov vyplynou fráze s tázacími zájmeny, je to ideální příležitost zpracovat články, které čtenáři poskytnou odpovědi na tyto otázky. V článcích pak nabídněte řešení v podobě vlastního produktu.

Ukázka analýzy klíčových slov pro jednoho z našich klientů
Na základě analýzy klíčová slova vhodně spárujte s cílovými podstránkami. Možná vás to překvapí, ale nejčastější SEO problém je chybějící cílová stránka optimalizovaná na hledané spojení. Velká část klíčových slov se přitom perfektně hodí pro spárování s kategoriemi.
Při párování sledujte SEO potenciál klíčových slov a podstránek, zamyslete se také nad celkovým přínosem:
Postupujte vždy od nejvyšších priorit.
Poučte se třeba z tohoto příkladu: kategorie Ruční kladkostroje cílí na klíčové slovo ruční kladkostroj, které má měsíční hledanost na Googlu 60. Hledanější je však spojení řetězový zvedák (160 za měsíc), výhodnější by tedy bylo přejmenovat kategorii na Řetězové zvedáky.
U e-shopů jsou v tomto směru velkou příležitostí tzv. parametrické kategorie. Jde o podstránky, které nejsou viditelné ve struktuře webu, ale uživatel se ně dostane z výsledků vyhledávání, u dobře řešených e-shopů také z vyhledávání na stránkách. Nestačí však jen umožnit filtrování produktů. Stránky musí být indexovatelné, mít unikátní obsah a vhodně strukturované URL. Při splnění těchto podmínek mohou být parametrické kategorie velmi silným SEO nástrojem. Na konkrétní příklady z naší praxe se podívejte ve videu Největší SEO chyba: Neděláte ji také?
Hlavní SEO výhody parametrických kategorií:
V rámci klíčových slov pracujte také s lokálními výrazy. U našeho klienta Zaluzieee.cz značí klíčová slova jako žaluzie praha, rolety brno, sítě do oken olomouc apod., že o produkty mají zájem lidé v konkrétních regionech. Z hlediska SEO je nejlepší strategií připravit samostatné podstránky pro města v hledaných dotazech. Na tyto stránky se uživatelé dostanou přímo z výsledků vyhledávání i z webu.

Někdy je však vhodnější klíčová slova přiřadit k obsahové stránce, nikoliv ke kategorii. Například z analýzy klíčových slov pro stejného klienta vyplynula spojení jako plisé žaluzie montáž nebo žaluzie plisé údržba. Přestože neobsahují tázací zájmeno, mají informační potenciál, což reflektují i výsledky vyhledávání, kde se zobrazují především články. Správnou SEO strategií je v tomto případě na klíčové slovo optimalizovat článek, ze kterého uživatele vhodným prolinkováním a CTA prvky odkážeme na další produkty a služby.
Ani skvělá nabídka s výhodnými cenami nenahradí kvalitní obsah, který je potřeba vyladit napříč celým webem. Dejte si záležet na každé podstránce, pohrajte si s texty. Dodržujte zásady webcopy, jehož cílem je oslovit cílovou skupinu, informovat ji a podnítit k akci. Mezi hlavní zásady účinného webcopy patří:
Znovu doporučujeme nepodceňovat informační záměr a připravit pro něj obsahové stránky. Může to být blog, který vám poskytne prostor prezentovat se jako odborníci na dané téma, budovat povědomí o značce a zaujmout pozornost čtenářů. Potenciální zákazníky pak můžete z blogových článků díky internímu prolinkování dovést na vhodné produkty. Můžete také vytvořit například nákupního rádce nebo svým zákazníkům pomáhat dalšími cestami.
Pro jednoho z našich klientů (e-shop s obuví) jsme například připravili podstránku s radami, jak vybrat správnou velikosti obuvi:
Ať už využijete kterýkoli způsob, měl by být maximálně srozumitelný a pro uživatele přínosný. Vyhledávací roboti „uvidí“ přidanou hodnotu, a budou tak mít důvod zobrazit vás zase o kus výš než konkurenty, kteří tuto otázku příliš neřeší.
Ale pozor, obsah zdaleka netvoří jen text. Multimediální obsah, jako jsou videa, infografiky, obrázky nebo interaktivní prvky, hraje v SEO e-shopů stále větší roli.
Vždy pamatujte na všechny on-page a off-page faktory, abyste SEO jako plus pro e-shop využili skutečně na maximum.
U on-page se kromě kvalitního obsahu zaměřte také na nadpisy a strukturu stránky, titulek a meta popisek. Vhodně zakomponujte nejvyhledávanější klíčová slova, postupujte dle návrhu struktury spárované s klíčovými slovy.
Nezapomeňte, že do on-page faktorů patří také obrázky a videa. Měly by mít jedinečný alt popisek, který vysvětluje, co se na nich nachází. Obrázky by neměly mít příliš velkou datovou velikost, aby nezpomalovaly načítání stránky – ideálně do 150 kB. Optimalizace obrázku ale nikdy nesmí být na úkor kvality.
Z off-page faktorů zmíníme aktivitu na sociálních sítích, spolupráci s influencery, PR nebo branding. Velmi důležité je v této oblasti budování zpětných odkazů, kterému věnujeme samostatnou kapitolu.
Nedílnou součástí SEO je bezpochyby linkbuilding neboli získávání zpětných odkazů. Zlaté pravidlo (nejen) linkbuildingu zní, že kvalita vítězí nad kvantitou. Zapomeňte na nákup PR článků na zbytečných webech, zápis do stovek ještě zbytečnějších katalogů nebo výměnu linků s nerelevantními stránkami.
Využijte důmyslnější a méně nápadné metody, které vám zajistí nejen zpětné odkazy, ale hlavně návštěvnost, zákazníky a možnost budovat značku. Jak na to? Tady je pár osvědčených příkladů.
V rámci linkbuildingu je důležité znát pojem link juice. Ten označuje hodnotu nebo autoritu, kterou webová stránka předává jiné stránce prostřednictvím odkazu (linku).
Stránky s vysokou autoritou mají vysoký link juice. Pokud taková stránka odkáže na váš web, Google to vnímá jako důvěryhodné doporučení. Čím více takto kvalitních odkazů na váš e-shop míří, tím více link juice získáte a tím lépe se můžete umístit ve výsledcích vyhledávání.
Hodnotu link juice ovlivňuje:
Existují nástroje, které vám pomohou zjistit, kolik odkazů na váš web míří a jak kvalitní jsou, a tedy i kolik link juice pravděpodobně získáváte. Podívejte se, jaké nástroje to jsou a co konkrétně sledují:

Ukázka z bezplatné verze nástroje Ahrefs
Nejde jen o to, aby e-shop dobře vypadal, ale také aby byl snadno přístupný a srozumitelný. Mnohé technické problémy – od nefunkčního přesměrování přes duplicitní stránky až po špatně nastavené filtrování – se sice na první pohled neprojeví, ale mohou významně brzdit organickou návštěvnost.
Náležitosti, které je dobré mít pod kontrolou, jsou zejména:
Ukázka problémů indexování z Google Search Console
Zvláštní pozornost věnujte filtrování a stránkování, které často vedou k duplicitám či kanibalizaci klíčových slov, pokud nejsou správně řešeny. Specificky přistupujte k produktům, které jsou dočasně nebo trvale nedostupné, a k sezónním kategoriím. K nedostupným produktům nabízejte alternativu a možnost upozornění na naskladnění. Sezónní kategorie nevytvářejte každý rok znovu, ale používejte trvalé nadčasové URL a ponechte je indexovatelné po celý rok.
I když většinu konkrétních řešení realizuje vývojář nebo programátor, je důležité o těchto tématech vědět – ideálně už při přípravě e-shopu, kdy je možné předejít budoucím problémům.
Velká hledanost oborových klíčových slov znamená obrovskou konkurenci a často také nerozhodnuté uživatele. Stačí si jen uvědomit, co asi chce a potřebuje člověk, který zadá do vyhledávače boty. Neexistuje snad mnohem vyšší pravděpodobnost nákupu u osoby, která se snaží najít černé dámské tenisky? Proto se zaměřte se i na konkrétnější slovní spojení, tzv. longtaily, o kterých jsme psali v sekci 3. Vytvořte strukturu stromu kategorií.
Pro zvýšení pravděpodobnosti konverze optimalizujte produktové stránky. Tady je souhrn klíčových kroků:
Jaké SEO chyby dělají majitelé e-shopů nejčastěji a k jakým důsledkům vedou?
Každý produkt by měl být opatřen alespoň krátkým popiskem, který zákazníkovi stručně a jasně vysvětlí, co může od zboží očekávat, jaké jsou jeho vlastnosti a proč by si ho měl koupit. Popisek by ale rozhodně neměl být stejný jako na jiných stránkách (např. popisky od výrobce používané různými e-shopy).
Vyhledávač chce nabídnout kvalitní a rozmanité výsledky vyhledávání. Když stojí před rozhodnutím, který z detailů totožných produktů upřednostnit, vybere si ten nejlépe zpracovaný. Pokud jsou stránky shodné s konkurencí, pohlíží na ně vyhledávač jako na nekvalitní.
Pokud se při filtrování parametrů v kategoriích nemění URL vyfiltrované stránky, vyhledávače nemohou zaindexovat konkrétní podstránku se specifickým typem sortimentu, který uživatel hledá.
Každá stránka na vašem webu potřebuje svůj unikátní titulek, který sděluje hlavní obsah návštěvníkům i vyhledávačům. Pokud vyhledávač najde příliš mnoho identických titulků v rámci jednoho webu, je pro něj obtížné „porozumět“ tomu, kterou stránku doporučit. V nejhorším případě nedoporučí žádnou.
Meta popisky sice neslouží k hodnocení vyhledávači, ale mohou se zobrazit jako popisek výsledku vyhledávání. Říkají tudíž potenciálním návštěvníkům stránek, co zde najdou a proč by tedy měli na ten či onen odkaz kliknout. Chybějící, nudné nebo duplicitní meta popisky nikoho ke kliknutí nenalákají.

Meta popisek webu Strefa jako jediný ze zobrazených výsledků popisuje výhody produktu a snaží se uživatele přesvědčit k nákupu.
Umělé vkládání klíčových slov v nadměrném množství – často na úkor přirozenosti a srozumitelnosti – je pro algoritmy varovným signálem. Google takový obsah snadno rozpozná a může stránku penalizovat nebo zcela vyřadit z výsledků.
Shoptet patří mezi nejoblíbenější platformy pro provoz e-shopů v Česku. Umožňuje podnikatelům rychlý a relativně jednoduchý vstup do světa e-shopů, a to včetně základní podpory pro SEO. Přestože Shoptet nabízí solidní základy pro optimalizaci, má i svá technická omezení, na která by si měl každý provozovatel e-shopu dát pozor.
Právě jsme probrali pevné základy, na kterých postavíte skutečně fungující strategii pro SEO s jasnými výsledky. Spoustu užitečných informací o této tematice najdete i v dalších blogových příspěvcích. A pokud chcete s přivedením relevantních návštěvníků a zákazníků z vyhledávačů pomoci, vyberte si z našich SEO služeb.
Článek byl aktualizován ke dni 12. 5. 2025. Původní článek vyšel 3. 6. 2022 a byl publikovaný Josefem Řezníčkem.




2 komentáře k zobrazení
Dlouho sleduji Včeliště a musím říct, že články, který napíšou jsou velice přínosné. Vždy si z článků vezmu něco a použiji pro náš web. Děkujeme hgm.cz
Skvělý článek! Myslet dlouhodobě se zaměřením na konverze je nejlepší SEO strategie pro e-shopy. Bohužel to většina českých e-shopařů nezvládá. Neustále jsme na e-shopu řešil ty stejné problémy až jsem narazil na SEO návod od A-Z pro e-shopaře (jirifranek.cz/seo-eshop), díky kterému jsme náš e-shop konečně posunuli a začali vydělávat i z neplacených zdrojů stejně jako z těch placených.