Texty klasického e-shopu tvoří z velké části popisy produktů, v malé míře pak popisy kategorií a dalších obsahových podstránek. Kdo investuje do obsahového marketingu, může mít obsahu mnohem více. Já se ale v následujícím článku zaměřím na to, jak vylepšit základní texty v e-shopu, a na nejčastější chyby, které majitelé e-shopů při přípravě popisků a obsahu dělají. Důležitá pravidla vám zkusím ilustrovat na příkladech Shoptet obchodů.
Kdo má e-shop, jistě zná nabízené produkty jako svoje boty. Dokáže popsat každičký detail, přesto ale zapomíná na důležitost propracovanějších popisků zboží přímo na webu. Ochuzuje tak nejen zákazníky, kteří pro sebe hledají to pravé, ale i sám sebe, protože jeho nabídka se stává méně zajímavou. Věnujte popiskům dostatek času, vyplatí se vám to!
Existují e-shopy, jež si mohou dovolit popisky u zboží vynechat. Týká se to ale jen těch, u nichž se prodeje dosahuje výlučně vizuálním dojmem produktu, pomocí několika profesionálních fotek či videí. I tam je to ale na zvážení.
Věřte, že neuděláte dobře, pokud na svůj web umístíte produkt se strohým nebo – v horším případě – žádným popiskem. Přitom pro drtivou většinu zboží platí, že lepší popisek, pokud ho správně připravíte, pomůže prodat. Podívejte se třeba na e-shop zaměřený na prodej vína. Co myslíte, že by mohlo zajímat potenciálního zákazníka? Původ vína, podrobnosti o něm, oblast, z níž pochází, chuť, k jakým pokrmům se hodí… je toho opravdu hodně. Tady na to bohužel úplně zapomněli.
Existuje pár základních principů, které byste měli při psaní popisků produktů dodržovat. Pomohou vám lépe prezentovat vaše zboží a prodávat jej.
V tomto případě platí pravidlo: lepší žádný než špatný popisek. Kategorii stačí popsat krátce, bez slovních výplní, bez snahy cílit na klíčová slova, odkazy, podkategorie nebo na jednotlivé produkty. Jde o to, aby se návštěvník kategorie zorientoval, kde je, co mu nabízíte a proč by si to měl koupit od vás. Klikněte sem a uvidíte, jak to může například vypadat.
V popisku kategorie se klidně pochlubte svými konkurenčními výhodami. Napište, v čem se lišíte od ostatních. Pěkně je to zpracované například u Speciálního Zahradnictví.
Tón komunikace (tone of voice) zvolte podle své persony. Jak váš zákazník chce, abyste s ním mluvili? A o čem? Co ho na vašem výrobku nejvíce zajímá? Tady to fakt trefili podle vkusu své persony.
Pokud to jde, klidně spojte nabízené zboží s populárními osobnostmi, které má vaše persona ráda. Využít toho lze třeba právě u oblečení.
Na svou personu opět nemysleli v e-shopu s víny. Uznejte sami, sdíleli byste tento produkt mezi své známé, aby se inspirovali nebo se něco nového dozvěděli?
Mnoho zákazníků chce slyšet, k čemu jim produkt pomůže a proč si ho mají koupit. Většina e-shopů ale v popiscích produktů uvádí jen parametry, ne přínosy.
Pokud například nabízený mobil měří 15 cm, klidně k číslu připište, že se vejde tak akorát do kapsy. U kapsičky na svačinu pro školáka nemusíte psát jen parametr 15 cm × 15 cm. Připište, že se do obalu bezpečně vejde i ten největší toast od maminky. Parametrem je i druh materiálu. Napište tedy parametr „boky pouzdra jsou zdrsněné“ a k tomu i přínos „pouzdro se lépe drží v ruce“.
Tady je na ukázku dalších pár příkladů parametrů proměněných v přínosy:
Důkazem, jak krásně se dá s parametry a přínosy kouzlit, je například tento e-shop s mobilními telefony. Naopak přínosy chybí v tomto obchodě s pneumatikami.
Nemusíte o sobě psát, že jste nejlepším výrobcem nožů. Když napíšete, že japonská společnost Kai, jejíž nože prodáváte, dostala řadu ocenění a že v roce 2018 se na světě prodalo nejvíce nožů právě této značky, už nemusíte dodávat, že je nejlepší. Nechte zákazníka, aby si to sám domyslel. Tady to zvládli na jedničku.
Můžete psát o sobě, o produktech, o své firmě i o důvodech, proč vznikl váš e-shop. Zapojte návštěvníka stránky do příběhu a nalákejte ho na to, že může být jeho součástí, když u vás něco objedná. Spousta e-shopů svůj příběh má, ale málokdo jej využije ke své propagaci. To je velká škoda. Jak o sobě napsat příběh, radíme zde.
Vylepšování obsahu e-shopu je soustavná činnost. Spolu s tím, jak se mění nabídka, produkty, trh a zákazníci, je třeba neustále s texty pracovat. Pokud postupujete systematicky a texty jen nepřepisujete, ale opravdu vylepšujete, můžete sami vidět, jak vám pomáhají při prodeji.
Nezapomínejte proto v popiscích i na drobnosti, které mohou vaši personu zajímat. Pokud svým potenciálním zákazníkům do hlavy nevidíte, zeptejte se jich z očí do očí, telefonicky či e-mailem a své služby pak vylepšujte na základě jejich zpětné vazby.
Pomůže i to, když zákaznická podpora spolupracuje s lidmi, kteří mají na starosti web a marketing. Mohou kolegům doporučit, co přidat do popisků, na co se zákazníci ptají a co u vás oceňují.
Žádný komentář k zobrazení