Neuspesny Copywriter – 7 Rad Jak Se Poprat S Kritikou

(Ne)úspěšný copywriter – 7 rad, jak se poprat s kritikou

Copywriterem se člověk nenarodí, copywriterem se člověk stane. A být ve svém oboru úspěšný – to vyžaduje notnou dávku sebeuvědomění, trpělivosti, zdokonalování, osobního růstu a rozvoje. Ovšem ne vždy toto všechno vede k úspěchu dlouhodobému. Stejně jako v drtivé většině oborů, je i u copywriterů kritika na denním pořádku.

Jednou věcí, kterou totiž ani ten nejlepší copywriter nezvládne, je schopnost telepatie. Ačkoli mohou znít podklady zadavatele vcelku logicky a reálně, ve skutečnosti z nich občas vznikne něco, co se s představami klienta až tak úplně neshoduje. A kdo za to může? Samozřejmě, že copywriter, protože klient má vždycky pravdu. Jak se s kritikou vypořádat a obrátit ji ve svůj prospěch? O tom bude následujících 7 rad.

Rada č. 1 – nemůžete se zavděčit všem

Toto si opakujte vždy, když bude vaše práce smetena ze stolu. Jednomu klientovi se totiž mohou vaše texty líbit a vaše schopnosti bude vyzdvihovat, jiný klient se nedostane ani do poloviny vytvořeného textu a označí jej za odpad. Co člověk, to názor. Pokud však neděláte copywriting jen tak pro radost a tzv. „sobě do šuplíku“, pak je nutné zapracovat připomínky nespokojeného klienta a přizpůsobit se jeho požadavkům. Pozorně si vyslechněte názor nespokojené strany (pomyslet si o něm svoje – pokud si stojíte za dobře odvedenou prací) a překomponujte texty tak, aby je druhá strana přijala.

Rada č. 2 – není kritika, která by vás porazila

Copywritera, který se nechá odradit prvotními neúspěchy, příliš slibná kariéra nečeká. Ačkoli se může na první pohled zdát, že se jedná o obor, ve kterém je nejdůležitější mít pár kreativních nápadů a pohodlnou židli, ve skutečnosti se jedná o činnost vyžadující notnou dávku trpělivosti a hlavně pevné nervy. Neúspěch není od toho, abyste se jím nechali porazit, neúspěch je od toho, abyste si z něj vzali ponaučení. Proto zatněte zuby a vydržte! Přijměte kritiku s pokorou a zapracujte na sobě. V žádném případě se nesmíte vzdát. Na vaše místo si totiž brousí zuby spousta dalších kreativců, kteří mohou oplývat nejen notnou dávkou nápadů, ale také odolností vůči stresu a kritice.

Rada č. 3 – oddělujte konstruktivní kritiku od kritiky destruktivní

Nelíbil se klientovi váš text? Vepsal vám k němu množství připomínek? Ačkoli jste ovládáni strachem okomentovaný dokument otevřít, překonejte jej a dejte se do čtení. Týkají-li se klientovy připomínky stylistických (v horším případě gramatických) úprav, pak je něco špatně a vy byste měli na svých jazykových schopnostech urychleně zapracovat. To samé platí v případě, kdy jste nedodrželi zadání (počet slov/normostran, nepoužití důležitých frází, případně text nezaměřený na cílového zákazníka). Pokud se však kritika týká slovíčkaření, případně obsahuje fráze jako „to se mi nezdá“, „to bych napsal jinak“, „to se mi nelíbí“, „nevím, co jsi tím myslel/a“, pak si uvědomte, kdo je v pozici copywritera a kdo v pozici klienta. Pokud má klient lepší nápady, proč je nepřevede na papír? O takové kritice je tedy vhodné myslet si opět svoje, avšak i zde je nutno aplikovat radu č. 1 – vyslechnout si připomínky a zapracovat je do textu, se kterým bude zadavatel spokojený.

Rada č. 4 – vezměte si z kritiky ponaučení pro budoucí tvorbu

Tuto radu není nutné nějak zvláště „rozpitvávat“. Konstruktivní kritika je od toho, abyste objevili své slabé stránky a udělali vše pro jejich odstranění. Jen si otevřete šuplík nebo složku ve svém počítači a najděte první texty, které jste sepsali. Určitě jste již nyní na jiném „levelu“ a ve svých předchozích výtvorech objevíte mnoho věcí, které byste dnes napsali jinak, popřípadě je nenapsali vůbec. A co za to může? Kritika přece! Taková kritika, která vás dokázala motivovat a díky které jste své umění posunuli zase o něco výš.

Rada č. 5 – jedním neúspěchem vaše kariéra nekončí

Pokud jste neudělali nějakou opravdovou botu (na mysli mám třeba plagiátorství, které je v tuzemských vodách bohužel velmi oblíbené), pak vás jedna kritika nemůže smést „z copywriterského výsluní“. To je potřeba si uvědomit před ním, než začnete nadávat, podceňovat se a házet pomyslnou flintu do žita. Ať jste již napsali text, který byl pro klienta nepoužitelný, nebo jste jednoduše nedodrželi termín, nejedná se o nic, co by ukončilo vaši kariéru. Pro příště bude jednoduše nutné lépe si svou práci rozplánovat nebo více poznat potřeby a představy klienta. Nic, co byste nezvládli, nemám pravdu?

 

(Ne)úspěšný copywriter – 7 rad, jak se poprat s kritikou

 

Rada č. 6 – veďte si „knihu pochval“

Během doby, po kterou se copywritingu věnuji, jsem na sobě zpozorovala dvě věci: mé pracovní tempo a výdrž je na svém absolutním vrcholu tehdy, když se mi pracovní povinnosti nakupí nad únosnou mez (ano, ať žije prokrastinace!), a druhou věcí je skutečnost, že pochvala za původně zkritizovaný text mě nakopne dvakrát tolik. Ačkoli to zní možná bláznivě, ba vtipně a trošku dětinsky, veškeré pochvaly a pozitivní zpětné vazby klientů i nadřízených si pečlivě schovávám. A kdykoli se mi zdá, že přívaly kritiky jednoduše neustojím, si tento „pochvalný soubor“ otevřu, pročtu a vím, že svou práci dělám dobře, jen je potřeba zapracovat na některých rezervách a neusínat na vavřínech. Zkuste to také. Za zkoušku přeci nic nedáte.

Rada č. 7 – kritika vás neopravňuje k přechodu do protiútoku

Ačkoli máte po přečtení nebo vyslechnutí kritiky doslova rudo před očima, držte své emoce na uzdě. Kritika – ať je již sebevíce neoprávněná, vás v žádném případě nesmí vyprovokovat k útoku. Vydýchejte se, napočítejte do dvaceti, opusťte místnost. Až budete připraveni kritiku přijmout, pak je vhodné se s ní vypořádat. Emoce uvolněné a slova vyřknutá ve vzteku už nikdy nevezmete zpátky. Co to o vás značí? Že jednoduše neumíte zvládat své emoce a vaše schopnosti vyrovnat se s kritikou značně pokulhávají.

Rada závěrem

Ať už se v současnosti s nějakou tou kritikou potýkáte nebo vás bolí neúspěch z minula, pak mějte na paměti následující:

„Kritika je daň, kterou člověk platí veřejnosti za to, že mu dovolí být výjimečným.“
Jonathan Swift – anglický spisovatel, básník, satirik

Nejčastější chyby při psaní

Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.

Vendula Vrablová

Copywriterka Včeliště.cz, absolventka ekonomické žurnalistiky na VŠB v Ostravě, redaktorka několika ekonomických periodik a přispěvatelka zpravodajského serveru novinky.cz

Tento článek má 0 komentářů

  1. Pěkný článek, Vendy. Ovšem pozor na ↓

    „i zde je nutno aplikovat radu č. 1 – vyslechnout si připomínky a zapracovat je do textu, se kterým bude zadavatel spokojený.“

    Jsou-li v copy chyby, překlepy, chybná gramatika, syntax,… pak souhlasím, je to čuňárna a tvůrce musí texty opravit.

    Avšak nesouhlasím s tím, že by měl kopík texty opravovat na přání klienta vždy. Třeba tehdy, pokud je copywriter přesvědčen, že se klient mýlí a implementace každého klientova přání do textu by vedla k odlivu jeho zákazníků.

    Zde doporučuji poradit se třeba s kolegy copywritery, na celou věc pohlédnout pořádně z nadhledu. Když se mylný pohled klienta potvrdí, a nechce si nechat poradit, pak stojí za zvážení dát mu sbohem.

    Proč? Protože nefunkční texty se vrátí jako bumerang, kopíkovi pošramotí v budoucnu pověst: „Hele, to je ten, který mi prodal ty hrozné texty!“ Klient svým známým samozřejmě nikdy neřekne, že mu kdysi kopík radil něco jiného.

    Je na každém, zda si nechá utéct nějakou kačku, anebo sklopí oči a riskne svoje renomé.

    Tak to vidí MaK. 🙂

  2. Pěkný článek, Vendy. Ovšem pozor na ↓

    „i zde je nutno aplikovat radu č. 1 – vyslechnout si připomínky a zapracovat je do textu, se kterým bude zadavatel spokojený.“

    Jsou-li v copy chyby, překlepy, chybná gramatika, syntax,… pak souhlasím, je to čuňárna a tvůrce musí texty opravit.

    Avšak nesouhlasím s tím, že by měl kopík texty opravovat na přání klienta vždy. Třeba tehdy, pokud je copywriter přesvědčen, že se klient mýlí a implementace každého klientova přání do textu by vedla k odlivu jeho zákazníků.

    Zde doporučuji poradit se třeba s kolegy copywritery, na celou věc pohlédnout pořádně z nadhledu. Když se mylný pohled klienta potvrdí, a nechce si nechat poradit, pak stojí za zvážení dát mu sbohem.

    Proč? Protože nefunkční texty se vrátí jako bumerang, kopíkovi pošramotí v budoucnu pověst: „Hele, to je ten, který mi prodal ty hrozné texty!“ Klient svým známým samozřejmě nikdy neřekne, že mu kdysi kopík radil něco jiného.

    Je na každém, zda si nechá utéct nějakou kačku, anebo sklopí oči a riskne svoje renomé.

    Tak to vidí MaK. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close