Firemní maskot může být skvělý způsob, jak zaujmout cílové publikum. Jeho použitím zviditelníte svou značku, odlišíte se od konkurence a v myslích lidí zanecháte trvalý dojem. Uspět ale můžete pouze v případě, že vytvoření a používání maskota bude předcházet průzkum a promyšlená strategie. Více nám k tomu prozradil Jan Coufal, jeden z autorů veleúspěšného Alzáka.
Maskoti přinesli obrovský úspěch mnoha společnostem po celém světě. Někteří z nich jsou už pěkní staříci, a stále fungují, například:
A pak je tu český fenomén – zelený mimozemšťan, jehož výrazný hlas slýcháme od roku 2005, vizuální podobu dostal o dva roky později. Za jeho zrodem stojí Jan Coufal a Milan Drozen z agentury CZECH PROMOTION, kteří s Alzákem následně strávili celé jeho „dětství“. A právě Jan Coufal přijal pozvání do našeho pořadu Kafe a marketing, kde se o Alzákovi – a maskotech obecně – rozpovídal do detailů.
Honza několikrát zdůraznil, jak důležitá je strategie vycházející z průzkumů. Ač se „maskot branding“ jeví jako jeden z nejkreativnějších způsobů, jak budovat značku, tvořivá stránka činí jen 20 % celého procesu. Zbytek dělá poznávání zákazníků a vypracování dobré strategie.
Během rozhovoru zaznělo mnoho zajímavých poznatků a tipů. Pokusili jsme se pro vás proto shrnout to nejdůležitější.
Jestliže přemýšlíte o maskotovi, v první řadě si ujasněte, proč ho vlastně chcete. Že ho má konkurence, není správný důvod – naopak. Potřebujete si vybudovat důvěru? Ani tady není maskot správná cesta.
Zamyslete se, co má maskot reprezentovat, jaké emoce má vyvolávat. Berte ho jako věšák na příběhy, asociace a hodnoty. A ty musí stát opravdu za to, jinak bude maskot bezobsažný a i líbivá, designově propracovaná postavička brzy začne nudit.
Z tohoto brainstormingu vám buď vyjde závěr, že maskot pro váš byznys není to pravé ořechové – anebo právě vznikla první kapitola strategie.
Maskot musí na první pohled zaujmout, každého ale upoutá něco jiného. Tady přichází na řadu průzkum vaší cílové skupiny, na jehož základě si vytvoříte personu a vymyslíte něco, co se právě jí bude líbit, s čím se bude moci ztotožnit.
Nezapomeňte ale myslet také na zmíněné hodnoty a asociace. Pro aviváž je měkké zvířátko to pravé. Pro bankovní produkty, u kterých čekáte hlavně serióznost a důvěryhodnost, už tolik ne (a přesto je to v ČR běžná praxe).
Maskot se musí lidem zapsat do hlav, proto ze začátku maximalizujte jeho používání. Dělejte to ale smysluplně, ne jen proto, že musí být vidět. A zůstaňte konzistentní, aby zákazníci nebyli zmatení. To je jedna ze silných stránek Alzáka.
Honza zmínil maskoty, jejichž autoři zvládli strategii velmi dobře, ale i několik takových, kde se to úplně nepovedlo. Jedním z příkladů byl roztomilý kluk s modrými vlasy, u něhož se těžko hledá jakákoli spojitost s elektronikou (či cílovou skupinou). A pak jsou tu již zmíněná zvířátka coby maskoti bank a pojišťoven. V neposlední řadě není správnou cestou podobnost (ať úmyslná, nebo čistě náhodná) s maskoty jiných značek.
Honza všechny jednotlivé body samozřejmě rozebral do detailů a přidal i pár vtipných zákulisních historek. Pusťte si náš podcast a zjistíte také:
Rozhovor si můžete pustit na Spotify i na Apple Podcasts.
Minulé díly podcastu si prohlédněte zde.
Žádný komentář k zobrazení