Nase Psychika A Copywriting 2

Naše psychika a copywriting – 3. část – Tipy na volbu správných slov

Jak jste si minule mohli přečíst, tonalita jazyka má v copywritingu své nezastupitelné místo. Bez toho, aniž bychom si v hlavě představovali, jak by text zněl ve skutečnosti, by nešel copywriting pořádně dělat. Naše představa o textu je do značné míry závislá na volbě vhodných slov. V dnešním článku se dozvíte, jak při jejich výběru postupovat.

Slova, která do textu zvolíte, můžou být různá. Pokud jste zkušený copywriter, používáte k výběru vhodných slov metafory a příběhy. Ne vždy je totiž lehké do prodejního textu začlenit taková slova, která máme spojená s určitými druhem pocitů/emocí. Ale to by právě mělo být jedním ze smyslů efektivního copywritingu. Jak tedy na to?

Nejprve začněte s kvalitním příběhem. Díky použití příběhu máte možnost upoutat čtenářovu pozornost. Lidé příběhy milují a při čtení používají emocionální část mozku více než tu racionální. Pomocí metafor začněte do textu nenápadně vkládat zvučná slova. Příklad:

Potřebujete čtenáře uklidnit? Ubezpečit ho? Zkuste váš příběh propojit se slovy, jako jsou: vlny, plynutí, pláž. Čtenář má tato slova spojená s vnitřním klidem, který je pro vás důležité u něj navodit.

Pravděpodobně si teď říkáte: „No jo, ale k čemu mi je, že pošlu čtenáře v myšlenkách k moři“. Má to pro vás větší význam, než si myslíte. Díky tomu, že u čtenáře navodíte pocit klidu, si připravujete lepší prostor k jeho budoucímu přesvědčení k akci. Nezapomeňte, že textem byste neměli nechat čtenáře úplně „odletět“. Nechte ho při zemi a v metaforách se stále držte tématu.

Nezapomínejte, že jste copywriter. Po počátečním návalu vhodně laděných slov můžete do textu nepozorovaně zakomponovat hlavní akci, kterou chcete, aby čtenář udělal. Mé oblíbené video, které dokresluje sílu vhodně zvolených slov, možná znáte. Pokud ne, zhlédněte ho:

Jaká slova a písmena využívat

Před každým použitým slovem se zkuste sami zamyslet. Obecně ale můžeme říct následujících pár tipů:

Slova obsahující písmena ž, š, č, ř a další měkké souhlásky dobře vybídnou návštěvníka k akci. Do textů zakomponujte slova, jako žijte, řiďte se, nečekejte a další podobná. Slova obsahující zmíněné souhlásky působí agresivněji, ale jejich význam je pro texty velký.

Dalším pěkným příkladem jsou dvojhlásky (diftongy ou, au). Díky jejich plynulé, tónové struktuře se hodí k vyjádření otevřenosti, plynulosti či odvahy. Využijte slova typu louka, sauna, kloub, plynout, silou atd. Plynutí života, tok či přirozený pohyb dobře vyjadřují slova začínající na „s“.

Pro představu by to snad stačilo. Už si dokážete představit, jaká slova do vašich textů budou ta pravá? Vhodně zvolená slova, dle výše popsaného principu,  jsou minimálně stejně tak důležitá jako jejich pravý, literární význam. Když se naučíte využívat sílu metafor a příběhu, dostanou vaše texty úplně nový rozměr.

Jak tento postup aplikovat při psaní textů

Nemám rád články, které postrádají praktický návod. Myslím, že ani vy byste podobné články neocenili. Proto je důležité ujasnit si několik bodů, jak podobný postup aplikovat při psaní.

  1. Zamyslete se, jaké emoce by měl text ve čtenářích vzbudit. Určete jeho hlavní cíl.
  2. Zvolte vhodná slova, která do textu začleníte. Slova by měla ve čtenářích podporovat určené emoce.
  3. Vymyslete koncept článku a nejlépe jeho příběh.
  4. Vytvořte vhodné metafory na zvolená slova.
  5. Napište text.
  6. Několikrát si text nahlas přečtěte a upravte celkový tón komunikace.

Tento postup je pouze zjednodušený a ilustruje pouze postup zmíněný v tomto článku. Pokud chcete mít opravdu skvělé texty, nesmíte zapomenout na brainstorming klíčových slov, vaše persony, cíle obsahové strategie a další důležité zásady správných marketingových textů.

Tip pro copywritery na závěr

Než začnete psát jakýkoliv text, promyslete vždy pocity, jaké by měl ve čtenářích vzbuzovat. Chcete, aby se čtenáři cítili po přečtení plni energie a elánu? Pište energizujícím stylem. Krátké texty, odstavce a vhodně zvolená, úderná slova tomu pomůžou.

Psychologie slova

Stáhněte si 100 nejpřesvědčivějších obratů, se kterými vylepšíte svůj obsahový marketing.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close